AnonymBruker Skrevet 23. desember 2022 #21 Skrevet 23. desember 2022 Man setter ikke frem restematen. Men noen kalde ribbestykker i tynne skiver er vanlig på bordet Vi har; lyst og mørkt brød, julelelefser og frøknekkebrød. Ribberull, roastbeef, sylte, sennepsskinke. Gravetlaks med sennepssaus. Sild i ulike varianter. Rødbetesalat, eggesalat. Posdeig. Sylteagurk, rødbeter. Remulade og majones. Eggerøre og skivet egg. Brie og edamame. Sprøstekt løk. Gode juicer og god kaffe. Varierer noe gjennom jula men lager gjerne en liten rett til. Lefseruller i ulike varianter. Deviled eggs. Fritattta. Knust potet med rømme og rogn. Vaffelhjerter med topping. Anonymkode: f8e9d...2d0 1
Brunhilde Skrevet 23. desember 2022 #22 Skrevet 23. desember 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Man setter ikke frem restematen. Men noen kalde ribbestykker i tynne skiver er vanlig på bordet ... Anonymkode: f8e9d...2d0 Hvorfor gjør man ikke det? Vi har sen julefrokost, og i tillegg til mye forskjellig julepålegg, laks, reker og hummer så pleier vi å varme ribberester og ha ved siden av til de som har lyst på. Det er helt normalt hos oss. 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2022 #23 Skrevet 23. desember 2022 Brunhilde skrev (8 minutter siden): Hvorfor gjør man ikke det? Vi har sen julefrokost, og i tillegg til mye forskjellig julepålegg, laks, reker og hummer så pleier vi å varme ribberester og ha ved siden av til de som har lyst på. Det er helt normalt hos oss. Selvfølgelig kan man varme både ribbe, medister, surkål og poteter, og spise til brunch. Med eller uten hummer og kanari. Det står man fritt til. Men det er ikke en tradisjonell julebrunch. Så jeg tror nok to sett foreldre og søsken hadde reagert om de kom til 1.dags frokost, og der stod gårsdagens middag oppvarmet. Anonymkode: f8e9d...2d0
Brunhilde Skrevet 23. desember 2022 #24 Skrevet 23. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Selvfølgelig kan man varme både ribbe, medister, surkål og poteter, og spise til brunch. Med eller uten hummer og kanari. Det står man fritt til. Men det er ikke en tradisjonell julebrunch. Så jeg tror nok to sett foreldre og søsken hadde reagert om de kom til 1.dags frokost, og der stod gårsdagens middag oppvarmet. Anonymkode: f8e9d...2d0 Du fikk med deg at det var i tillegg til, ikke i stedet for? Det er heller ikke snakk om at hele middagen varmes, kun ribbestykker og medisterkaker. Selv om du har andre tradisjoner, så er ikke nødvendigvis dine tradisjoner mer "riktige" enn andres. (Hos oss er det tradisjon å servere hummer og reker, det betyr ikke at jeg hadde reagert negativt om jeg ble invitert til andre og fikk noe annet i stedet for.) 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2022 #25 Skrevet 23. desember 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jeg har sett at rester av julemiddagen, ribbe, medisterkaker og julepølse, er typisk til julefrokost. Anonymkode: 2ba95...715 Nei, man setter ikke middagsrester fram til førest juledags frokost. Kanskje til nød litt kald ribbe pent skåret opp. Jeg foreslår i tillegg diverse sild, masse ulike sorter kjøttpålegg (inkludert juleskinke), eggerøre, røkelaks, godt syltetøy, ulike oster, og selvsagt masse godt brød og nystekte rundstykker. Diverse drikke, juicer osv. Anonymkode: b26d9...ebf
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2022 #26 Skrevet 23. desember 2022 Brunhilde skrev (7 minutter siden): Du fikk med deg at det var i tillegg til, ikke i stedet for? Det er heller ikke snakk om at hele middagen varmes, kun ribbestykker og medisterkaker. Selv om du har andre tradisjoner, så er ikke nødvendigvis dine tradisjoner mer "riktige" enn andres. (Hos oss er det tradisjon å servere hummer og reker, det betyr ikke at jeg hadde reagert negativt om jeg ble invitert til andre og fikk noe annet i stedet for.) Jeg forholder meg til HI. Der en uerfaren og usikker person spør om det bare er å varme opp middagen. Så jeg ser ikke helt ditt behov for å kverulere med min uttalelse om at det ikke er vanlig å varme opp hele julemiddagen og sette på frokostbordet første dag. Kos deg med hummer, reker og ribbe, god jul Anonymkode: f8e9d...2d0
Brunhilde Skrevet 23. desember 2022 #27 Skrevet 23. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg forholder meg til HI. Der en uerfaren og usikker person spør om det bare er å varme opp middagen. Så jeg ser ikke helt ditt behov for å kverulere med min uttalelse om at det ikke er vanlig å varme opp hele julemiddagen og sette på frokostbordet første dag. Kos deg med hummer, reker og ribbe, god jul Anonymkode: f8e9d...2d0 Vi leser nok HI forskjellig, du og jeg, og sånn er det jo ofte her inne. God jul til deg også! 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2022 #28 Skrevet 23. desember 2022 Julekake med godt smør på pleide jeg å spise til julefrokost. Julekaken har sin selvfølgelige plass på frokostbordet i jula, mener jeg! Anonymkode: 9a260...0ad
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2022 #29 Skrevet 23. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Man setter ikke frem restematen. Men noen kalde ribbestykker i tynne skiver er vanlig på bordet Jo, det gjør "man" . Dummeste uttrykket , som om det er en stadfestet sannhet. Alle jeg kjenner setter fram rester fra julemiddagen på julefrokost. Så du får snakke for deg selv og det DU gjør. AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi har; lyst og mørkt brød, julelelefser og frøknekkebrød. Ribberull, roastbeef, sylte, sennepsskinke. Gravetlaks med sennepssaus. Sild i ulike varianter. Rødbetesalat, eggesalat. Posdeig. Sylteagurk, rødbeter. Remulade og majones. Eggerøre og skivet egg. Brie og edamame. Sprøstekt løk. Gode juicer og god kaffe. Varierer noe gjennom jula men lager gjerne en liten rett til. Lefseruller i ulike varianter. Deviled eggs. Fritattta. Knust potet med rømme og rogn. Vaffelhjerter med topping. Anonymkode: f8e9d...2d0 Anonymkode: cb891...a16 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2022 #30 Skrevet 23. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jo, det gjør "man" . Dummeste uttrykket , som om det er en stadfestet sannhet. Alle jeg kjenner setter fram rester fra julemiddagen på julefrokost. Så du får snakke for deg selv og det DU gjør. Anonymkode: cb891...a16 Jeg skriver at vi setter frem kalde ribbestykker. Men at det ikke er vanlig å sette frem "restematen", som i å varme opp poteter, kål, medister, saus, og hele pakka Anonymkode: f8e9d...2d0
Embla Othea Skrevet 23. desember 2022 #31 Skrevet 23. desember 2022 Julepålegg og rundstykker. Det trenger ikke å være så komplisert. 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2022 #32 Skrevet 23. desember 2022 Vi har en lang lunsj 1. juledag. Ser for meg at en frokost er litt «enklere» enn det? Men uansett, det vi bruker å ha til lunsjen er kalde ribberester (feks godt i lefser/lomper med litt sennep, rødkål og/eller rødbetsalat). Ellers har vi spekemat, ostefat, røykalaks og/eller gravlaks med tilbehør, eggerøre, diverse julepålegg, kabaret, eggesalat, tomatsild, rømmesild og lignende. Og lefser, diverse godt brød og rundstykker. Og gjerne noe syltetøy, sjokopålegg, stekte småpølser eller lignende til barna. Anonymkode: a3e8f...1f7 1
sommermor Skrevet 23. desember 2022 #33 Skrevet 23. desember 2022 Frokost er da vanlig pålegg, melk / juice, kaffe eller te. Personlig hadde jeg ikke satt pris på julemat til frokost, det er for tungt for min mage.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå