AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #1 Skrevet 22. desember 2022 Dere andre som er i et fast forhold, men er særboere: Hvor mye tid tilbringer dere sammen i jula? Jeg trodde at kjæresten og jeg skulle være mye sammen nå i jula, vi hadde f.eks. laget en slags oversikt over hvor mange middager vi skulle lage i jula, og hvilke retter vi skulle lage. Men i går kveld hadde vi en krangel, ikke utløst av noe julerelatert egentlig, men da begynte han å snakke om at han vil sørge for at han får en god jul og får tid til å gjøre ting han har lyst til å gjøre, og så at han skal tilbringe tid med familien sin (søsken og en sønn fra tidligere forhold, sønnen er voksen). Men han nevnte ikke meg i alt dette, ikke noe om at jeg også skal bli med på familiebesøk. Sa at jeg må sørge for at jeg får en best mulig jul. Det er opp til meg. Jeg føler meg veldig ensom nå, fordi jeg hadde tenkt mer på oss som et vi, et fellesskap, men så snakket han om at han skal passe på seg selv, og jeg meg, og at hver av oss må sørge for å få en best mulig jul. Da jeg spurte om vi ikke skal være sammen hele jula, sa han at joda, «noe tid» skal vi jo være sammen. Jeg sa jeg ønsket og trodde vi skulle være sammen i hele jula. Han sa da at han har lovet vi skal være sammen på julaften, men vet ikke mer enn det. Han ville vite hvilke aktiviteter jeg forestiller meg vi skal gjøre, hvordan skal en dag se ut? Jeg har ikke tenkt så mye på det, og kunne ikke gi noen svar her, da ble han irritert. Så, til dere andre i faste forhold som er særboere; hvor mye tid tilbringer dere sammen i jula, og hvilke aktiviteter fyller dere dagene med? Jeg selv hadde forestilt meg å slappe av, lese, se noen filmer eller serier, gå noen turer, lage mat sammen, men dette er kanskje ikke nok, eller bra nok. Hva gjør dere andre? Hadde gledet meg veldig til jula, men føler meg bare veldig motløs, ulykkelig og ensom nå. PS: Beklager negativ, klagende tone i innlegget, men jeg er virkelig fortvilet og vet ikke hva som er feil med meg. Anonymkode: 37c80...cc0
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #2 Skrevet 22. desember 2022 Vi har ikke barn sammen og har liten familie på hver vår kant av landet, så vi reiser hjem til vår familie lille julaften eller noen dager før og ser ikke hverandre igjen før nyttårsaften. Den dagen feirer vi også hos familie, men tar et annenhvert år til hver familie. Vi er ganske travle begge to og begge jobber en del overtid og ekstra, men har prøvd å presse inn noe julekos i løpet av kveldene i desember. Vi lagde peppekaker og hørte på julemusikk klokka 22:00 en kveld, og en annen gikk vi på restaurant. Vi bruker hver kveld en time i senga på å snakke, kose og se en episode av et eller annet på pcn, eller lese bøker sammen. Det blir vår tid, selv om det er litt lite. Vi har snakket om at juletid er mest for å glede familie og de eldre generasjonene og at vi kan kose oss alle andre dager av året sammen. Anonymkode: f76ec...b80 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #3 Skrevet 22. desember 2022 Høres sprøtt ut at du ikke er invitert til middager og aktiviteter! Vi har en kalender på kjøkkenet hvor vi skriver opp sånn, den og den dagen skal jeg bort osv, men se, her er en dag vi kan gjøre hva vi vil! Og da gleder vi oss begge til den frie dagen fordi vi kan gjøre noe sammen, om det så er å ta en skitur eller lese bøker på sofaen og spise snacks. Synes det et red flag at han ikke prioriterer deg og tid sammen... Og at du må liksom planlegge de dagene med fult opplegg??? Anonymkode: f76ec...b80
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #4 Skrevet 22. desember 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Dere andre som er i et fast forhold, men er særboere: Hvor mye tid tilbringer dere sammen i jula? Jeg trodde at kjæresten og jeg skulle være mye sammen nå i jula, vi hadde f.eks. laget en slags oversikt over hvor mange middager vi skulle lage i jula, og hvilke retter vi skulle lage. Men i går kveld hadde vi en krangel, ikke utløst av noe julerelatert egentlig, men da begynte han å snakke om at han vil sørge for at han får en god jul og får tid til å gjøre ting han har lyst til å gjøre, og så at han skal tilbringe tid med familien sin (søsken og en sønn fra tidligere forhold, sønnen er voksen). Men han nevnte ikke meg i alt dette, ikke noe om at jeg også skal bli med på familiebesøk. Sa at jeg må sørge for at jeg får en best mulig jul. Det er opp til meg. Jeg føler meg veldig ensom nå, fordi jeg hadde tenkt mer på oss som et vi, et fellesskap, men så snakket han om at han skal passe på seg selv, og jeg meg, og at hver av oss må sørge for å få en best mulig jul. Da jeg spurte om vi ikke skal være sammen hele jula, sa han at joda, «noe tid» skal vi jo være sammen. Jeg sa jeg ønsket og trodde vi skulle være sammen i hele jula. Han sa da at han har lovet vi skal være sammen på julaften, men vet ikke mer enn det. Han ville vite hvilke aktiviteter jeg forestiller meg vi skal gjøre, hvordan skal en dag se ut? Jeg har ikke tenkt så mye på det, og kunne ikke gi noen svar her, da ble han irritert. Så, til dere andre i faste forhold som er særboere; hvor mye tid tilbringer dere sammen i jula, og hvilke aktiviteter fyller dere dagene med? Jeg selv hadde forestilt meg å slappe av, lese, se noen filmer eller serier, gå noen turer, lage mat sammen, men dette er kanskje ikke nok, eller bra nok. Hva gjør dere andre? Hadde gledet meg veldig til jula, men føler meg bare veldig motløs, ulykkelig og ensom nå. PS: Beklager negativ, klagende tone i innlegget, men jeg er virkelig fortvilet og vet ikke hva som er feil med meg. Anonymkode: 37c80...cc0 Jeg har vært i et slikt forhold tidligere. Han ville reise hjem i romjulen og feire nyttår med vennene sine. Han spurte ikke om jeg skulle være med. Synes det er rart at man ikke vil være med kjæresten sin på nyttårsaften. Det var sånn ellers i forholdet også. Han ville gjøre mye uten meg og spurte aldri meg om det var «greit» heller. Følte ikke at vi hadde et partnerskap sånn som andre par hadde. Jeg ble ulykkelig og utrygg så vi passet ikke sammen. Nå er jeg sammen med en som tar det som en selvfølge at jeg er med på alt av familiebesøk og sosialt med venner. Det et sånn jeg vil ha det. Anonymkode: 8dc60...b83 3 2
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #5 Skrevet 22. desember 2022 Ikke så mye. Vi skal begge jobbe en del, og jeg skal være mye med familie. Men vi skal ha noen dager sammen. Anonymkode: 1f219...940 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #6 Skrevet 22. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Høres sprøtt ut at du ikke er invitert til middager og aktiviteter! Vi har en kalender på kjøkkenet hvor vi skriver opp sånn, den og den dagen skal jeg bort osv, men se, her er en dag vi kan gjøre hva vi vil! Og da gleder vi oss begge til den frie dagen fordi vi kan gjøre noe sammen, om det så er å ta en skitur eller lese bøker på sofaen og spise snacks. Synes det et red flag at han ikke prioriterer deg og tid sammen... Og at du må liksom planlegge de dagene med fult opplegg??? Anonymkode: f76ec...b80 Jeg vet ikke helt om han mente at bare jeg skal planlegge dagene, men mer kanskje at han ville vite om jeg hadde noen planer eller tanker om hva vi skal gjøre. Men er sikkert noe feil med meg, fordi når han spør i en sånn negativ tone, så låser det seg liksom for meg, og jeg klarer ikke få fram et fornuftig svar til forslag om aktiviteter. Det med familien hans er sårt og sprøtt kanskje ja som du sier. Etter tre år sammen, så synes jeg det er sårende at han ikke inviterer meg med til familien sin, men heller sa at kanskje moren til sønnen kommer innom søsteren (hvor de samles i jula), og da vil vel ikke jeg bli med? Jeg mener vel han bør prioritere meg, og si til henne at hun kan finne på noe annet, evt, komme innom søsteren hans en annen dag. Anonymkode: 37c80...cc0 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #7 Skrevet 22. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har vært i et slikt forhold tidligere. Han ville reise hjem i romjulen og feire nyttår med vennene sine. Han spurte ikke om jeg skulle være med. Synes det er rart at man ikke vil være med kjæresten sin på nyttårsaften. Det var sånn ellers i forholdet også. Han ville gjøre mye uten meg og spurte aldri meg om det var «greit» heller. Følte ikke at vi hadde et partnerskap sånn som andre par hadde. Jeg ble ulykkelig og utrygg så vi passet ikke sammen. Nå er jeg sammen med en som tar det som en selvfølge at jeg er med på alt av familiebesøk og sosialt med venner. Det et sånn jeg vil ha det. Anonymkode: 8dc60...b83 Der fant du ordene jeg ikke fant selv; det føles ikke som et partnerskap, rett og slett. Føler meg ulykkelig og utrygg ja. Og han blir irritert fordi jeg føler meg utrygg, er som en negativ spiral. Anonymkode: 37c80...cc0 2
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #8 Skrevet 22. desember 2022 Med min tidligere samboer feiret vi ikke sammen, men med våre respektive familier. Vi var altså ikke sammen f.o.m lille julaften til tredje juledag. Var kun sammen i romjula. Det funket fint. Med min nåværende særboer/kjæreste feirer vi jul sammen. Det hele er veldig ukomplisert da ingen av oss har barn og han heller ikke har noe kontakt med sin egen familie, så han henger med til min familie og er ellers med meg de dagene han har fri. Puslespillet blir vel noe vanskeligere med barn fra tidligere forhold og tett familie på begge kanter. Uansett kjipt av fyren din å endre planer etter en krangel. Den type avstraffelser er umodent og skaper bare utrygghet og dårlig stemning. Han bør bli fortalt at slik oppførsel fort kan skade hele relasjonen. Anonymkode: 7db46...00c 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #9 Skrevet 22. desember 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Med min tidligere samboer feiret vi ikke sammen, men med våre respektive familier. Vi var altså ikke sammen f.o.m lille julaften til tredje juledag. Var kun sammen i romjula. Det funket fint. Med min nåværende særboer/kjæreste feirer vi jul sammen. Det hele er veldig ukomplisert da ingen av oss har barn og han heller ikke har noe kontakt med sin egen familie, så han henger med til min familie og er ellers med meg de dagene han har fri. Puslespillet blir vel noe vanskeligere med barn fra tidligere forhold og tett familie på begge kanter. Uansett kjipt av fyren din å endre planer etter en krangel. Den type avstraffelser er umodent og skaper bare utrygghet og dårlig stemning. Han bør bli fortalt at slik oppførsel fort kan skade hele relasjonen. Anonymkode: 7db46...00c Det har jeg sagt ifra om, men det går ikke inn/vil ikke ta det til seg. Det er vondt at han ikke tar det for gitt at jeg skal være med når han besøker familien sin i jula. Gruer meg veldig til jul nå. Anonymkode: 37c80...cc0
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #10 Skrevet 22. desember 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Der fant du ordene jeg ikke fant selv; det føles ikke som et partnerskap, rett og slett. Føler meg ulykkelig og utrygg ja. Og han blir irritert fordi jeg føler meg utrygg, er som en negativ spiral. Anonymkode: 37c80...cc0 Da må du nesten vurdere om dette er den rette mannen for deg for det vil sannsynligvis ikke endre seg. Anonymkode: 8dc60...b83 4
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #11 Skrevet 22. desember 2022 Det er vel ikke rarere enn at når han har et barn, er hovedprioriteten hans barnet, selv om det er voksent. Han setter av selve julaften til deg men vil ikke sette av alle juledagene. Og han vil selvsagt legge til rette for at barnet hans får møte onkler og tanter på hans side. Anonymkode: 1f219...940 2
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #12 Skrevet 22. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er vel ikke rarere enn at når han har et barn, er hovedprioriteten hans barnet, selv om det er voksent. Han setter av selve julaften til deg men vil ikke sette av alle juledagene. Og han vil selvsagt legge til rette for at barnet hans får møte onkler og tanter på hans side. Anonymkode: 1f219...940 Ja, skjønner selvsagt at han vil møte sønnen. Har ingen problemer med det. Men, jeg synes det er sårende at han ikke inviterer meg med, og at han tydeligvis ikke vil være sammen med meg hele jula - men gjøre ting på egen hånd uten meg istedet. Anonymkode: 37c80...cc0
Gjest supernova_87 Skrevet 22. desember 2022 #13 Skrevet 22. desember 2022 Uff, skjønner at du ble såret av dette. Generelt en uting å komme drassende med slike trusler fordi dere har en krangel. Må gå an å krangle, og så likevel være et vi etterpå. Høres utrygt ut å stå i. Jeg tror jeg ville vurdert hvilket forhold jeg var i om det ikke var en selvfølge at man som kjærester også blir invitert med på de hyggelige tingene. + at det er vel ikke bare opp til deg. Høres ut som "enten lager du en underholdningsplan for meg, eller så gidder jeg ikke være med deg".
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #14 Skrevet 22. desember 2022 supernova_87 skrev (1 minutt siden): Uff, skjønner at du ble såret av dette. Generelt en uting å komme drassende med slike trusler fordi dere har en krangel. Må gå an å krangle, og så likevel være et vi etterpå. Høres utrygt ut å stå i. Jeg tror jeg ville vurdert hvilket forhold jeg var i om det ikke var en selvfølge at man som kjærester også blir invitert med på de hyggelige tingene. + at det er vel ikke bare opp til deg. Høres ut som "enten lager du en underholdningsplan for meg, eller så gidder jeg ikke være med deg". Jeg vet ikke om det er sånn han tenker. Men da jeg ikke klarte å komme opp med noen forslag der og da, sa han i en hånlig tone at "kanskje vi bare blir sittende å se på Seinfeld eller noe da!" Synes han er så slem når vi krangler. Nå er det siste dag på jobb før jul, julelunsjen er ferdig og nesten alle haer gått hjem, men jeg vil liksom ikke dra hjem. Er bare så ensom, selv om jeg har kjæreste. Trodde vi hadde et fellesskap, en nærhet, partnerskap, tok det for gitt at vi skulle være sammen i jula men nå skal han visst møte familie og spise middager etc. uten meg. Skulle ønske det var lenge til jul. Anonymkode: 37c80...cc0
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #15 Skrevet 22. desember 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ja, skjønner selvsagt at han vil møte sønnen. Har ingen problemer med det. Men, jeg synes det er sårende at han ikke inviterer meg med, og at han tydeligvis ikke vil være sammen med meg hele jula - men gjøre ting på egen hånd uten meg istedet. Anonymkode: 37c80...cc0 Jeg skal heller ikke være med kjæresten hele jula. Vi har faste ting vi gjør i familien hver jul. Hadde såklart invitert ham med om vi var samboere/forlovet/veldig seriøse. Ellers vil jeg gjerne treffe litt venner i romjul også. Anonymkode: 1f219...940 1
Gjest supernova_87 Skrevet 22. desember 2022 #16 Skrevet 22. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg vet ikke om det er sånn han tenker. Men da jeg ikke klarte å komme opp med noen forslag der og da, sa han i en hånlig tone at "kanskje vi bare blir sittende å se på Seinfeld eller noe da!" Synes han er så slem når vi krangler. Nå er det siste dag på jobb før jul, julelunsjen er ferdig og nesten alle haer gått hjem, men jeg vil liksom ikke dra hjem. Er bare så ensom, selv om jeg har kjæreste. Trodde vi hadde et fellesskap, en nærhet, partnerskap, tok det for gitt at vi skulle være sammen i jula men nå skal han visst møte familie og spise middager etc. uten meg. Skulle ønske det var lenge til jul. Anonymkode: 37c80...cc0 Huff ❤️ Sender deg varme tanker, og en juleklem gjennom internettet. Kanskje han føler noe på at han er ansvarlig for din lykke? At du ikke tar det ansvaret ellers? Gi plass til følelsene dine nå, rom dem, lytt til dem, se på dem ærlig selv om det er tungt. Og så tar du deg på tak og finner på hyggelige ting, enten med venner/familie om du har, eller for deg selv. Kanskje med den vonde følelsen også, men man kan både være glad og trist om en annen. Hva har DU mest lyst til å gjøre, hva hadde du elsket, finn ut det, og gjør det. 💪
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #17 Skrevet 22. desember 2022 supernova_87 skrev (1 minutt siden): Huff ❤️ Sender deg varme tanker, og en juleklem gjennom internettet. Kanskje han føler noe på at han er ansvarlig for din lykke? At du ikke tar det ansvaret ellers? Ja, han sier det direkte. Jeg mener jo ikke at han skal være 100% ansvarlig for min lykke, men mener at man i et forhold har et visst ansvar overfor den andre. Om han er kald eller slem, avvisende, blir jo min lykke påvirket negativt av det, og positivt påvirket når vi har det fint sammen f.eks. supernova_87 skrev (1 minutt siden): Gi plass til følelsene dine nå, rom dem, lytt til dem, se på dem ærlig selv om det er tungt. Og så tar du deg på tak og finner på hyggelige ting, enten med venner/familie om du har, eller for deg selv. Kanskje med den vonde følelsen også, men man kan både være glad og trist om en annen. Hva har DU mest lyst til å gjøre, hva hadde du elsket, finn ut det, og gjør det. 💪 Jeg har lite familie. Ingen foreldre er i live, de døde relativt tidlig. Få venner, jeg er veldig lite sosial. Skulle ønske vi kunne dra på en lang skitur og overnatte i skogen sammen. Sånne urealistisk tanker får jeg. Eller at vi bare koser oss sammen i senga, lager god mat, ser en film, går noen turer sammen. Ønsker meg ikke noen gaver, skulle heller ønsket at han ville være sammen med meg i jula. Anonymkode: 37c80...cc0 3
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #18 Skrevet 22. desember 2022 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Så, til dere andre i faste forhold som er særboere; hvor mye tid tilbringer dere sammen i jula, og hvilke aktiviteter fyller dere dagene med? Anonymkode: 37c80...cc0 Ganske lite. Begge jobber hele julen. Anonymkode: 1baf9...39e
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #19 Skrevet 22. desember 2022 Det er jo en grunn til at man er særboere? Da trenger man litt alenetid og orker ikke gå oppå hverandre hele jula kansje. Kan bli litt heftig om man er vandt til å bare være sammen av og til , og så skal man gå sammen hele jula. Det er vel en grunn til at du har valgt særboerskap ts? Anonymkode: a097b...0af 3
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #20 Skrevet 22. desember 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja, han sier det direkte. Jeg mener jo ikke at han skal være 100% ansvarlig for min lykke, men mener at man i et forhold har et visst ansvar overfor den andre. Om han er kald eller slem, avvisende, blir jo min lykke påvirket negativt av det, og positivt påvirket når vi har det fint sammen f.eks. Jeg har lite familie. Ingen foreldre er i live, de døde relativt tidlig. Få venner, jeg er veldig lite sosial. Skulle ønske vi kunne dra på en lang skitur og overnatte i skogen sammen. Sånne urealistisk tanker får jeg. Eller at vi bare koser oss sammen i senga, lager god mat, ser en film, går noen turer sammen. Ønsker meg ikke noen gaver, skulle heller ønsket at han ville være sammen med meg i jula. Anonymkode: 37c80...cc0 for meg virker det som at han er tilfreds med å være særboer, mens du aller helst ville vært samboer, har jeg rett? Anonymkode: a097b...0af 3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå