Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på hvordan dere andre lønnes for reiser i forbindelse med jobb. Skriv gjerne hvilket yrke du har. 

Selv er jeg lærer. En gang eller to i året er det kurs/konferanser jeg må dra på, jeg får da dekket billigste reisemåte og overnatting, men ingen ekstra betaling for noe, selv om kursene betyr at jeg må ta tog/buss i over seks timer for å komme fram og denne transporten foregår på natt eller ettermiddag/kveld. 

Anonymkode: 8ad85...080

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Økonom. Og reiser sikkert 50+ døgn i året. 

Det er ingen ekstra lønn for dette, mange kollegaer reiser ikke i det hele tatt så er heller ikke en del av stillingsbeskrivelsen. Jeg har heller ikke rett på overtidsbetaling. 

Men de er rause når det gjelder valg av hotell, og mat/utlegg, så lenge jeg holder meg innenfor lovens krav. Flyr fleks, så kan alltid være en dag eller to ekstra om det er et sted jeg vil se, eller et sted jeg har venner/familie. 

Innimellom er jeg dritt lei, og føler dette kupper fritiden min. Andre ganger er det helt fantastisk å komme inn på et flott hotellrom, og bestille sushi og et glass vin. Ikke noe husarbeid eller forpliktelser. Eller vite at jeg har hele morgendagen til å utforske en ny by (må da selvfølgelig betale siste hotellnatt selv). 

Anonymkode: 74898...b74

• Liker 1
Skrevet

Har aldri fått ekstra for reiser, jobbet i IT da jeg reiste en del.

Anonymkode: 7eb54...aac

Gjest Anonym Brukar0
Skrevet

Jeg jobber i staten.

Vi kan avspasere reisetid utenom vanlig arbeidstid og så får vi diett etter statens satser. Ingen betaling utover det.

Skrevet

Jobber på universitet. Får dekket reise og opphold, og vanlige satser på mat når jeg ikke får servert. Har aldri tenkt på at det er lite. Det er mange muligheter til å jobbe i løpet av turen, eller oppleve reisemål om jeg heller vil det. Jeg får mye igjen for relasjonsbygging og ting jeg lærer, så turene er verdt det.

Anonymkode: d2f75...129

Skrevet

Jeg har fast månedslønn uten rett på overtid, så ikke noe ekstra betalt for reising. 
Har 120-150 netter på hotell i året og får dekket diett etter statens satser, 

Jobber privat og har driftsansvar for alle våre avdelinger innen mitt fagfelt rundt i Norge. 

Anonymkode: 68042...028

Skrevet

Jeg har jobbet som regnskapsfører i årevis. Det er ikke normalt at folk får lønn for reisetid.

Anonymkode: d861c...1f5

• Nyttig 1
Skrevet

Jobber i staten. Får dekt reise som jeg selv bestiller. Så lenge det er innenfor rimelighetens grense så står jeg fritt til å velge. Det samme gjelder hotell. Får diettpenger. Husker ikke satsene, men det er nok til at jeg kan spise lunsj på cafe og middag på restaurant. Frokost tar jeg på hotellet, men er det dårlig hotellfrokost der jeg er kan jeg også få diettpenger for frokost. 

Ingen ekstra lønn, men reisetiden kan avspaseres. Har et kredittkort fra jobben så utlegg påvirker ikke egen økonomi.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Har fått reisetid fra dør til dør, dvs timer som senere kan avspaseres hvis reisetiden er utenfor normal arbeidstid. 

Ellers dekket hotell og kostpenger (som jeg alltid har gått i pluss på). Dette er i staten. 

Reiser ikke nå lenger. Mannen min reiser mye (internasjonalt selskap). Han får ikke noe ekstra utover at arbeid dekker (fint) hotell og kostpenger. Han bruker ofte helgene på reise og får ikke noe fri/avspaseres for dette (han har særlig uavhengig stilling), så summarum er det et tidsmessig tapsprosjekt han ikke får kompensasjon for. Samtidig går det utover min jobb fordi jeg ikke kan jobbe overtid eller innarbeide fleksitid når han er bortreist, jeg må i stedet avspasere for å rekke å levere og hente barna. Så jeg er ikke helt fornøyd... 😂 

Han får reise på business når flyreisen er over 6 timer. 

Endret av Albbas
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er ikke normalt at folk får lønn for reisetid.

Mulig, men jeg ville tenke en form for kompensasjon for de timene man er på jobb som man egentlig har fri ville vært logisk. 

Jeg har vel i grunn kommet fram til at jeg ikke er interessert i å bruke fritiden min på jobb lenger uten en eller annen form for kompensasjon. 

Kurs kan tas digitalt i arbeidstiden, ser ingen grunn til at jeg må reise mange timer med buss/tog, overnatte osv. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har jobbet som regnskapsfører i årevis. Det er ikke normalt at folk får lønn for reisetid.

Det er ikke så helt uvanlig heller. Der jeg jobbet tidligere, fikk vi betalt en timer per 4. timer reisetid for en viss kompenasjon. Syntes det var greit, siden det jo ikke er så slitsomt å sitte på fly eller tog sånn egentlig. 

Helt ukompensert er en ukultur. Flere bransjer legger beslag på stadig mer av folks fritid, slik at mange ikke har tid til noe annet enn å jobbe. Man bør stå opp for en viss kompenasjon, slik at arbeidsgiver ikke fritt kan forsyne seg av fritiden. 

Anonymkode: 55e1f...4da

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Mulig, men jeg ville tenke en form for kompensasjon for de timene man er på jobb som man egentlig har fri ville vært logisk. 

Jeg har vel i grunn kommet fram til at jeg ikke er interessert i å bruke fritiden min på jobb lenger uten en eller annen form for kompensasjon. 

Kurs kan tas digitalt i arbeidstiden, ser ingen grunn til at jeg må reise mange timer med buss/tog, overnatte osv. 

Relasjonsbygging fungerer dårlig digitalt, så en variasjon mellom tilstede-kurs og digitalt tenker jeg er rimelig.

Jeg får avspasere for timene om jeg reiser utenfor arbeidstid, og overtid om det jeg deltar på er utenfor ordinær arbeidstid. Har rundt 30-50 reisedager i året. 

Skrevet
reiseglad skrev (26 minutter siden):

Jeg får avspasere for timene om jeg reiser utenfor arbeidstid, og overtid om det jeg deltar på er utenfor ordinær arbeidstid

Vi må ofte reise etter jobb en dag, komme fram seint på kvelden, ha kurs hele neste dag og så hjem igjen på kvelden/natten før jobb igjen neste dag. 

Ordningen du skisserer høres rimelig ut. 

Skrevet

Jobber i staten. Får dekket billigste reisemåte til og fra kurs + vanlig lønn mens kurset er. Jeg jobber turnus så hvis kurset går over en dag jeg skulle hatt turnusfri får jeg ny fridag. 

Men blir ikke kompensert for ekstra timer, f.eks hvis jeg skulle hatt en femtimersvakt og kursdagen er i ni timer, så får jeg bare vanlig lønn.

Anonymkode: 7e897...864

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Veel. Alle statsansatte får reisetid time for time om det ikke er andre særavtaler inne i bildet. Denne reisetida kan vi hos oss velge om vi tar til utbetaling eller avspasering. Det en derimot ikke får noe for er ulempen med å være hjemmefra. Fx hvis en er på møte fra tirsdag til torsdag, sitter en gratis/ulønna på hotell tirsdags- og onsdagskveld. I mitt hode er det kanskje ikke rett, men det er slik hta er utformet per i dag

Anonymkode: 8d2df...8d3

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jobber i staten. Får dekket billigste reisemåte til og fra kurs + vanlig lønn mens kurset er. Jeg jobber turnus så hvis kurset går over en dag jeg skulle hatt turnusfri får jeg ny fridag. 

Men blir ikke kompensert for ekstra timer, f.eks hvis jeg skulle hatt en femtimersvakt og kursdagen er i ni timer, så får jeg bare vanlig lønn.

Anonymkode: 7e897...864

Det høres litt snodig ut. Spekter? Stat er jo ikke alltid stat innenfor tariff, som jo reisetidskompensasjon er

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.12.2022 den 14.13):

Jeg jobber i staten. Det er ingen slik kompensasjon. Det er som andre sier - selve kurstiden er vanlig arbeidstid, selve reisetiden føres som reisetid som avspaseres time for time. Uansett om det er kveld/helg. Diett etter statens satser, og dekning av utgifter til hotell, fly etc. 
Hvis du ikke ønsker å reise, må du ta det opp med din leder. Kan aldri se for meg at du vil få økonomisk kompensasjon (ingen andre får det!), men kanskje du slipper å ta kurs. Noe som blir verst for deg, egentlig. Du kan selvsagt prøve å finne digitale kurs. 

Anonymkode: cda5f...709

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.12.2022 den 18.11):

Veel. Alle statsansatte får reisetid time for time om det ikke er andre særavtaler inne i bildet. Denne reisetida kan vi hos oss velge om vi tar til utbetaling eller avspasering. Det en derimot ikke får noe for er ulempen med å være hjemmefra. Fx hvis en er på møte fra tirsdag til torsdag, sitter en gratis/ulønna på hotell tirsdags- og onsdagskveld. I mitt hode er det kanskje ikke rett, men det er slik hta er utformet per i dag

Eller du kan utforske en ny og spennende by/være på shopping/besøke venner du ikke har sett på lenge gratis +++.

Skrevet

Jeg jobber i privat sektor. Vi får 1 dag avspasering pr helgedag. Ingentig ellers. Så å f eks hvis du drar hjemmefra mandag kl 0400 og er hjemme torsdag kl 2330 får du ingenting og det forventes at du møter på jobb på morgenen neste dag som vanlig.

Anonymkode: dbac8...6d6

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Eller du kan utforske en ny og spennende by/være på shopping/besøke venner du ikke har sett på lenge gratis +++.

Men ikke alle steder en blir sendt er en ny, spennende by med shopping eller hvor en har gamle venner. Reiser en mye, kan de fleste av oss ikke shoppe hele tida heller. 

Jeg har tilbrakt ganske mye tid på småsteder på Vestlandet utenfor turistsesongen. Det skjer ikke en … på «fritida» når en er der i jobbsammenheng. Matbutikken stengte kl 17 og en er heldig hvis en kan velge mellom to ulike retter til middag på overnattingsstedet. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...