Gå til innhold

God venn har angivelig oppført seg dårlig mot felles venninne på bytur og sendt et "viss" type bilde

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter en helg tok en venninne av meg kontakt med meg fordi hun hadde noe å fortelle fra sist gang ute på byen, der jeg ikke kunne være med.

En veldig god venn av meg og en felles venninne var ute på byen for ikke lenge siden. Det startet hyggelig. Men så begynte han angivelig å prøve seg på henne. Hun var ikke interessert, og avviste ham på forsøk(ene). Han snakket visst med andre der også. Og han sa mye forskjellig til henne som hun også reagerte negativt på, som i verste mening kan assosieres med stalking-adferd. Han har kjæreste fra før, og hun var ikke med den kvelden. De tok drosje sammen, hvor begge gikk hver til sitt.

Dagen etter sendte han et bilde til henne, som hun reagerte veldig negativt på. Det var, som jeg har blitt fortalt, et bilde av en erigert penis. Han hadde riktignok bokseren på, men ifølge henne kunne man helt klart se hva det var.

Hun var ganske opprørt over dette, og sa hun måtte fortelle dette til meg. Selv ble jeg ganske sjokkert over å høre hva hun hadde å fortelle. Jeg hadde ikke forventet å høre noe sånt om det jeg anser som en av mine beste venner. Sånn oppførsel som det der tar jeg selvfølgelig sterk avstand fra. Nå har ikke jeg sett noe mer konkret enn hva hun har fortalt, så jeg har enda ikke snakket med ham om dette. Det jeg imidlertid sa til henne var at det var viktig at hun tok bevis, eks. skjermbilder alt av sånne ting, hvis det skulle gjenta seg senere. Hun var ganske enig i dette. Hun fortalte også at en annen jeg kjenner har gjort tilsvarende tidligere.

Jeg er i en skvis her, fordi han som har gjort dette er en av mine beste venner. Hun har jeg også kjent i mange år, og jeg kjenner henne som ganske rettskaffen, ser ikke på henne som typen til å lyve om sånne ting.

Er det andre her som er eller har vært i en lignende situasjon som meg her? I så fall, hvordan utviklet det seg?

Anonymkode: 2f9b9...f61

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Etter en helg tok en venninne av meg kontakt med meg fordi hun hadde noe å fortelle fra sist gang ute på byen, der jeg ikke kunne være med.

En veldig god venn av meg og en felles venninne var ute på byen for ikke lenge siden. Det startet hyggelig. Men så begynte han angivelig å prøve seg på henne. Hun var ikke interessert, og avviste ham på forsøk(ene). Han snakket visst med andre der også. Og han sa mye forskjellig til henne som hun også reagerte negativt på, som i verste mening kan assosieres med stalking-adferd. Han har kjæreste fra før, og hun var ikke med den kvelden. De tok drosje sammen, hvor begge gikk hver til sitt.

Dagen etter sendte han et bilde til henne, som hun reagerte veldig negativt på. Det var, som jeg har blitt fortalt, et bilde av en erigert penis. Han hadde riktignok bokseren på, men ifølge henne kunne man helt klart se hva det var.

Hun var ganske opprørt over dette, og sa hun måtte fortelle dette til meg. Selv ble jeg ganske sjokkert over å høre hva hun hadde å fortelle. Jeg hadde ikke forventet å høre noe sånt om det jeg anser som en av mine beste venner. Sånn oppførsel som det der tar jeg selvfølgelig sterk avstand fra. Nå har ikke jeg sett noe mer konkret enn hva hun har fortalt, så jeg har enda ikke snakket med ham om dette. Det jeg imidlertid sa til henne var at det var viktig at hun tok bevis, eks. skjermbilder alt av sånne ting, hvis det skulle gjenta seg senere. Hun var ganske enig i dette. Hun fortalte også at en annen jeg kjenner har gjort tilsvarende tidligere.

Jeg er i en skvis her, fordi han som har gjort dette er en av mine beste venner. Hun har jeg også kjent i mange år, og jeg kjenner henne som ganske rettskaffen, ser ikke på henne som typen til å lyve om sånne ting.

Er det andre her som er eller har vært i en lignende situasjon som meg her? I så fall, hvordan utviklet det seg?

Alle kan tråkke feil. Jeg ville fokusert på vennskapet, men hadde syns det var naturlig å ta en prat med han om dette. Selv om han har vært litt dust i fylla så er han fremdeles vennen din.

• Liker 1
Skrevet

Jeg forstår ikke helt dilemmaet. Du kan vel være venner med begge? Du kan jo synes han er en dust selv om han er vennen din. Jeg ville nok fortalt kompisen min hva jeg har hørt og gitt han beskjed om at det er jævlig flaut og at han burde unnskylde seg ovenfor den felles venninnen deres, og at han burde tenke på hvordan han oppfører seg ovenfor kjæresten sin. Utover det hadde jeg ikke synes det var så veldig min business. 

Anonymkode: 9f468...736

• Liker 1
Skrevet

Om det er en god venn forteller du ham i klartekst at slikt kan man bli anmeldt for, og at hun (Samt kvinner generelt. ) reagerer negativt på slik oppførsel. Slikt sender man ikke til kvinner før man allerede har et intimt forhold. 

Anonymkode: 790ef...d08

• Liker 1
Skrevet

Videresend bilde til hans kjæreste, familie og arbeidsgiver.

Eneste som får sånne idioter til å slitte med seksuell trakassering.

Anonymkode: 58473...988

Skrevet
visp skrev (9 minutter siden):

Alle kan tråkke feil. Jeg ville fokusert på vennskapet, men hadde syns det var naturlig å ta en prat med han om dette. Selv om han har vært litt dust i fylla så er han fremdeles vennen din.

Seksuell trakassering er ikke å «tråkke feil».

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Seksuell trakassering er ikke å «tråkke feil».

Det er da ikke hennes jobb å oppdra en venn. Dette er en sak mellom han og venninna. Hva ville du skulle skje med han da? Fengsel? Gapestokk?

Skrevet

Nå har ikke jeg for vane å ta forhastede beslutninger basert på noe jeg ikke engang har sett, bare blitt fortalt av én part. Men skulle jeg se beviser på noe slikt, så kommer jeg nok til å ta en prat med ham, ja. Og i så fall vil jeg selvfølgelig ikke fordømme ham på noen måte. Men heller en rolig prat, hvor jeg samtidig er tydelig på at sånt ikke er greit, og at han bør beklage det, og forklare alvoret i det å gjøre slike ting. Ja, sånt er straffbart.

Det jeg sa til henne var at vi i fremtiden  får sørge for å være flere som går ut sammen. Jeg tenker da at terskelen for å oppføre seg slik som beskrevet vil være høyere enn om man er alene. Og at det er lurt at hun samler beviser på sånt, slik at hun har dokumentasjon.

Det kjipe med dette er at hun nå føler seg ukomfortabel i hans nærvær, og at det kan ha negative følger i omgangskretsen som sådan, når noen angivelig gjør slike ting.

(er forresten mann)

Skrevet

Hvis han er en av dine beste venner så burde det ikke være vanskelig for deg å ta en telefon å snakke med han om det her. Du bør gjøre det nå nærme selve hendelsen og ikke om 4 måneder når dere er på fylla og du skal gi han en rølpeconfession om hva du har hørt og han er full og tar ikke kritikken på alvor. 

Les innlegget til Odd Magnus Willamson - Menn må tørre å kalle hverandre rasshøl 

Menn og gutter har et særlig ansvar når det gjelder å bekjempe kvinnefiendtlige holdninger

Enten om det er i guttegarderoben, eller på fest.

Det kan være holdninger som kvinner kan ikke lukeparkere, damer er ikke morsomme eller de gjør seg best på kontoret når de skjenker kaffe.

– Det må trenes opp en refleks på å si ifra. Og jeg tror det kreves en tøff holdning, og «hei rasshøl», da er det i hvert fall helt klart at budskapet ditt kommer til å komme fram, sier Williamson.

Anonymkode: 9847f...54a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...