Gå til innhold

Har kjøpt leilighet! Hva er viktig oppførsel for å beholde verdien?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har kjøpt min første leilighet og innsett hvor stygt jeg behandlet leie leiligheten min, sparket av meg skoene i gangen så de spratt i veggen, renset så å si aldri slukene, skylte ut fett fra stekepanna ned i kjøkkenvasken. 

Ønsker selvsagt å unngå skader og slitasje på en leilighet jeg eier! Hva må jeg tenke på? Hjelp meg gjerne med en liste! Alt fra hvordan vedlikeholde fliser og fuger så de holder lenge, til å ikke smelle med kjøkkenskuffene og hvor ofte rense lufteluka osv! 

Anonymkode: 19159...655

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Må du virkelig bli opplyst om ikke å smelle med skuffer eller sparke sko i veggen?

• Liker 18
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har kjøpt min første leilighet og innsett hvor stygt jeg behandlet leie leiligheten min, sparket av meg skoene i gangen så de spratt i veggen, renset så å si aldri slukene, skylte ut fett fra stekepanna ned i kjøkkenvasken. 

Ønsker selvsagt å unngå skader og slitasje på en leilighet jeg eier! Hva må jeg tenke på? Hjelp meg gjerne med en liste! Alt fra hvordan vedlikeholde fliser og fuger så de holder lenge, til å ikke smelle med kjøkkenskuffene og hvor ofte rense lufteluka osv! 

Så det var greit å behandle andres leilighet dårlig?

Anonymkode: 6c0cf...388

• Liker 14
Skrevet

Takk for at dere bidrar til å gjøre meg flinkere! 👆

Jeg har tatt godt vare på leilighetene jeg har leid, men det er klart man blir ekstra bevisst på ting når man kjøper sin første

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har tatt godt vare på leilighetene jeg har leid, men det er klart man blir ekstra bevisst på ting når man kjøper sin første

Da er jo saken grei. Hvis du har tatt godt vare på leilighetene du har leid trenger du vel ingen opplæring nå? Da gjør du bare slik du pleier mtp renhold og vedlikehold.

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Du motsier deg jo selv: Har kjøpt min første leilighet og innsett hvor stygt jeg behandlet leie leiligheten min, sparket av meg skoene i gangen så de spratt i veggen, renset så å si aldri slukene, skylte ut fett fra stekepanna ned i kjøkkenvasken. 

Anonymkode: f3f43...5d3

• Liker 4
Skrevet

Det som ofte koster mest og en bør være obs på er som du sier: gulvet (unngå vann, skraping, osv.) og alt som har med vann å gjøre generelt, passe på at det ikke blir kondens på vindu og vegger osv. med tanke på mugg og fuktighet.

Anonymkode: 47e21...c91

• Liker 1
Skrevet

Du sier jo selv hva du har gjort feil. Bare begynn å gjør motsatt? 🤥

Anonymkode: ee0c0...e15

Skrevet

Pass på at det er god nok ventilasjon. Noen leiligheter har lufteluke i veggen, og de skal alltid stå oppe. 

• Liker 4
Skrevet

Skitt ødelegger mye, så tenker det beste du kan gjøre er å holde det rent og ryddig. 
vask badet hver uke! Et bad som ikke vaskes vil på sikt bære sterkt preg av dette. 

Anonymkode: d9a6b...596

• Liker 2
Skrevet

Bruk bra med dørmatter og tepper på de mest trafikerte områdene. Luft godt. Rens sluker. Dusjkabinett er bedre enn å dusje på gulvet. Bruk knotter der dørvridere går i veggen. Olje trevinduer annethvert år og sjekk utvendig maling. Ikke kødd med el- og røropplegg uten å vite hva du gjør.

• Liker 1
Skrevet

God ventilasjon! Sjokkluft med full gjennomtrekk i fire-fem minutter daglig om det ikke er god nok ventilasjon fra før der. Kanskje to ganger daglig. Bidra til å unngå muggsopp. Kontakt rørlegger eller borettslaget om du mistenker vannlekasje noe sted. For eksempel i gamle kraner, toalett, rør. Sånt burde egentlig stått i husordensreglene men tror det ikke gjør det mange steder kanskje fordi reglene i hovedsak ble utformet da bygget var nytt og dette var et mindre problem de første årene.

Anonymkode: 0d72f...393

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Ikke bor i vegger med mindre du må. Og i hvert fall ikke på bad. Det finnes muligheter for å henge opp bilder etc uten.

Skrevet

Du gir leietagere et dårlig image.

Anonymkode: 99576...506

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.12.2022 den 15.43):

Ikke bor i vegger med mindre du må. Og i hvert fall ikke på bad. Det finnes muligheter for å henge opp bilder etc uten.

Jeg har prøvd de klistrelappene som skal holde bilder oppe, og selv små bilder på 30 x 40 cm datt ned etter bare noen dager.. Har du andre tips til noe som fungerer bedre? 

Skrevet

Ts spør om råd, ikke om kritikk over fortiden. Jeg har eid i massevis av år. Jeg henger opp bilder, men tar meg tid til å tenke over hvor de skal henge før skruer går inn i veggen. Hold boligen ren og ryddig. Da blir det mindre slitasje. Tøm sluker, dusj og vasker (vaskekommer)  jevnlig. Noe er sagt før, luft jevnlig. Ha varme på kalde dager så vannrør ikke fryser.  Mange gode tips allerede her. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.12.2022 den 15.26):

Det som ofte koster mest og en bør være obs på er som du sier: gulvet (unngå vann, skraping, osv.) og alt som har med vann å gjøre generelt, passe på at det ikke blir kondens på vindu og vegger osv. med tanke på mugg og fuktighet.

Anonymkode: 47e21...c91

En kan legge gulv som tåler både vanndammer og dyr uten å ta skade

Skrevet
Helene skrev (3 minutter siden):

Ts spør om råd, ikke om kritikk over fortiden. Jeg har eid i massevis av år. Jeg henger opp bilder, men tar meg tid til å tenke over hvor de skal henge før skruer går inn i veggen. Hold boligen ren og ryddig. Da blir det mindre slitasje. Tøm sluker, dusj og vasker (vaskekommer)  jevnlig. Noe er sagt før, luft jevnlig. Ha varme på kalde dager så vannrør ikke fryser.  Mange gode tips allerede her. 

Lenge siden jeg brukte spikre/skruer for billedoppheng. Er langt bedre løsninger nå

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg har prøvd de klistrelappene som skal holde bilder oppe, og selv små bilder på 30 x 40 cm datt ned etter bare noen dager.. Har du andre tips til noe som fungerer bedre? 

Da har du gjort noe feil, har hengt opp mye med de og intet har dettet ned. Har du husket å la de henge en 12-24t før du tar bilde på og trykke på de en liten stund etter de er klistret opp?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...