AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #1 Skrevet 22. desember 2022 Mitt barn ligger litt under gjennomsnittet på høyden og har gjort det hele veien, er nå 12 mnd, vil det fortsette sånn og han vil ende opp som litt lavere enn snittet for sitt kjønn? Økningen har til nå vært helt gjevn, ingen vekstspurter eller stagnasjon. Eller hvordan har vekstkurven endret seg eller ikke endret seg hos ditt barn? Anonymkode: 46125...4af
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #2 Skrevet 22. desember 2022 Som jeg har forstått det , holder se seg sannsynligvis omtrent på den vekstkurven de er på etter det første året. Treåringen min, som var litt over gjennomsnittet på lengde som ettåring, lå imidlertid på 25 persentilen sist hun ble målt. Femåringen har alltid fulgt 50 persentilen. Anonymkode: a2f5e...636
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #3 Skrevet 22. desember 2022 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Som jeg har forstått det , holder se seg sannsynligvis omtrent på den vekstkurven de er på etter det første året. Treåringen min, som var litt over gjennomsnittet på lengde som ettåring, lå imidlertid på 25 persentilen sist hun ble målt. Femåringen har alltid fulgt 50 persentilen. Anonymkode: a2f5e...636 Hva betyr det at det er 25 persentil og 50 persentil? Anonymkode: 46125...4af
Arkana Skrevet 22. desember 2022 #4 Skrevet 22. desember 2022 Yngste har holdt seg på sin kurve hele livet. Mellomste var under 50. percentil helt til han gikk i tredje eller fjerde klasse og så økte han til litt over 50. og har holdt seg der så langt. Eldste har alltid ligget over snittet, og han har bare økt og økt i percentil. Nå er han 14 og ligger på 97. Så det er på ingen måte gitt at barnet ditt holder seg på sin kurve, det er veldig mye som skal skje i årene som kommer.
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #5 Skrevet 22. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Som jeg har forstått det , holder se seg sannsynligvis omtrent på den vekstkurven de er på etter det første året. Treåringen min, som var litt over gjennomsnittet på lengde som ettåring, lå imidlertid på 25 persentilen sist hun ble målt. Femåringen har alltid fulgt 50 persentilen. Anonymkode: a2f5e...636 Så treåringen var høyere enn snittet, men er lavere nå som 3 åring? Anonymkode: 46125...4af
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #6 Skrevet 22. desember 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hva betyr det at det er 25 persentil og 50 persentil? Anonymkode: 46125...4af Når barnet ligger på 50-persentilen, er 50 % av barn på samme alder og av samme kjønn høyere, og 50 % er lavere, så barnet er ganske nøyaktig gjennomsnittlig langt. Mens på 25-persentilen vil 75 % være høyere og 25 % lavere. AnonymBruker skrev (5 timer siden): Så treåringen var høyere enn snittet, men er lavere nå som 3 åring? Anonymkode: 46125...4af Ja, det stemmer. Hun var 53 cm ved fødsel, mot søsteren som var 48 cm (begge født omtrent på termindatoen). Men nå ved tre år, er hun som var lengst ved fødsel og gjennom babytiden en del kortere enn søsteren var på samme alder. Hun falt på kurvene i løpet av det første året, og har tydeligvis fortsatt med det. Helsesykepleieren sa at det ikke var så overraskende pga. høyden til oss foreldre (jeg er veldig lav, lå under hele vekstkurveskjemaet som barn, og holdt meg visst der). Anonymkode: a2f5e...636 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #7 Skrevet 22. desember 2022 Stor endring for eldstemann: Under snittet / 50- percentilen fram til 2 år, deretter på 50-percentilen til 5 år før pilen pekte rett opp. Er 12 år nå og ligger godt over 100-percentilen (har passert gjennomsnittshøyden for norske menn). Minstemann har alltid vært lang. Anonymkode: eafbc...d62
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #8 Skrevet 22. desember 2022 Her gjorde ungen et bykst på kurven fra 6 mnd til 1 år. Deretter har hun vært rundt 50 percentilen. Er der enda som 12 åring. Bruker appen Growth, der ligger det kurvene til who og cdc. Anonymkode: ed644...310 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #9 Skrevet 22. desember 2022 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Stor endring for eldstemann: Under snittet / 50- percentilen fram til 2 år, deretter på 50-percentilen til 5 år før pilen pekte rett opp. Er 12 år nå og ligger godt over 100-percentilen (har passert gjennomsnittshøyden for norske menn). Minstemann har alltid vært lang. Anonymkode: eafbc...d62 Er dere foreldre høye da kanskje? Anonymkode: 46125...4af
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #10 Skrevet 22. desember 2022 han har vel aldri hatt det, har alltid vert for tynn og høy i følge helsesøsteren 😏 han er 167cm og ca 40kg nå , går i 4 klasse,men har høy familie på fars siden Anonymkode: 4a2af...0cf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå