AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #1 Skrevet 22. desember 2022 Altså jeg sover 7-8t, men under disse timene så våkner jeg ofte 2-3 ganger for og måtte pisse. Er det flere som har sånn? Er det skadelig og våkne så mye? Anonymkode: 95b01...827
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #2 Skrevet 22. desember 2022 Du er nok ikke den eneste i verden som har en søvnforstyrrelse hvis du lurer på det, men det er hjelp å få vet du. Fastlegen din kan henvise deg. Anonymkode: 5cb13...813 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #3 Skrevet 22. desember 2022 Jeg våkner mellom 3-8 ganger hver natt, men ikke fordi jeg må på do Anonymkode: 75242...87b 2
Gjest supernova_87 Skrevet 22. desember 2022 #4 Skrevet 22. desember 2022 Jeg våkner en del ganger hver natt. Men sovner like etterpå igjen. Jeg ante faktisk ikke at det var vanlig å ikke sove natten gjennom. Men så har jeg hatt en alvorlig søvnforstyrrelse i nesten ti år, så det å sove rundt 8 timer er en luksus. Men apropos å tisse om natten og ofte, der kan man trene opp blæra si. Har slitt med nervøs blære også jeg vettu. 🙈 Finnes treningsprogram du finner på nett. Der man øker tiden mellom hver tur på toalettet osv.
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #5 Skrevet 22. desember 2022 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Du er nok ikke den eneste i verden som har en søvnforstyrrelse hvis du lurer på det, men det er hjelp å få vet du. Fastlegen din kan henvise deg. Anonymkode: 5cb13...813 Til legen pga det? 😂 Gud bedre, ikke rart fastlegekontoret er oversvøvmt av pasienter. Anonymkode: 95b01...827 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #6 Skrevet 22. desember 2022 supernova_87 skrev (26 minutter siden): Jeg våkner en del ganger hver natt. Men sovner like etterpå igjen. Jeg ante faktisk ikke at det var vanlig å ikke sove natten gjennom. Men så har jeg hatt en alvorlig søvnforstyrrelse i nesten ti år, så det å sove rundt 8 timer er en luksus. Men apropos å tisse om natten og ofte, der kan man trene opp blæra si. Har slitt med nervøs blære også jeg vettu. 🙈 Finnes treningsprogram du finner på nett. Der man øker tiden mellom hver tur på toalettet osv. Men spiller det noe rolle om jeg våkner mye ila natta, om jeg våkner uthvilt? Anonymkode: 95b01...827
Gjest supernova_87 Skrevet 22. desember 2022 #7 Skrevet 22. desember 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men spiller det noe rolle om jeg våkner mye ila natta, om jeg våkner uthvilt? Anonymkode: 95b01...827 Jeg er ingen søvn- eller helseekspert, men jeg kan ikke forstå hvorfor det skulle ha noe å si om du føler deg frisk og rask? Jeg gidder i alle fall ikke bry meg om at jeg våkner hele tiden, det er plagsomt, men fokuserer på andre problemområder enn akkurat det. Kanskje øve på å slutte med tissingen, eller hvis det er plagsomt ...
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #8 Skrevet 22. desember 2022 Nei, det har et navn -Imsomni Insomni er den vanligste søvnforstyrrelsen. Kjernesymptomene ved insomni er problemer med innsovning, hyppige oppvåkninger eller tidlig morgenoppvåkning, i tillegg til nedsatt dagtidsfunksjon. Les mer om insomni på helsenorge.no. https://www.fhi.no/nettpub/hin/psykisk-helse/sovnvansker-folkehelserapporten/ Anonymkode: e44dc...b8e
Million Skrevet 22. desember 2022 #9 Skrevet 22. desember 2022 Det er vanlig at man med alderen opplever å våkne minst en til to ganger om natten for å gå på do. Det blir mer og mer vanlig jo eldre man blir. Sikkert noen yngre som opplever det også. Jeg er i femtiårene og våkner ofte i grålysningen av at jeg må på do å tisse. Dessverre sliter jeg ofte med å sovne igjen etter å ha først våknet opp, så det blir mange tidlige morgener på meg!
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #10 Skrevet 22. desember 2022 Jeg våkner gjerne et par ganger i løpet av natten. En gang for å måtte tisse, kanskje to. Om du ikke drikker veeeldig mye til vanlig, og likevel våkner fordi du må tisse tre ganger hver natt - da ville jeg snakket med legen. Kan være helt uskyldig, men kan også være tegn på for eksempel diabetes. Anonymkode: 821ed...32a
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #11 Skrevet 22. desember 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg våkner gjerne et par ganger i løpet av natten. En gang for å måtte tisse, kanskje to. Om du ikke drikker veeeldig mye til vanlig, og likevel våkner fordi du må tisse tre ganger hver natt - da ville jeg snakket med legen. Kan være helt uskyldig, men kan også være tegn på for eksempel diabetes. Anonymkode: 821ed...32a Diabetes er det ikke, fordi jeg pisser lite på dagen. Hadde det vært diabetes hadde jeg vel pisset hver time. Anonymkode: 95b01...827
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #12 Skrevet 22. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nei, det har et navn -Imsomni Insomni er den vanligste søvnforstyrrelsen. Kjernesymptomene ved insomni er problemer med innsovning, hyppige oppvåkninger eller tidlig morgenoppvåkning, i tillegg til nedsatt dagtidsfunksjon. Les mer om insomni på helsenorge.no. https://www.fhi.no/nettpub/hin/psykisk-helse/sovnvansker-folkehelserapporten/ Anonymkode: e44dc...b8e Insomnia, da våkner man ikke uthvilt. Noe helt annet. Fordi søvnen er ikke et problem for meg, jeg er frisk og rask hele dagen. Anonymkode: 95b01...827 2
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #13 Skrevet 22. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nei, det har et navn -Imsomni Insomni er den vanligste søvnforstyrrelsen. Kjernesymptomene ved insomni er problemer med innsovning, hyppige oppvåkninger eller tidlig morgenoppvåkning, i tillegg til nedsatt dagtidsfunksjon. Les mer om insomni på helsenorge.no. https://www.fhi.no/nettpub/hin/psykisk-helse/sovnvansker-folkehelserapporten/ Anonymkode: e44dc...b8e Det er ikke insomni med mindre man nettopp også har nedsatt dagtidsfunksjon. Insomni er ofte kjennetegnet ved at man heller ikke sovner igjen om natten. Og er våken i 2-4 timer når man våkner. Å tisse på natten handler ofte om en vane man lærer seg. Anonymkode: 13d7b...3b5 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #14 Skrevet 22. desember 2022 Million skrev (3 minutter siden): Det er vanlig at man med alderen opplever å våkne minst en til to ganger om natten for å gå på do. Det blir mer og mer vanlig jo eldre man blir. Sikkert noen yngre som opplever det også. Jeg er i femtiårene og våkner ofte i grålysningen av at jeg må på do å tisse. Dessverre sliter jeg ofte med å sovne igjen etter å ha først våknet opp, så det blir mange tidlige morgener på meg! Sover du mange timene da? Anonymkode: 95b01...827
Helene Skrevet 22. desember 2022 #15 Skrevet 22. desember 2022 Jeg sliter med å våkne om natten. Må ikke på do. Dette er psykisk. Har flytter fra sambo, sovemønsteret har blitt bedre. Gir dette tid.
Million Skrevet 22. desember 2022 #16 Skrevet 22. desember 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Sover du mange timene da? Anonymkode: 95b01...827 Jeg legger meg tidlig for å få nok timer søvn. Jeg har prøvd å legge meg sent, men våkner grytidlig likevel, og DA blir det for lite søvn. Så derfor legger jeg meg rundt nå. Så god natt!
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #17 Skrevet 22. desember 2022 Jeg sover ganske lett, og våkner flere ganger om natten. Før jeg fikk barn pleide jeg gjerne å gå på do når jeg våknet. Det var mer enn vane enn en nødvendighet med de doturene. Nå våkner jeg av barna, og er for trøtt til å gå på do. Både da og nå sovner jeg raskt igjen, og jeg opplever det ikke som noe problem. Anonymkode: 6abed...d84
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #18 Skrevet 22. desember 2022 Da er du heldig. Jeg kan våkne 20 ganger på en natt i mange netter. Ved ca 6 t søvn. Man blir ødelagt. Anonymkode: e7406...a7f 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #19 Skrevet 22. desember 2022 Kun ved fullmåne. Anonymkode: 1c7c0...23f
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #20 Skrevet 22. desember 2022 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Til legen pga det? 😂 Gud bedre, ikke rart fastlegekontoret er oversvøvmt av pasienter. Anonymkode: 95b01...827 Ja, det er ikke akkurat bra for helsa å ha en søvnforstyrrelse over tid. Du har ikke mye forståelse for hva det har å si for helsa og at det er hjelp å få i spesialisthelsetjenesten for dette av en grunn. Anonymkode: 5cb13...813
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå