Gjest gjest1 Skrevet 13. desember 2005 #1 Skrevet 13. desember 2005 Litt inspirert av en diskusjon vi hadde her på jobben (jobber i resepsjon på hotel), samt "Gave til avisbudet"-tråden lurer jeg litt på en ting.. Hva er det som gjør at vi tipser enkelte yrker, mens andre ikke? Vi har både bar og restaurant her på hotellet, og begge deler går bra og tipsen er god. Nå på lørdag satt hver av de ansatte i baren igjen med over 1000,- skattefrie kroner i tips. Og det var bare den ene dagen. Han ene kunne fortelle meg at i løpet av en måned fikk han mellom en og en og en halv månedslønn i tips (og jeg har sett lønnslippen hans - timelønnen hans er høyere enn min..) Jeg sier ikke at han ikke fortjener tipsen sin, men samtidig - lønnen hans er ikke så ille i utgangspunktet (det er jo ikke her i Norge som f.eks. i USA hvor lønnen er minimal og det egentlig er tipsen de lever på). Jeg kan ha minst like lange og tunge dager som han, og yte like mye service. Men jeg får ikke en krone. Dette gjelder jo egentlig de fleste yrker - det er ikke mange yrkesgrupper en tipser. For min del begrenser det seg hvertfall stort sett til taxisjåfører og servitører. Men egentlig - hvorfor gjør jeg dette? Fordi alle andre gjør det? For det er jo ikke det at de gjør en fantastisk mye bedre jobb enn folk i andre yrker...
Gjest Devil's Spawn Skrevet 13. desember 2005 #2 Skrevet 13. desember 2005 Det er noe som henger igjen fra gammelt av da man ikke fikk noe fastlønn i disse yrkene, eneste inntekten var tips. Egentlig nå som alle får fastlønn, burde ingen fått tips.
Gjest gjest1 Skrevet 13. desember 2005 #3 Skrevet 13. desember 2005 Jeg tipser: Taxisjåfører, spesielt om sommeren ( da tjener de ofte uhorvelig lite...) Servitører (hvis servicen har vært bra....) Renholdersker på hotell (legger igjen tipsen på rommet...) Men... hvorfor? Gammel vane, rett og slett. Selvfølgelig har betjeningen i resepsjonen også gjort seg fortjent til tips, det er ofte derifra jeg har opplevd mest hjelp og tilrettelegging.Hmmm... må nok revurdere tipse-vanene mine......
Arkana Skrevet 13. desember 2005 #4 Skrevet 13. desember 2005 Jeg tipser servitører (det er vel de eneste jeg tipser også), men egentlig burde man jo ikke det. Det er jo jobben deres å servere og sørge for at jeg har en fin kveld på en restaurant. Hvorfor skal jeg betale ekstra for at de gjør det de skal gjøre? Hvorfor jeg tipser likevel? Kanskje fordi det er forventet av meg, jeg vet ikke helt.
Gjest 2324 Skrevet 13. desember 2005 #5 Skrevet 13. desember 2005 Pleier veldig sjeldent å tipse i Norge, er jeg i utlandet på ferie derimot gjør jeg det som oftest!
Gjest Miloine Skrevet 13. desember 2005 #6 Skrevet 13. desember 2005 Det er noe som henger igjen fra gammelt av da man ikke fikk noe fastlønn i disse yrkene, eneste inntekten var tips. Egentlig nå som alle får fastlønn, burde ingen fått tips. ← ENIG! Alle eller ingen!
Gjest Gjest Skrevet 13. desember 2005 #7 Skrevet 13. desember 2005 hehe.jeg jobber i barnehage,syns jeg ser for meg at vi får tips når foreldre henter ungene sine ja...men vi har jo fortjent det
Gjest Pecado Skrevet 13. desember 2005 #8 Skrevet 13. desember 2005 Og vi som jobber på sykehjem har ikke lov å ta i mot noe fra pasientene. Jeg vil og ha småpenger :D
Gjest Bellatrix Skrevet 13. desember 2005 #9 Skrevet 13. desember 2005 (endret) Denne diskusjonen har vært før. Husker det var en som skrev at hvis man ikke tipset så kunne man ikke regne med service heller. http://forum.kvinneguiden.no/index.php?sho...9783&hl=service Jeg tipser servitører hvis jeg er forbøyd med servicen og hvis jeg har råd til det. Det er ikke alltid jeg har så mye penger å rutte med. Endret 13. desember 2005 av Smurf
Gjest Gjesta Skrevet 13. desember 2005 #11 Skrevet 13. desember 2005 Jeg tipser svært lite. F.eks. å ta taxi er dyrt nok, samme med restaurantbesøk.
Gjest Bellatrix Skrevet 13. desember 2005 #12 Skrevet 13. desember 2005 Jeg tipser svært lite. F.eks. å ta taxi er dyrt nok, samme med restaurantbesøk. ← Enig. Og de ansatte får lønn.
Gjest Gjest Skrevet 13. desember 2005 #13 Skrevet 13. desember 2005 Jeg tipser altfor mye, servicen skal være bedriten dersom jeg ikke tipser, eller jeg skal være ekstremt fattig. Tipser ikke frisøren min, men mamma og jeg sender blomster dit av og til. Ellers har jeg aldri tipset stuepikene på hoteller, men det kan jeg jo gjøre... Servitører og taxisjåfører tipser jeg desidert mest.
Rannva Skrevet 13. desember 2005 #14 Skrevet 13. desember 2005 Da kan vi konkludere med at resepsjonistene burde tipses i stedet for servitørene. 10% av regningen er vel "regelen"..? Vi kan sette dette ut i live allerede i morgen. *lurer på hva Tiny jobber med*
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå