Gå til innhold

Reise fra ungdom på nyttårsaften ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han er 17 år og i fjor var han ute med venner. En venninne inviterte meg i år og det hadde vært kjekt å slippe å tilbringe kvelden alene. Hun bor i en annen by og jeg må ta fly. 

Han har vært hjemme alene flere ganger mens jeg reiste med jobben, men jeg får litt dårlig samvittighet når det gjelder nyttårsaften. 

Hva tenker dere ? 

Anonymkode: 59c2e...2f1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva vil han selv?

Min 17-åring hadde vært superhappy.

Anonymkode: 6af76...bbb

• Liker 4
Skrevet

Har han den andre forelderen sin tilgjengelig? Eller annen nær familie? Hvis svaret på dette er ja ville jeg reist, hvis ikke ville jeg holdt meg hjemme.

Nyttårsaften er en kveld der ulykker fort kan skje, og selv om, kanskje til og med spesielt om, ungdommen min hadde vært ute med venner tror jeg at jeg hadde vært mest komfortabel med å være tilgjengelig.

• Liker 12
Skrevet

Nei hadde aldri gjort det selv 

Anonymkode: 0a88e...539

• Liker 5
Skrevet

Hadde aldri dratt fra 17-åringen sånn at hun ble sittende alene på nyttårsaften.

Hvis hun selv hadde planer, så kunne jeg fint ha dratt til venner, men fortsatt tilgjengelig om noe skulle skje. 

Så det kommer jo helt an på hva han evt skal og hva han synes selv tenker jeg...

• Liker 6
Skrevet

Ser nå at det er i en annen by og at du må fly dit.... Da er vel svaret nei, med mindre 17-åringen har andre voksne (far?) som kan være tilgjengelige....

• Liker 6
  • Hjerte 2
Skrevet

Sett deg ned å se project x evt spol deg frem til da festen begynner i filmen. 

Så kan du vurdere om du tør å dra fra ungdommen 😉

Anonymkode: cab5b...7ae

Skrevet

Hadde ikke gjort det. Skal hun spise nyttårsmiddag alene? Hva om hun drar på fest og blir full? 

Jeg drikker ikke på nyttårsaften pga at tenåringene er ute å fester. 

Anonymkode: 0da57...cf4

• Liker 3
Skrevet
Ulrikke skrev (32 minutter siden):

Ser nå at det er i en annen by og at du må fly dit.... Da er vel svaret nei, med mindre 17-åringen har andre voksne (far?) som kan være tilgjengelige....

Er det greit å dra fra en sønn på 23 år? 
er det greit å dra fra en på 18 år? 

hvor går grensa?

På alder eller situasjonsbetinget / personavhengig? 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva om hun drar på fest og blir full? 

Hva så? 

• Liker 3
Skrevet

Den andre forelder er 1.5 time unna. 

Som sagt han har vært alene før i flere dager og det har alltid gått fint. Pga jobb reiser jeg en del til utlandet og blir 4-5 dager. Han er selvstendig og ikke veldig festglad. 

Han synes det er ok pga han skal være med venner. 

Ts 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Det er jo du som kjenner han best. Men jeg tenker en 17 åring, som er vant til å være alene hjemme, ikke noe festmenneske men liker å være sammen med sine venner fint kan være hjemme alene nyttårsaften også. Om han synes det er greit, så trenger du ikke ha dårlig samvittighet.

Anonymkode: 64fcd...8be

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet

Tenker det kommer litt an på personligheten. Uansett er det du som forelder som har ansvar så lenge han er under 18 år. Er det verdt turen dersom det skulle skje noe? 

Anonymkode: 20a49...424

Skrevet
MayorSantos skrev (2 timer siden):

Er det greit å dra fra en sønn på 23 år? 
er det greit å dra fra en på 18 år? 

hvor går grensa?

På alder eller situasjonsbetinget / personavhengig? 

Grensen går når de er 18 år, og er myndige etter loven.

Men om jeg hadde dratt fra min sønn som satt alene hjemme uten noen å være med, det er et annet spørsmål. Jeg personlig hadde ikke det.

Anonymkode: e9e36...4ae

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Som sagt han har vært alene før i flere dager og det har alltid gått fint. Pga jobb reiser jeg en del til utlandet og blir 4-5 dager. Han er selvstendig og ikke veldig festglad. 

Ts 

Da reiser du da ❤️. Ungdommen her gidder ikke henge med oss nyttårsaften og gjør som de vil. Mannen og jeg drikker vin uansett. Spiser kun felles middag så koser ungene seg med venner/hverandre og lever eget liv og trives med det. Store barn. 

Anonymkode: 00147...56f

• Liker 2
Skrevet

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Ts 

Nei, det hadde jeg ikke gjort. Tenk om noe skulle skje, også sitter du i en annen by uten mulighet for å komme hjem. Fyll, uhell med raketter, hjemme-alene-fest, plutselig huset fullt av festglade ungdommer som leter etter en plass å være og fikk vite at sønnen din er hjemme alene osv. Det er litt forskjell på at han er alene hjemme på hverdager/en helg innimellom fremfor nyttårsaften. Regner med at du kan ringe den andre forelderen om noe skulle skje når du er på jobbreise også, så vil han kunne komme. Det blir fort litt verre på nyttårsaften. 

Anonymkode: 43cf3...7c6

• Liker 4
Skrevet

Aldersmessig er det helt ok. Sålenge han skal være med venner og ikke blir alene er det ihvertfall innafor. Jeg var alene på nyttårsaften da jeg var 16-17, det var trist fordi jeg ikke hadde venner å være med. Når man bor sammen er det greit å ta sånne hensyn mot barna sine, synes jeg. Men for deg er jo alt ok her, så kos deg på tur😀

Anonymkode: 6b408...509

• Hjerte 2
Skrevet

Aldersmessig er det helt innafor.

Skrevet

I alle dager.

Nei.

Jeg er å regne som tilgjengelig i høytider og stort sett generelt frem til barn flytter ut, det er liksom poenget med å være forelder.

Kunne kjørt en 20-30 min en plass, men ikke flytur nei. 

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...