Gå til innhold

Sjokkopplevelse når ein sjekket det nye skattekortet !

Anbefalte innlegg

Skrevet

Pensjonen har ikkje endret seg stort sidan ein  "gjekk av m/ pensjoni 2015".  Begynte tidleg   å planlegge /  sparing  til pensjonsalderen, og betalte siste avdraget / gjeldsrente  på boliglånet  som engang   var på 15-16 %. Tilsaman 2.5 mill. er blitt spart opp  på høgrentekonto etter møysommeleg sparing,  med en igjennomsnittleg rente på 1,5 -2 % for siste året.  Ekstremt lave renter på banksparing har ikkje gjitt en beskjenden avkastning over flere år.

Imidlertid var det  på skattekortet anført  en samlet renteinntekt for  året 2022 kr. 215.000,- .   

Skattetrekk på pensjon 35 %. med  en brutto pensjon på omlag kr. 24.000 i mnd..

Har nå sendt forespørsel til skattekontoret der eg ber dem redgjøre for dette, og undres på oom kalkulatoren deres har gått tom for strøm eller det er forsøk på svindel. 

Anonymkode: 7f094...32a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men det er jo bare å endre!  Det er du som vet best hva grunnlaget er, det du får tilsendt er i beste fall en kvalifisert gjetning.

Anonymkode: 5f076...2fa

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

En redegjørelse? Du endrer det jo bare.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men det er jo bare å endre!  Det er du som vet best hva grunnlaget er, det du får tilsendt er i beste fall en kvalifisert gjetning.

Anonymkode: 5f076...2fa

Jo, men jeg skjønner hva ts snakker om! Det er jo "litt" spes at min venninne som har en vanlig lønn på cirka 450 i året, plutselig så at "inntekt 2023" blir på 1 400 000!! Hvor kommer dette tallet fra? Bra hun sjekket. Hun lo da og sa "I wish!" 

Anonymkode: e5187...1d6

• Liker 3
Skrevet

Feil skjer, det er derfor du skal sjekk skattekortet! 

Anonymkode: d90ce...583

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jo, men jeg skjønner hva ts snakker om! Det er jo "litt" spes at min venninne som har en vanlig lønn på cirka 450 i året, plutselig så at "inntekt 2023" blir på 1 400 000!! Hvor kommer dette tallet fra? Bra hun sjekket. Hun lo da og sa "I wish!" 

Anonymkode: e5187...1d6

Jeg fikk estimert 3,8 mill i lønn i fjor, fordi jeg tjente ekstra godt gjennom bonuser og merarbeid de tre siste månedene av året!

Anonymkode: 6b3d6...815

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Pensjonen har ikkje endret seg stort sidan ein  "gjekk av m/ pensjoni 2015".  Begynte tidleg   å planlegge /  sparing  til pensjonsalderen, og betalte siste avdraget / gjeldsrente  på boliglånet  som engang   var på 15-16 %. Tilsaman 2.5 mill. er blitt spart opp  på høgrentekonto etter møysommeleg sparing,  med en igjennomsnittleg rente på 1,5 -2 % for siste året.  Ekstremt lave renter på banksparing har ikkje gjitt en beskjenden avkastning over flere år.

Imidlertid var det  på skattekortet anført  en samlet renteinntekt for  året 2022 kr. 215.000,- .   

Skattetrekk på pensjon 35 %. med  en brutto pensjon på omlag kr. 24.000 i mnd..

Har nå sendt forespørsel til skattekontoret der eg ber dem redgjøre for dette, og undres på oom kalkulatoren deres har gått tom for strøm eller det er forsøk på svindel. 

Anonymkode: 7f094...32a

Lykke til med å få redegjørelse fra skatteetaten.

Er det første gang du har fått utstedt skattekort siden du ikke skjønner at du enkelt endrer dette selv?

Anonymkode: 42588...562

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Du vet at skattekort og skattemelding ikke er det samme? Og at du kan endre skattekortet selv slik at du får riktig skattetrekk?

Du sier du har 2,5 mill på høyrentekonto. Ingen høyrentekonto har vel utsikter til en rente på 8,6% i år heller, så med mindre du har andre investeringer i tillegg, så forstår du sikkert også at en renteinntekt på 215 000 ikke er et riktig anslag?

Anonymkode: 142e9...9e7

• Liker 1
Skrevet

Har ca 400 000 kr på konto og fikk estimert 115 000 kr i renteinntekter 😃 endret det litt ned..

Anonymkode: b7b07...69e

• Liker 1
Skrevet

Det er Finansdepartementet som har laget årets algoritme for skattekort, så Skattetaten har ikke så mye med det å gjøre utover å legge inn algoritmen. Det har vist seg å være noe helt feil med denne algoritmen for nesten samtlige.

Jeg fikk plutselig 1,6 millioner i forventet årslønn, mens jeg har hatt 950-980 000 siste årene. Også var det flere hundre tusen i renteinntekter når jeg har hatt 4000-5000 siste årene. Så bare å endre, du får ikke noe annet svar fra Skattetaten heller.

Anonymkode: a0632...71e

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nå har eg heldigvis såpass med datakunnskap at eg kunne  "få sjekket ut dette  selv".  Men,  mange pensjonister, og eldre er ikkje digitale brukere på nett, og her kan det reises noen spørsmål hvem som har ansvaret.  Alt skulle bli så mye enklere å  mer effektivisering med digitalisering, og  selvbetjening, men like fult så øker antall ansatte innenfor en rekke offentlige kontorer.   

Skrevet

Anonymkode: e22c9...b3e

Skrevet
10 hours ago, Evnti said:

Nå har eg heldigvis såpass med datakunnskap at eg kunne  "få sjekket ut dette  selv".  Men,  mange pensjonister, og eldre er ikkje digitale brukere på nett, og her kan det reises noen spørsmål hvem som har ansvaret.  Alt skulle bli så mye enklere å  mer effektivisering med digitalisering, og  selvbetjening, men like fult så øker antall ansatte innenfor en rekke offentlige kontorer.   

Kanskje man bør ta en ringerunde til eldre slektninger osv som man tror kan få problemer med dette? Min tante var blitt satt opp med over 50 000 for mye i skatt siden det var lagt inn skyhøy rente på sparepengene hennes. Ganske brutalt trekk fra en minstepensjon. 

Anonymkode: 43568...ec6

• Liker 1
Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

Virker som om det er veldig mye feil i år av en eller annen grunn.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Anonymkode: e22c9...b3e

Ja, alle bør sjekke skattekortet men desv. så er det mange som ikkje så kyndig på det. Nå ser  eg  yngre med datakunnskap  oppfordrer å sjekke skattekortet  til sine foreldre, besteforeldre 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...