AnonymBruker Skrevet 23. desember 2022 #1 Skrevet 23. desember 2022 Jeg er mann med asperger og sliter med depresjon, såpass ille at jeg går til DPS en gang i uka. Ett av mine aspergertrekk er at jeg blir veldig låst i tankemønsteret og hvordan ting skal gjøres. Dette kjenner jeg blir voldsomt forsterket nå som jeg er deprimert. Jeg blir svært lite mottakelig for forslagene psykologen kommer med og jeg føler jeg må gjøre ting må min måte. Anonymkode: bfe5d...298 2
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2022 #2 Skrevet 23. desember 2022 Jeg er også mann med aspergers. Føler depresjonen (jeg går også til DPS) er et direkte resultat av aspergersen; at jeg ikke klarer å fungere som et vanlig menneske. Det gjør meg svært deprimert og gjør at jeg mister håp. Anonymkode: 484db...3af
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2022 #3 Skrevet 23. desember 2022 Ja, man kan bli mer aspergersk når man er deprimert, er en desperat forsvarsmekanisme. Anonymkode: 22452...00f
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2022 #4 Skrevet 23. desember 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg er også mann med aspergers. Føler depresjonen (jeg går også til DPS) er et direkte resultat av aspergersen; at jeg ikke klarer å fungere som et vanlig menneske. Det gjør meg svært deprimert og gjør at jeg mister håp. Anonymkode: 484db...3af Leit å lese. Jeg som deg fikk depresjonen som følge av at resultatene fra aspergersen, at jeg ikke klarer å fungere som et vanlig menneske. Samtidig det at jeg er deprimert og føler at jeg bare blir enda mer aspergersk gjør det enda vanskeligere å fungere som et vanlig menneske, så jeg er i en ond sirkel. 2 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, man kan bli mer aspergersk når man er deprimert, er en desperat forsvarsmekanisme. Anonymkode: 22452...00f Takk. Det med "desperat forsvarsmekanisme" kjenner jeg meg også igjen i. Havner jeg i en håpløs situasjon og føler stress så øker sjansene for at jeg tar aspergerske valg jeg angrer på i ettertid. TS Anonymkode: bfe5d...298
Michaelhe Skrevet 23. desember 2022 #5 Skrevet 23. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er mann med asperger og sliter med depresjon, såpass ille at jeg går til DPS en gang i uka. Ett av mine aspergertrekk er at jeg blir veldig låst i tankemønsteret og hvordan ting skal gjøres. Dette kjenner jeg blir voldsomt forsterket nå som jeg er deprimert. Jeg blir svært lite mottakelig for forslagene psykologen kommer med og jeg føler jeg må gjøre ting må min måte. Anonymkode: bfe5d...298 Er det noe du liker å gjøre eller har drømt om å gjøre? Noen mennesker har kanskje drømt om å reise til himmalaya eller til New york, eller kanskje bare på en stor konsert med et kjent band i Oslo? Noen vil male bilder, andre noe annet. Kan du ikke fokusere litt tanker på ting som dette? Alle har et eller annet.
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2022 #6 Skrevet 23. desember 2022 1 hour ago, Michaelhe said: Er det noe du liker å gjøre eller har drømt om å gjøre? Noen mennesker har kanskje drømt om å reise til himmalaya eller til New york, eller kanskje bare på en stor konsert med et kjent band i Oslo? Noen vil male bilder, andre noe annet. Kan du ikke fokusere litt tanker på ting som dette? Alle har et eller annet. Drømmen min er å bli mindre aspergersk. Jeg drømmer om å fungere mer normalt. Å klare å holde på en jobb, å klare å få og holde på en kjæreste, osv. Anonymkode: bfe5d...298
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2022 #7 Skrevet 23. desember 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Drømmen min er å bli mindre aspergersk. Jeg drømmer om å fungere mer normalt. Å klare å holde på en jobb, å klare å få og holde på en kjæreste, osv. Anonymkode: bfe5d...298 Sønnen min mistet også jobben. Jobben vi alle (inkl han selv) var så stolte over at han fikk. Det tok to måneder, så ble han sagt opp. Han har Asperger, men er ikke deprimert. Derimot har han angst hele tiden, som forstyrrer konsentrasjonen og gjør ham distré. Det er ikke lett å ha et syndrom, og å vite at man aldri kan "bli bra" av det. Jeg ønsker at han kunne få seg en kjæreste, for det ønsker han seg, men det ser dårlig ut. Anonymkode: d7f5d...9d8
Michaelhe Skrevet 23. desember 2022 #8 Skrevet 23. desember 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Drømmen min er å bli mindre aspergersk. Jeg drømmer om å fungere mer normalt. Å klare å holde på en jobb, å klare å få og holde på en kjæreste, osv. Anonymkode: bfe5d...298 Du kan aldri bli kvitt noe slikt, tror jeg, men du kan mestre ting bedre. Og det er jo ingen grunn til at du ikke kan få deg en kjæreste. Jeg vet ikke om du er mann eller kvinne eller hva slags kjønn du er ute etter, men det finnes mange med aspergers overalt. Og du kunne sikkert skru på sjarmen for en og annen uten aspergers også. Du er jo ikke dummere enn andre pga dette. Noen ganger er det faktisk omvendt. En av mine barndomsvenner ble diagnostisert med aspergers i voksen alder, lenge etter at vi mistet kontakten. Ved en tilfeldighet støtte jeg på hans søster som fortalte meg dette. Hun sa også at han var "fornøyd". "Fornøyd?" sa jeg. "ja, nå forstår han mer av ting han har strevd med i livet, som før har vært helt uforståelig". Min barndomsvenn er, slik jeg husker ham, en mann en veldig god humoristisk sans - og phd!!! 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2022 #9 Skrevet 23. desember 2022 2 minutter siden, AnonymBruker said: Sønnen min mistet også jobben. Jobben vi alle (inkl han selv) var så stolte over at han fikk. Det tok to måneder, så ble han sagt opp. Han har Asperger, men er ikke deprimert. Derimot har han angst hele tiden, som forstyrrer konsentrasjonen og gjør ham distré. Det er ikke lett å ha et syndrom, og å vite at man aldri kan "bli bra" av det. Jeg ønsker at han kunne få seg en kjæreste, for det ønsker han seg, men det ser dårlig ut. Anonymkode: d7f5d...9d8 Kjenner meg godt igjen i sønnen din. Hadde selv for en stund siden en jobb(med lønnstilskudd) som jeg hadde i 2 måneder, men ikke fikk fortsette. Depresjonen og aspergeren gjorde meg både distre og gjorde at jeg ikke klarte å fokusere. 6 minutter siden, Michaelhe said: Du kan aldri bli kvitt noe slikt, tror jeg, men du kan mestre ting bedre. Og det er jo ingen grunn til at du ikke kan få deg en kjæreste. Jeg vet ikke om du er mann eller kvinne eller hva slags kjønn du er ute etter, men det finnes mange med aspergers overalt. Og du kunne sikkert skru på sjarmen for en og annen uten aspergers også. Du er jo ikke dummere enn andre pga dette. Noen ganger er det faktisk omvendt. En av mine barndomsvenner ble diagnostisert med aspergers i voksen alder, lenge etter at vi mistet kontakten. Ved en tilfeldighet støtte jeg på hans søster som fortalte meg dette. Hun sa også at han var "fornøyd". "Fornøyd?" sa jeg. "ja, nå forstår han mer av ting han har strevd med i livet, som før har vært helt uforståelig". Min barndomsvenn er, slik jeg husker ham, en mann en veldig god humoristisk sans - og phd!!! Jeg er mann. Asperger er en veldig vid diagnose. Noen klarer å få doktorgrad og kjæreste, mens andre klarer ingenting. Jeg prøver så godt jeg kan å få til livet, men det går bare ikke. Og som jeg startet med å si i tråden så blir ting bare vanskeligere som deprimert. Jeg er depriemert pga aspergeren og aspergertrekkene forsterkes pga depresjonen. Det er en ond sirkel som ikke er lett å komme ut av. TS Anonymkode: bfe5d...298
Michaelhe Skrevet 23. desember 2022 #10 Skrevet 23. desember 2022 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Kjenner meg godt igjen i sønnen din. Hadde selv for en stund siden en jobb(med lønnstilskudd) som jeg hadde i 2 måneder, men ikke fikk fortsette. Depresjonen og aspergeren gjorde meg både distre og gjorde at jeg ikke klarte å fokusere. Jeg er mann. Asperger er en veldig vid diagnose. Noen klarer å få doktorgrad og kjæreste, mens andre klarer ingenting. Jeg prøver så godt jeg kan å få til livet, men det går bare ikke. Og som jeg startet med å si i tråden så blir ting bare vanskeligere som deprimert. Jeg er depriemert pga aspergeren og aspergertrekkene forsterkes pga depresjonen. Det er en ond sirkel som ikke er lett å komme ut av. TS Anonymkode: bfe5d...298 Jeg kan jo ikke vite så mye mer enn du sier er, men du sier du er deprimert. Du har ikke noe spesielt som gjør deg deprimert? Hvis du ikke kan tenke deg ut av det, dvs legge en lumsk plan for verdensherredømme, har du ingen mulighet til å legge det til side for en stund. Så gjøre noe du mestrer i mellomtiden? Hvis man stirrer veldig lenge på en stein, og håper at den skal forsvinne, så skjønner man etterhvert at tiden er bortkastet. "Siden jorden likevel går under, så kan jeg se på noen episoder på netflix mens jeg venter" etc? Jaja, jeg vet ikke hva jeg skal si. Håper det ordner seg til slutt. Alt godt
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2022 #11 Skrevet 23. desember 2022 3 minutter siden, Michaelhe said: Jeg kan jo ikke vite så mye mer enn du sier er, men du sier du er deprimert. Du har ikke noe spesielt som gjør deg deprimert? Hvis du ikke kan tenke deg ut av det, dvs legge en lumsk plan for verdensherredømme, har du ingen mulighet til å legge det til side for en stund. Så gjøre noe du mestrer i mellomtiden? Hvis man stirrer veldig lenge på en stein, og håper at den skal forsvinne, så skjønner man etterhvert at tiden er bortkastet. "Siden jorden likevel går under, så kan jeg se på noen episoder på netflix mens jeg venter" etc? Jaja, jeg vet ikke hva jeg skal si. Håper det ordner seg til slutt. Alt godt Takk. TS Anonymkode: bfe5d...298 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2022 #12 Skrevet 23. desember 2022 Asperger og depresjon er to diagnoser som også kan forveksles. Fordi folk med depresjon kan bli veldig «aspergersk». Jeg tenker at depresjon kan forverre de fleste negative sider ved en. Men en asp kan også være det uten å være deprimert. Jeg er kvinne med asperger, men mistenker noen ganger at jeg er feildiagnotisert. Jeg har jobb, som jeg skaffet uten hjelp fra nav. Og jeg klarer å se folk i øynene og snakke med folk. Blir heller ikke utmattet av å være blandt folk. Men jeg følte at min asp ble verre under lockdown. Da så man knapt folk og ble gående i sin egen boble igjen. Husker da samfunnet åpnet opp igjen og jeg skulle i gang med første dag på ny jobb. Det gikk bra på jobb, men jeg merket bare at jeg følte for å trene meg litt opp igjen på det å møte folk. Anonymkode: 24ed1...cb4
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2022 #13 Skrevet 23. desember 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Asperger og depresjon er to diagnoser som også kan forveksles. Fordi folk med depresjon kan bli veldig «aspergersk». Jeg tenker at depresjon kan forverre de fleste negative sider ved en. Men en asp kan også være det uten å være deprimert. Jeg er kvinne med asperger, men mistenker noen ganger at jeg er feildiagnotisert. Jeg har jobb, som jeg skaffet uten hjelp fra nav. Og jeg klarer å se folk i øynene og snakke med folk. Blir heller ikke utmattet av å være blandt folk. Men jeg følte at min asp ble verre under lockdown. Da så man knapt folk og ble gående i sin egen boble igjen. Husker da samfunnet åpnet opp igjen og jeg skulle i gang med første dag på ny jobb. Det gikk bra på jobb, men jeg merket bare at jeg følte for å trene meg litt opp igjen på det å møte folk. Anonymkode: 24ed1...cb4 Kan jeg spørre hvordan eller hvorfor du fikk diagnosen når du ikke plages så mye av det? Anonymkode: bdf85...178
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2022 #14 Skrevet 24. desember 2022 21 hours ago, AnonymBruker said: Å bli mindre mottagelig for hjelp og å avvise alle forslag psykologen foreslår er vanlig ved depresjon uansett om man har asperger eller ikke. Når man er deprimert så ser man ikke vitsen med noe som helst, og jo mer deprimert jo mindre ser du vitsen i ting. Noen er så deprimerte at de slutter hos psykolog fordi de vet de ikke blir bedre tilogmed. Anonymkode: f11bd...87c Takk. 20 hours ago, AnonymBruker said: Asperger og depresjon er to diagnoser som også kan forveksles. Fordi folk med depresjon kan bli veldig «aspergersk». Jeg tenker at depresjon kan forverre de fleste negative sider ved en. Men en asp kan også være det uten å være deprimert. Jeg er kvinne med asperger, men mistenker noen ganger at jeg er feildiagnotisert. Jeg har jobb, som jeg skaffet uten hjelp fra nav. Og jeg klarer å se folk i øynene og snakke med folk. Blir heller ikke utmattet av å være blandt folk. Men jeg følte at min asp ble verre under lockdown. Da så man knapt folk og ble gående i sin egen boble igjen. Husker da samfunnet åpnet opp igjen og jeg skulle i gang med første dag på ny jobb. Det gikk bra på jobb, men jeg merket bare at jeg følte for å trene meg litt opp igjen på det å møte folk. Anonymkode: 24ed1...cb4 Takk. Anonymkode: bfe5d...298
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2022 #15 Skrevet 24. desember 2022 Jeg er ikke på autismespekter. Men om jeg blir lettere nervøs, merker angst osv - så får jeg dette behovet jeg også. Jeg trenger å ha kontroll over ting, og angsten øker om jeg ikke får det på «mine» hangups. Det er sånn angst fungerer, og folk har ulike triggere. AnonymBruker skrev (22 timer siden): Asperger og depresjon er to diagnoser som også kan forveksles. Fordi folk med depresjon kan bli veldig «aspergersk». Jeg tenker at depresjon kan forverre de fleste negative sider ved en. Men en asp kan også være det uten å være deprimert. Jeg er kvinne med asperger, men mistenker noen ganger at jeg er feildiagnotisert. Jeg har jobb, som jeg skaffet uten hjelp fra nav. Og jeg klarer å se folk i øynene og snakke med folk. Blir heller ikke utmattet av å være blandt folk. Men jeg følte at min asp ble verre under lockdown. Da så man knapt folk og ble gående i sin egen boble igjen. Husker da samfunnet åpnet opp igjen og jeg skulle i gang med første dag på ny jobb. Det gikk bra på jobb, men jeg merket bare at jeg følte for å trene meg litt opp igjen på det å møte folk. Anonymkode: 24ed1...cb4 Jeg har barn med svært høytfungerende/atypisk barneautisme, og han klarer også de tingene du nevner Det med lockdown kjente forsåvidt alle på tror jeg. Selv jeg som er ekstrovert ble litt sånn 😳😶🌫️ Anonymkode: c1cf6...47d
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2022 #16 Skrevet 24. desember 2022 Enkelte kan ha en del av seg som vil holde på depresjonen. En del av de kan føle at dersom de klarer å endre på ting, tanker, følelser, så betyr det at depresjonen deres ikke var ordentlig, ikke var alvorlig. Altså, at problemene deres ikke var så alvorlige. For dersom de blir mindre deprimert, så må det være bevis på at depresjonen ikke var alvorlig. Så en del av en lukker seg for råd og meninger som kan hjelpe, for man vil ikke bli bedre og bevise at problemene ikke var ekte problemer. Anonymkode: d255b...cec
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå