AnonymBruker Skrevet 21. desember 2022 #1 Skrevet 21. desember 2022 Hele familien (= foreldre, barn og barnebarn) skal feire julaften sammen. Vi feirer alltid alle sammen. I år har to familiemedlemmer helseproblemer og har behov for spesielle hensyn. Det er ikke mulig å ta hensyn til begge to samtidig, da det ene utelukker det andre. Den ene har langvarige helseproblemer og vil trenge å bli tatt hensyn til neste jul og hvert år etter det. Den andre har kortvarige helseproblemer og er på bedringens vei allerede. Personen med langvarige helseproblemer vil bli sittende alene dersom vi velger å ta hensyn til personen med kortvarige helseproblemer. Vedkommende med langvarige helseproblemer var tidlig ute med å spørre om tilrettelegging og har nok trodd at alle var blitt enige om noe, men nå viser det seg at familien ikke har fått det med seg. Så nå diskuteres det i familien hvem vi skal velge, og hvem vi skal velge bort. Hvordan løser andre familier dette? Synes dette er en skikkelig ekkel og vond diskusjon. Anonymkode: 217de...5df
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2022 #2 Skrevet 21. desember 2022 Jeg kan egentlig ikke forstå at det er umulig å tilrettelegge for begge to🤷🏼♀️ Eneste jeg kan komme på er at ene er blind og har førerhund, og den andre er allergisk for hund Anonymkode: 84af9...0df 26 3
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2022 #3 Skrevet 21. desember 2022 Hvorfor er det umulig å tilrettelegge for begge to samtidig? Anonymkode: 91c11...6b2 6 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #4 Skrevet 22. desember 2022 7 hours ago, AnonymBruker said: Vedkommende med langvarige helseproblemer var tidlig ute med å spørre om tilrettelegging og har nok trodd at alle var blitt enige om noe, men nå viser det seg at familien ikke har fått det med seg. Så nå diskuteres det i familien hvem vi skal velge, og hvem vi skal velge bort. Anonymkode: 217de...5df Jeg synes den som spurte først skal prioriteres. Anonymkode: ad9bb...11f 10 2
Blingblingtahei Skrevet 22. desember 2022 #5 Skrevet 22. desember 2022 Den med langvarige helseutfordringer prioriteres. Men jeg kan heller ikke forstå hvorfor det ikke kan tilrettelegges for begge to ut i fra dette innlegget.. er det sånn at det er umulig for personen med kortvarig helseutfordringer å komme seg ut av huset? 10
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #6 Skrevet 22. desember 2022 Jeg klarer heller ikke helt å se for meg et scenario der dette ikke er mulig å fikse. Men, om det nå er slik, så ville jeg ha foreslått at familien for en gangs skyld deler seg i jula, slik at ingen blir sittende alene. Kjipt, ja, men enda kjipere og sitte der og kose seg mens man vet at én person sitter alene. Anonymkode: 1efc1...00a 21
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #7 Skrevet 22. desember 2022 Jula er jo egentlig bare en tilgjort vanlig dag, skjønner ikke hvorfor det er så krise å være alene den 24. Desember enn feks en annen tilstelling man ikke får deltatt på av ulike grunner. Anonymkode: ba4f7...fe0 4
Snublefot62 Skrevet 22. desember 2022 #8 Skrevet 22. desember 2022 Når du skriver så vagt så vil du få masse spørsmål rundt hvorfor en ikke kan tilrettelegge for begge. Inkludert meg. 8
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #9 Skrevet 22. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg klarer heller ikke helt å se for meg et scenario der dette ikke er mulig å fikse. Men, om det nå er slik, så ville jeg ha foreslått at familien for en gangs skyld deler seg i jula, slik at ingen blir sittende alene. Kjipt, ja, men enda kjipere og sitte der og kose seg mens man vet at én person sitter alene. Anonymkode: 1efc1...00a Dette! Så kan dere eventuelt koble de to arrangementene ved å sette opp videosamtale på storskjerm deler av kvelden. Anonymkode: 925a9...c10 2
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #10 Skrevet 22. desember 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Hele familien (= foreldre, barn og barnebarn) skal feire julaften sammen. Vi feirer alltid alle sammen. I år har to familiemedlemmer helseproblemer og har behov for spesielle hensyn. Det er ikke mulig å ta hensyn til begge to samtidig, da det ene utelukker det andre. Den ene har langvarige helseproblemer og vil trenge å bli tatt hensyn til neste jul og hvert år etter det. Den andre har kortvarige helseproblemer og er på bedringens vei allerede. Personen med langvarige helseproblemer vil bli sittende alene dersom vi velger å ta hensyn til personen med kortvarige helseproblemer. Vedkommende med langvarige helseproblemer var tidlig ute med å spørre om tilrettelegging og har nok trodd at alle var blitt enige om noe, men nå viser det seg at familien ikke har fått det med seg. Så nå diskuteres det i familien hvem vi skal velge, og hvem vi skal velge bort. Hvordan løser andre familier dette? Synes dette er en skikkelig ekkel og vond diskusjon. Anonymkode: 217de...5df Hvis det virkelig er sant at en ikke kan tilpasse seg begge. Noe som høres sinnsykt rart ut. Så deler dere dere i to Anonymkode: c7c4d...284 7
Daria Skrevet 22. desember 2022 #11 Skrevet 22. desember 2022 Dette er en problemstilling det er umulig å gi noe svar på uten vite mer konkret hva slags tilrettelegging det er snakk om og hvorfor det er så umulig å tilrettelegge for begge, men når den ene faktisk har tatt det opp lang tid i forveien vil jeg på generell basis mene at det er den man skal ta hensyn til. Hvis det er først nå dette har blitt et tema, vil jeg anta at det kortvarige har oppstått ganske nylig og akutt? I så fall er vel det naturlige at dennes nærmeste eventuelt prioriterer hen og resten feirer som planlagt. Samtidig er det også litt et spørsmål om hvor mye denne tilretteleggingen krever av andre. Jeg innså at årets planlagte julefeiring ikke er kompatibel med min form (kronisk sykdom med ganske variabel form) og at den enkleste løsningen er at jeg blir hjemme. Det trenger ikke være verdens undergang å være alene en julaften - shit happens, og da får man gjøre det beste ut av det. 4
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #12 Skrevet 22. desember 2022 Noen i slekta tar vare på den ene syke. Noen andre tar vare på den andre. Anonymkode: 36659...02e 2
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #13 Skrevet 22. desember 2022 TS her. Var ikke meningen å holde noen hemmelig, men tenkte det ville være lettere for folk å lese et kortere innlegg uten så altfor mange detaljer. Skjønner at jeg bommet der😊 Så her kommer detaljene: Personen som er langtidssyk bruker rullestol. Vi har alltid pleid å feire jul hjemme hos familien A. Deres bolig har toalett i samme etasje som stuen, og rullestolen kommer seg fint inn på badet og ellers rundt i leiligheten. Men i år har et medlem av familien B slitt en del med angst, og klarer ikke feire jul noe annet sted enn hjemme hos seg selv. Den langtidssyke kan ikke komme seg inn i boligen deres, kan ikke gå på do der og kan ikke bevege seg rundt på grunn av trapper og smale døråpninger. Derfor er det ikke mulig å tilrettelegge for begge to samtidig. Familien A foreslår at de feirer sammen med den langtidssyke, og et par andre familiemedlemmer, som vanlig hjemme hos seg. Men da ble familie B sure og synes det er dårlig gjort at det ikke blir tatt hensyn til dem. Allerede her ble det en del bråk og krangling. Familien B og et par andre familiemedlemmer mener at vi skal ta hensyn til den korttidssyke, fordi den langtidssyke allerede er ufør og vant til å være mye alene ellers i året. Pluss at den langtidssyke allerede har fått tilrettelegging flere juler (tilretteleggingen det er snakk om er at familien A rydder bort noen småmøbler for at det skal bli plass til rullestolen å komme seg rundt). I tillegg har den langtidssyke i år fått servicehund, som h*n gjerne vil ha med seg på julaften. Dette er den tilretteleggingen h*n spurte om tidlig i høst, og som det nå viser seg at ikke alle har fått med seg. Dette er det nå blitt en del bråk om, der flere "grupperingen" i familien sier nei til hund. Den langtidssyke skal nå prøve å finne noen som kan passe hunden, men det er jo litt kort varsel så jeg vet ikke hvordan det går. Uansett sitter vi igjen med problemet om hvilken bolig vi skal være i. Foreldrene er lei seg over kranglingen (men bidrar også litt). Familien B føler seg utestengt og oversett, her er det også noen vonde følelser som strekker tilbake til barndommen. Den korttidssyke får forverret sin angst av alt sammen. Den langtidssyke føler seg veldig til bry og har foreslått at h*n er hjemme alene i år. Men flere familiemedlemmer sier at det er en dårlig idé å innvilge familien B sine ønsker i år fordi da vil det bli vanskelig å gå tilbake til å feire hos familien A neste år, fordi familien B ikke vil gi seg når de først har fått viljen sin. Nå tror jeg at jeg har fått med alle detaljer. Har prøvd å skrive så upartisk og objektiv som mulig. Det ligger en del gamle, vonde følelser under hele diskusjonen, og jeg kan ikke forklare alt det. Men håper dere skjønner mer av hva dette handler om, og kan gi noen råd til hvordan vi kan prøve å bli enige om noe. Anonymkode: 217de...5df 1 3 2
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #14 Skrevet 22. desember 2022 A feirer med A eller alle hos A. B er egoistiske. Anonymkode: faeac...49d 19 2
Daria Skrevet 22. desember 2022 #15 Skrevet 22. desember 2022 (endret) De som ikke liker hund feirer hos B, resten hos A. Her tenker jeg B krever for mye, og at det er mildt sagt egoistisk å forvente å bli hensyntatt av alle på en måte som går ut over én annen i så stor grad. Endret 22. desember 2022 av Daria 26
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #16 Skrevet 22. desember 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): A feirer med A eller alle hos A. B er egoistiske. Anonymkode: faeac...49d Enig👌🏻 Anonymkode: 84af9...0df 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #17 Skrevet 22. desember 2022 Som en person som har slitt med massive angstlidelser, så syntes jeg faktisk rullestolbrukeren må komme først her. Jeg ble ikke frisk fra angsten min av at folk oppmuntret meg til å isolere meg og følge det angsten sa. Den med angst bør få tilbud om et rom å trekke seg tilbake på/en fluktmulighet, men jeg syntes overhodet ikke den med angst skal trumfe rullestolbrukeren. En rullestolbruker kan ikke bestemme seg for å gå igjen. Kuren for angst er derimot eksponering. Anonymkode: 53d93...269 28 2 9
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #18 Skrevet 22. desember 2022 A familien feirer i a hus og b familien i b hus denne julen. Evt. Andre familier c og d kan velge hvor de vil dra selv. Anonymkode: 11c48...c4e 4
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #19 Skrevet 22. desember 2022 Dere feirer som vanlig hos rullestolbrukeren. Personen med angst får ta noen medisiner f.eks sobril/valium akkurat denne dagen slik at vedkommende "tør" å gå ut av sitt eget hjem. Angst er vondt men det kan bli bedre med behandling på lang sikt og medisiner på kort sikt. Folk som sitter i rullestol kan ikke gro nye ben eller kurreres. Anonymkode: 26fde...229 12 3
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #20 Skrevet 22. desember 2022 TS her. Foreldrene sier de ikke vil velge den ene fremfor den andre, og at hvis vi ikke blir enige så feirer de alene. Det er det ingen som vil. Så på mange måter går kranglingen ut på å "vinne" jul med foreldrene, og dette med å vinne foreldrenes oppmerksomhet går langt tilbake til barndommen. Så kranglingen handler nok kanskje ikke bare om å ta hensyn til den ene eller andre. Det ser jeg egentlig først nå som jeg skrev det lange innlegget her i sted. Anonymkode: 217de...5df 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå