marsvin Skrevet 21. desember 2022 #1 Skrevet 21. desember 2022 Ble litt lei meg på jobben i dag da jeg fortalte en kollega som lurte på hva jeg tjente og han reagerte med total stillhet, og så et «oi». Jeg tjener jo mindre enn han. Føler på at jeg tjener mindre enn de fleste.. Har lyst på kjæreste etterhvert og har datet en jeg liker som også tjener et par hundre tusen mer enn meg, men bekymret meg for at en sånn kjæreste har en økonomi jeg ikke vil klare å henge med på, hvis han vil vi skal dele 50/50 på alt og at jeg skal være med på alle dyre vaner.. Jeg synes at den som tjener mest i et forhold skal bidra mest. Men vet ikke hvordan det er vanlig å fordele dette? mitt inntrykk er (heldighvis) at mannen ikke synes det er dealbreaker at han tjener mer enn henne, men jeg ville jo tro også at de liker en dame med like høy økonomi ? hvis ikke kan hun jo ikke bli med på et høyt forbruk med mindre han spanderer og betaler mye
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2022 #2 Skrevet 21. desember 2022 Jeg tjener 50% mer enn samboeren og betaler ~30% mer enn henne på felleskostnadene inkl. rentekost. Helt fair det. Anonymkode: 4711e...119
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2022 #3 Skrevet 21. desember 2022 Den som tjener mest skal bidra mest helt klart. Men ikke så nøye om det bare er snakk om 2000 kr mer i lønn Anonymkode: a9407...a11 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2022 #4 Skrevet 21. desember 2022 For en utrolig frekk kollega du har. Anonymkode: 6a6e4...52a 1 1
PetterKanin Skrevet 21. desember 2022 #5 Skrevet 21. desember 2022 Om partner har et overforbruk du må være med på så bør partner betale mer.
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2022 #6 Skrevet 21. desember 2022 marsvin skrev (54 minutter siden): Ble litt lei meg på jobben i dag da jeg fortalte en kollega som lurte på hva jeg tjente og han reagerte med total stillhet, og så et «oi». Jeg tjener jo mindre enn han. Føler på at jeg tjener mindre enn de fleste.. Har lyst på kjæreste etterhvert og har datet en jeg liker som også tjener et par hundre tusen mer enn meg, men bekymret meg for at en sånn kjæreste har en økonomi jeg ikke vil klare å henge med på, hvis han vil vi skal dele 50/50 på alt og at jeg skal være med på alle dyre vaner.. Jeg synes at den som tjener mest i et forhold skal bidra mest. Men vet ikke hvordan det er vanlig å fordele dette? mitt inntrykk er (heldighvis) at mannen ikke synes det er dealbreaker at han tjener mer enn henne, men jeg ville jo tro også at de liker en dame med like høy økonomi ? hvis ikke kan hun jo ikke bli med på et høyt forbruk med mindre han spanderer og betaler mye Du får forhandle om å gå opp i lønn. Anonymkode: d6b16...548 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2022 #7 Skrevet 21. desember 2022 Hvis vi skulle ha betalt 50/50, så hadde vi bodd i et bøttekott og spist havregryn til middag, mens han hadde spart seg opp millioner på konto. Han tjener 3 x så mye som meg. (Jeg 400', han 1,2) Anonymkode: a4165...35b
Enmanelskeråhate Skrevet 21. desember 2022 #8 Skrevet 21. desember 2022 (endret) Betaler etter evne som regel, ikke redd for å bidra mest når jeg tjener mest Endret 21. desember 2022 av Enmanelskeråhate
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2022 #9 Skrevet 21. desember 2022 Et par hundretusen er jo ingenting. Men i et forhold skal man uansett dele 50/50 på faste kostnader. Om den som tjener mer så vil bruk mer av sitt på at man felles øker levestandarden er helt ok, men da må kvinnen bidra med noe annet. Feks å se bra ut. Anonymkode: 54818...006 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2022 #10 Skrevet 21. desember 2022 Vi har en hus/regningskonto som lån/strøm/kommunale avg/vedlikehold etc blir trekt fra + en matkonto. Dette er våre felleskontoer som vi setter inn 30% av det vi får utbetalt på huskonto og 10% inn på matkonto. Vi syns dette er en rettferdig ordning og den som tjener mest bidrar mest. Begge kontoene går med greit overskudd hver mnd i forholde til budsjett (faste regninger) men vi syns det er greit for da har vi en god buffer om vi plutselig skulle få vannlekkasje og må bytte tak. vi har hver vår bil og disse + andre hobbyer dekker vi hver for oss av de resterende pengene vi har igjen etter felleskostnader er betalt. Jeg har ca 55.000 utbetalt pr mnd og setter inn 16.500 på hus og 5.500 på mat/mnd, og Sambo har ca 30.000 utb og setter inn 9.000 på hus/3.000 på mat. Vi har ikke så mye lån på huset så betaler ca 7.800 i avdrag + 4.000 i strøm/forsikring/kom avg. Vi syns dette er rettferdig ordning og vi har rom for å bruke penger på egne «greier» uten at partner blir sur eller at det går utover hus/mat som tross alt er det viktigste vi må ha. Anonymkode: 0f740...313 1
Helene Skrevet 21. desember 2022 #11 Skrevet 21. desember 2022 Jeg har alltid tjent mindre enn mannen. Jeg har alltid betalt 50% av alle utgifter.
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2022 #12 Skrevet 21. desember 2022 Det er irrelevant om hun eller han tjener mer eller mindre enn den andre. Folk som styrer tiltrekningen etter dette har misforstått alt. Anonymkode: fee76...2aa 1
Kipling Skrevet 22. desember 2022 #13 Skrevet 22. desember 2022 Nå er vel konsensuset blant en del av kvinnene på forumet her at jeg er en tilbakestående huleboer, men personlig foretrekker jeg tradisjonelle kjønnsroller og da funker det faktisk veldig bra at mannen tjener bedre enn kvinnen, så det ville absolutt ikke vært noe problem for meg. Jeg syns mannen bør forsørge familien og at kvinnen er den som bruke ekstra tid på omsorg for barna etc, så når det kommer noen barn og ting blir hektisk så syns jeg det er fornuftig at noen går ned i stilling for å få tid til det uten å jobbe seg ihjel, og når han tjener best så blir den avgjørelsen uproblematisk. Tjener ganske godt allerede og det ser ut til å gå enda mer opp rimelig snart, så jeg ville ikke ha tenkt i det hele tatt over problemet med å forsørge henne som en byrde gitt at hun bidro på andre måter. Jeg vil veldig gjerne heller vite at barna kan komme hjem til en mor som faktisk er der når skolen er over enn at de må være på SFO fordi begge er på jobb, bare for å betale for en mer fancy bil/feriehus/noe annet piss ingen egentlig trenger. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå