AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #1 Skrevet 22. desember 2022 https://www.nrk.no/ytring/adhd-bremsen-og-de-andre-bremsene-1.16229430 Svært mange barn lider, tydeligvis. Det har de kanskje alltid gjort, men plutselig blir de sett - og samfunnet krever svært mye mer av barn nå enn før. Hvis så mange barn har diagnoser, betyr det ikke at det er for lett å få diagnoser, og at alt skal sykeliggjøres - DET BETYR AT BARNA VÅRE ER I KRISE. De mistrives. De gruer seg. De skader seg i panikk. Kall det ADHD, kall det noe annet - akutt krise er det i alle fall. Ta det seriøst! Anonymkode: f88a3...938 10 2 2
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #3 Skrevet 22. desember 2022 Gammelt nytt egentlig. Men det har ikke vært akseptabelt å fronte det i media da de ikke vil henge ut enkelte grupper i samfunnet. Første gang jeg var på forelesning om overdiagnisering av adhd på barn strekker seg 15 år tilbake. Anonymkode: b1535...070 5 1
lillevill Skrevet 22. desember 2022 #4 Skrevet 22. desember 2022 "Barn i dag har ikke hjemlengsel, de har separasjonsangst. De har ikke en favorittjakke. De har en taktil hypersensibilitet som begrenser utvalget av jakker. De gruer seg ikke lenger til prøver. De har panikkangst. De er ikke lenger sjenerte. De er på autismespekteret" Det er en lege som har skrevet dette. Hun er Absolutt ikke en psykolog som har peiling på disse diagnosene. Hun er sikkert smart og flink med øre nese og hals siden det er hennes spesialitet men jeg hadde ikke gått til henne for noe annet enn hjelp med en forkjølelse eller ørebetennelse. 5 5
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #5 Skrevet 22. desember 2022 Bedre at barn diagnostiseres som barn og slipper gå gjennom et voksenliv i smerte, (angst, depresjoner, OCD, rusavhengighet +++). Det er strenge kriterier for å sette diagnosen og alt annet skal da være utelukket. Generelt har jeg ingen lit til fastleger når det kommer til annet enn fysiske sykdommer. Anonymkode: bb9f5...4de 2 1 6
lillevill Skrevet 22. desember 2022 #6 Skrevet 22. desember 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Bedre at barn diagnostiseres som barn og slipper gå gjennom et voksenliv i smerte, (angst, depresjoner, OCD, rusavhengighet +++). Det er strenge kriterier for å sette diagnosen og alt annet skal da være utelukket. Generelt har jeg ingen lit til fastleger når det kommer til annet enn fysiske sykdommer. Anonymkode: bb9f5...4de Finnes massevis av trangsynte mennesker som er leger ja. Er så glad for at min lege tror på diagnoser og er ydmyk når det gjelder å lytte til mine erfaringer og egen kunnskap om det jeg opplever i forhold til diagnosen. Å få diagnosen i voksen alder var som å låse opp en hemmelig dør til meg selv. Jeg har lært så mye og blitt mye mer aksepterende ovenfor meg selv og mine svakheter, og rett medisin satte fart på både karriere og livet ellers. Jeg er en maskin på jobb. Måten denne Svanhild Hansen snakker om angst, taktil hypersensitivitet, panikkangst, adhd og autisme, som SKOLEGE, er skremmende arrogant og kunnskapsløst og så klart sårende ovenfor de som faktisk sliter med disse tingene. Virker også som hun er drita lei av å måtte forholde seg til at barn har fått diagnoser, og virker irritert og dømmende ovenfor utslitte og bekymrede foreldre som ser at barna deres sliter. Jeg blir veldig provosert så jeg greier kanskje ikke lese denne artikkelen med den innstillingen som er ment. Jeg er sikkert feil målgruppe. 4
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #7 Skrevet 22. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): https://www.nrk.no/ytring/adhd-bremsen-og-de-andre-bremsene-1.16229430 Svært mange barn lider, tydeligvis. Det har de kanskje alltid gjort, men plutselig blir de sett - og samfunnet krever svært mye mer av barn nå enn før. Hvis så mange barn har diagnoser, betyr det ikke at det er for lett å få diagnoser, og at alt skal sykeliggjøres - DET BETYR AT BARNA VÅRE ER I KRISE. De mistrives. De gruer seg. De skader seg i panikk. Kall det ADHD, kall det noe annet - akutt krise er det i alle fall. Ta det seriøst! Anonymkode: f88a3...938 Kanskje er det oppvekstvilkårene og skolesystemet det er noe I veien med heller enn barna? Anonymkode: c031f...4cc 8 2 2
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #8 Skrevet 22. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Bedre at barn diagnostiseres som barn og slipper gå gjennom et voksenliv i smerte, (angst, depresjoner, OCD, rusavhengighet +++). Det er strenge kriterier for å sette diagnosen og alt annet skal da være utelukket. Generelt har jeg ingen lit til fastleger når det kommer til annet enn fysiske sykdommer. Anonymkode: bb9f5...4de Nei, det er basert på skjønn, og som oftest tar de ikke hensyn til det psykososiale hjemme. Mor (spesielt) pusher diagnose for da har hun hendene fri for barnets oppførsel. Det starter hos fastlegen, urolig barn, klarer ikke konsentrere seg, vilter osv. Lærer opplever det samme, ukonsentrert. Neste steg er BUP og PPT. De gjør sine vurderinger, men ingen stiller kritiske spørsmål til hvordan oppveksten til barnet er. Hvordan kan det ha seg at et barn med ADHD kan sitte timesvis å spille på PS uten et eneste avbrekk? Anonymkode: b1535...070 5 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #9 Skrevet 22. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nei, det er basert på skjønn, og som oftest tar de ikke hensyn til det psykososiale hjemme. Mor (spesielt) pusher diagnose for da har hun hendene fri for barnets oppførsel. Det starter hos fastlegen, urolig barn, klarer ikke konsentrere seg, vilter osv. Lærer opplever det samme, ukonsentrert. Neste steg er BUP og PPT. De gjør sine vurderinger, men ingen stiller kritiske spørsmål til hvordan oppveksten til barnet er. Hvordan kan det ha seg at et barn med ADHD kan sitte timesvis å spille på PS uten et eneste avbrekk? Anonymkode: b1535...070 Hyperfokus på spesifikke interesser er typisk. Jeg kan sitte i timer og fikle konsentrert med hobbyen min uten å merke at det blir mørkt rundt meg eller at rommet er blitt veldig kaldt, glemme å spise og brått kjenne at blæra holder på å renne over fordi jeg ikke registrerte at den har prøvd å hinte om dopause i et par timer. Anonymkode: 6d0dc...da9 3 5
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #10 Skrevet 22. desember 2022 Legen har helt rett!! Jeg synes synd på dagens barn. De må passe inn i boksen. Min 3.klassing synes jeg leser ok, og har hatt fin fremgang. Gjør lekser hver dag, men er ingen superleser. Men jeg synes han presterer fint. Likevel scoorer han nå dårlig på nasjonale tester. Jeg synes utviklingen er trist. De begynner å måles og testes så tidlig. Anonymkode: a7c8b...51a 11 3
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #11 Skrevet 22. desember 2022 lillevill skrev (5 timer siden): "Barn i dag har ikke hjemlengsel, de har separasjonsangst. De har ikke en favorittjakke. De har en taktil hypersensibilitet som begrenser utvalget av jakker. De gruer seg ikke lenger til prøver. De har panikkangst. De er ikke lenger sjenerte. De er på autismespekteret" Det er en lege som har skrevet dette. Hun er Absolutt ikke en psykolog som har peiling på disse diagnosene. Hun er sikkert smart og flink med øre nese og hals siden det er hennes spesialitet men jeg hadde ikke gått til henne for noe annet enn hjelp med en forkjølelse eller ørebetennelse. Hun er psykiater og er overlege på Norges største BUP. Selvfølgelig har hun peiling, mye mer peiling enn enn de fleste psykologer. Anonymkode: 7cf03...557 14 1 2
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #12 Skrevet 22. desember 2022 lillevill skrev (4 timer siden): Finnes massevis av trangsynte mennesker som er leger ja. Er så glad for at min lege tror på diagnoser og er ydmyk når det gjelder å lytte til mine erfaringer og egen kunnskap om det jeg opplever i forhold til diagnosen. Å få diagnosen i voksen alder var som å låse opp en hemmelig dør til meg selv. Jeg har lært så mye og blitt mye mer aksepterende ovenfor meg selv og mine svakheter, og rett medisin satte fart på både karriere og livet ellers. Jeg er en maskin på jobb. Måten denne Svanhild Hansen snakker om angst, taktil hypersensitivitet, panikkangst, adhd og autisme, som SKOLEGE, er skremmende arrogant og kunnskapsløst og så klart sårende ovenfor de som faktisk sliter med disse tingene. Virker også som hun er drita lei av å måtte forholde seg til at barn har fått diagnoser, og virker irritert og dømmende ovenfor utslitte og bekymrede foreldre som ser at barna deres sliter. Jeg blir veldig provosert så jeg greier kanskje ikke lese denne artikkelen med den innstillingen som er ment. Jeg er sikkert feil målgruppe. Hvis du går på medisiner som f eks sentralstimulerende, er det ikke rart du er en maskin på jobb. Det ville alle blitt skjønner du. Forstår ikke dette med at det kun er gjennom diagnostisering at man kan lære å akseptere alle sider ved seg selv, både de gode og mindre gode sider. Det er som om ens mindre gode egenskaper får et slags godkjent-stempel gjennom diagnosen. Men det trenger slett ikke være slik. Skulle ønske folk kunne akseptere seg selv som de er. Anonymkode: 7cc58...95c 4 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2022 #13 Skrevet 23. desember 2022 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Nei, det er basert på skjønn, og som oftest tar de ikke hensyn til det psykososiale hjemme. Mor (spesielt) pusher diagnose for da har hun hendene fri for barnets oppførsel. Det starter hos fastlegen, urolig barn, klarer ikke konsentrere seg, vilter osv. Lærer opplever det samme, ukonsentrert. Neste steg er BUP og PPT. De gjør sine vurderinger, men ingen stiller kritiske spørsmål til hvordan oppveksten til barnet er. Hvordan kan det ha seg at et barn med ADHD kan sitte timesvis å spille på PS uten et eneste avbrekk? Anonymkode: b1535...070 Hyperfokus er svaret.. Anonymkode: bb9f5...4de 2
Gjest Ms Baxter Skrevet 24. desember 2022 #14 Skrevet 24. desember 2022 Den bremsen var tråkket på veldig hardt på 90-tallet, spes for jenter… fikk ikke Aspergerdiagnosen før 2018, da var jeg 34.
lillevill Skrevet 24. desember 2022 #15 Skrevet 24. desember 2022 AnonymBruker skrev (På 22.12.2022 den 22.47): Hun er psykiater og er overlege på Norges største BUP. Selvfølgelig har hun peiling, mye mer peiling enn enn de fleste psykologer. Anonymkode: 7cf03...557 Nei, øre nese hals i Gjøvik. 1
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2022 #16 Skrevet 24. desember 2022 42 minutter siden, lillevill said: Nei, øre nese hals i Gjøvik. Står det ikke at hun er skolelege? Anonymkode: 9a35e...997
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2022 #17 Skrevet 24. desember 2022 On 12/22/2022 at 5:15 PM, AnonymBruker said: Gammelt nytt egentlig. Men det har ikke vært akseptabelt å fronte det i media da de ikke vil henge ut enkelte grupper i samfunnet. Første gang jeg var på forelesning om overdiagnisering av adhd på barn strekker seg 15 år tilbake. Anonymkode: b1535...070 Jeg mener at ADHD og Asperger ikke er sykdommer, men heller variasjoner innenfor menneskeheten. Det burde ikke defineres som sykdommer, men heller som akseptable varianter av hvordan man kan være som menneske. Anonymkode: 5ace8...80a 1
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2022 #18 Skrevet 24. desember 2022 On 12/22/2022 at 5:13 PM, lillevill said: For en idiotisk artikkel. Ser ikke hva som er idiotisk med at samfunnet en gang for alle innser at det er samfunnet som er sykt og har problemer; ikke barna. ADHD og Asperger er bare symptomer på samfunnets utilstrekkelighet. Knagger som samfunnet henger utilstrekkeligheten sin på. Anonymkode: 5ace8...80a 3
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2022 #19 Skrevet 24. desember 2022 On 12/22/2022 at 5:33 PM, AnonymBruker said: Bedre at barn diagnostiseres som barn og slipper gå gjennom et voksenliv i smerte, (angst, depresjoner, OCD, rusavhengighet +++). Det er strenge kriterier for å sette diagnosen og alt annet skal da være utelukket. Generelt har jeg ingen lit til fastleger når det kommer til annet enn fysiske sykdommer. Anonymkode: bb9f5...4de Er dypt uenig med deg. Ble diagnostisert med Aspergers som barn, og ble mobbet hele oppveksten av min narsissistiske mor. Ble kalt «syk i hodet», «autisten i huset», «gal i hodet», «dum i hodet» osv. Ble i tillegg fysisk mishandlet. I tillegg klarte min mor å sno penger ut av Aetat (eller hva det nå het den gang) og lyve å si at jeg sleit i stykker sengetøy og laken. En diagnose på et barn kan være et farlig våpen for en narsissistisk forelder. Anonymkode: 5ace8...80a 2
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2022 #20 Skrevet 24. desember 2022 Er det ikke stygt å sykeliggjøre barna når det kanskje er foreldrene som skulle fått en diagnose? Hvorfor gi dem ennå en grunn til å mishandle barna? Anonymkode: 5ace8...80a 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå