Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei dere!

Jeg har et litt spesielt spørsmål jeg håper noen kan svare på. Er i den situasjonen hvor jeg skal låne bort penger til en annen person i en kort periode på 3 mnd. Men pengene skal kun brukes dersom andre momenter faller på plass. Så de vil fungere som et slags bevis for vedkommende at de har denne kapitalen. Det er 250000. Det jeg lurer på er om det finnes noen smart løsning, for eksempel i banken, hvor en kan holde pengene, men at det samtidig fungerer som "bevis" for den som skal låne at de vil ha pengene når de skal brukes. Jeg kvier meg for å bare overføre de og skrive lånekontrakt fordi om det skulle bli problemer med tilbakebetaling vil det være så slitsomt. Noe likt som en slags depositumskonto, bare ikke helt slik heller. 

Noen oppegående folk på økonomi og regler her som vet om en slik løsning? :)

Fortsetter under...

Det ville vært lureri/svindel?

Ut fra det du skriver så høres det ut som pengene du låner bort skal brukes som en form for egenkapital eller sikkerhet ovenfor en annen lånegiver/bank. Å gjøre det slik at du sitter på pengene mens tredjepart tror denne personen disponerer pengene fult vil være svindel.

Men til spørsmålet om sikkerhet så må dere åpenbart skrive gjeldsbrev og få det tydelig frem alle vilkår, lånetid, renter og tilbakebetaling. Og spesielt hva som skjer dersom avtalen ikke blir holdt. Du må og få med tvangsgrunnlag i dette gjeldsbrevet. I tillegg kan du jo vurdere pant i boligen til vedkommende eller andre større verdier. Men da må du og sørge for at de er forsikret og ikke reduseres for mye i verdi i mellomtiden. Og skulle ting gå skeis så vil du stille sist i køen da både stat og bank har høyere panteprioritet enn deg.

Så er det innafor å stille seg spørsmålet om hvorfor denne personen må låne penger av deg og ikke noen som driver profesjonelt med utlån av penger?

• Liker 2

Takk for svar! Mye bra informasjon. Du er skarp 👍

Er det virkelig svindel da? Det blir jo nært en som arver penger og bruker det i egenkapitalen. Personen har ikke midler selv, og får hjelp utenfra privat. De kan ikke da låne penger fra profesjonelle fordi de nettopp skal ta opp lån, men klarer ikke egenkapitalen. De klarer imidlertid betjeningen av månedsbeløpene osv. 

Dette rundt kontraktsskrivingen og ved potensielt tullball med tilbakebetalingen vil være veldig viktig å dokumentere ja..

Ville det vært en løsning å ha en åpen dialog med bank eller ville de ristet på hodet ? Da ville jo privatlånet komme inn utenom kontoen til den bekjente som vil låne? Litt tryggere for meg..

Gjest takinova

Du bør få rådgiveren i banken til å ringe deg og gjøre denne avtalen i så fall - men det privatrettslige med tilbakebetalingen din har de ikke noe å gjøre med uansett.

De vil nok fraråde deg dette. Slett ikke sikker på om de engang har lov til å innvilge lånet ettersom vedkommende faktisk IKKE har EK nok.

Hvis det er ditt barn eller barnebarn - har du mulighet å gi dette som forskudd på arv?

Jeg har lånet bort penger og skrevet gjeldsbrev hos en erfaren god advokat som rådet meg faktisk til å la være. Var snakk om 200.000 i lån til eksen og han sa det rett ut at brevet er ikke verdt noe om han stikker til utlandet eller har annen gjeld/kreditorer. Som han sa, er det ikke penger så kan ikke et gjeldsbrev trylle de frem. Jeg gjorde det likevel og fikk igjen pengene, men det var flaks også. 

Tenk deg om. Har du råd til å miste de pengene, så ok, hvis ikke, tenk deg om.

Anonymkode: 36eb1...cbc

• Liker 3
  • Nyttig 1

Annonse

Arv er ikke sammenlignbart. Det er penger man får fra et dødsbo, og disse pengene disponerer man fult ut selv. Samme gjelder forskudd på arv fra fremtidig dødsbo.

Poenget mitt er at dersom dere går inn for å lure banken så er det svindel.

Går dere derimot til banken og er åpne og ærlige om dette så er det ikke svindel lenger. Men hvorvidt banken da fortsatt er villig til å gi lånet til vedkommende er en annen sak. Og ikke nødvendigvis sikkert.

Og jeg gjentar. Dersom vedkommende ikke har penger å betale deg tilbake med - hva da?

• Liker 1

Sjekker banken at en har nok ek før de gir finansieringsbevis? 

Kjøpte nettopp hus, sa til banken at foreldrene mine skulle hjelpe meg med egenkapital, men hadde aldri de pengene på min konto

Anonymkode: 2c3ab...04b

• Liker 1
Jtt1982 skrev (2 timer siden):

Hei dere!

Jeg har et litt spesielt spørsmål jeg håper noen kan svare på. Er i den situasjonen hvor jeg skal låne bort penger til en annen person i en kort periode på 3 mnd. Men pengene skal kun brukes dersom andre momenter faller på plass. Så de vil fungere som et slags bevis for vedkommende at de har denne kapitalen. Det er 250000. Det jeg lurer på er om det finnes noen smart løsning, for eksempel i banken, hvor en kan holde pengene, men at det samtidig fungerer som "bevis" for den som skal låne at de vil ha pengene når de skal brukes. Jeg kvier meg for å bare overføre de og skrive lånekontrakt fordi om det skulle bli problemer med tilbakebetaling vil det være så slitsomt. Noe likt som en slags depositumskonto, bare ikke helt slik heller. 

Noen oppegående folk på økonomi og regler her som vet om en slik løsning? :)

Regel nummer 1.

IKKE lån bort penger privat, ihvertfall ikke så store summer sum dette. Private lån er det siste man får dekning for hvis en person kommer i økonomisk knipe og kreditorene krever sitt.

Ikke lån bort penger du ikke har råd til å tape...

• Liker 1

Eksigibelt gjeldsbrev!

Ta gjerne pant i fast eiendom, for økt sikkerhet. 
Ta løsørepant (håndpant) om du må. 

Jeg vet at for barn så finnes det løsninger hvor begge foreldre må skrive under for disponering. Spør banken direkte. 

Anonymkode: c8edc...be5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...