Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på hvilke tradisjoner dere har hjemme på lillejulaften? Mat, opplegg etc.

Vi pynter juletreet på lillejulaften.  Har på " Kvelden før kvelden" i bakgrunnen. Et lite glass rødt når ungene er i seng. Da pakkes også de siste gavene inn. 

Da jeg var unge hadde vi alltid lutefisk til middag, men den tradisjonen har jeg ikke tatt med videre.  Har dere noe fast dere spiser? Trenger litt inspirasjon der da vi ikke har noe fast men jeg gjerne kunne tenkt meg til det. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

lillejulaften er stress fra ende til annen, og hvis vi får i oss middag, så er det grandiosa (og det spiser vi aldri ellers).

Jeg har alltid planer om en stressfri lillejulaften, og i år har jeg til og med tatt fri fra jobb på lillejulaften og dagen før, men nei, alltid skjer det noe som stikker kjepper i hjulene. I år var det covid, overtid, jobbreise og et uventet dødsfall som gjorde at jeg må pynte juletre, bake, vaske, stryke, pakke gaver og gå i begravelse på lillejulaften. Blir nok husvask utover kvelden som vanlig. Dette er vårt opplegg. Jeg anbefaler det ikke.

Anonymkode: 47af5...55b

• Liker 1
  • Hjerte 3
Skrevet

Skal handle siste rest og hente noen pakker på posten. Så er det pynting til jul❤️ Juletre og huset skal pyntes. Etterpå er det grøt med mandel og så setter ungene ut grøt til fjøsnissen. Etterpå skal vi se julefilm og så er det kveld. 

Anonymkode: 04993...f0b

Skrevet

Skal henge opp spikkeband. Se kvelden før kvelden. Kose oss med god mat, jeg tenkte å lage taco i morgen. Kanskje åpne et par pakker, siden vi skal bort på julaften. Blir en skikkelig kosekveld hjemme. 

Anonymkode: 38890...0e7

Skrevet

Eneste tradisjonene vi har lille julaften er å dra på grava med krans og lys, og å legge i vann pinnekjøtt og erter. Vi har aldri noe fast mat, så imorgen er det hjemmelaget pizza😊 Ellers blir det nok brettspill eller kortspill hele kvelden😊 

Anonymkode: 437de...32f

• Liker 1
Skrevet

Vi har «koldtbord» på lille julaften. Masse julepålegg (kjøpt og hjemmelagd), spekemat, ostefat, diverse gode brød/rundstykker, lefser, diverse salater og gjerne en varmrett (særlig for barnas skyld). Mye av det samme som vi spiser til en stor julelunsj 1. juledag (da gjerne med flere gjester).

Før ble treet pyntet lille julaften, men nå pynter vi det tidligere i julen. Gavene legges likevel under treet lille julaften. Også ser vi på kvelden før kvelden, mens vi spiser. 

Anonymkode: 4fd4f...cf0

• Liker 1
Skrevet

En bedre middag etter en tur ut på ettermiddagen for å levere noen pakker mm samt å besøke en gravlund. Så for å få det til slik ble treet og annet satt opp i går. 

Skrevet

Det er som en vanlig dag dvs jobb på dagtid. PÅ ettermiddag og kveld er det steik av ribbe og lage kjøttkaker. Rydde litt og spise noe enkelt. Har ikke jobb, tenker jeg, når de har tid til koldtbord og finere middag lillejulaften? 

Anonymkode: 54d17...d05

• Liker 1
Skrevet

Jeg pleier å ta fri, mulig 1-2 time med PC for å avslutte ting, mannen har jobb. Ingen faste tradisjoner. 

Jeg tar over siste rest i huset, sikrer at alt er strøkent. Gjør forberedelser til julemiddagen. Pusser sølv og slikt. Besøk til bekjente som har åpent hus på kvelden, med koldtbord og god drikke, og stein-saks-papir om å være sjåfør. Var innom gravplassen tidligere i uka på grunn av litt reisevei. 

Skulle gjerne hatt faste tradisjoner, for liker å lade opp til jul. Men kombinasjonen av jobb og siste liten forberedelser gjør at det aldri har blitt slik. 

Anonymkode: 49821...4ff

Skrevet

Vi har risgrøt med mandel i (sjokoladenisse som premie) til middag. Etterpå pynter vi juletreet, stue og kjøkken sammen før vi setter fram lefseruller og julekaker og ser Kvelden før kvelden. Etterpå spiller vi brettspill. 

• Liker 1
Skrevet

Er hos mine foreldre.

Vaske gulv (skikkelig vasket i forkant så bare en kjapp vedlikeholdsvask for luktens del), legge i vann pinnekjøtt, handle siste ferskvarer, besøke graver, pynte så spise fenalår og gommegraut med grevinnen og hovmesteren. I år blir det lasagne til middag. 

Anonymkode: b2044...dbb

• Liker 1
Skrevet

Lillejulaften er ikke så veldig stressende hos oss. Vi er av de som pynter tidlig, så det er ferdig. Blir bare å støvsuge litt, litt opprydding, bære inn ved, og ta ut av fryseren mat til i morgen.

Hente blomster som er bestilt, hente opp min far og alt hans pikkpakk, en tur på kirkegården. Så er det hjem igjen, litt kaffe og småprat, kanskje en liten dupp på senga. 

Vi spiser rakfisk med tilbehør, de som ikke vil ha det får sushi som min bonussønn lager. 

Ellers så er det å gjøre klar julestrømpene, har kjøpt inn litt til de unge voksne, de henger jeg på dørene i natt eller morgen tidlig.

Anonymkode: 8efee...0d8

• Liker 1
Skrevet

Eneste faste tradisjon her er er å se Grevinnen og Hovmesteren og Rock n Roll Wolf senere på kvelden. Og selvsagt pakke inn de siste gavene og slikt.

Anonymkode: c783b...d53

Gjest takinova
Skrevet

Grøt med fenalår. Litt handling. Litt pynting. Se kvelden før kvelden.

Skrevet

Pleier å sitte foran TV-en med den billigste whiskey de har på polet og drikke rett fra flaska.

• Liker 1
Skrevet

Eneste tradisjonen her er at kl 20 så skal alt være klart. Da setter vi oss foran tv’n, spiser og koser oss🎄

Anonymkode: 3de05...4bc

Skrevet

Vi pleier å spise grøt med mandel i på lillejulaften, men i år, for første gang, dropper vi det og går for taco. Ungene er snart voksne nå og ingen bryr seg verken om grøt eller mandelgave, så setter tradisjonen på vent til det eventuelt blir noen små i familien. 

Her er også stress, i kjent stil har jeg utsatt og utsatt,mannen er syk og det meste skal gjøres i dag... Ha en fin fredag folkens! 

Og god jul 🎄

Anonymkode: 40b4e...a5f

• Liker 2
Gjest Athena Catalina
Skrevet

For meg er lillejulaften en helt vanlig dag. 

Skrevet

Må også dele tradisjonen fra barndommen;

Det var jo en helt vanlig dag, med foreldre på jobb. Treet var bært inn dagen før. Da de kom hjem fant de frem esker med julepynt, og vi pyntet huset og storkoste oss. Mamma styrte rundt med matlaging og vask. Pappa måkte, bar ved, fikset ute, og bidro med husvask. Så gadd ikke broren min mer, ville spille, jeg ble sur for å måtte gjøre alt, dårlig stemning. Mamma var sliten og lei etter jobb, litt dårlig stemning der og. Risgrøt til middag, som jeg ikke likte da jeg ble dårlig i magen (noe det var lite forståelse for på 80-tallet der man spiste det som ble servert). Så TV. Mens mamma og pappa styrte på til over midnatt. 

Derfor pynter vi tidlig, vasker ned tidlig, og gjør det slik at jeg tar en fridag. 

Anonymkode: 49821...4ff

Skrevet

Godt å høre at det ikke bare er oss som ikke har noen kjempefaste tradisjoner på lille julaften. Og koselig for dere som har det. 

Akkurat nå er mannfolket og yngste ute å måker snø. Jeg er inne og forsøker å få litt oversikt på handlelappen og huset 😅. ( ja vi har 100% stilling begge to, men tatt oss fri i dag slik at minstemann kam være hjemme fra SFO og vi kan gjøre det siste uten for mye stress)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...