AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #1 Skrevet 22. desember 2022 Jeg trenger hjelp til å forandre meg, og jeg ønsker råd fra dere som har forandret akkurat dette: Jeg har skjønt at jeg er en person som sladrer, både stort og smått. Selv om det ikke går videre fra de jeg forteller det til (enten fordi de faktisk er tillitsfulle eller ikke har en relasjon til personen i det hele tatt), så ønsker JEG å være den personen hvor ting ikke går videre. Jeg forstår at andre kan oppfatte meg som en lite pålitelig person, og jeg ønsker å snu det. Jeg er aktivt nødt til å jobbe med meg selv, men akkurat denne synes jeg er tricky da det ikke alltid er så lett å ta seg selv i det før ting er sagt 😩 Noen ganger er hemmelighetene så triste og tunge å bære på at det preger meg også, og jeg trenger å få det ut eller trenger råd til å håndtere det jeg har fått høre. Jeg har en annen dårlig egenskap og det er rett og slett baksnakking. Jeg er med på baksnakking og jeg baksnakker selv også. Denne utfordringen ser jeg enklere på enn første utfordring - jeg kan heller begynne med fremsnakking og begynne å stille de som baksnakker til veggs. Dette har jeg klart tidligere og fått til, men falt tilbake til gamle uvaner. Ønsker helst ikke å høre hvor fæl person jeg er etcetc. for jeg tenker det om meg selv fra før av allerede. Det vil uansett ikke føre meg noensteds å høre slikt😅 Så derfor spør jeg - er det noen som har klart dette? Er det så vanskelig å få til alene og selv at man kanskje behøver hjelp til å endre tankemønster? Anonymkode: ec026...0aa 3 3
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #2 Skrevet 22. desember 2022 Dette er jo valg du tar. Du velger hva du skal snakke om. Vil du ikke være en baksnakker og sladrekjerring så slutt. Verre er det ikke! Om du sliter med å komme på andre temaer så snakk om nyheter, spørsmål om livet til den du møter og oppfølgingsspørsmål, politikk etc Anonymkode: 71792...e1e 2
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #3 Skrevet 22. desember 2022 Skriv ned alt du har lyst å sladre om/fortelle videre, i en bok som du holder for deg selv. Har ikke personlige erfaringer altså, bare en tanke jeg fikk... Jeg tenker også at du bare må bestemme deg for å slutte å sladre til folk. Om du virkelig ønsker det, så må du rett og slett arrestere deg selv og bare holde munnen din lukket. Finn noe annet å snakke om. Anonymkode: e6d25...130 2
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #4 Skrevet 22. desember 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Skriv ned alt du har lyst å sladre om/fortelle videre, i en bok som du holder for deg selv. Har ikke personlige erfaringer altså, bare en tanke jeg fikk... Jeg tenker også at du bare må bestemme deg for å slutte å sladre til folk. Om du virkelig ønsker det, så må du rett og slett arrestere deg selv og bare holde munnen din lukket. Finn noe annet å snakke om. Anonymkode: e6d25...130 Ja, kanskje man rett og slett skal begynne å føre en dagbok 🤔 Jeg har absolutt lyst å slutte, og det er en tanke jeg har hatt flere ganger - men jeg glemmer meg. Så jeg er nok nødt i å starte med å arrestere meg selv for det før ting blir sagt. Anonymkode: ec026...0aa 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #5 Skrevet 22. desember 2022 Når det gjelder sladring kan du jo informere de rundt deg at du vil helst ikke vite om hemmeligheter fordi det er vanskelig å holde på informasjon som ikke skal deles videre. Anonymkode: c05ec...d6e 2 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #7 Skrevet 22. desember 2022 8 hours ago, AnonymBruker said: Ja, kanskje man rett og slett skal begynne å føre en dagbok 🤔 Jeg har absolutt lyst å slutte, og det er en tanke jeg har hatt flere ganger - men jeg glemmer meg. Så jeg er nok nødt i å starte med å arrestere meg selv for det før ting blir sagt. Anonymkode: ec026...0aa Jeg har vært der du er, og jeg har fått snudd det fullstendig. Jeg begynte å arrestere meg selv ikke kun i tankene, men høyt: jeg sa bokstavelig talt "æsj, nei nå ser jeg at jeg baksnakker og det er en side av meg selv jeg virkelig vil fjerne for jeg ønsker heller å fokusere på det positive, nå ble jeg litt flau" etc etc etc. Dette hjalp noe enormt! Det førte også til en positiv endring i hele vennegruppe faktisk, for jeg ser at andre også ble påvirket av samme mentalitet. Nå kan jeg oppriktig ikke huske sist gang noen av oss snakket negativt om noen eller sladret. Støtter også forslaget om å skrive alt ned i en bok for å få det ut av hodet ditt, når du føler du bærer på hemmeligheter. 5 minutter siden, Lars1009 said: Alle baksnakker. Nei, dette stemmer ikke. Anonymkode: 7f13f...bd5 7 1 1
Merlin Skrevet 22. desember 2022 #8 Skrevet 22. desember 2022 Håper ikke dette er en tulletråd. Om ikke, du har selvinnsikt og jeg støtter deg 100 %. Jeg har selv venner og bekjente jeg har brutt med pga baksnakking. Orker rett og slett ikke å være i sammen med dem.
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #9 Skrevet 22. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har vært der du er, og jeg har fått snudd det fullstendig. Jeg begynte å arrestere meg selv ikke kun i tankene, men høyt: jeg sa bokstavelig talt "æsj, nei nå ser jeg at jeg baksnakker og det er en side av meg selv jeg virkelig vil fjerne for jeg ønsker heller å fokusere på det positive, nå ble jeg litt flau" etc etc etc. Dette hjalp noe enormt! Det førte også til en positiv endring i hele vennegruppe faktisk, for jeg ser at andre også ble påvirket av samme mentalitet. Nå kan jeg oppriktig ikke huske sist gang noen av oss snakket negativt om noen eller sladret. Støtter også forslaget om å skrive alt ned i en bok for å få det ut av hodet ditt, når du føler du bærer på hemmeligheter. Nei, dette stemmer ikke. Anonymkode: 7f13f...bd5 Å si ting høyt er veldig smart. Absolutt ubehagelig, men det viser at man vil endre seg og andre henger seg gjerne på. Kjempebra. Anonymkode: c05ec...d6e 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #10 Skrevet 22. desember 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg har vært der du er, og jeg har fått snudd det fullstendig. Jeg begynte å arrestere meg selv ikke kun i tankene, men høyt: jeg sa bokstavelig talt "æsj, nei nå ser jeg at jeg baksnakker og det er en side av meg selv jeg virkelig vil fjerne for jeg ønsker heller å fokusere på det positive, nå ble jeg litt flau" etc etc etc. Dette hjalp noe enormt! Det førte også til en positiv endring i hele vennegruppe faktisk, for jeg ser at andre også ble påvirket av samme mentalitet. Nå kan jeg oppriktig ikke huske sist gang noen av oss snakket negativt om noen eller sladret. Støtter også forslaget om å skrive alt ned i en bok for å få det ut av hodet ditt, når du føler du bærer på hemmeligheter. Nei, dette stemmer ikke. Anonymkode: 7f13f...bd5 Dette var faktisk et kjempebra tips! Den vil jeg faktisk begynne med😃 Tusen takk❤ Merlin skrev (12 timer siden): Håper ikke dette er en tulletråd. Om ikke, du har selvinnsikt og jeg støtter deg 100 %. Jeg har selv venner og bekjente jeg har brutt med pga baksnakking. Orker rett og slett ikke å være i sammen med dem. Nei, ikke noe tulletråd. Er noe jeg går rundt å tenker på en del for tiden. Jeg er helt enig, jeg ønsker jo selv ikke å ha kontakt med noen som er like tett som en sil. Derfor er jeg nødt til å ta grep, men jeg trenger bare å finne gode metoder som feks. nevnt ovenfor😄 Anonymkode: ec026...0aa 2
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #11 Skrevet 22. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dette var faktisk et kjempebra tips! Den vil jeg faktisk begynne med😃 Tusen takk❤ Nei, ikke noe tulletråd. Er noe jeg går rundt å tenker på en del for tiden. Jeg er helt enig, jeg ønsker jo selv ikke å ha kontakt med noen som er like tett som en sil. Derfor er jeg nødt til å ta grep, men jeg trenger bare å finne gode metoder som feks. nevnt ovenfor😄 Anonymkode: ec026...0aa Eg er veldig imponert av den sjølvinnsikta som du viser her. Og viljen til å endre deg, TS. Det er første bod, så du er allereie på god veg You have to sin to get saved. Er det ikkje det det heiter i ein eller annan song? Anonymkode: 71f07...21c 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #12 Skrevet 22. desember 2022 Du må bare unngå å baksnakke. Det er en vane du kan snu. Steg en er å bestemme seg for å slutte, og så må du øve. Men husk at mange føler at baksnakking er en måte å føle seg sosial og påkoblet andre. Husk at de som baksnakker vil føle seg avvist når de ikke får den sosiale delen hos deg lengre. Jeg baksnakker generelt ikke. Det er en personlig verdi jeg har v. Med som jeg er stolt av. Er jeg forbanna, eller om noen er skikkelig urettferdige mot noen så ja. Da snakker jeg med noen. Men baksnakker ikke for underholdnings skyld. Husker et par stk på universitetet som følte seg fremmede for meg fordi jeg ikke deltok i sånt. Jeg blir også sur når jeg oppdager at folk har plappra om meg bak ryggen min. De er absolutt ikke venner om de gjør dette. Jeg kan snakke ufint om noen som har vært fæle mot meg, om jeg trenger støtte fra noen. Da er det fint å bli hørt da. Anonymkode: b3635...79a
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2022 #13 Skrevet 23. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du må bare unngå å baksnakke. Det er en vane du kan snu. Steg en er å bestemme seg for å slutte, og så må du øve. Men husk at mange føler at baksnakking er en måte å føle seg sosial og påkoblet andre. Husk at de som baksnakker vil føle seg avvist når de ikke får den sosiale delen hos deg lengre. Jeg baksnakker generelt ikke. Det er en personlig verdi jeg har v. Med som jeg er stolt av. Er jeg forbanna, eller om noen er skikkelig urettferdige mot noen så ja. Da snakker jeg med noen. Men baksnakker ikke for underholdnings skyld. Husker et par stk på universitetet som følte seg fremmede for meg fordi jeg ikke deltok i sånt. Jeg blir også sur når jeg oppdager at folk har plappra om meg bak ryggen min. De er absolutt ikke venner om de gjør dette. Jeg kan snakke ufint om noen som har vært fæle mot meg, om jeg trenger støtte fra noen. Da er det fint å bli hørt da. Anonymkode: b3635...79a Det er forståelig og jeg beundrer de som ikke gjør det av natur! Jeg tror jeg er en av de du nevner her, at det er en måte å føle meg påkoblet andre. Spesielt da sladring. Jeg baksnakker sjeldent uten grunn, som regel når jeg er frustrert over en person. Jeg blir ganske raskt frustrert, så tror mye av baksnakkingen starter der. Så her må jeg nok finne en løsning på hvordan håndtere en frustrasjon bedre også. Men jeg må ærlig si at jeg fortsatt ikke synes det er spesielt kult - for jeg bør jo egentlig ta det opp med den personen det gjelder og jeg sitter som oftest igjen med en råtten følelse eller mer irritasjon. Jeg vil tro det er sunt å lufte ut til andre som omhandler en selv og relasjon til et annet menneske, feks om man er såra eller om man virkelig trenger råd om en annen person. Det er jo i visse tilfeller man faktisk ikke klarer å se annet enn tunnelsyn og trenger litt vennehjelp der. Og jeg er helt enig med deg. Jeg tror folk som baksnakker skygger unna folk som ikke baksnakker. Det gjør iallefall jeg om jeg skal være 100% ærlig, og det tror jeg er fordi jeg kanskje føler en annen person som sladrer/baksnakker er en spennende person. Sikkert fordi jeg selv også gjør det. En ubevisst felles interesse. Men er jo akkurat dette jeg skal forandre nå. Jeg skjønner jo at man blir påvirket av de man er med, så jeg må nok selv bli streng med de som baksnakker også tror jeg - om jeg ønsker å ha de i min omkrets. Så håper jeg at jeg kan være med å forandre mine venner uten at de skal trekke seg unna meg. Jeg ser jo at det er en utrolig barnslig uvane å ha og jeg forstår nå hvorfor noen personer bare har glidd usynlig fra meg. De som ikke baksnakker og sladrer har jeg ofte følt meg usikker rundt og usikkerhet gjør jo ikke saken bedre. Men idag føler jeg at jeg har tatt en skritt i prosessen. I dag var jeg f.eks. frustrert over en filleting med ei venninne og fortalte hendelsen (som inkluderte litt ubrukelig sladder, men det er jo slik sladder som skaper mistillit hos andre også) til en felles venninne. Men jeg satt igjen med en ekkel følelse, så jeg sendte melding etter vi prata om at det ble helt feil at jeg fortalte det til henne og at det var ikke greit av meg. Senere sendte jeg melding til venninnen det gjaldt og fortalte hvordan jeg tolket situasjonen, sa unnskyld for det jeg gjorde galt og hun unnskyldte seg for sin del. Og jeg sitter igjen med en letta følelse og sitter ikke igjen med noe form for frustrasjon. Sånn for å ha det på det rene: jeg er ingen fjortiss som har fått en skikkelig åpenbaring, jeg har nok sikkert gjort det flere ganger tidligere uten å kjenne etter og være bevisst med følelsen man sitter igjen med etterpå. Dette er nok en selvfølge for mange, men en bevisstgjøring og lærdom for meg! Denne følelsen vil jeg sitte igjen med neste gang jeg er frustrert over noen, å få det ut av verden enn å gnikke på det. Jeg har forresten begynt å skrive dagbok😂 Jeg håper det hjelper både for å få ut ting og som en jevnlig påminnelse om min progresjon. AnonymBruker skrev (1 time siden): Eg er veldig imponert av den sjølvinnsikta som du viser her. Og viljen til å endre deg, TS. Det er første bod, så du er allereie på god veg You have to sin to get saved. Er det ikkje det det heiter i ein eller annan song? Anonymkode: 71f07...21c Jeg har nok hatt denne selvinnsikta lenge, men jeg har bare ikke hatt viljen og brydd meg nok 😊 Men jeg er voksen og jeg synes det er en flau, skammelig og barnslig egenskap og uvane jeg har. Det at jeg nå går fra å være en student som skal inn i "voksenjobben", en jobb som krever mye respekt av andre for å overleve i bransjen, har gjort en liten oppvekker. Jeg er jo nødt til å oppføre meg deretter for å få respekt. Anonymkode: ec026...0aa 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2022 #14 Skrevet 23. desember 2022 Ja. Bor i en bygd der det er mye av det . Prøvde å ta avstand. Men oppdaget at jeg var like involvert selv. Så jeg prøvde å unngå å høre sladder. Det hjalp mye. Også sier jeg litt imot. Ikke på stygg måte. Men som innspill. Feks der et par er gått fra hverandre og man hører mye dritt om den ene, så er det som regel motsatt. Uansett ikke uvanlig at en ex snakker dritt for å skade sin tidligere partner. Så nå sier jeg feks. At jeg tar det med en klype salt. Det er jo nylig slutt, så alt er nok ikke like sant. Anonymkode: 0ac33...3f1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2022 #15 Skrevet 23. desember 2022 Vil gi deg litt ros, TS, for de fleste som er slik har null selvinnsikt. De som baksnakker har ofte dårlig selvfølelse eller er misfornøyd med eget liv/egne valg o.l., og føler seg bedre av å rakke ned på andre. Mange er også ekstremt misunnelige, og prøver å finne feil med andre av den grunn. Finn ut hva som er grunnen til at du har hatt dette behovet, og ta tak i det med eget liv du ikke er fornøyd med. Når folk får til bra ting, så bruker jeg dem som motivasjon og ser faktisk opp til mange. Når folk tar andre valg enn meg tenker jeg at jeg ikke er i deres sko eller har levd deres liv, og ikke har grunnlag for å dømme. Du kan miste mange gode folk i livet ditt på å holde på slik, for selv om ingen konfronterer deg med det, så har jeg sett mange trekke seg unna slike folk gradvis. Inkludert meg selv. Livet er for kort. Anonymkode: 8cc6f...0a4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå