Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da har boligrenten steget til 4,25 

fy sørn! Håper dette er siste økningen. Helt vilt med de rentene nå. For vår del er det snakk om litt over 500 i mnd. Men det er jo 6000 i året ekstra. 

Anonymkode: a9fed...c09

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

fy sørn! Håper dette er siste økningen. Helt vilt med de rentene nå. For vår del er det snakk om litt over 500 i mnd. Men det er jo 6000 i året ekstra. 

Mitt lån har gått opp med 2500 i mnd. Gjeld på 1.350 mill. Så med 500 kroner økning i mnd kan dere umulig ha stort lån.

Anonymkode: 1370e...039

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er jo ingenting. 

Jeg har hatt lån siden 1994 og dagens nivå var normalen og under det for meg i mange år. 

Anonymkode: 20af8...be2

• Liker 10
Skrevet

Selv om vi har hatt noen gode renteår en lang periode så er ikke rente på 5 uvanlig i det hele tatt. Folk klager over at de ikke får høyt nok lån men bankene har vært klare på at alle skal kunne tåle rente på 5 før lån innvilges. De sa det altså ikke bare på tull men fordi det faktisk kan skje. Og alle sa ja takk det klarer vi. Og trodde det aldri ville skje. 

Anonymkode: 9f732...e1c

• Liker 16
  • Nyttig 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Helt normal rente. Slutt å klage.

Anonymkode: 063fa...088

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Har selv fryst renta på 4,76 så er enda et stykke igjen til at jeg føler meg fornøyd med rentenivået. :nikke:

Anonymkode: d4c86...5a8

• Liker 2
Skrevet

Når styringsrenta skrus opp blir det automatisk gratis gigantinntekter til bankene, som ikke har lånt ut penger, men skapt en kreditt fra løse lufta, slik de har gjort i lang tid.
Legalisert falskmynteri.
Ja, det fungerer som penger så klart, men det fungerer også som inflasjonsdriver.
Det er økonomisk krigføring, men man skylder såklart på Putin :)

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Mitt lån har gått opp med 2500 i mnd. Gjeld på 1.350 mill. Så med 500 kroner økning i mnd kan dere umulig ha stort lån.

1 mill. 8 år nedbetalingstid 

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Endelig får vi med penger på bok litt renteinntekter. Jo høyere rente jo mer penger på fest og moro for meg 🙂 

Digg å slappe av med nedbetalt og nøktern bolig (glad jeg har valgt bort stor bolig med masse gjeld).

Anonymkode: 78a06...27f

• Liker 5
Skrevet

Kjipt med høyere rente, men den er jo ikke høy? Den er normal. Dette er grunnen til at man aldri bør ta opp for høyt lån selv om man kanskje må gå ned i størrelse eller standard

Anonymkode: b9e06...bf2

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Har selv fryst renta på 4,76 så er enda et stykke igjen til at jeg føler meg fornøyd med rentenivået. :nikke:

Anonymkode: d4c86...5a8

😅 Slik hadde jeg det. Vi bandt den når renta var høy etter finanskrisen. I 10 pokkers år hadde vi 4, 5 % rente, mens alle andre hadde nullrente. Vi fikk 1-2 år uten høy rente, men nå er vi tilbake igjen. Det føles ikke så ille siden vi har betalt så mye alle andre år da. 

Anonymkode: 0a8d6...276

• Liker 3
Skrevet

Arbeidsmarkedet har ikke løsnet enda (hverken i Norge eller USA), så renten kommer nok til å stige mer.

Rente på under 5% er jo lavt..   

Det har vell vært rente under 5% i 10 av de siste 40 årene eller noe slikt.

Trodde du 0-rente var normalt?

Anonymkode: da2ee...4aa

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

😅 Slik hadde jeg det. Vi bandt den når renta var høy etter finanskrisen. I 10 pokkers år hadde vi 4, 5 % rente, mens alle andre hadde nullrente. Vi fikk 1-2 år uten høy rente, men nå er vi tilbake igjen. Det føles ikke så ille siden vi har betalt så mye alle andre år da. 

Anonymkode: 0a8d6...276

Den er seriøst kjip!

Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Vilt? 4,25 er ikke høye renter. Det er høyere enn det har vært de siste 10 årene. Men i perspektiv er ikke 10 år lenge. 7% rente var normalen i mange år, 8% var heller ikke uhørt. Hvis forbruket ikke begrenses (det har ikke gjort det til denne julen), så settes rentene ytterligere opp.

Jeg tror vi kommer til å se 5-tallet innen 2023, uten problemer.

Gleden er jo større skattefordel, og mye bedre inntekter for oss som leier ut.

• Liker 5
Skrevet
slask skrev (26 minutter siden):

Når styringsrenta skrus opp blir det automatisk gratis gigantinntekter til bankene, som ikke har lånt ut penger, men skapt en kreditt fra løse lufta, slik de har gjort i lang tid.
Legalisert falskmynteri.
Ja, det fungerer som penger så klart, men det fungerer også som inflasjonsdriver.
Det er økonomisk krigføring, men man skylder såklart på Putin :)

Det er helt feil. Rentemarginen til bankene er aldri vært lavere, så de har aldri tjent mindre penger på lån faktisk.

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er helt feil. Rentemarginen til bankene er aldri vært lavere, så de har aldri tjent mindre penger på lån faktisk.

Tjener de ikke mer av at rentene skrus opp?
De låner jo ikke ut penger, for de skapes der og da når de "lånes ut".  Skvett nye penger i pengesystemet. Kommer ikke fra noen konto.

Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Endelig får vi med penger på bok litt renteinntekter. Jo høyere rente jo mer penger på fest og moro for meg 🙂 

Digg å slappe av med nedbetalt og nøktern bolig (glad jeg har valgt bort stor bolig med masse gjeld).

Anonymkode: 78a06...27f

Vi har lav gjeld i forhold til husets verdi. Om 8 år eier vi hele skiten. Men 500 i mnd tåler vi.. det er bare kjipt da vi har andre ting vi heller vil bruke penger på. 

Skrevet
slask skrev (25 minutter siden):

Tjener de ikke mer av at rentene skrus opp?
De låner jo ikke ut penger, for de skapes der og da når de "lånes ut".  Skvett nye penger i pengesystemet. Kommer ikke fra noen konto.

Du vet at banken har en forvaltningskapital...?

Anonymkode: f0a8c...5e9

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi har samme lånebeløp. Vi har bare gått opp 400-600 kroner per måned.

Sikker på du har regnet riktig????

Anonymkode: a63be...8f7

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kjipt med høyere rente, men den er jo ikke høy? Den er normal. Dette er grunnen til at man aldri bør ta opp for høyt lån selv om man kanskje må gå ned i størrelse eller standard

Anonymkode: b9e06...bf2

Den er høy for dem som aldri har opplevd «normal» rente. 

Anonymkode: f41ff...50c

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...