Gå til innhold

Invitere nabo man ikke kjenner på juleaften?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi flyttet i sommer, og har én nabo, en eldre mann som har masse venner og besøk av folk via jobb og hobby. Men av det vi vet er han enslig og har ikke barn. 

Har møtt han to-tre ganger, og snakket med han noen flere ganger også, men kjenner han egentlig ikke. (Men veldig hyggelig mann!) Han har høner og et par hester, så kan aldri tro han drar bort, eventuelt bare for kort tid. 

Vi skal feire jul hjemme, og tenkte på å invitere han, men er redd det fremstår frekt å insinuere at han er ensom? Hvordan invitere noen man ikke kjenner særlig? Kan jeg bare ringe han?

Tenker jeg har vært dum som ikke har gjort det tidligere, og at det virker så «i siste liten» å gjøre det nå 😔

Anonymkode: 7f89d...807

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det bør jo komme litt naturlig, tenker jeg.  Når du snakker med han spør hva han skal julaften. Om han sier han skal være alene ber du han til dere. 😊

Anonymkode: 98268...458

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Stikk innom med en liten julehilsen. Slå av en prat og hvis han skal være alene, så inviterer du

• Liker 1
Skrevet

Skal dere være kun kjernefamilien hos dere? Eller blir dere mange? Er det kun dere som bor der så ville jeg bare spurt han og "skyldt" på at dere ville gjerne ha besøk av noen andre så det ikke bare ble dere på julaften. Da kanskje han føler at han gir noe positivt til dere ved å delta og at dere ikke ser på han som en veldedighets sak.

Anonymkode: 83fa5...244

Skrevet

Kan aldri tro at hvis han virker oppegående og koselig at han vil synes at det er frekt. Bare snakk med ham og si at han er velkommen til dere på julaften hvis han ønsker det.

Foreldrene mine har flere ganger invitert noen som ikke var særlig nær familien, men som de visste at satt alene på julaften. Den ene er en utenlansk, singel og barnefri kollega av moren min, og den andre en lokal mann som er singel og barnefri, men den lille familien han hadde her har flyttet bort. De har satt veldig pris på å få komme til oss på julaften.

Anonymkode: 25134...475

• Hjerte 1
Skrevet

Åh, for en fin idé! Jeg hadde invitert, det verste du kan få er nei! Bare legg det frem at du tenker at pga. dyra så kan han kanskje ikke reise bort? Skulle vært flere som deg her i verden, TS! ❤️

Anonymkode: 9a346...eba

Skrevet

Kjøp en liten juleblomstergruppe eller noe til han, gå over og gi ham den og ønsk god jul. Slå av en prat samtidig og spør hva han skal på julaften, bort eller ha gjester? Svarer han da at han bare skal være hjemme alene, så inviter ham over til dere. Hvis han svarer at han skal til xxxxx, så er det jo ikke noe problem du trenger å løse :- )

• Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...