AnonymBruker Skrevet 23. desember 2022 #1 Skrevet 23. desember 2022 Vi skal fortelle svigerfamilien at jeg er gravid på julaften, men i går fikk vi vite at min svigerinne har mistet i MA i uke 12. Det er selvsagt veldig trist for alle. Vi hadde tenkt å ha en veldig fin avsløring, men nå tenker vi å heller tone det ned og bare si helt nøytralt at jeg er gravid uten å gjøre så mye mer ut av det, av hensyn til svigerinne og broren til samboeren min. Er det innafor? Eller bør vi vente lenger med å si det? Vi gleder oss jo veldig over graviditeten og har såå lyst til å fortelle, men vil samtidig ikke tråkke noen på tærne og gjøre julaften kjipere enn den kanskje allerede er. tilleggsopplysninger: de som mistet har ett barn fra før, blitt gravide på første forsøk begge ganger og er unge under 30. Min samboer og jeg er over 35 og dette er første barn for begge. Ble også gravide på første forsøk. Anonymkode: b1ff3...563 9
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2022 #2 Skrevet 23. desember 2022 Ta en telefon til svigerinna di, la henne vite først, forberede seg. Jeg unnet venninner og søsken å gjøre noe stort ut av det, for det er jo noe stort. Men jeg satt veldig stor pris på å slippe sjokket, for selv om jeg var glad på deres vegne presset jo tårene på. I og med at det er så tett på ville jeg i ditt tilfelle også vurdert å ta den store avsløringen sammen med foreldre, før svigerinne og bror kommer? Eventuelt legge det til en annen dag? Anonymkode: 3d1bc...b7b 9 3 14
RockyRose Skrevet 23. desember 2022 #3 Skrevet 23. desember 2022 Forstår veldig godt tankane dine, ts. Eg trur eg ville snakka med svigerinna først sånn at ho kan forberede seg, også avsløre for svigerforeldra etter det. Spesielt sidan det er så tett sidan MA så er det nok ikkje såå kjekt å sitje der for dei, for det kan fort vere at svigerforeldra dine vil vise sympati for begge på same tid. Eg har sjølv hatt 2 SA, og hadde blitt knust innvendig om søstra mi lagde ei stoor sak ut av hennar graviditet på julafta dagar etter ho visste eg missa, sjølv kor glad eg hadde vore på hennar vegne. 11 1 6
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2022 #4 Skrevet 23. desember 2022 RockyRose skrev (44 minutter siden): Forstår veldig godt tankane dine, ts. Eg trur eg ville snakka med svigerinna først sånn at ho kan forberede seg, også avsløre for svigerforeldra etter det. Spesielt sidan det er så tett sidan MA så er det nok ikkje såå kjekt å sitje der for dei, for det kan fort vere at svigerforeldra dine vil vise sympati for begge på same tid. Eg har sjølv hatt 2 SA, og hadde blitt knust innvendig om søstra mi lagde ei stoor sak ut av hennar graviditet på julafta dagar etter ho visste eg missa, sjølv kor glad eg hadde vore på hennar vegne. Et veldig godt poeng, som jeg glemte i mitt innlegg. En avsløring vil også være ubehagelig for foreldrene til TS. Som igjen kan ødelegge stunden for henne. Ta det heller på "firemannshand". Og la svigerinnen vite i forkant. Anonymkode: 3d1bc...b7b 9
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2022 #5 Skrevet 23. desember 2022 Hadde droppet å avsløre på julaften og heller fortalt en og en før. Tenker veldig sårt for hun som har mistet å ta det på julaften. Jeg har opplevd det selv og oljet ikke feire jul en gang det året. Anonymkode: cb422...613 10 2 4
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2022 #6 Skrevet 23. desember 2022 Vent litt med å gjøre det, og fortell det til svigerinna di først. Så kan du fortelle til foreldrene dine en dag hun ikke er der. Anonymkode: a2202...199 8 2
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2022 #7 Skrevet 23. desember 2022 Jeg ville fortalt svigerinne det først, og jeg ville uansett droppet å fortalt det på julaften som en slags «gave» eller overraskelse til alle, uavhengig av svigerinnens MA. Anonymkode: fdc9e...044 11 4
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2022 #8 Skrevet 23. desember 2022 Har jeg forresten misforstått noe her? MA, er ikke det medisinsk abort? Altså frivillig abort? og SA er spontan abort? Ufrivillig? Anonymkode: fdc9e...044 2
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2022 #9 Skrevet 23. desember 2022 Jeg hadde ventet litt hvis jeg var deg. Forstår godt at du gleder deg over egen graviditet. Jeg hadde selv MA i uke 13, og hadde nok ønsket at svigerinna mi hadde sagt det på tomannshånd så jeg kunne forberedt meg, for det var utrolig vondt psykisk. Anonymkode: 52ecd...018 2 1
Willat Skrevet 23. desember 2022 #10 Skrevet 23. desember 2022 2 minutter siden, AnonymBruker said: Har jeg forresten misforstått noe her? MA, er ikke det medisinsk abort? Altså frivillig abort? og SA er spontan abort? Ufrivillig? Anonymkode: fdc9e...044 Nei. MA er missed abortion. Det vil si at hjertet har sluttet å slå, men kroppen din tror fremdeles den er gravid. Det kan gå mange uker før man begynner å blø, så de fleste får valget mellom piller eller fjerne det kirurgisk. Det er det verste jeg har opplevd, og jeg var sykelig sjalu på andre gravide, men likevel glad på deres vegne. Så det er en svært forvirrende og vanskelig tilstand når det er så nylig. 4 5 3
RockyRose Skrevet 23. desember 2022 #11 Skrevet 23. desember 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Har jeg forresten misforstått noe her? MA, er ikke det medisinsk abort? Altså frivillig abort? og SA er spontan abort? Ufrivillig? Anonymkode: fdc9e...044 MA = missed abortion.
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2022 #12 Skrevet 23. desember 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Har jeg forresten misforstått noe her? MA, er ikke det medisinsk abort? Altså frivillig abort? og SA er spontan abort? Ufrivillig? Anonymkode: fdc9e...044 MA er missed abortion, at foster er dødt uten at man har fått en SA og begynt å blø Anonymkode: cb422...613 4
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2022 #13 Skrevet 23. desember 2022 Jeg skjønner at dere gleder dere til å fortelle det, men om dere skal feire julaften med svigerinnen din, ville jeg ventet til en annen dag med å fortelle det. Ikke vits i å minne svigersøsteren på hva hun mistet på julaften når det egentlig er en fin og koselig dag. Anonymkode: 28892...dbf 10 2
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2022 #14 Skrevet 23. desember 2022 Enig med de andre. Ikke gjør det på julaften eller i plenum. Ta det etter jul, og til søsteren på tomannshånd først. Anonymkode: 77cc1...9a3 10
Drizzt Skrevet 23. desember 2022 #15 Skrevet 23. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ta en telefon til svigerinna di, la henne vite først, forberede seg. Jeg unnet venninner og søsken å gjøre noe stort ut av det, for det er jo noe stort. Men jeg satt veldig stor pris på å slippe sjokket, for selv om jeg var glad på deres vegne presset jo tårene på. I og med at det er så tett på ville jeg i ditt tilfelle også vurdert å ta den store avsløringen sammen med foreldre, før svigerinne og bror kommer? Eventuelt legge det til en annen dag? Anonymkode: 3d1bc...b7b Jeg støtter forslaget om å si til henne først. Da har hun tid å forberede seg. Eventuelt venter dere litt med avsløringen, så hun får en så god jul som mulig, hun også.
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2022 #16 Skrevet 23. desember 2022 Ikke gjør det på julaften 😳 Stakkars dame.. dere risikerer å ødelegge hele julen hennes. Anonymkode: 3d73d...ff2 7 4
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2022 #17 Skrevet 23. desember 2022 Jeg skjønner at dere hadde gledet dere til å avsløre det på julaften, i og med at det var så god timing. Men nå er det jo faktisk ikke slik mer. Slik er livet. Av respekt for svigerinne og svoger så hadde jeg ikke "sluppet bomben" før julefeiringen var overstått. Dere fremstår fort usympatiske om dere velger å skape oppmerksomhet rundt dette i et juleselskap hvor det sitter en nær slektning som akkurat har mistet. Det virker jo som om dere uansett kommer til å få nokså jevnaldrende barn og mtp fremtidig samvær og vennskap så hadde jeg trått veldig, veldig forsiktig i dette svangerskapet. Fortell henne først, på tomannshånd, men ikke før julaften er overstått da det er en veldig sårbar dag. Den lille hun mistet vil trolig være i tankene hennes hele dagen. Trå forsiktig, sånn for sikkerhets skyld. Det kan godt hende at relasjonen deres kommer veldig styrket ut av dette i fremtiden, hvis dere viser omsorg og ydmykhet nå. (Og altså, jeg vet jo ikke hvor lei seg hun faktisk er. En MA betyr et ikke levedyktig foster, som naturen har kansellert for å unngå lidelse. Kan hende hun er veldig realistisk angående dette og kommer fort over det da hun har barn fra før av og lett blir gravid. Men det er ingen vits i å gamble. Hadde hvert fall vært sammen noen ganger før bomben slippes, for å se hvor dypt preget hun er). Angående unnskylding for å unngå alkohol i julen så kan du si at du går på antibiotika. Ikke la svangerskapet "uheldigvis" glippe ut. Anonymkode: 59317...927 7 4
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2022 #18 Skrevet 23. desember 2022 Jeg mistet på juleaften i fjor i uke 14, selvom jeg hadde unnet venner og familie graviditet tror jeg at jeg ikke hadde klart og stå i det sånn felles på julaften så tett opp til min egen MA. Selvom man unner venner og familie den gleden, så var jeg i STOR sorg og alle graviditeter og barnevogner (de første to ukene) fikk meg til å tenke på hva som kunne vært, skulle vært og hva vi hadde opplevd og jeg knakk sammen helt ukontrollert. Så jeg ville helt klart ventet og fortalt det til henne ETTER jul. Anonymkode: 314a2...0d2 3 1 2
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2022 #19 Skrevet 23. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vi skal fortelle svigerfamilien at jeg er gravid på julaften, men i går fikk vi vite at min svigerinne har mistet i MA i uke 12. Det er selvsagt veldig trist for alle. Vi hadde tenkt å ha en veldig fin avsløring, men nå tenker vi å heller tone det ned og bare si helt nøytralt at jeg er gravid uten å gjøre så mye mer ut av det, av hensyn til svigerinne og broren til samboeren min. Er det innafor? Eller bør vi vente lenger med å si det? Vi gleder oss jo veldig over graviditeten og har såå lyst til å fortelle, men vil samtidig ikke tråkke noen på tærne og gjøre julaften kjipere enn den kanskje allerede er. tilleggsopplysninger: de som mistet har ett barn fra før, blitt gravide på første forsøk begge ganger og er unge under 30. Min samboer og jeg er over 35 og dette er første barn for begge. Ble også gravide på første forsøk. Anonymkode: b1ff3...563 Julaften handler ikke om dere. Vent en dag eller si det i dag da i stedet. Anonymkode: 5a751...845 3 3
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2022 #20 Skrevet 23. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg mistet på juleaften i fjor i uke 14, selvom jeg hadde unnet venner og familie graviditet tror jeg at jeg ikke hadde klart og stå i det sånn felles på julaften så tett opp til min egen MA. Selvom man unner venner og familie den gleden, så var jeg i STOR sorg og alle graviditeter og barnevogner (de første to ukene) fikk meg til å tenke på hva som kunne vært, skulle vært og hva vi hadde opplevd og jeg knakk sammen helt ukontrollert. Så jeg ville helt klart ventet og fortalt det til henne ETTER jul. Anonymkode: 314a2...0d2 Jeg mistet i uke 14 i januar i fjor. Jeg har det helt fint og unner alle rundt meg alt godt. Ikke alle reagerer på samme måten. Men når det er sagt så trenger en ikke gjøre jula om deg selv. En bruker ikke det som anledning til å fortelle nyhetene uansett. Anonymkode: 5a751...845 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå