Gå til innhold

barnevern uten resultater?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har aldri hørt om barnevernsak som har gladsaker, er dette Norges rådrift og mørk kapittel?

Det er skremmende å lese hendelser og arbeidsmetoder barnevernet i Norge har. 

Anonymkode: 4b1df...064

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det eneste skremmende her er vel at du uttaler deg skråsikkert om noe du åpenbart ikke vet noe om.

Dette nettstedet er ellers så fullt av skikkelig rare, barnevernhatende innlegg at man skulle tro det sysselsatte en hel russisk trollfabrikk alene.

Anonymkode: 818ad...f54

• Liker 9
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg har aldri hørt om barnevernsak som har gladsaker, er dette Norges rådrift og mørk kapittel?

Da bør du nok lære deg å lese 

Anonymkode: ac583...52e

• Liker 2
Skrevet

Du kan få høre om min.

Barnefar er uegnet til å ha omsorg for barn. Jeg har en rufsete psyke som gjør det svært krevende å ha eneomsorg for barn. Barnet har ADHD som gjør omsorgen for henne ekstra utfordrende. 

Av barnevernet har jeg fått støtte til å ta opp kampen om eneomsorg, veiledning ved behov samt avlastning hver tredje helg og en ettermiddag i uka de siste 4-5 årene. Dermed holder jeg hodet over vannet og er i stand til å være en god mor. 

Anonymkode: 58964...6bc

• Liker 4
  • Hjerte 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det eneste skremmende her er vel at du uttaler deg skråsikkert om noe du åpenbart ikke vet noe om.

Dette nettstedet er ellers så fullt av skikkelig rare, barnevernhatende innlegg at man skulle tro det sysselsatte en hel russisk trollfabrikk alene.

Det er vel like ille med de som uttaler skråsikkert at bv omtrent aldri gjør feil.

Anonymkode: c5445...307

• Nyttig 2
Skrevet

Er da positive og negative ting med alt. Kjenner til saker der barnevernet har tabbet seg ut fordi de grep inn uten grunn og jeg vet om tilfeller der de var alt for seine med å gjøre noe. Et barnevern som aldri gjør feil vil vi aldri få, sånn er det med alt. Så er spørsmålet heller hvordan man skal fikse systemet for det ikke skjer tabber for ofte og det vil nok være en kontinuerlig prosess.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det er vel like ille med de som uttaler skråsikkert at bv omtrent aldri gjør feil.

Anonymkode: c5445...307

Whataboutism for the win.

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Har du noen gang hørt fra de som har kjempet for å bli ufør være takknemlig for systemet vi har i Norge? 

Har du tenkt a det oftest er samme gruppe mennesker som strever med å bli ufør og som har mest med barnevernet å gjøre? 

Anonymkode: 40d2c...9f3

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

For det første er barnevern et komplekst og utfordrende felt. De ansatte skal ha både psykologisk, juridisk og relasjonell kompetanse, for å nevne noe.
For det andre er det mangel på ressurser hos de fleste kommunale barneverntjenester. Den kommunale lønnen er lav, med dertil høy turnover; noe som fører til at verdifull kompetanse forsvinner ut av tjenesten. Arbeidspresset er høyt, og folk sykemeldes over en lav sko. At ansatte opplever trusler både i jobbsammenheng og privat, hjelper ikke. 
For det tredje; clickbait. Negativ omtale om barnevernet i Norge engasjerer, og derfor velger media å fokusere på dette. 
At foreldre flest er fornøyde med hjelpen de mottar, kommer ikke frem i media. Men en spørreundersøkelse gjort av Bufdir for få år siden (tror det var i 2019) viste at de fleste var positive etter mottatt hjelp fra bvtj. Skal se om jeg finner undersøkelsen. 

Det er likevel bred enighet om at tjenesten MÅ forbedres på flere felt. Blant annet er det behov for en tydeligere ledelse, bedre kompetanse blant de ansatte (krav om master blir innført om få år) flere ansatte og bedre ivaretakelse av foreldre etter omsorgsovertakelse. Lovverket (barnevernloven) er også i endring igjen, fra 1 januar 2023 trer den nye loven i kraft. 

Så vil jeg også kommentere utrykket «gladsaker». Dessverre er sakene sjelden svart-hvitt, der alle involverte er enige i avgjørelsen. Hovedsakelig handler det om å bremse/forebygge der skader allerede er skjedd. I en omsorgsovertakelse er det mange følelser i sving både hos store og små, selv om det er vurdert til barnas beste at de (midlertidig) vokser opp i et annet hjem. Foreldre som aktivt ruser seg KAN IKKE ha omsorg for barn, sånn er det bare. Det betyr ikke at det er mangel på kjærlighet og tilknytning, men at foreldrene må få skikk på seg selv og eget liv før de kan ha ansvar for barna sine igjen. Og noen foreldre vil ikke være enig i dette, av ulike grunner. Derfor kan det fra et faglig utgangspunkt fremstå som «en gladsak» å ha lagt til rette for en utviklingsfremmende oppvekst for barn i risiko, mens det fra foreldrenes ståsted fremstå som alt annet enn en gladsak. For barna er det også vanskelig å skulle flytte fra foreldrene, selv der de har blitt alvorlig neglisjert, misbrukt eller slått. 

• Liker 1
Skrevet

Altså.. gladsak og barnevernet er to ord som ikke hører sammen i samme setning. Og det er i grunn fordi omsorgssviktssaker ikke kan bli gladsaker selv når barnevernet gjør rett og fjerner barna fra slike hjem, fordi barna må ha med det de har opplevd av vold og omsorgssvikt for resten av livet. Jeg synes det er trist at folk er så naiv og tror at vold og omsorgssvikt er en sjeldenhet. Det er det faktisk ikke. Det skjer dessverre så ofte at det er helt hinsides faktisk at en så stor andel av den voksne befolkninga er slik mot barna sine. 

Anonymkode: 1e171...2e9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...