AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #1 Skrevet 22. desember 2022 Er det bare jeg (og et få tall andre venninner) som opplever at mødrene våre skal ha stålkontroll på hvor vi er, hvem vi er med og som blir snurt hvis vi finner på noe uten å informere dem først?! Jeg er 31 år jeg jobber og GIFT, jeg har barn og eget hus, og har selvfølgelig mine egne rutiner på ting, men det takler mamma jævlig dårlig. Hun skal nemlig har stålkontroll på alt jeg foretar meg og blir ordentlig grineste hvis noe blir gjort uten at hun er informert eller spurt først. Jeg kjenner jeg er så JÆVLIG lei av hele greia og er redd for at det plutselig tipper helt over for meg at da er det stor sannsynlighet for at blir et langt opphold i vennskapet... - Dessverre, for de kan være utrulig flotte, hjelpsomme og hyggelige de også. Jeg bare skjønner ikke det enorme kontrollbehovet de har mot oss. det ødelegger liksom alt nå mot jul. Andre med erfaringer og tips til hva jeg kan gjøre? //møkklei 31 åring.... Anonymkode: 8ea32...ead 4
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #2 Skrevet 22. desember 2022 Da må du lære å si fra og ikke ta i mot alt dritt fra mor når du er 30 år. Sett grenser å si det som det er også gir du henne ultimatum om å slutte hvis ikke så... Kanskje du må ødelegge jula helt og klikke godt en gang for alle ? Anonymkode: 06f61...885 2 3
Gjest Voksenkjeft Skrevet 22. desember 2022 #3 Skrevet 22. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Da må du lære å si fra og ikke ta i mot alt dritt fra mor når du er 30 år. Sett grenser å si det som det er også gir du henne ultimatum om å slutte hvis ikke så... Kanskje du må ødelegge jula helt og klikke godt en gang for alle ? Anonymkode: 06f61...885 Ja jeg har prøvd flere ganger, eneste jeg er redd for at jeg ødelegger jula for datteren min på ni år.... Og jeg lover: hun er virkelig ikke et enkelt menneske å diskutere med, det er faktisk helt grusomt... Men ja, skal absolutt ta det opp, men venter kanskje til romjulen🤷♀️
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2022 #4 Skrevet 23. desember 2022 Voksenkjeft er noe jeg ikke forholder meg til og jeg ignorerer det bare Anonymkode: 4c7dc...689 2 2
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2022 #5 Skrevet 23. desember 2022 Kjefting og unormalt kontrollbehov er ugreit uansett hvor gamle barna er. På mange måter er det litt uflaks at du ikke tok dette som en del av ungdomsopprøret du kanskje hadde. Uansett, du må få henne til å skjønne at du er voksen og tar vare på deg selv. Og at du ikke har lyst til å snakke med henne om ting hun ikke har noe med. Anonymkode: 1e4ed...b9f 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2022 #6 Skrevet 23. desember 2022 Infantilisering. Det er det hun kanskje driver med. Jeg synes det virker litt som at folk i 50-60 åra har problemer med rollene for tiden. Da de selv var 30 år så var de jo godt voksne ifølge dem selv, og 50/60 åringer var fullstendig tilsidesatt som "gamlinger". Men når de nå selv når samme alder, så skal de tviholde på rollen som voksen istedenfor å gi stafettpinnen videre, og tillate at en ny generasjon er voksen nå. Moren din vil være den voksne, du skal være barnet, og ingen er gamle. Der ligger problemet. Hennes problem, med alderdommen. Derfor utsetter hun deg for infantilisering, det er også en hersketeknikk. Anonymkode: 72ab6...c40 1 1
Gjest Voksenkjeft Skrevet 23. desember 2022 #7 Skrevet 23. desember 2022 Det er i alle fall helt grusomt! Hun holder på sånn med alle ungene hennes ( i alder 40-43). Det er nesten som om navlesnoren ikke er klipt helt av og jeg blir frynsete i nervene når vi skal dit for jeg vet aødri hva slags humør hun er i. Pleier stort alltid å ta med en venninne eller noe for da er hun overhyggelig og falsk som faen, så alle digger henne jo når hun fremstår som den "kule dama" overfor de...
Gjest Voksenkjeft Skrevet 23. desember 2022 #8 Skrevet 23. desember 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Kjefting og unormalt kontrollbehov er ugreit uansett hvor gamle barna er. På mange måter er det litt uflaks at du ikke tok dette som en del av ungdomsopprøret du kanskje hadde. Uansett, du må få henne til å skjønne at du er voksen og tar vare på deg selv. Og at du ikke har lyst til å snakke med henne om ting hun ikke har noe med. Anonymkode: 1e4ed...b9f Prøvde det absolutt i tennårene, men hun ble nesten bare verre av det..
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2022 #9 Skrevet 23. desember 2022 Hun tikker av på flere alarmer for narssisisme. Les denne artikkelen: https://psykopati.blogg.no/1509977740_infantilisering.html Anonymkode: 72ab6...c40 2
Fru Uperfekt Skrevet 23. desember 2022 #10 Skrevet 23. desember 2022 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Er det bare jeg (og et få tall andre venninner) som opplever at mødrene våre skal ha stålkontroll på hvor vi er, hvem vi er med og som blir snurt hvis vi finner på noe uten å informere dem først?! Jeg er 31 år jeg jobber og GIFT, jeg har barn og eget hus, og har selvfølgelig mine egne rutiner på ting, men det takler mamma jævlig dårlig. Hun skal nemlig har stålkontroll på alt jeg foretar meg og blir ordentlig grineste hvis noe blir gjort uten at hun er informert eller spurt først. Jeg kjenner jeg er så JÆVLIG lei av hele greia og er redd for at det plutselig tipper helt over for meg at da er det stor sannsynlighet for at blir et langt opphold i vennskapet... - Dessverre, for de kan være utrulig flotte, hjelpsomme og hyggelige de også. Jeg bare skjønner ikke det enorme kontrollbehovet de har mot oss. det ødelegger liksom alt nå mot jul. Andre med erfaringer og tips til hva jeg kan gjøre? //møkklei 31 åring.... Anonymkode: 8ea32...ead Du har en manipulativ mor, det beste du kan gjøre for din egen del er å kutte kontakten 4
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2022 #11 Skrevet 23. desember 2022 Ikke gi henne informasjonen hun spør om. Ikke ring og fortell på forhånd hva du skal. Hvis hun reagerer, så vær helt uforstående til hvorfor. La hun bale med følelsene sine, ikke ditt problem. La henne surne i fred. Gi det 2-3 mnd å la henne venne seg til den nye normalen hvor hun ikke har kontroll på alt. "Hvor har du vært?" "Ute" "Hvor da?" "Nei... flere steder. Ute." "Med hvem da?" "Ingen spesielle. Ingen du kjenner. Så, hvordan gikk det med..." Anonymkode: f24b5...724 2
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2022 #12 Skrevet 23. desember 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hun tikker av på flere alarmer for narssisisme. Les denne artikkelen: https://psykopati.blogg.no/1509977740_infantilisering.html Anonymkode: 72ab6...c40 Omg!! 🤣🤣🤣KG altså. Anonymkode: b8010...d0c 2
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2022 #13 Skrevet 23. desember 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Omg!! 🤣🤣🤣KG altså. Anonymkode: b8010...d0c Jasså, du latterliggjør opplysning omkring narssisistiske hersketeknikker? Da vet du kanskje ikke at latterliggjøring er den mest foretrukne hersketeknikken blant slike? Eller du er av samme slaget selv? Informasjon og oppkysning har aldri skadet noen. Tilbakeholdelse av informasjon derimot, latterliggjøring og å unngå å tilegne seg kunnskap, det er veldig skadelig. Anonymkode: 72ab6...c40 1
Gjest Voksenkjeft Skrevet 23. desember 2022 #14 Skrevet 23. desember 2022 (endret) Voksenkjeft skrev (På 23.12.2022 den 1.18): Endret 29. juli 2023 av Voksenkjeft
Gjest Voksenkjeft Skrevet 23. desember 2022 #15 Skrevet 23. desember 2022 (endret) 30-43 i alder altså AnonymBruker skrev (På 23.12.2022 den 1.29): Ikke gi henne informasjonen hun spør om. Ikke ring og fortell på forhånd hva du skal. Hvis hun reagerer, så vær helt uforstående til hvorfor. La hun bale med følelsene sine, ikke ditt problem. La henne surne i fred. Gi det 2-3 mnd å la henne venne seg til den nye normalen hvor hun ikke har kontroll på alt. "Hvor har du vært?" "Ute" "Hvor da?" "Nei... flere steder. Ute." "Med hvem da?" "Ingen spesielle. Ingen du kjenner. Så, hvordan gikk det med..." Anonymkode: f24b5...724 Endret 29. juli 2023 av Voksenkjeft
Helene Skrevet 23. desember 2022 #16 Skrevet 23. desember 2022 Har nettopp flyttet. Min mor har vært her. Hun har mange meninger om hvordan jeg bør innrede. Jeg er uenig, jeg ser hvordan jeg ønsker mitt hjem. Hun kjefter ikke, men kommer med ideer som ikke passer meg. Jeg har lært, høre på meg selv. Jeg er passert 50 år, trenger ikke høre på min mor. Hører på meg selv. 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2022 #17 Skrevet 23. desember 2022 Har det samme i vår famile. Så lenge du er yngre, dvs, du kan fint være 60 år, så kommer moren din å kommenterer. Hva du bør spise, hva du bør se på, hva du bør trene ect. Jeg bare jatter med, til den eldste generasjonen. Til den yngre tar jeg igjen med samme mynt: -å du har ikke trent idag, hvorfor ikke? -å spiser du slik mat, nei det gjør ikke jeg, vil se bra ut jeg -lyse gardiner ja...jaja..hver sin lyst -å har du ikke vært med venner, vil begraves alene du kanskje. Anonymkode: 795a8...8b1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2022 #18 Skrevet 23. desember 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jasså, du latterliggjør opplysning omkring narssisistiske hersketeknikker? Da vet du kanskje ikke at latterliggjøring er den mest foretrukne hersketeknikken blant slike? Eller du er av samme slaget selv? Informasjon og oppkysning har aldri skadet noen. Tilbakeholdelse av informasjon derimot, latterliggjøring og å unngå å tilegne seg kunnskap, det er veldig skadelig. Anonymkode: 72ab6...c40 Tenker at diagnoser passer sikkert inn i de som absolutt skal diagnostisere andre ror alt og sette mennesker i bås. Tenk at så lute kunnskap sprer seg på nett. Men å beskylde andre for slike alvorlige ting er jo sikkert også en diagnose. Anonymkode: b8010...d0c 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2022 #19 Skrevet 23. desember 2022 Du kan også si -Det er bra du sier ifra, jeg er jo bare 32. Fikk vel mye hjelp selv da du var 32 av bestemor og svigermoren din? Hvor gammel var du da du klarte stå på egne ben og velge aktiviteter? 54? Har flere i vår familie sliti, eller er det bare oss? Anonymkode: 795a8...8b1 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2022 #20 Skrevet 23. desember 2022 Voksenkjeft skrev (7 timer siden): 30-43 i alder altså Har testet den teknikken og da blir det en hel masse "jeg er faen så god å ha når du trenger penger/barnevakt osv", det hun dessverre ikke forstår er at jeg GJERNE skulle tilbrakt tid med henne hvis jeg kunne være sikker på å ikke få kjeft og bli sett ned på av mine egne foreldre. Slutt å be henne om penger og barnevakt. Du må få rettet opp i forholdet deres, bli mer på likefot, begge voksne, SÅ kan dere tilbringe hyggelig tid sammen. Hun mangler respekt for deg. Da må du sette deg i respekt. Anonymkode: f24b5...724 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå