AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #1 Skrevet 22. desember 2022 da ved at de allikevel får strømstøtte fra staten? hva sier regelen? Anonymkode: bd66e...36b
Rotemor Skrevet 22. desember 2022 #4 Skrevet 22. desember 2022 Tror du man TJENER penger på å bruke strøm? Altså at man får mer penger enn man betaler?? Tror du det? 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #5 Skrevet 22. desember 2022 Tror det er denne saken du leste https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/tinde-energi-legger-ned/15376248/ Ved lav nok fastprisavtale kombinert med høy gjennomsnitlig spottpris så er svaret ja, da kan du ende opp med å gå i pluss når du bruker strøm. Anonymkode: 18066...854 2
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #6 Skrevet 22. desember 2022 Hvis man har gunstig fastprisavtale, ja. Anonymkode: 8d354...703 2
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #7 Skrevet 22. desember 2022 Ja, det er mulig. Her er et eksempel på hvordan: La oss si at nettleie + avgifter koster rundt 50 øre/kWh i måneden. Det er omtrent der det ligger. Så har man fått en svært fastpris på 60 øre/kWh som en del faktisk har fått. Noen har til og med avtaler nede i 40-50 øre også. I eksemplet bruker vi 60 øre: Da har man en fast strømpris på 110 øre/kWh inkl. nettleie og diverse avgifter. P.g.a. Regjeringens strømsøtteordning, som er et helt utrolig venstrehåndsarbeid, er det derfor mulig for mange å tjene gode penger på sine fastprisavtaler. Hovedårsaken til dette er at støtten utbetales av nettselskapet og ikke strømleverandøren. Dvs. at strømstøtten er helt uavhengig av hva man faktisk betaler for strømmen. Pr. nå er snittprisen i desember i Sør-Norge på 325 øre/kWh. Et realistisk anslag er at den vil ende opp på ca. 300 øre/kWh. Staten dekker 90% av snittprisen over 70 øre i måneden. Dvs. at Strømstøtten blir på 90% av 230 øre = 207 øre/kWh. Siden fastprisavtalen i eksemplet har en total kostnad på 110 øre/kWh, så tjener man 207-110=97 øre/kWh. Her ser vi at med en fastprisavtale med lavere pris enn 207 øre/kWh, så hadde det lønnet seg å bruke mest mulig strøm. Staten har satt et maks tak for strømsøtte på 5000 kWh i måneden. De med fastprisavtaler som nevnt, kan med andre ord fyre som noen griser opp til 5000 kWh for desember og vil da tjene: 5000*97/100 = kr. 4850,- Alle disse tallene er eks. mva, men differansene vil være de samme. Utbetalingen vil være med moms, så den reelle fortjentesten vil dermed være kr. 6025,- Vi er så langt ute i desember nå at de med fastprisavtaler allerede vet at det vil lønne seg å bruke 5000 kWh for desember. Selv om strømprisen skulle bli gratis resten av måneden, vil snittet likevel være godt over 200 øre. Anonymkode: c658d...663 3
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #8 Skrevet 22. desember 2022 Rotemor skrev (5 timer siden): Tror du man TJENER penger på å bruke strøm? Altså at man får mer penger enn man betaler?? Tror du det? Selvsagt gjør man det med en gunstig fastprisavtale. Det er jo ren logikk. Anonymkode: a8832...f78
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #9 Skrevet 22. desember 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Tror det er denne saken du leste https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/tinde-energi-legger-ned/15376248/ Ved lav nok fastprisavtale kombinert med høy gjennomsnitlig spottpris så er svaret ja, da kan du ende opp med å gå i pluss når du bruker strøm. Anonymkode: 18066...854 ja, det var den jeg leste. Anonymkode: bd66e...36b
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #10 Skrevet 22. desember 2022 Rotemor skrev (5 timer siden): Tror du man TJENER penger på å bruke strøm? Altså at man får mer penger enn man betaler?? Tror du det? leste en sak i avisen, angående strøm selskap som avvikles. Anonymkode: bd66e...36b
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #11 Skrevet 22. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ja, det er mulig. Her er et eksempel på hvordan: La oss si at nettleie + avgifter koster rundt 50 øre/kWh i måneden. Det er omtrent der det ligger. Så har man fått en svært fastpris på 60 øre/kWh som en del faktisk har fått. Noen har til og med avtaler nede i 40-50 øre også. I eksemplet bruker vi 60 øre: Da har man en fast strømpris på 110 øre/kWh inkl. nettleie og diverse avgifter. P.g.a. Regjeringens strømsøtteordning, som er et helt utrolig venstrehåndsarbeid, er det derfor mulig for mange å tjene gode penger på sine fastprisavtaler. Hovedårsaken til dette er at støtten utbetales av nettselskapet og ikke strømleverandøren. Dvs. at strømstøtten er helt uavhengig av hva man faktisk betaler for strømmen. Pr. nå er snittprisen i desember i Sør-Norge på 325 øre/kWh. Et realistisk anslag er at den vil ende opp på ca. 300 øre/kWh. Staten dekker 90% av snittprisen over 70 øre i måneden. Dvs. at Strømstøtten blir på 90% av 230 øre = 207 øre/kWh. Siden fastprisavtalen i eksemplet har en total kostnad på 110 øre/kWh, så tjener man 207-110=97 øre/kWh. Her ser vi at med en fastprisavtale med lavere pris enn 207 øre/kWh, så hadde det lønnet seg å bruke mest mulig strøm. Staten har satt et maks tak for strømsøtte på 5000 kWh i måneden. De med fastprisavtaler som nevnt, kan med andre ord fyre som noen griser opp til 5000 kWh for desember og vil da tjene: 5000*97/100 = kr. 4850,- Alle disse tallene er eks. mva, men differansene vil være de samme. Utbetalingen vil være med moms, så den reelle fortjentesten vil dermed være kr. 6025,- Vi er så langt ute i desember nå at de med fastprisavtaler allerede vet at det vil lønne seg å bruke 5000 kWh for desember. Selv om strømprisen skulle bli gratis resten av måneden, vil snittet likevel være godt over 200 øre. Anonymkode: c658d...663 takk, det er smått helt utrolig. Anonymkode: bd66e...36b
newman01 Skrevet 22. desember 2022 #12 Skrevet 22. desember 2022 (endret) Man kan fint klare det på vanlig spotpris også. Men det er risikofylt, siden man ikke veit hva månedens gjennomsnittlige pris er. Men akkurat nå ligger månedens gjennomsnittlige strømpris på 326,17 øre (NO1). Inatt var laveste pris på 181 øre. Strømstøtten er høyere enn strømprisen, og man vil tjene på det (bittelitt). Om nattens strømpris hadde falt til 20øre burde man brukt 1000kWh den natta. Endret 22. desember 2022 av newman01
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2022 #13 Skrevet 23. desember 2022 newman01 skrev (17 timer siden): Man kan fint klare det på vanlig spotpris også. Men det er risikofylt, siden man ikke veit hva månedens gjennomsnittlige pris er. Men akkurat nå ligger månedens gjennomsnittlige strømpris på 326,17 øre (NO1). Inatt var laveste pris på 181 øre. Strømstøtten er høyere enn strømprisen, og man vil tjene på det (bittelitt). Om nattens strømpris hadde falt til 20øre burde man brukt 1000kWh den natta. Her tar du kraftig feil. Ved å bruke så mye kwh timer (1000 kwh) på en natt. Hadde du nok end opp på trinn 10 når det kommer til nettleien. På trinn 10 er fastleddet 5150 kr/mnd. https://www.elvia.no/nettleie/alt-om-nettleiepriser/priser-ny-nettleiemodell/ Selvsakt er du allerede på trinn 10 til vanlig så stemmer det du sier. Men viss du vanligvis er på trinn 1-3 så kan det å havne på trinn 10 bli en dyr overaskelse. Anonymkode: 18066...854 1
Gjest Adobyen Skrevet 23. desember 2022 #14 Skrevet 23. desember 2022 Jeg synes at slikt er utnyttelse og dårlig gjort mot strømleverandør. Jeg rakk også å skaffe meg en fastprisavtale, men den virket jo ikke direkte lav da jeg tok den. Jeg valgte den fordi at det kunne være ok med forutsigbarhet og at jeg ville kunne håndtere den prisen, selv om det kom til å gi tap. Jeg var jo klar over risikoen for å tape, og måtte tenke på det en stund før jeg bestemte meg. Jeg kjenner heller ingen andre som bet på. De fleste var skeptiske. Jeg var heldig, men bruker ikke mer enn helt nødvendig. Med enebolig vil jeg nok komme opp i 1500kWh de par kaldeste månedene og rundt 10-11000 kwh for hele året. Jeg har ikke el-bil altså. Det er vel ikke vanlig å bruke 5000kWh pr mnd? Kunne ikke den grensen med fordel senkes noe for å unngå misbruk. Det er sikkert et forbigående problem for strømselskapene, for fastprisavtalene varer ikke i evigheter.
Ugresset Skrevet 23. desember 2022 #15 Skrevet 23. desember 2022 Adobyen skrev (1 time siden): Jeg synes at slikt er utnyttelse og dårlig gjort mot strømleverandør. Jeg rakk også å skaffe meg en fastprisavtale, men den virket jo ikke direkte lav da jeg tok den. Jeg valgte den fordi at det kunne være ok med forutsigbarhet og at jeg ville kunne håndtere den prisen, selv om det kom til å gi tap. Jeg var jo klar over risikoen for å tape, og måtte tenke på det en stund før jeg bestemte meg. Jeg kjenner heller ingen andre som bet på. De fleste var skeptiske. Jeg var heldig, men bruker ikke mer enn helt nødvendig. Med enebolig vil jeg nok komme opp i 1500kWh de par kaldeste månedene og rundt 10-11000 kwh for hele året. Jeg har ikke el-bil altså. Det er vel ikke vanlig å bruke 5000kWh pr mnd? Kunne ikke den grensen med fordel senkes noe for å unngå misbruk. Det er sikkert et forbigående problem for strømselskapene, for fastprisavtalene varer ikke i evigheter. Samme her. Fastpris på 45 øre og har til nå brukt rett under 900 kWh i desember, altså like mye som vi brukte før strømstøtte ble innført. Det er sinnsykt å tenke på at vi kunne ha tjent tusenvis, nei titusener, men vi bruker altså ikke mer enn vi må.
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2022 #16 Skrevet 23. desember 2022 Rotemor skrev (På 22.12.2022 den 4.34): Tror du man TJENER penger på å bruke strøm? Altså at man får mer penger enn man betaler?? Tror du det? Snakk om bæsje på leggen... Anonymkode: e3a44...438 1
Traktor Skrevet 23. desember 2022 #17 Skrevet 23. desember 2022 newman01 skrev (23 timer siden): Om nattens strømpris hadde falt til 20øre burde man brukt 1000kWh den natta. Det ville neppe lønne seg. Om det i det hele tatt hadde latt seg gjøre, ville det medført en svært høy effektavgift.
newman01 Skrevet 23. desember 2022 #18 Skrevet 23. desember 2022 (endret) 11 hours ago, Traktor said: Det ville neppe lønne seg. Om det i det hele tatt hadde latt seg gjøre, ville det medført en svært høy effektavgift. Det var ment som et ytterpunkt. Litt som uttrykket "bæsje på leggen". Det er ikke mange som faktisk gjør det, selv om de gjør noe dumt. Men om nattens strømpris er vesentlig lavere enn gjennomsnittet for måneden vil det lønne seg å misbruke strøm, siden prisen er lavere enn nivået på strømstøtten For de som ønsker kilde på påstanden kan de lese denne: https://www.europower-energi.no/kraftmarked/-rets-julegave-nesten-hele-landet-far-betalt-for-a-bruke-strom-pa-julaften/2-1-1379853 Endret 23. desember 2022 av newman01
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå