AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #1 Skrevet 22. desember 2022 Jeg kjøpte fryst ribbe 17.desember og la den i kjøleskapet. Hvordan er holdbarheten på den? Er den da ubrukelig til julaften, eller går det fint? Anonymkode: 1c261...6b2
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #2 Skrevet 22. desember 2022 Dette høres perfekt ut. Vi la vår i kjelleren til tining på mandag. Anonymkode: a5e06...d9a
Gjest takinova Skrevet 22. desember 2022 #3 Skrevet 22. desember 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg kjøpte fryst ribbe 17.desember og la den i kjøleskapet. Hvordan er holdbarheten på den? Er den da ubrukelig til julaften, eller går det fint? Anonymkode: 1c261...6b2 Det blir helt nydelig. Har du begynt å krydre den? Jeg pleier å legge i stekeform med folie over, og krydre og snu hver dag frem til stekedag.
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #4 Skrevet 22. desember 2022 Så bra da. Las på nett og fant bare at tint rå ribbe bare var holdbar i 1-2 dager, men denne nå har lagt til tining i 5 dager. Den er vakumpakket foreløpig om det har noe å si. Har ikke begynt å krydre enda, men tenkte å begynne i dag ☺️ Anonymkode: 1c261...6b2
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #5 Skrevet 22. desember 2022 Jeg krydret ribba i går, nå ligger den innpakket i kjøleskapet. Så krydre den i dag, så blir den nok bra. Anonymkode: 0b32f...e0a
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #6 Skrevet 22. desember 2022 Jeg hadde prøvd å tine den rask - for eksempel legge den i vann på morgenen. Da hadde den sikkert vært ferdig tint til kvelden, deretter legge i kjøleskap. Kjøttet blir dårligere om det skal ligge å tine i dagevis. Og selvsagt krydre en dag eller to i forveien. 😊 Anonymkode: 71324...606
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #7 Skrevet 22. desember 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg hadde prøvd å tine den rask - for eksempel legge den i vann på morgenen. Da hadde den sikkert vært ferdig tint til kvelden, deretter legge i kjøleskap. Kjøttet blir dårligere om det skal ligge å tine i dagevis. Og selvsagt krydre en dag eller to i forveien. 😊 Anonymkode: 71324...606 Ok, det var nettopp det som var spørsmålet mitt. Om den blir dårlig siden jeg ikke la den i frysen, men rett i kjøleskapet allerede fra 17.desember? Anonymkode: 1c261...6b2
Brunhilde Skrevet 22. desember 2022 #8 Skrevet 22. desember 2022 Jeg tok ribba opp av fryseboksen og la den i kjøleskapet i går. Satser på at det går veldig bra.
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #9 Skrevet 22. desember 2022 Brunhilde skrev (1 minutt siden): Jeg tok ribba opp av fryseboksen og la den i kjøleskapet i går. Satser på at det går veldig bra. Ok, nå var mitt “problem” motsatt. Jeg la den i kjøleskapet allerede lørdag kveld (17.des) Blir den dårlig innen den skal stekes på julaften? Anonymkode: 1c261...6b2 1
Brunhilde Skrevet 22. desember 2022 #10 Skrevet 22. desember 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ok, nå var mitt “problem” motsatt. Jeg la den i kjøleskapet allerede lørdag kveld (17.des) Blir den dårlig innen den skal stekes på julaften? Anonymkode: 1c261...6b2 Jeg ser at ditt problem er motsatt og jeg burde nok tatt med at jeg ville åpnet den rimelig kjapt for å lukte om den har holdt seg. Nå er tingen at den er vakumpakket, så da kan det gå bra. Og, butikkene er åpne i dag, i morgen og på julaften om du har vært uheldig og den er blitt dårlig, noe du bør lukte ganske lett. Personlig ville jeg lagt den i fryseboksen og gjort som jeg har gjort, tatt den opp i går.
Wit Skrevet 22. desember 2022 #11 Skrevet 22. desember 2022 Jeg krydret ribba i går. Gjør alltid det 3 dager før den skal stekes. Min var såkalt "gass-pakket" der jeg kjøpte den på fredag og har vært i kjøleskapet hele tiden. Når den var fryst 17. så tar det noen dager før den er helt tint i kjøleskapet. Satser på at det går greit hvis den ikke lukter vondt 👍
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #12 Skrevet 22. desember 2022 Brunhilde skrev (2 minutter siden): Jeg ser at ditt problem er motsatt og jeg burde nok tatt med at jeg ville åpnet den rimelig kjapt for å lukte om den har holdt seg. Nå er tingen at den er vakumpakket, så da kan det gå bra. Og, butikkene er åpne i dag, i morgen og på julaften om du har vært uheldig og den er blitt dårlig, noe du bør lukte ganske lett. Personlig ville jeg lagt den i fryseboksen og gjort som jeg har gjort, tatt den opp i går. Ja, det hadde jo selvfølgelig vært det ideelle. Litt lite erfaren her, så tenkte meg ikke godt nok om.. Noe spesiell type lukt jeg bør kjenne etter, eller generelt bare om det ikke lukter godt? Anonymkode: 1c261...6b2
Brunhilde Skrevet 22. desember 2022 #13 Skrevet 22. desember 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ja, det hadde jo selvfølgelig vært det ideelle. Litt lite erfaren her, så tenkte meg ikke godt nok om.. Noe spesiell type lukt jeg bør kjenne etter, eller generelt bare om det ikke lukter godt? Anonymkode: 1c261...6b2 Jeg syns at "sur/syrlig" lukt kan være en indikajson, men jeg tipper at det har gått helt fint! Og, det er jo sånn vi lærer, ved prøving og (av og til) feiling. Så lenge butikkene er åpne er det jo bare i stoltheten og lommeboka det eventuelt svir litt.
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #14 Skrevet 22. desember 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Ok, det var nettopp det som var spørsmålet mitt. Om den blir dårlig siden jeg ikke la den i frysen, men rett i kjøleskapet allerede fra 17.desember? Anonymkode: 1c261...6b2 Åpne ribben og lukt på den. Mest sannsynlig har det gått helt fint siden den har ligget kaldt. Men til neste gang - det anbefales å tine kjøtt raskt både med tanke på kvaliteten på kjøttet og bakterier. Anonymkode: 71324...606
Gjest takinova Skrevet 22. desember 2022 #15 Skrevet 22. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Så bra da. Las på nett og fant bare at tint rå ribbe bare var holdbar i 1-2 dager, men denne nå har lagt til tining i 5 dager. Den er vakumpakket foreløpig om det har noe å si. Har ikke begynt å krydre enda, men tenkte å begynne i dag ☺️ Anonymkode: 1c261...6b2 Bunnfrosset og så i kjøleskap i 5 dager er intet problem. Den er sikkert iskald fortsatt. Jeg gikk derimot på en smell for noen år siden og kjøpte fersk ribbe for tidlig. Det gikk ikke så bra. Men hunden ble glad.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå