Gå til innhold

Vi trakk ikke akkurat "vinnerloddet" i år :( Julebesøk.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Stebarna pleier alltid å prioritere mor og svigerfamilier i julen, og vi "får" en dag hvis det passer dem, å da tas det for gitt at det passer for oss.

I år så tenkte jeg at de får ta initiativ til å møtes i julen, de er jo tross alt voksne med ektefeller og barn. Stedatter har 4 grenseløse barn, og hun ble singel i sommer. Her om dagen så ringte hun og ønsket å komme til oss på nyttårsaften da det ble for mye med hun å være alene med 4 barn, samt å ordne nyttårsmiddag. Vi har allerede planlagt hva vi skal spise på nyttårsaften, men den maten liker ikke hun, så hun ville heller ha full pakke med kalkun, hjemmelaget Waldorf, hjemmelaget fløtesaus osv.

Vi har også en hund/ valp, og den vil gjerne ungene hilse på å leke med. Det er en retriver, og kan jo bli voldsom for små barn når hunden er ivrig. Mannen har sin fulle hyre med å roe hunden før den får hilse, samt å holde ungene unna til hunden er rolig. Når den har roet seg så får den hilse, men ungene skal leke med hunden og klarer ikke å være i ro rundt hunden. Når de har fått aset opp hunden, så er de redde for den, og vi har igjen et problem.

Vi pleier å ha en rolig nyttårsaften med god mat, og hadde sett fram til det i år også. Samtidig er vi jo litt spent på hvordan hunden vil reagere på raketter da dette er hens første nyttårsaften. Hadde jo igrunnen tenkt å ta det med ro og prioritere hunden den dagen, men det er jo ikke så enkelt å si nei til ungene :( 

Måtte bare ha en liten utblåsning her. Å jeg har begynt å grue meg til nyttårsaften istedenfor å glede meg :( 

Anonymkode: 1a0a6...f26

• Liker 2
  • Hjerte 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prøv å jobbe med egen innstilling, og lag den hyggelige kvelden dere hadde planlagt en av de andre kveldene dere har mulighet isteden? Jeg skjønner frustrasjonen, men så lenge planen er «bare oss to», så er det jo egentlig veldig lett å flytte på den og likevel få det like godt, hvis man klarer å snu tankesettet sitt litt. Styret med barna, hunden osv. vil jo være der uansett hvilken dag de kommer. 

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Sånn er det å ha familie. Hadde vært like mye styr om det var dine egne barnebarn. Jeg klarer ikke helt å sympatisere men nå er jeg vant til småunger og tenker det hadde vært en stusselig høytid uten. Nyttårsfeiring er bare en gang i året. Dere kan ta en rolig middag med vin en annen dag. Hunden har dere valgt å skaffe dere. Du har valgt å være med en mann som har barn pg barnebarn.  Da blir det sånn.

Anonymkode: 7ded3...50e

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Så utrolig leit at du ser på din manns datter og barnebarn som en stor byrde og gruer deg til de kommer. Du forsto kanskje ikke at datteren hans var en del av pakken når du ble sammen med ham? 

Anonymkode: e4651...113

• Liker 22
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Stebarna pleier alltid å prioritere mor og svigerfamilier i julen, og vi "får" en dag hvis det passer dem, å da tas det for gitt at det passer for oss.

I år så tenkte jeg at de får ta initiativ til å møtes i julen, de er jo tross alt voksne med ektefeller og barn. Stedatter har 4 grenseløse barn, og hun ble singel i sommer. Her om dagen så ringte hun og ønsket å komme til oss på nyttårsaften da det ble for mye med hun å være alene med 4 barn, samt å ordne nyttårsmiddag. Vi har allerede planlagt hva vi skal spise på nyttårsaften, men den maten liker ikke hun, så hun ville heller ha full pakke med kalkun, hjemmelaget Waldorf, hjemmelaget fløtesaus osv.

Vi har også en hund/ valp, og den vil gjerne ungene hilse på å leke med. Det er en retriver, og kan jo bli voldsom for små barn når hunden er ivrig. Mannen har sin fulle hyre med å roe hunden før den får hilse, samt å holde ungene unna til hunden er rolig. Når den har roet seg så får den hilse, men ungene skal leke med hunden og klarer ikke å være i ro rundt hunden. Når de har fått aset opp hunden, så er de redde for den, og vi har igjen et problem.

Vi pleier å ha en rolig nyttårsaften med god mat, og hadde sett fram til det i år også. Samtidig er vi jo litt spent på hvordan hunden vil reagere på raketter da dette er hens første nyttårsaften. Hadde jo igrunnen tenkt å ta det med ro og prioritere hunden den dagen, men det er jo ikke så enkelt å si nei til ungene :( 

Måtte bare ha en liten utblåsning her. Å jeg har begynt å grue meg til nyttårsaften istedenfor å glede meg :( 

Hahaha så du klager over å uke få besøk men du vil ikke egentlig ha besøk? 

Anonymkode: 10510...57c

• Liker 12
  • Nyttig 1
Skrevet

Må jo innrømme at jeg hadde vært kjempefornøyd med å få fire barnebarn på besøk i stedet for at jeg og fruen var alene på nyttårsaften.

• Liker 11
  • Hjerte 7
  • Nyttig 2
Skrevet

Eh - hva i alle dager har et besøk med å legge seg opp i og bestemme hvilken mat som skal serveres?! Bortskjemte, ekle folk.

Hun burde være svært takknemlig om dere faktisk orker å ta imot henne og så mange barn på en feiring!

Anonymkode: 1fb43...ad2

• Liker 11
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg må være alene på julaften jeg. Heldigvis jobber jeg nyttårsaften i år, så da slipper jeg å sitte alene dette året på nyttårsaften som jeg har gjort i årevis. 

Anonymkode: 7bc7e...137

• Hjerte 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hahaha så du klager over å uke få besøk men du vil ikke egentlig ha besøk? 

Men dere kan selvsagt bestemme menyen. Men hvis det er noe ingen spiser så er det kanskje litt dumt å ikke tilpasse seg. Hun kan jo hjelpe til å lage maten?

• Liker 8
Skrevet

Så hyggelig at dere får besøk, dere har jo tydeligvis ønsket mer besøk siden du formulerer deg slik. Men så vil dere ikke egentlig likevel? Kan det være at de sjelden kommer fordi de skjønner at dere synes de er en byrde og føler seg lite velkomne?

Ang hunden må det finnes løsninger. F.eks. lukke den inne på et rom når den har fått nok og/eller mens dere spiser. Det er også mulig å gi de viltre barnebarna en beskjed om hvordan man oppfører seg rund hunder. Jeg er sikker på at bestefar har autoritet nok til å irettesette barna hvis de plager hunden. 

Så kan jo en av dere bli igjen inne med hunden når det står på som verst rundt midnatt. Kanskje hunden blir så utkjaset av barna at han sovner når de går ut for å se på rakettene.

• Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er ditt hjem også, og du kan da få ha det som du vil i ditt eget hjem.

Jeg har merket meg at med én gang det blir nevnt stemor/stebarn her inne, er det sterke meninger om at mam som stemor skal slippe alt for stebarna.

Nå er jeg enig i det, når det gjelder barn. Ikke voksne stebarn.

Og hvis det er sånn at man kan forvente at egne barn kommer når det passer, hvis man har egne barn, og at de får gjøre som de ønsker, så burde stebarna få det pa samme måten.

Men voksne barn, ste eller ikke, burde ikke få styre på som de ønsker i andres hjem. Det er ikke opp til dere som forledre å følge andres krav.

De er voksne, og klarer seg selv.

Jeg ser den at når det er barnebarn i bildet, at det gjør det vanskelig å si nei.

Men dere forplikter ingenting, dere kan si nei om dere ikke orker mer enn det dere opprinnelig hadde tenkt.

Jeg er stedatter, og respekterer at min stemor og far er gift og styrer sitt som de vil. De kan ikke gjøre som de vil hos meg, og jeg kan ikke gjøre som jeg vil hos dem.

Anonymkode: 30edf...052

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men dere kan selvsagt bestemme menyen. Men hvis det er noe ingen spiser så er det kanskje litt dumt å ikke tilpasse seg. Hun kan jo hjelpe til å lage maten?

Hun er jo tydeligvis alene med 4 nokså små barn, så jeg tenker at det er veldig spesielt dersom hennes egen far med nykone ikke klarer å ordne middagen. At hun ikke skal kunne få det hun ønsker seg på nyttårsaften, kanskje en middag hun ser på som et hyggelig eget barndomsminne, syns jeg er smålig mtp at hun antakeligvis har det veldig tøft med samlivsbrudd og 4 små. I tillegg er hun åpenbart uønsket av stemoren sin og har en far som ikke elsker henne nok til å sette n3d foten og lage en fin nyttprsfeiring for sin egen datter og sine egne, fire barnebarn. Uff.

Anonymkode: e4651...113

• Liker 9
  • Nyttig 4
Skrevet

Trekk pusten, pust med magen. Er det ikke hyggelig at alle kan være sammen? 

• Liker 5
Skrevet

Grunnen til at stebarna ikke ble spurt i år, er fordi at vi har spurt de hvert år om treff i julen. Ofte så har de hatt andre prioriteringer, men plutselig så ville stedatter komme hit da hun synes det blir for mye å klare barna og matlaging alene. Hun har barna 50/50, så hun har endel fritid også. Ser noen nevner at hun sikkert er sliten siden hun er alene med små barn. De er fra 5-10 år.

Det skal også nevnes at jeg ikke har så god helse, har mye smerter og blir veldig fort sliten. Hadde ikke sett for meg å være vertinne til midnatt med en meny som krever endel tilbereding. Hadde de kunnet komme i romjulen så hadde de reist hjem etter noen timer, men nyttårsaften så skal de sikkert være oppe helt til midnatt før de reiser hjem igjen.  

Det er som sagt grenseløse barn, og det første de gjør når de kommer, er å fly gjennom huset, innom alle rom, som noen tornadoer, og finner de noe de vil ha med i stuen så drar de det med seg - uansett om det er greit eller ikke. Det hjelper ikke å si ifra til de, og det er heller ikke snakk om å rydde etter seg, Jeg kjenner at jeg blir sliten bare av tanken. 

Ts

• Hjerte 8
Skrevet

Man spiser det som blir servert. Bortsett fra det, synes jeg dere bør sette pris på initiativet hennes.

Hva hunden angår, er det deres hjem og dere har full rett til å irettesette ungene dersom moren ikke gjør det.
Kanskje dette til og med kan bli bra for hunden dersom kos og klapp fra ungene kan avlede oppmerksomheten dens fra raketter? 

Anonymkode: 4c45e...586

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Datteren er grenseløs i form av å begynne å diktere middagen og hun har grenseløse barn....

Det går vel i arv....mulig mannen din har gjort en dårlig jobb som far.

Han sier i hvert fall ikke fra nå heller, når datteren nok en gang tar seg til rette med maten og bikkja og alt.Er du gift med en dott? 

Anonymkode: f5b32...fea

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Hold nå for guds skyld den stakkars hunden unna barna så godt som det lar seg gjøre iallfall. Hva er det dere tenkte å spise da? Kanskje besøket kan ta med seg det de absolutt vil spise? Eller dere kan lage to forskjellige middager?

Anonymkode: 0d551...9db

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Gjest supernova_87
Skrevet

Det oser bitterhet fra innlegget ditt. 

Jeg forstår at du har såre følelser. Men samtidig, hva med å bruke denne anledningen til å sette noen gode grenser? Dere har blitt nedprioritert og ikke møtt på deres behov og grenser i mange år, det går det an å rette opp i. Men du må selv gjøre det. Din stedatter er ikke tankeleser, og jo, hun kunne godt vært mer empatisk, men gjør nå ditt for at dette kan endre seg til en bedre relasjon. 

Hva med å si "Du, så flott at dere vil feire nyttår hos oss. Vi har planlagt menyen, så det blir xx til middag. Ta gjerne med en annen dessert i tillegg til y som vi fikser. Som du vet har vi valp i år, og hadde planlagt å lage til en rolig jul så den ikke skal bli skremt av raketter. Håper du kan forberede barna litt på det, at det ikke blir så mye leking med valpen, og at når vi setter grenser så er det for å hjelpe den. Gleder meg til dere kommer". 

Du sier hun er grenseløs mot sine barn, men dere er det også mot henne. Stå opp for deg selv og egne behov. Ingen grunn til at det at hun kommer på besøk (og dere må jo godta det!) skal få dere til å tilpasse dere alt hun vil, da er det jo dere som skjemmer henne bort, og hun er en godt voksen dame! 

Skrevet

Og MÅ det være hjemmelaget waldorf og saus? 

Anonymkode: 0d551...9db

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...