Gå til innhold

Burde jeg kontakte barnevernet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Naboen min har en unge på 7-8 måneder som jeg er litt bekymret for. Jeg lurer på om jeg skal sende bekymringsmelding til barnetvernet, men er redd for at jeg overreagerer. Ønsker jo ikke skape problemer der det eventuelt ikke er det, og er redd jeg overtenker situasjonen.

Denne babyen har grått siden den ble født. De første månedene tenkte jeg at det kunne være kolikk da den spesielt skrek gjennom hele natten og en del på dagen. Har selv en gutt på litt over 1 år som slet med magen så vet det kan være veldig tungt. Blokken jeg bor i er ekstremt lytt så jeg kan høre veldig mye. Denne babyen har alltid begynt å skrike i 20.00 tiden på soverommet. Jeg legger sønn min i 19-20 tiden så er derfor jeg får det med meg. Soverommene er vegg i vegg. Når jeg selv skal gå å legge meg i 23 tiden hører jeg fortsatt at ungen skriker. Tidligere skrek den hvertfall til 03 på natten, men er flere ganger det har vart hele natta også. Det høres ut som ungen bare ligger i sengen sin og skriker mens foreldrene sitter for seg selv å snakker seg i mellom.

For 1 måned siden en kveld hadde ungen grått i noen timer og til slutt hørtes det ut som moren hermet etter ungen med skrikelyder (fordi hun lo og snakke med samboeren rett før), så jeg banket i veggen. Jeg kan ikke gå bort å banke på døra da jeg er alenemor å ungen min sover så ingen andre enn meg kan passe han. Det ble ihvertfall fort stille. Følgende uke kunne man høre at de gikk å plukket opp ungen når den skrek. Den skrek heller ikke i masse timer. Etter den uka begynte det sånn smålig igjen, men har ikke vært like ille siden. Har vært 2 ganger jeg har banket i veggen fordi ungen har skreke i mange timer, og da blir det fort stille igjen.

I kveld hadde ungen skreke så lenge og så mye at det hørtes ut som den begynte å hoste veldig til slutt og slet med å puste. Jeg banket i veggen og da banket han samboeren ekstremt hardt tilbake. Kunne høre barnemor kjefte før det ble stille. Nå er det musestilt. Høres ut som ungen sovnet innen 10 minutter.

De lufter aldri hos seg og har aluminiumsfolie over soveromsvinduet. Gardinene er alltid trukket for i stuen. Ex samboeren min har sett han karn bære en stor søppelpose med masse bleier og muggen mat ut til konteinern flere ganger også.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker at de trenger hjelp. Kolikkbarn krever sitt. Barnevernet er også hjelpeorganisasjon. Bare ring og spør om råd. 

• Liker 20
  • Nyttig 1
Skrevet

Ja, du må melde inn dette. Kan jo gjøre det anonymt. Stakkars baby.

Anonymkode: 5521d...39a

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker126 skrev (36 minutter siden):

Naboen min har en unge på 7-8 måneder som jeg er litt bekymret for. Jeg lurer på om jeg skal sende bekymringsmelding til barnetvernet, men er redd for at jeg overreagerer. Ønsker jo ikke skape problemer der det eventuelt ikke er det, og er redd jeg overtenker situasjonen.

Denne babyen har grått siden den ble født. De første månedene tenkte jeg at det kunne være kolikk da den spesielt skrek gjennom hele natten og en del på dagen. Har selv en gutt på litt over 1 år som slet med magen så vet det kan være veldig tungt. Blokken jeg bor i er ekstremt lytt så jeg kan høre veldig mye. Denne babyen har alltid begynt å skrike i 20.00 tiden på soverommet. Jeg legger sønn min i 19-20 tiden så er derfor jeg får det med meg. Soverommene er vegg i vegg. Når jeg selv skal gå å legge meg i 23 tiden hører jeg fortsatt at ungen skriker. Tidligere skrek den hvertfall til 03 på natten, men er flere ganger det har vart hele natta også. Det høres ut som ungen bare ligger i sengen sin og skriker mens foreldrene sitter for seg selv å snakker seg i mellom.

For 1 måned siden en kveld hadde ungen grått i noen timer og til slutt hørtes det ut som moren hermet etter ungen med skrikelyder (fordi hun lo og snakke med samboeren rett før), så jeg banket i veggen. Jeg kan ikke gå bort å banke på døra da jeg er alenemor å ungen min sover så ingen andre enn meg kan passe han. Det ble ihvertfall fort stille. Følgende uke kunne man høre at de gikk å plukket opp ungen når den skrek. Den skrek heller ikke i masse timer. Etter den uka begynte det sånn smålig igjen, men har ikke vært like ille siden. Har vært 2 ganger jeg har banket i veggen fordi ungen har skreke i mange timer, og da blir det fort stille igjen.

I kveld hadde ungen skreke så lenge og så mye at det hørtes ut som den begynte å hoste veldig til slutt og slet med å puste. Jeg banket i veggen og da banket han samboeren ekstremt hardt tilbake. Kunne høre barnemor kjefte før det ble stille. Nå er det musestilt. Høres ut som ungen sovnet innen 10 minutter.

De lufter aldri hos seg og har aluminiumsfolie over soveromsvinduet. Gardinene er alltid trukket for i stuen. Ex samboeren min har sett han karn bære en stor søppelpose med masse bleier og muggen mat ut til konteinern flere ganger også.

Det kan være sykdom hos barnet. Du vet jo ikke noe om hva som foregår. I stedet kunne du si til naboen at skrikingen kan være litt plagsom, og høre hva moren sier før du kommer med påstander. Kanskje moren er fortvilt selv og ønsker råd, og kanskje ungen blir behandlet allerede? 

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Dette hørtes ikke bra ut. Kan du ta en anonym telefon til barnevernstjenesten i morgen for å forklare situasjonen? Da kan de si om det er grunn til å fatte mistanke om omsorgssvikt, vold og/eller seksuelle overgrep, eller om de tenker det skyldes sykdom hos barnet f.eks. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg tenker ja. Om du er i tvil så meld heller en gang for mye.

Anonymkode: 8f8f0...be7

• Liker 1
Skrevet

Bedre å melde for mye enn for lite. Er du i tvil så meld, så får de ta vurderingen.

• Liker 2
Skrevet

Kan hende du misforstår heile situasjonen, håpar verkeleg det 💔Men ein telefon til barnevernet skadar ikkje. Kan hende dei kan kome med råd/tips, evt så kan det hende dei allereie er inni bilete og at denne informasjonen kan hjelpe dei slik at bornet får oppveksten hn fortena?

• Liker 1
Skrevet

Jeg har en 3åring som trasser, skriker og gråter mye. Han er høysensitiv. Merkelig at noen ikke har ringt inn allerede, men hadde nok blitt en ekstra påkjenning om de gjorde det. Hadde satt pris på om noen banket på først og tok det opp med meg, men samtidig kan det jo faktisk være at noe som ikke er greit foregår der, så du må jo bare ta en telefon om du mistenker noe. Mange som burde bli fratatt barna sine, og det er et vanskelig skille der - det kan faktisk foregå noe hvor noen burde gjøre noe, og det kan være at barnet er sykt og at ingenting er foreldrenes feil og det kan være sårt å bli meldt inn da. Gjør det som føles rett! 

Anonymkode: c835c...b04

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Better safe then sorry, tips barnevernet!
Hvis det viser seg å være et "problem" tilfelle så vil de få hjelp, men hvis det viser seg å være omsorgsvikt så får de konsekvenser.

Anonymkode: 75e2a...0be

• Liker 2
Skrevet

Synes dette høres ut som en ressurssvak familie som kjører skrikekur på sin lille baby. Aluminiumsfolie på vinduene..Det har jeg aldri sett i norge. 

Anonymkode: 3173f...2a6

• Liker 5
Skrevet

Snakk med moren for å få et bedre grunnlag.

Anonymkode: 1f9ce...9fb

• Nyttig 1
Skrevet

Sitter du seriøst og banker i veggen når du hører en baby gråte? 😳 

Aluminiumsfolie kan være et forsøk på å isolere trekkfulle vinduer. Jeg har gjort det selv, i ren desperasjon, men den ville ikke henge da. 

Har du prøvd å snakke med dem? 

Jeg hadde blitt bekymra om jeg hørte foreldrene mer/like mye som ungen. Å bare høre babygråt vet jeg av erfaring at ikke er grunn til bekymring. 

Anonymkode: 97820...169

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Selvfølgelig skal du melde fra hvis du tror et barn ikke har det bra. Det er bedre å melde fra en gang for mye enn en gang for lite!

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Det er veldig viktig med dagslys for at babyers øyne skal utvikle seg riktig, så hvis barnet ikke er ute og vinduene er dekket med aluminiumsfolie, er det alene nok til en bekymringsmelding i min bok. 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker126 skrev (7 timer siden):

Hvordan vet du at de ikke lufter ? 😱 Dette er ikke for å kritisere innlegget ditt men stusset litt over akkurat dette.. Kan det tenkes at du allerede har gjort deg opp en mening angående dem og derfor tenker ekstra godt igjennom hva mer som kan være negativt hos dem ?  Hadde jeg vært deg hadde jeg nok ikke sittet og banket i veggen i det hele tatt ,jeg hadde startet med å snakke med mor eller far istedet for å sende kryptiske meldinger gjennom veggen. Om jeg virkelig følte at noe ikke stemte ,vel og merke.

Har aldri hatt kolikkbarn selv men kjenner folk som har hatt det , kusina mi hadde blant annet 3 unger med kolikk . Hun sa det var skriking døgnet rundt som igjen kan tære noe veldig på foreldrene. De er voksne idag men hun sier hun er glad den tiden er over 😊 Er det skrikingen du tenker er omsorgssvikten her ? At foreldrene lar barnet ligge og skrike i flere timer ?  Litt vanskelig å si hva du bør gjøre, hadde stolt på magefølelsen hadde jeg vært deg. 

Når dette er sagt så er jo Barnevernet der for å hjelpe. De er ikke der for å "stjele" ungene fra folk . Det er ingen skam i å ta imot hjelp om man trenger det. Det viser heller at foreldrene har styrke og såpass selvinnsikt at de klarer å sette ungene foran seg selv og sine egne følelser.  De er der for barna .

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Jeg tenker du kan melde bekymring ja.

Man vet jo aldri helt hvor lyder kommer fra, og som du sier så kan det jo være kolikk.

Men om din antakelse er riktig (noe som jo forsterkes av at hun etteraper og ler av barnet - i tillegg til at gråten plutselig opphører når de er med barnet), så er dette åpenbart omsorgssvikt. 

Aluminiumsfolie på vindu er ingenting å reagere på, det gjør mange i desperasjon fordi babyer/små barm våkner grytidlig av ethvert minimale lysinnslipp.

Er to foreldrepar i nabolaget her som benytter den, og de er veldig omsorgsfulle og ressurssterke :) Men det høres det ikke ut som disse naboene er.

Jeg har bodd i en periode med 3 kolikkbarn på en gang - men jeg tvilte aldri på omsorgen. Jeg så jo at de slet rævva av seg for barna. 

Endret av AprilLudgate
  • Liker 3
Skrevet

Aluminiumsfolie er jo helt standard nord for polarsirkelen, det tetter jo for lys som ingen spesialtilpasset gardiner på mål kan. 

Ellers så kan du jo heller ringe på siden dere er naboer i blokk for å bli bedre kjent siden dere har barn på samme alder. 

Anonymkode: 72d6c...8a8

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker126 skrev (10 timer siden):

Det er ikke rart de trekker forbi gardiner og har aluminiumsfolie på vinduene når samboeren din VET hva disse folka har i søppelposene sine! 😳 Det er noe rart med hele innlegget ditt. Og da mener jeg deg og samboer, ikke naboene med babyen.

Anonymkode: c9cce...e95

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det er ikke rart de trekker forbi gardiner og har aluminiumsfolie på vinduene når samboeren din VET hva disse folka har i søppelposene sine! 😳 Det er noe rart med hele innlegget ditt. Og da mener jeg deg og samboer, ikke naboene med babyen.

Anonymkode: c9cce...e95

Enig. 
Ts sier først at hun er alenemor og derfor ikke kan ringe på hos naboene, men nå har hun plutselig samboer??

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...