AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #1 Skrevet 22. desember 2022 Hei! Min mann har et barn fra tidligere forhold som går på en veldig dyr fritidsaktivitet. Vi har felles økonomi (jeg og mannen). Selvsagt er det helt i orden at han driver med denne aktiviteten, men jeg ønsker da å spare samme beløp som vi betaler i mnd i utgifter til bonusbarn, til vårt fellesbarn. Mannen mener at det blir feil da fellesbarn enda er så lite at det ikke går på noen aktiviteter. Jeg synes dette er litt vondt i mammahjertet. Hva mener dere blir rett å gjøre her? Anonymkode: 6f390...ff5
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #2 Skrevet 22. desember 2022 Jeg tenker at fellesbarnet får gå på fritidsaktiviteter når det er gammelt nok. Rettferdighet er ikke at de skal få samme sum penger til samme tid. Bonus har også vært liten og ikke gått på fritidsaktiviteter en gang også. Anonymkode: 5f834...510 21 2
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #3 Skrevet 22. desember 2022 Jeg mener at din mann har rett i det. Når fellesbarnet blir like stor som bonusbarnet, kommer også det til å ha andre behov. Deilig for deg å vite, at du slipper å snu på kronene når den tid kommer. Med stor aldersforskjell vil bonusbarnet være ute av huset en god stund før fellesbarnet og forsørgeransvaret vil da opphøre. Anonymkode: e46c5...d3c 21
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #4 Skrevet 22. desember 2022 Tenker det er helt fair at fellesbarnet får like mye. Bonusbarnet for sannsynligvis også noe fra sin mor og evt stefar. Hvorfor skal ikke fellesbarnet få likt fra sitt ene sett med foreldre? Anonymkode: f44b7...60d 1
Amys Skrevet 22. desember 2022 #5 Skrevet 22. desember 2022 Hvis begge var deres felles barn ville dere vel ikke tvunget begge til å gå på aktiviteter som kostet det samme? Eller gitt det ene barnet mer på sparekonto fordi han gikk på fotball og ikke ridning? 12
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #6 Skrevet 22. desember 2022 Amys skrev (1 minutt siden): Hvis begge var deres felles barn ville dere vel ikke tvunget begge til å gå på aktiviteter som kostet det samme? Eller gitt det ene barnet mer på sparekonto fordi han gikk på fotball og ikke ridning? dette!! Anonymkode: 917f6...2e0 8
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #7 Skrevet 22. desember 2022 Vi har to barn, eldste går på to fritidsaktiviteter, yngste gjør ikke. Sparer ikke til yngste fordi. Anonymkode: 25a5a...8fd 7 1
Marimma Skrevet 22. desember 2022 #8 Skrevet 22. desember 2022 Jeg tenker det er naturlig at far står for barnets dyre fritidsaktivitet selv om økonomien forøvrig er felles. Bonusbarnet har (med deg) tre forsørgere, hvorav ditt barn bare har to. At du ønsker å sette av litt ekstra til ditt eget barn når du bidrar til hans barn har jeg full forståelse for. 1 5
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #9 Skrevet 22. desember 2022 Det er 10 års forskjell på søsteren min og meg, og vi har samme foreldre. Vi har selvsagt vært i ulike faser hele livet, og sikkert kostet forskjellig hele tiden. Sparekontoene våre har jo ikke vokst ulikt av den grunn. Søsteren min hadde også hest en stund. Hesten koster, og den er ikke billig i drift. Jeg har aldri likt hest og ville selvsagt ikke begynne med det selv, så jeg begynte på fotball. Det var min interesse. Jeg har ikke blitt kompensert for det i form av penger, og det synes jeg er helt greit. Barn vet jo ikke at den idretten koster mer enn den andre, og det viktigste var jo at vi fikk utfolde oss i det som interesserte oss. Som voksen er det verdien jeg har tatt med meg, ikke hvor mye det kostet foreldrene mine. Når fellesbarnet deres er gammelt nok så står han jo fritt til å velge samme aktivitet som storebror. Anonymkode: 04c6c...9ee 8
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #10 Skrevet 22. desember 2022 Jeg mener du tenker feil her. Jeg har to barn. Den ene driver med en svindyr idrett, den andre driver med fotball. De er også jente og gutt. Jeg har sagt fra de var veldig små at ting aldri kommer til å være likt for de. Spesielt ikke i kroner og øre. MEN de skal begge få det de trenger. Selv om den ene trenger utstyr til 10 000 og den andre trenger utstyr til 2000 så får ikke den andre 8000 kroner til sparekontoen. De får ikke likt i kroner, men begge har fått dekket behovet sitt. Det er også å bli behandlet likt, tenker jeg. Om fotballungen syns det er urettferdig at den andre får dyrere utstyr så står denne fritt til å bytte, men det vil hen ikke. Begge ungene opplever ordningen som fair. Anonymkode: d0dc8...a3b 14
Hippogriff Skrevet 22. desember 2022 #11 Skrevet 22. desember 2022 Dette har jeg også opplevd, men jeg var mor og ikke stemor. Veldig glad for at mannen var enig i at barna koster ulikt i ulike livsfaser. Ellers hadde det blitt trangt i familieøkonomien for øvrig. Når fellesbarn vokser til, er det deres tur med familieaktiviteter, og da uten at den eldste får månedlige overføringer for å kompensere for yngre søskens fritidsaktiviteter (jeg skjønner at du ikke mener det siste der ts, men tok det med for å illustrere poenget). 2
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #12 Skrevet 22. desember 2022 Så lenge dere er en familie med fellesøkonomi, har vel ikke "bonus-" og "felles-" noen betydning, hvorfor skal det ha det? Hvis moren til "bonus" sponser halvparten, slik at dere ikke vil ha råd til tilsvarende for yngre søsken, så er det kanskje et poeng å spare generelt, slik at familieøkonomien ikke blir trang hvis yngste vil gå på tilsvarende aktivitet senere. Men er familieøkonomien romslig, så går vel det inn i vanlig sparing og vanlig forbruk uansett? Da blir spørsmålet: skal barna få gå på dyre fritidsaktiviteter? Og skal de det hvis dere må ta hele regninga og ikke halve? Hvis den eldste slutter, og den yngste begynner, ville dere da sette av tilsvarende sum til den eldste? Anonymkode: 3a6a8...fa8 2
Liljerød Skrevet 22. desember 2022 #13 Skrevet 22. desember 2022 Jeg tenker det samme som en del andre her, at når det eldste fellesbarnet flytter ut - så er det yngstebarnets tur til å få betalt dyre fritidsaktiviteter. Barn koster ikke det samme på samme tid, men gjennom livsløpet (altså der de bor hjemme) vil det jevne seg ut på sikt. Men når det er fellesbarnets tur bør selvsagt lommeboken til mannen din være like åpen som den er nå, han kan ikke bli gjerrig på aktiviteter da, for da blir det ikke rettferdig.
Gjest takinova Skrevet 22. desember 2022 #14 Skrevet 22. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei! Min mann har et barn fra tidligere forhold som går på en veldig dyr fritidsaktivitet. Vi har felles økonomi (jeg og mannen). Selvsagt er det helt i orden at han driver med denne aktiviteten, men jeg ønsker da å spare samme beløp som vi betaler i mnd i utgifter til bonusbarn, til vårt fellesbarn. Mannen mener at det blir feil da fellesbarn enda er så lite at det ikke går på noen aktiviteter. Jeg synes dette er litt vondt i mammahjertet. Hva mener dere blir rett å gjøre her? Anonymkode: 6f390...ff5 Vondt i mammahjertet blir ikke riktig her, men om deres felles barn ikke får delta på det hen har lyst til, så blir det feil.
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #15 Skrevet 22. desember 2022 Jeg og søsteren min har alltid gått på ulike fritidsaktiviteter, men det er klart at mine foreldre ikke sparte penger til den av oss som gikk på den billigste fritidsaktiviteten. Vi begge sluttet på fritidsaktiviteter da vi var rundt 12-13år, mens stebroren min (mammas og stefars barn) gikk på fritidsaktiviteter til langt over 18 år, og fikk sponset det meste. Men jeg har aldri tenkt tanken engang om at mamma burde spart penger til meg og søsteren min, alle de ekstra årene han gikk på fritidsaktivitet. Stesøsteren min (fars og stemors barn) har også gått på ekstremt dyre fritidsaktiviteter, som de har sponset. De har aldri gitt en krone til mine fritidsaktiviteter, og jeg har heller aldri der tenkt at de burde spare pengene til meg. Anonymkode: d5eed...a3a 2
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #16 Skrevet 22. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei! Min mann har et barn fra tidligere forhold som går på en veldig dyr fritidsaktivitet. Vi har felles økonomi (jeg og mannen). Selvsagt er det helt i orden at han driver med denne aktiviteten, men jeg ønsker da å spare samme beløp som vi betaler i mnd i utgifter til bonusbarn, til vårt fellesbarn. Mannen mener at det blir feil da fellesbarn enda er så lite at det ikke går på noen aktiviteter. Jeg synes dette er litt vondt i mammahjertet. Hva mener dere blir rett å gjøre her? Anonymkode: 6f390...ff5 Du tenker merkelig Anonymkode: 2c9ec...e2f 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #17 Skrevet 22. desember 2022 I alle dager, hvordan er det du tenker? Jeg har to barn i ulik livsfase, selvsagt kompenseres ikke det ene barnet. Minstemann får velge når han er gammel nok. Barn koster ulikt i oppveksten. Regner med at fellesbarnet går i barnehagen eller sfo, og dere betaler 3000 i mnd. Kompenseres det også da eller? Siden dere bruker så mye på felles i måneden. Hvor skal du sette grensa? Anonymkode: a5b65...702 4
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #18 Skrevet 22. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hei! Min mann har et barn fra tidligere forhold som går på en veldig dyr fritidsaktivitet. Vi har felles økonomi (jeg og mannen). Selvsagt er det helt i orden at han driver med denne aktiviteten, men jeg ønsker da å spare samme beløp som vi betaler i mnd i utgifter til bonusbarn, til vårt fellesbarn. Mannen mener at det blir feil da fellesbarn enda er så lite at det ikke går på noen aktiviteter. Jeg synes dette er litt vondt i mammahjertet. Hva mener dere blir rett å gjøre her? Anonymkode: 6f390...ff5 Hvis du virkelig vil være vrang, så får heller mannen din betale kostnaden utenom felles økonomi. Bortsett fra det, synes jeg du virker gnien. Anonymkode: 400d8...995 1
PM75 Skrevet 22. desember 2022 #19 Skrevet 22. desember 2022 Jeg tenker at det er far og mor som skal spleise på fritidsaktiviteten til bonusbarnet. Men ikke at du skal sette av tilsvarende til fellesbarnet. 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #20 Skrevet 22. desember 2022 Enig med mannen din. Her går kun 1 av 3 barn på fritidsaktiviteter. Vi legger da ikke av penger til de fordi de bruker fritiden sin på andre ting. Samme om det er bonus eller mine. Alt kan ikke være rettferdig. Men her har du begynt å sy puter under armene på ungen din allerede nå. Anonymkode: e9256...d40 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå