Gå til innhold

Sammenheng mellom bekkenløsning + kynnere og enkel fødsel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har dere med enkle og mindre smertefrie fødsler opplevd mye bekkenløsning og kynnere? Altså ikke at fødsel ikke var smertefull, men ser mange skriver at det ikke var så vondt som de trodde mens andre skriver at de tenkte de skulle dø

Anonymkode: c0aa1...e14

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde ikke noen nevneverdige bekkensmerter og nesten ikke kynnere i første svangerskap, men hadde en super fødsel. Men jeg har hatt mye menssmerter opp gjennom årene, og søstra mi mente å ha lest at de som har strevd med mye menssmerter ofte fikk enkle fødsler fordi vi er så vante med den typen smerter. Kan godt være noe i både det og det du lurer på 😊🤷🏼‍♀️

Anonymkode: 10ac3...a13

Skrevet

Slet med bekkenet fra 21+, mye kynnere hele svangerskapet og modningsrier som aldri førte til noe mer fra 32+. Fødsel på 2 timer hvor jeg presset halvparten av tida, men var absolutt veldig vondt og jeg vurderte flere ganger å henge meg i taklampa. Regner med at det var så himla vondt fordi det gikk så fort, haha. Husker jordmor spurte om jeg hadde gått med modningsrier lenge og at hun mente det mest sannsynlig var grunnen til at det gikk så fort, men bekkenløsning og kynnere kom aldri opp under samtalen.

Anonymkode: 7dceb...526

• Hjerte 1
Skrevet

Fått tre barn i enkle, men intense, styrtfødsler. 

Ekstrem bekkenløsning. Lite kynnere. 

Skrevet

Født 2 barn. Hadde så og si ikke kynnere overhodet med noen av de. Ingen bekkenløsning med første. Fødte han med aktiv fødsel på 2,5 timer. Hadde du gitt meg en pistol under denne fødselen så hadde jeg gladelig tatt imot, og det er ikke tull engang. Rakk ikke epidural.

Med nr 2 hadde jeg bekkenløsning. Ingen kynnere. Hun ble født med 3,5 timer i aktiv fødsel, fikk epidural den siste stunden som heldigvis dro ut tiden litt slik at jeg slapp styrtfødsel. Det gjorde naturligvis det hele mer overkommelig men jeg hadde ganske panikk en stund mtp smerter, hun veide 4,4 kilo. 600g mer enn broren, på samme lengde. Så en skikkelig plugg.

Er nå 28 uker gravid med nr 3, har helt sykt med kynnere og sliter veldig med både bekken og korsrygg. Får se hvordan fødsel blir. Kan dog ikke se helt sammenhengen i teorien din 😊

Anonymkode: 8d015...ad6

Skrevet

Nr 1 - bekkenløsning, masse kynnere = tøff fødsel som endte med vaakum og stjernekikker

Nr 2 - helt fin form, lite kynnere = kortvarig og enkel men intens fødsel 

Anonymkode: 53ed1...63b

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har dere med enkle og mindre smertefrie fødsler opplevd mye bekkenløsning og kynnere? Altså ikke at fødsel ikke var smertefull, men ser mange skriver at det ikke var så vondt som de trodde mens andre skriver at de tenkte de skulle dø

Anonymkode: c0aa1...e14

Hadde ekstrem bekkenløsning typ rullestol, en del kynnere og en grusom fødsel. Men i det ungen var ute kunne jeg stå på beina for første gang på mange måneder, det var ganske magisk hvordan den intense symfyse-smerten bare forsvant.

Anonymkode: 3491f...071

Skrevet

Ingen bekkenløsning og lite kynnere, grusom fødsel. Utdrivningen gikk lett men smertene før var for intense og varte lenge. Var vant til menssmerter hvor jeg har hatt så vondt at jeg svimer av, men det var ikke samme type vondt i det hele tatt. 

Anonymkode: 31d92...7d0

Skrevet

Hadde bekkenløsning. Merket plager fra rundt uke 33 om jeg ikke husker feil. Mulig diffuse plager før det. Jeg fungerte greit til tross for bekkenløsning, men kjente at noe var i ferd med å skje. Ikke tvil om at bekkenet gjorde seg klar for fødsel. 

Jeg hadde kynnere med veldig ujevne mellomrom. Økte litt på etter uke 30. Ikke vonde kynnere, og ikke veldig hyppig, men litt på kvelden. Økte sakte, men sikkert gradvis. To dager før fødsel hadde jeg også kynnere på natten. Kom ca hvert 15min-30min. Stoppet opp til neste kveld. Kvelden og natten før fødsel kom kynnere hvert 10-15min. Ikke vondt i starten, men utover natten bygget det seg opp til svakere rier, og tidlig morgen vondere rier. 

Fødselen tok 5t fra jeg ringte sykehuset til hun var ute. Aktiv fødsel i ca 2t.

Anonymkode: efb88...274

Skrevet

Jeg hadde ikke bekkenløsning, eller kanskje en liten antydning til det særlig i andre svangerskap, men ikke noe som plaget meg nevneverdig. Og jeg hadde veldig mye kynnere. Mot slutten var magen nesten konstant hard. Og jeg hadde vonde kynnere fra rundt uke 30, og mye maserier de siste ukene i andre svangerskap.

Fødslene mine var raske og fine, på henholdsvis 3 og 1 time. Andre gang vet jeg at jeg hadde 4 cm og modne forhold før fødselen startet fordi jeg var på kontroll hos jordmor dagen før. Men maserier de siste ukene var veldig vonde, slitsomme og hemmende, så jeg regner med jeg gjorde unna en bit av fødselen på forhånd. 

Anonymkode: b1645...b6e

Skrevet

Jeg hadde bekkenløsning fra rundt 14 uker, ikke så mye kynnere før helt til slutt. Ble igangsatt og hadde aktiv fødsel i 14 timer, grusomme smerter så fikk epidural. Endte i HK. 

Anonymkode: e46e2...7d5

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

(...)søstra mi mente å ha lest at de som har strevd med mye menssmerter ofte fikk enkle fødsler fordi vi er så vante med den typen smerter. Kan godt være noe i både det og det du lurer på 😊🤷🏼‍♀️

Anonymkode: 10ac3...a13

Jeg har hørt både den teorien og en annen teori som sier omtrent det motsatte; at de med sterke mensensmerter har en litt overaktiv livmor. Det siste stemte mer for meg, for jeg hadde noen sinnsyke stormrier fra lenge før aktiv fødselen. 

Og til det som står i HI: Pga stormrier fra start, så hadde jeg en unormalt vond fødsel. Jeg hadde null bekkenplager og aldri vonde kynnere i graviditeten. 

Anonymkode: 5bcba...9bb

Skrevet

Jeg hadde VELDIG mye sterke kynnere helt fra uke 15 ca, og bekkenløsning så jeg haltet meg frem. Og en easy-peasy fødsel, som var overstått på halvannen time. Det var ryggsmertene i timene før som var verst. De var vonde. Jeg trodde (siden det var en måned igjen til termin) at jeg skulle måtte leve med de ryggsmertene en hel måned til, så jeg gråt noen tårer på formiddagen den dagen de startet om morgenen i åtte-tiden. Barnet ble født den kvelden i halv ni tiden. Veldig grei fødsel. Fikk en sprøyte i rumpen pga bekkenløsningen, og etter det gikk alt på skinner.

Skrevet

Hadde bekkenløsning, kynnere samt hatt invalidiserende menssmerter hver mnd i 20 år.

Forferdelige smerter i fødsel, som om en elefant ble senket ned på bekkenet mitt og aldri slapp taket. Klarte ikke tenke på at jeg ville dø engang, husker omtrent ikke noe annet enn at jeg bare eksisterte i et helvete. Ble hasteks. 

Anonymkode: 2af06...62a

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har hørt både den teorien og en annen teori som sier omtrent det motsatte; at de med sterke mensensmerter har en litt overaktiv livmor. Det siste stemte mer for meg, for jeg hadde noen sinnsyke stormrier fra lenge før aktiv fødselen. 

Og til det som står i HI: Pga stormrier fra start, så hadde jeg en unormalt vond fødsel. Jeg hadde null bekkenplager og aldri vonde kynnere i graviditeten. 

Anonymkode: 5bcba...9bb

Samme her. Sinnsykt vonde rier i mange timer. Epiduralen ga meg en pause i noen timer før helvetet var igang igjen. 

Anonymkode: 0e0ed...e28

Skrevet

Bekkenløsning i høy grad og ekstreme mengder kynnere. Hadde lang men overkommelig fødsel frem til han skulle ut. Det var så tortur av en annen verden. Riene var jo helt grusomme de og men de var overkommelige. Han var stjernekikker og måtte bli tatt med vakuum, ble både klippet og revnet opp. En traumatiserende fødsel for min del

Anonymkode: b4a7c...a7a

Skrevet

Jeg fikk kraftig bekkenløsning. Og hadde mye kynnere.

Fødselen hadde nok gått raskere om jeg hadde klart å gå/stå mer.

Måtte ha riestimulerende. Fødselen startet natt til fredag, og ferdig tidlig søndag.

Verste smerten jeg har opplevd. Føltes ikke verdt det akkurat da. Jeg var ikke en av dem som ble forelska i babyen etterpå heller, så det har nok noe med saken å gjøre. At jeg ikke fikk det "kicket" av endorfiner. Det er jo kroppens beste smertestillende.

Anonymkode: 7310f...5cf

Skrevet

Har tre barn, enkle fødsler med alle tre (en setefødsel, men den var enkel den også). Hadde ørlitegrann bekkenløsning med siste, men ikke mer enn at jeg måtte slutte å jogge. Aldri vært spesielt plaget av kynnere heller. Men jeg kommer fra en familie med enkle fødsler og svangerskap.

Anonymkode: 3afa4...8b0

Skrevet

1. Ikke bekkenløsning, ikke kynnere, helt ok fødsel. Rask til førstegangs - ca 11 timer fra første murring

2. Ikke bekkenløsning, sjukt mye kynnere. Helt absurd vond styrtfødsel. 

Anonymkode: 983a5...a8b

Skrevet

Jeg hadde mye bekkensmerter og kynnere, trodde likevel jeg skulle dø. Sett i etterkant var det en drømmefødsel da, det tok 5 timer fra første tegn til ungen var ute.

Anonymkode: c0f6b...5d3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...