Gjest gjest1 Skrevet 13. desember 2005 #1 Skrevet 13. desember 2005 var ei venninne som verva meg på spenst her i byen (byen er kristiansand, men hva har det å si her uansett). Hun tar helt av på trening, tar gjerne 200-300 situps og fler kilo enn det som er sunt for henne, og hun fullfører ikke løftene helt, bare sleper slaskete opp og ned. Nåja. For en måned siden eller noe, fikk vi en trener til å guide oss gjennom apparatene og sette opp mål og kg vi skal ta på dem, pluss runder. Siden vi er nye begge to, er det 10-15 kg på det meste (ikke på bein og rygg). Dette taklet hun tydeligvis ikke, så hun sitter der og tar 40 kg, og leker barsk. Ser dumt på meg fordi jeg tar det som arket sier, og arket sier også at vi skal ta 14 ganger på hver, 3 runder! Hvis det sier noe (altså 14x14x14), men hun krever at vi begge skal ta minst 150, spesielt på mageøvelser (hun er litt stor, så hun har komplekser). Jeg har bare sagt at "nei, jeg gjør som treneren sier, så kan du bare ta resten hvis du vil. Jeg bare ser på." I tillegg sier hun at hun vil trene 5-6 dager i uka. Dette er ikke sunt for nybegynnere som oss, er det? I tillegg nekter hun å ta visse øvelser når det er "kjekke gutter" i nærheten. Og på toppen av det hele, da vi skiftet, sa hun uten at jeg spurte "du har jo ikke så mye cellulitter på lårene du! Bare litt!" Hva er dette for frekkhet? Hun er ei kjempejente, det skal hun ha (og da mener jeg ikke FEIT nei, men snill), men det blir for mye når en ikke får trene på sin måte, og føler seg dum fordi en ikke tar så mange kg. Jeg er da klar over at 10-15 er lite, men jeg har jo aldri trent før! Var stolt av å ta 50 kg som er min egen vekt i beinpress, men der skulle hun også sitte på sin høye hvite hest og fortelle meg at det er jo iiiiingenting, og hånle når jeg mister vektene i bakken Ok, jeg trodde jeg var litt irritert bare, men etter lengden på innlegget mitt å dømme... hmmm og jeg har prøvd å si fra, hun skjønner det visst ikke! Er det noen tips, eller må jeg bare levemed dette gnaulet 3 dager i uka? Og når kan jeg bli sterkere sånn at jeg kan ta mer enn de forbaska få kg jeg tar!
Gjest Gjest Skrevet 13. desember 2005 #2 Skrevet 13. desember 2005 Det synes som venninna di har store komplekser for egen kropp (kanskje ikke så rart med ei venninne som deg på 50kg ). Dersom hun ikke gir seg med nedsettende kommentarer, synes jeg du burde ta det opp med henne. Kanskje hun ikke tenker over hva hun sier eller at det kan såre deg. Det er imidlertid kanskje ikke så rart at hun tar/klarer litt tyngre vekter enn deg hvis hun er større? (Vet ikke om det har noe å si, jeg, men...) Jeg trener også på Spenst i Kr.sand (faktisk ) og jeg føler meg ikke videre høy i hatten der alltid, jeg heller, men jeg rakker i hvertfall ikke ned på treningsvenninnene mine! Hadde jo aldri kommet meg på trenining uten de Lykke til!
Gjest gjest1 Skrevet 13. desember 2005 #3 Skrevet 13. desember 2005 Takk for fint svar, også fra en gjest da :D Tør ikke ta det opp med henne, for jeg liker ikke såre folk. Er redd hun vil ta det ille opp... Det er jo slik at jeg trener alene nå for tiden de dagene hun ikke er der, bare for å slippe peset
Gjest gjest Skrevet 13. desember 2005 #4 Skrevet 13. desember 2005 Huff,det hørtes slitsomt ut! jeg er en av dem som liker å trene alene.Alt går i mitt tempo, ingen forpliktelser til andre osv. Så jeg hadde nok ikke klart en "sånn" treningsvenninne! Alt er vel en treningssak.Ønsket i begynnelsen å ha noen å trene sammen med,men det klaffet ikke sånn.Nå trener jeg alene når jeg trener med vekter, og syns det er topp. Trener også i sal med andre da,som step og aerobic.
Gjest gjest1 Skrevet 14. desember 2005 #5 Skrevet 14. desember 2005 Hun hadde funket å trene med i sal og med andre da(der har en jo dame til å fortelle akkurat hva vi skal gjøre), hadde det ikke vært for at hun gir opp, og heller blir sittende og studere at jeg dummer meg ut. Slike øyenbrynsblikk som sier "så dum du er da", slike blikk har jeg ikke sett siden ungdomskolen!
Trudi Skrevet 14. desember 2005 #6 Skrevet 14. desember 2005 Du kan jo hinte litt om at den treningen hun gjør nok er en del bortkasta tid. Når det gjelder styrke er det viktig med to ting: rett teknikk og rett tyngde. Om øvelsene ikke gjennomføres fullstendig eller med dårlig teknikk blir ikke musklen utsatt for like mye belastning som når du gjør det skikkelig. Det er ikke sikkert en jobber med muskelen en tror en gang. Dette er ofte tilfelle dersom man kan ta veldig mange repetisjoner. Dersom en ikke har nok belastning på og tar, som du sier, 150 repetisjoner vil den heller ikke bli særlig sterkere. Det er egentlig nesten litt bortkasta tid. Jeg synes det virker som om du har en rett innstilling til treninga di. Ikke la det bli ødelagt av venninna di. Kanskje hun skifter mening om du sier at du vil ha mest mulig ut av treningen du gjør? Det får du nemlig ikke om du følger i hennes fotspor. Et annet tips er jo å hinte til treningsveilederne på senteret om at de skal komme bort og "tilfeldig" hinte litt om antall repetisjoner, teknikk og belastning. Det er jo nettopp slike ting de er der for og tro meg: slike som venninna di ser de hver eneste dag - flere ganger om dagen. Uansett hva du gjør med saken håper jeg du ikke tar fra verken henne eller deg gleden ved å trene. Det er jo flott å han noen å trene sammen med! (Forresten: På spenst har de styrketimer, har de ikke? Det er faktisk et godt tips å gå på de. Da får dere veiledning i gjennomføring av øvelser og hvor mange repetisjoner en skal klare å ta)
Kalas Skrevet 16. desember 2005 #7 Skrevet 16. desember 2005 Hmm, eller tilfeldig miste en manual på foten hennes?
iss Skrevet 26. desember 2005 #8 Skrevet 26. desember 2005 Høres ikke lett ut nei!! For min del høres venninna di desperat ut for å bli kvitt de ekstra kiloene, og når hun ikke går ned i vekt blir hun desperat og spydig. Noen her nevnte å kanskje gi et hint til instruktøren. Kanskje hun kan bli forklart at man bør gjøre det som står for å gå ned i vekt. Og tar man øvelsene feil er det bortkastet... Dersom det ikke virker ville jeg nok trent alene jeg.. Sneket meg unna.. Jeg og ei venninne har akkuratt startet å trene på treningssenter vi og!! Hun ligger stort sett 5 eller 10 kilo over meg da, men jeg også har vekter som deg.... Gleder meg til jeg kan øke vektene litt, og ikke se ut som en nybegynner..
Tinken Skrevet 30. desember 2005 #9 Skrevet 30. desember 2005 Såpass ja. . Der har man noe av grunnen til at jeg helst trener alene. Du sier at du ikke vil ta det opp med henne fordi du er redd for å såre noen, men antakeligvis så vil det å ta det opp med henne være til mere nytte enn skade da det høres ut som om hun har misforstått målet med trening og metoden totalt. Det viktigste når man er helt fersk er å bli kjent med teknikk, finne ut hva som passer ens kropp, hva slags øvelser som fungerer og/eller ikke, tyngde og repetisjoner osv. Og ikke minst; IKKE overdrive. Treneren som har gitt dere treningsprogrammet kan antakeligvis sakene sine. . Ser for meg at venninnen etter en ikke så altfor lang periode vil bli lei treninga fordi hun tvilsomt vil få særlig fremgang. Hun kan også pådra seg skader ved feil teknikk og feil treningsmengde. Har et lite tips til deg, en måte å ta det opp med henne som er ganske så uskyldig: Siden dere begge er ferske på treningsenter, bla frem noen kataloger/treningstips her og der, finnes sikkert noen på senteret og du kan også titte på feks trim.no o.l. og sett deg ned med henne og "gå igjennom" det på en nøytral måte. Kanskje hun da vil endre syn på treninga? Lykke til videre, og ikke gi opp!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå