Gå til innhold

Når en partner har skilte foreldre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan gjør dere det med julefeiring?

Min samboers foreldre er ikke sammen, og hans ene forelder har brukt å feire jul utenlands de siste årene så vi har bare feiret annenhvert år med min familie og hans andre forelder. Nå skal visst begge hans foreldre feire jul her i Norge, så vi må rullere på 3 familier.. inntil vi får oss større hus å kan feire hjemme.

Hvilken fordeling er mest naturlig?

1 år på hver slik at vi feirer med min familie hvert tredje år og med hannes familie to år på rad? Eller annenhver slik at hans foreldre må «vente» til hvert tredje år?

Anonymkode: 60b35...8b5

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har begge skilte foreldre, alle bur i same bygd. Har feira 1 jul med far hans, 1 jul med mor hans, 2 med far min og 6 med mora mi. Jula betyr mest for meg, og han har aldri brydd seg nemneverdig om korleis vi feira.

Trur vi ville feira annakvar i dykkar tilfelle om vi hadde gjort det tidlegare. Altså 1 år med dine, hans far, så dine, så hans mor, så dine...

Skrevet

Vi bytter annethvert år. Min side, hans side. Hans foreldre er skilt så han får velge på hvilken av hans foreldre vi feirer med. Det skal ikke gå utover meg at hans foreldre er skilt.

Da vi begynte å feire hos oss ble alle invitert, mine foreldre klarer fint mine svigers, men svigers har et problem med sin eks. Jeg orker ikke ta side, det får de løse selv.

Anonymkode: 93be2...85b

• Liker 1
Skrevet

MÅ dere rullere? Er det ikke bare å feire der dere vil?

Anonymkode: 8a472...e28

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

MÅ dere rullere? Er det ikke bare å feire der dere vil?

Anonymkode: 8a472...e28

Enig, det høres veldig slitsomt ut å måtte ta så ekstremt hensyn til voksne folk at til og med julefeiringer skal måles for å være heeeelt lik på millimeteren. 

Det må da gå an å feire der dere vil, og så besøke eller gå ut og spise med de andre en eller annen gang.

Skrevet

Vi har feiret annethvert år med mamma. Det året vi feirer med svigers så kommer både svigers og pappa + min søster til oss. Men vi har innsett at nå når mine og samboers søsken får familie så er det jo helt umulig å få en kabal opp til at det blir helt rettferdig fordeling med alles foreldre og svigerforeldre. Det eneste vi er obs på (som alle heldigvis er enig i) er at vi fordeler det slik at ingen plutselig sitter alene et år. 

Skrevet

Vi inviterer alle til oss. Så kan de som  vil komme. Mine foreldre klarer å feire jul sammen selv om de er skilt, fordi det er viktigere for de å få være med sine barn og barnebarn den dagen enn å ikke være i samme rom, heldigvis. Men den løsningen her gjør at jeg ikke trenger å ta stilling til hvem jeg skal feire med, for alle blir invitert og ballen ligger da hos de. 

Anonymkode: 2e53e...258

Skrevet

Vi inviterer til oss. Innimellom er vi mange, andre ganger få. 

Anonymkode: 14c96...4aa

Skrevet

Er skilt, gift på nytt, og har voksne barn. Vi feirer sammen med dem det passer for, eller alene. Noen jobber i jula, det påvirker også. Ingen såre følelser. Jula har flere dager der vi kan treffes. Ingen grunn til å la jula bli stress om hvem som er hvor. 

Anonymkode: f621d...28b

Gjest takinova
Skrevet

Hvis det er er ca like koselig hos alle, så ville jeg rullert hos alle tre. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det skal ikke gå utover meg at hans foreldre er skilt.

🙄

Skrevet

Vi hadde samme dilemma. Nå skriver du ikke om forholdet mellom svigers, men hvis de kan feire sammen så kan dere å slå de sammen det året det er samboers familiens "tur". Er aldri noe godt svar på dette egentlig. Kommer også an på forholdet deres i mellom.

I vårt tilfelle så er svigers bitre fiender, så felles jul er uaktuelt, selv om de har barnebarn. Vi har gjort det klart at det er annenhver familie. Min familie kan ikke noe for at de er skilt. Dessuten så er det ikke bare mine foreldre det går utover. På min side er det både mine besteforeldre, søsken, tanter og onkler. Skulle vi hatt hver 3  jul hadde jeg aldri fått sett min søster i julen, eller barna mine fått sett sine søskenbarn. Det er jo ikke rettferdig.

Svigers ble rimelige sure i starten, men har godtatt det nå. Jeg strekker meg lengre for svigermor enn for svigerfar, da sistnevnte ikke besøker oss ellers i året, aldri gir noe og kan rett og slett være ufin til tider (er spydig fordi jeg er kristen og han liker ikke kristne). De gangene vi feiret hos oss har jeg prøvd å få med svigermor samtidig, selv om det er min families "tur".

Men prøv å kanskje å ha 1. juledag eller 2. juledag med svigerforeldre året det ikke er "deres" julaften.

Anonymkode: 10759...3ab

Skrevet

Vi feirer ikke med min far, men hvis vi hadde gjort det, hadde det nok blitt annenhvert år med svigers, og hvert fjerde med mine. Det skal jo gå opp med våre søsken også.

Anonymkode: 5a3b2...ae8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...