AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #1 Skrevet 22. desember 2022 Hei. Jeg, søstra mi og sønnen min på 8 år er på ferie i utlandet. Nå har vi vært her i 4 dager og allerede den første dagen i ferien begynte hun å diskutere med meg om at jeg ikke trenger å gi oppmerksomhet til barnet hele tiden. Altså barnet mitt er en veldig rolig gutt men han er også som barn flest. Han har ingen barn å leke med og være med her vi er og må være en del av oss. Søstra mi vil at han bare skal sitte stille, ikke snakke eller kreve noe som helst. Når han snakker sier hun «hysj, nå prater vi» hun kritiserer han hele tiden, ikke gjør det, ikke sitt sånn, ikke stå der, ikke gå der. Altså hun lar han ikke bevege seg eller gjøre noe som helst. Han ville kjøpe en bamse og hun begynner å blande seg. Hvorfor kjøper du det ? Nei ikke kjøp den til han, han har nok bamser. Altså, hva er problemet hennes. Hun skal ødelegge hele tiden. Jeg vet at hun bare er vant til å reise med venninner uten barn. Men det er faktisk hun som inviterte oss på denne turen. Jeg sier til henne at jeg ikke bare kan ignorere barnet og ar hun ikke kan sammenligne oss to når jeg har noen å ta meg av og hun ikke har det. I dag fikk jeg nok og det ble en stor krangel ut av dette. Hvor ungen forstår at han er «problemet» på denne ferien. Får så vondt av barnet mitt. Hun driver å konkurerer med ett barn. Jeg prøver å tilfredsstille begge men det er ikke så lett når jeg må håndtere en voksen person som konkurerer med ett barn. Jeg er så lei av henne at jeg ønsker å ikke forholde meg mer til henne resten av ferien. Problemet er ikke at hun synes at barnet er ett problem. Fordi jeg forstår henne, siden hun ikke har barn selv. Problemet er at hun ikke forstår meg og hva det innebærer å være en mor og hvor krevende det er med barn, da hun har bare seg selv å tenke på. Nå er det kjempe dårlig stemning her og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Anonymkode: 5965a...da1 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #2 Skrevet 22. desember 2022 Hun hadde nok helt andre forventninger til ferien. Hun er urimelig. Dette kan ikke være første gang hun er selvsentrert og sosialt ikke helt klarer å ta andres perspektiv eller gir blaffen i andres perspektiv. For sønnen din sin del så sett av hoveddelen av dagen der du finner på ting med ham uten din søster. Anonymkode: 32fc5...ec6 12 3
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #3 Skrevet 22. desember 2022 Hun dr urimelig! Anonymkode: 4b9e7...968
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #4 Skrevet 22. desember 2022 Stakkars barn som blir hysjet på uten grunn. Han er da like delaktig i familien han også. Altså, hun har nok lite erfaring med barn virker det som, og kanskje noe bagasje med seg fra deres oppvekst ift hennes barnesyn? Et barn skal aldri måtte føle at det er i veien eller ikke ønsket. Bare stå på ditt. Ja, det blir dårlig stemning, men du er ditt barns advokat og snakker på hans vegne, og da får det bare bli slik tenker jeg. Jeg hadde aldri akseptert dette, og hadde lett forsvart mitt eget barn kontra en søster med dårlig barnesyn 😅 Anonymkode: 1018d...803 7
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #5 Skrevet 22. desember 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Stakkars barn som blir hysjet på uten grunn. Han er da like delaktig i familien han også. Altså, hun har nok lite erfaring med barn virker det som, og kanskje noe bagasje med seg fra deres oppvekst ift hennes barnesyn? Et barn skal aldri måtte føle at det er i veien eller ikke ønsket. Bare stå på ditt. Ja, det blir dårlig stemning, men du er ditt barns advokat og snakker på hans vegne, og da får det bare bli slik tenker jeg. Jeg hadde aldri akseptert dette, og hadde lett forsvart mitt eget barn kontra en søster med dårlig barnesyn 😅 Anonymkode: 1018d...803 Ts her. jeg får veldig vondt av han. Han merker at hun ikke vil ha han her og at hun føler at han er i veien. Og da blir han enda mer masete fordi han ikke vil «miste» meg. Hun ignorerer han når han prater til henne og bare sier vent, vent, vent hele tiden uten å komme tilbake til han og det samme gjør hun mot meg. Angrer på at vi dro på denne turen med henne. Anonymkode: 5965a...da1 1
Bålkaffe Skrevet 22. desember 2022 #6 Skrevet 22. desember 2022 Har dere mulighet til å reise hjem? For det hadde jeg gjort i en situasjon som dette, hadde jeg hatt muligheten. 11 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #7 Skrevet 22. desember 2022 Barnet er 8 år, og det er første gang du opplever din søster ikke skjønner hva det innebærer å ha barn!? Bruker dere lite tid sammen ellers...? Uansett, du må bare prioritere barnets behov og la søster være sur. Gled deg til du skal hjem igjen. Anonymkode: 802e4...494 2
BobbySocks Skrevet 22. desember 2022 #8 Skrevet 22. desember 2022 Tror jeg hadde gjort alt for å gjøre ferien minneverdig for barnet og oversett søsteren min resten av ferien. 5 5
Blingblingtahei Skrevet 22. desember 2022 #9 Skrevet 22. desember 2022 Jeg hadde undersøkt muligheten for å bytte hotell om dere bor på hotell, evt tatt inn på hotell uten søster om dere bor i leilighet/hus. Søsteren hadde fått null oppmerksomhet og hadde blitt etterlatt til seg selv. Slikt hadde jeg hatt null toleranse mot. Evt dra hjem. Forklar søsteren din at hun oppfører seg som en drittunge og du vil ikke ha ditt barn rundt slik oppførsel. Godt mulig dette vil totalt ødelegge deres forhold, men helt ærlig, for min del hadde ikke det spilt noen rolle, barnet kommer først. I så fall kan du si at dere kan finne på noe ved en annen anledning uten barnet, men akkurat nå er barnet der og må prioriteres. Du har jo forsøkt å si ifra på både den ene eller den andre måten, så da er jo neste steg å dra når ikke situasjonen bedres. 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #10 Skrevet 22. desember 2022 Det er ikke enkelt å reise på tur med noen som ikke har barn selv. Det går som regel greit for en dag, men de skjønner ikke hvordan det faktisk er å ha barn og har helt andre forventninger. Det finnes selvsagt noen unntak, men min erfaring er at det er vanskelig å være sammen med noen uten barn i dagevis om man har med eget barn. Tenker at du må prøve å få en skikkelig prat med søsteren din, uten at det arter seg til krangling. Vær tydelig, men ikke ufin. Også må du snakke med sønnen din, og forklare han at det ikke er han som er «problemet» her. For det er klart at han tror det nå💔 Anonymkode: c323b...a4b
Elle Melle Skrevet 22. desember 2022 #11 Skrevet 22. desember 2022 Vi omgås så lite som mulig med folk som ikke er snille med barna våre. Siden det er vår jobb å beskytte dem mot sånt. Det føles absolutt som riktig vurdering sett i ettertid, ingen har krav på å få lov til å være utrivelige mot barn selv om de er familie. Jeg ville nok satset på å skjerme sønnen mest mulig resten av ferien og latt som om jeg var på ferie alene med ham.
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #12 Skrevet 22. desember 2022 Finn på ting med sønnen din på dagtid, og ta han i forsvar. Og ikke reis på ferie med henne mer. Å bli hysjet på er unødvendig. Jeg kan si til egne barn at de må vente fordi jeg snakker med andre, men har ikke opplevd at andre hysjer på dem Anonymkode: e188c...0aa 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #13 Skrevet 22. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Finn på ting med sønnen din på dagtid, og ta han i forsvar. Og ikke reis på ferie med henne mer. Å bli hysjet på er unødvendig. Jeg kan si til egne barn at de må vente fordi jeg snakker med andre, men har ikke opplevd at andre hysjer på dem Anonymkode: e188c...0aa Ts her. Jeg har ikke noe problem med at hun for eksempel kan si til han at vi snakker nå, hvis du venter litt skal mamma snakke med deg når vi er ferdig. Problemet er måten hun sier det på. På en skikkelig nedlatende og aggressiv måte. For eksempel vi satt rundt ett bord, der var oss 3 og en person til vi kjenner. Jeg snakket med denne personen og da begynte sønnen min å snakke til meg. Jeg snudde meg mot han og sa på en rolig måte at nå snakker jeg med han, kan du vente litt. Før jeg hadde rullet ferdig å snakke barnet begynner søstra mi å si på en nedlatende måte « hallo, du må vente, hun sakker med han». Da satte jeg henne på plass og sa til henne at det ikke er noe behov for at du sier det, hører du ikke at jeg snakker til han. Da ble hun drit sur og furten og snakket ikke til oss på over 3 timer. Anonymkode: 5965a...da1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2022 #14 Skrevet 23. desember 2022 Hvor lenge skal dere være på tur? Om det er under en uke, så ville jeg fortsatt ferien, og forsøkt å gjøre det så kjekt som mulig for alle sammen. Det aller viktigste er at du kobler deg på barnet ditt; snakk med ham om situasjonene som har oppstått, sett ord på de følelsene du tenker han kan ha i situasjonen. Forklar søsteren din sin oppførsel med valgfri forklaring, at hun ikke er helt vant til barn, men at du ikke synes hennes oppførsel er ok, og det var derfor dere kranglet. Osv. Prøv gjerne å snakke ordentlig med søsteren din også. Litt avhengig av relasjonen dere har til vanlig: man kan faktisk snakke seg ut av de fleste utfordringer, men ofte må en part svelge en del kameler underveis. Du må vurdere om deres relasjon er verdt det. Om barnet ditt har det greit og stabilt i livet sitt ellers, så vil han ikke ta skade av en liten periode med en kjip tante - spesielt om du snakker med ham om opplevelsen i mellomtiden. Støtt ham, ta hans parti, men vis ham gjerne også hvordan man kan håndtere konflikter. Anonymkode: be206...59c
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2022 #15 Skrevet 24. desember 2022 Høres ut som du må både ivareta din sønn og oppdra din søster. Du må ta en prat på tomannshånd med henne og forklare at man snakker ikke sånn til barn. Og hvis du er i nærheten, så er det du som tar deg av oppdragelse og tilsnakk av barnet. Hun er,tante, og skal først og fremst være en hyggelig, positiv og leken voksenperson for barnet. Kum hvis du ikke er i nærheten, skal hun hoppe inn og gi barnet tilsnakk. Men også da på en skikkelig måte. Slik hun driver på nå, så hakker hun på barnet, og det er overhode ikke greit. Hun er voksen, på tide å oppføre seg som en. Kanskje innlede med at du er glad i henne og setter pris på relasjonen dere to har. Men du behøver at hun utvider sin kjærlighet og omtanke for deg, til å også inkludere barnet ditt. Anonymkode: 6e266...977
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2022 #16 Skrevet 24. desember 2022 Jeg hadde byttet hotell og bye bye til søster. Kos deg videre med sønnen din. Anonymkode: 45aa7...ce6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå