Gå til innhold

Lånekassen-hvordan betale mindre per måned

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg får regning på 4000kr per måned fra januar 2023. Jeg har ikke sjans å betale dette. Jeg har brukt opp alle utsettelser. 
spørsmålet er: er det mulig å gjøre avtale med Lånekassen om å betale litt mindre per måned i noen år? Jeg starter på master til høsten(finansiert av arbeidsplass) og vil etter dette gå opp i lønn og da betale 4000kr per måned.

Anonymkode: 46f38...36b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei.

Anonymkode: 85975...0c1

Skrevet

Ja, det er mulig. Jeg fikk. Saksbehandler spurte hvor mye jeg kunne betale og jeg sa 500,-. Så da ble det slik. 

Anonymkode: b6acb...fee

Skrevet

På lånekassen så kan du bestemme hvor mye du skal betale, men tviler på at du kan betale mindre enn minstesummen. 

Anonymkode: 6e48f...c55

Skrevet

Kontakte lånekassen og spørre de kanskje ? 

Man skal vel ikke betale som student men vet ikke om det gjelder master-studier for da jobber du kanskje ved siden av 

Skrevet

Du har ikke mulighet til å søke utsettelse begrunnet i at du studerer nå heller?

Anonymkode: 6db11...ac7

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du har ikke mulighet til å søke utsettelse begrunnet i at du studerer nå heller?

Anonymkode: 6db11...ac7

Jeg studerer ikke nå, master starter til høsten.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja, det er mulig. Jeg fikk. Saksbehandler spurte hvor mye jeg kunne betale og jeg sa 500,-. Så da ble det slik. 

Ringte du inn når du fikk denne avtalen? Var det nylig eller lenge siden?

Skrevet

Du må iallefall kontakte de og spørre.  Hvis du først har misligholdt er det mye vanskeligere å lage en avtale 

Skrevet

4000 er ganske mye, har du mer lån en normalt? Låne sum påvirker avdraget

Anonymkode: 9d07e...ab1

Skrevet
revue3 skrev (1 minutt siden):

Du må iallefall kontakte de og spørre.  Hvis du først har misligholdt er det mye vanskeligere å lage en avtale 

Jeg har betalt det jeg skal til nå men har ikke økonomi til det lenger

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

4000 er ganske mye, har du mer lån en normalt? Låne sum påvirker avdraget

Anonymkode: 9d07e...ab1

Jeg har nok mer lån enn vanlig men ikke ekstremt mye.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har betalt det jeg skal til nå men har ikke økonomi til det lenger

Ja, derfor må du kontakte de før lånet forfaller. Når man leser på nettet virker de ganske fleksible, så bare prøv, du har ingenting å tape.

Anonymkode: 67da2...1b1

• Liker 1
Skrevet

Hvor lang nedbetalingstid har du? På Lånekassens sider kan man gå inn og velge  lengst mulig betalingsperiode, da får man den minste mulige månedsregningen.

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Ringte du inn når du fikk denne avtalen? Var det nylig eller lenge siden?

Det var rett før pandemien. 

Skrevet

Ville ringt Lånekassen og forhørt meg. Når du starter på master til høsten, vil lånet fryses, og du betaler ikke renter mens du er student. Dersom du ikke har brukt opp de 8 årene du har som maks, kan du også ta opp mer studielån, selv om du jobber fullt. Dette vil selvfølgelig ikke bli omgjort til stipend, men det lønner seg hvis du f. eks. har boliglån, og bruker studielånet til å nedbetale dette. Jeg gjorde det da jeg tok master, samtidig som jeg var i full jobb.

Anonymkode: 6dc4b...e18

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Ville ringt Lånekassen og forhørt meg. Når du starter på master til høsten, vil lånet fryses, og du betaler ikke renter mens du er student. Dersom du ikke har brukt opp de 8 årene du har som maks, kan du også ta opp mer studielån, selv om du jobber fullt. Dette vil selvfølgelig ikke bli omgjort til stipend, men det lønner seg hvis du f. eks. har boliglån, og bruker studielånet til å nedbetale dette. Jeg gjorde det da jeg tok master, samtidig som jeg var i full jobb.

Anonymkode: 6dc4b...e18

Takk for bra informasjon 

Skrevet

Mye feilinformasjon her. Nei du kan ikke betale mindre enn det som er fastsatt i betalingsplanen, unntaket er dersom du selv tidligere har justert betalingsplanen til å betale ned på kortere tid og nå ønsker å endre.

Lånet er heller ikke rente-og avdragsfritt med mindre du selv faktisk mottar støtte av Lånekassen til en fulltidsutdanning. Har du brukt opp retten til støtte kan du heller ikke søke om sletting av renter på bakgrunn av utdanning i etterkant.

Anonymkode: 49afc...ac6

Skrevet

Problemet med å betale mindre er at det over tid blir mer. Pga rentene.

Anonymkode: 41854...a9c

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Mye feilinformasjon her. Nei du kan ikke betale mindre enn det som er fastsatt i betalingsplanen, unntaket er dersom du selv tidligere har justert betalingsplanen til å betale ned på kortere tid og nå ønsker å endre.

Lånet er heller ikke rente-og avdragsfritt med mindre du selv faktisk mottar støtte av Lånekassen til en fulltidsutdanning. Har du brukt opp retten til støtte kan du heller ikke søke om sletting av renter på bakgrunn av utdanning i etterkant.

Anonymkode: 49afc...ac6

Men hva gjør jeg om jeg ikke har pengene til å betale beløpet hver måned? Jeg har kuttet på alt som kan kuttes på men får det ikke til å gå opp

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...