AnonymBruker Skrevet 21. desember 2022 #1 Skrevet 21. desember 2022 Spleiser dere på alt / deler dere på utgifter? Anonymkode: 341b5...e97
Gjest Lykkedykker Skrevet 21. desember 2022 #2 Skrevet 21. desember 2022 Hun betaler mat/barnehage/det barna trenger.. Jeg står for alt det andre.
PepsiMinus Skrevet 21. desember 2022 #3 Skrevet 21. desember 2022 Strøm, forsikring og barnehage = 50/50 Leie og mat/husholdningsartikler = 60/40 Jeg betaler som regel det ungene skal ha, han betaler som regel for «kos» og legger i litt mer til bursdagsgaver/julegaver.
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2022 #4 Skrevet 21. desember 2022 Full felles økonomi, ingen mine dine penger, alt er vårt sammen. Er gift. Anonymkode: 69ea3...ed9 1
c_buk Skrevet 21. desember 2022 #5 Skrevet 21. desember 2022 Full felles økonomi her også. Begge bruker hva vi vil på hva vi vil. Vi har lik mentalitet angående pengeforvaltning så det byr ikke på noen problemer for oss. 1
always Skrevet 22. desember 2022 #7 Skrevet 22. desember 2022 Vi har hver vår økonomi. Betaler likt inn til fellesutgifter da. 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #8 Skrevet 22. desember 2022 Delt, den som har mest der og da bidrar mer enn den som ikke har noe. Anonymkode: 05ac9...6ca 2
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #9 Skrevet 22. desember 2022 Ja, selvfølgelig. Anonymkode: a778b...3aa
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #10 Skrevet 22. desember 2022 Vi har helt separat økonomi. Han betaler meg en sum hver måned for sin mat og sin del av felles faste utgifter. Jeg betaler alt annet. Anonymkode: c90d5...c8b 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #11 Skrevet 22. desember 2022 Semifelles. Jeg betaler mer for jeg tjener mer (kvinne). Anonymkode: 0259e...9bf
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #12 Skrevet 22. desember 2022 Gift. 100% felles. Føles utrolig rart å skulle ha separat økonomi. Jeg tjener nesten det dobbelte av henne, og kunne ikke falt meg inn å skulle leve et "luksusliv" mens hun skulle snudd på krona. Helt uaktuelt. Vi er en felles familie, og da er også økonomien felles. Får bare vondt i meg når jeg leser om de som har separat økonomi, der den ene parten (som regel mannen), lever livet med gutteturer til England, har dyre hobbyer, mens den andre knapt har rådt til å kjøpe seg et eneste klesplagg i måneden. Tror det er mange med separat økonomi som virkelig får merke det nå, når de månedelige utgiftene har gått til himmels. Anonymkode: 9faf3...1a0 7 2
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #13 Skrevet 22. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Gift. 100% felles. Føles utrolig rart å skulle ha separat økonomi. Jeg tjener nesten det dobbelte av henne, og kunne ikke falt meg inn å skulle leve et "luksusliv" mens hun skulle snudd på krona. Helt uaktuelt. Vi er en felles familie, og da er også økonomien felles. Får bare vondt i meg når jeg leser om de som har separat økonomi, der den ene parten (som regel mannen), lever livet med gutteturer til England, har dyre hobbyer, mens den andre knapt har rådt til å kjøpe seg et eneste klesplagg i måneden. Tror det er mange med separat økonomi som virkelig får merke det nå, når de månedelige utgiftene har gått til himmels. Anonymkode: 9faf3...1a0 Hvorfor skulle man merke det mer med separat økonomi mener du? Anonymkode: c90d5...c8b
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #15 Skrevet 22. desember 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Hvorfor skulle man merke det mer med separat økonomi mener du? Anonymkode: c90d5...c8b Tenkte spesielt på de som har forskjell i inntekt, noe som er ganske vanlig. F.eks. en sykepleier og en ingeniør. Fordi de de aller fleste med separat økonomi betaler 50/50, spesielt bolig. Du kan jo tenke deg om de totale månedlige utgiftene har steget med f.eks. 12.000,- som overhodet ikke er usannsynlig for de med høye lån. Et lån på 4 millioner har økt med nesten 9000,- i måneden på under 2 år. Ta med strømpriser fra helvete og enorm økning i matpriser og annet, så er man fort oppe i 12-15000 i måneden for mange husstander. Altså kanskje 6000,- pr. pers for de med saparat økonomi. Anonymkode: 9faf3...1a0 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #16 Skrevet 22. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tenkte spesielt på de som har forskjell i inntekt, noe som er ganske vanlig. F.eks. en sykepleier og en ingeniør. Fordi de de aller fleste med separat økonomi betaler 50/50, spesielt bolig. Du kan jo tenke deg om de totale månedlige utgiftene har steget med f.eks. 12.000,- som overhodet ikke er usannsynlig for de med høye lån. Et lån på 4 millioner har økt med nesten 9000,- i måneden på under 2 år. Ta med strømpriser fra helvete og enorm økning i matpriser og annet, så er man fort oppe i 12-15000 i måneden for mange husstander. Altså kanskje 6000,- pr. pers for de med saparat økonomi. Anonymkode: 9faf3...1a0 Når man velger bolig og livsstil gjør man jo det ut fra økonomi, og om den som har lavest inntekt i et forhold velger å leve over evne så har jo ikke det noe med separat økonomi å gjøre. Den med lavest inntekt ville jo slitt minst like mye om vedkommende bodde alene hvis denne hadde valgt en bolig og livsstil som var for dyr. Anonymkode: c90d5...c8b
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #17 Skrevet 22. desember 2022 Felles økonomi. Har helt likt syn på sparing og forbruk, så økonomi har aldri vært utgangspunkt for konflikt. Selv om det har vært store forskjeller begge veier, så har vi alltid sett på det som felles. Er gift, så er ikke så nøye på hvem som betaler for hva fra dag til dag. Anonymkode: 6581e...481 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #18 Skrevet 22. desember 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Når man velger bolig og livsstil gjør man jo det ut fra økonomi, og om den som har lavest inntekt i et forhold velger å leve over evne så har jo ikke det noe med separat økonomi å gjøre. Den med lavest inntekt ville jo slitt minst like mye om vedkommende bodde alene hvis denne hadde valgt en bolig og livsstil som var for dyr. Anonymkode: c90d5...c8b Jeg er enig i at man med separat økonomi må legge opp alt etter den som har minst, om det skal være bærekraftig. Men igjen, hva fører det til over tid? At den ene kan bruke vesentlig mer på seg selv, mens den som har minst kun kan se på godene denne unner seg? Eller at den som har mest får en stadig fetere bankkonto, som man til slutt skal ruke på hva? I et langvarig forhold ser jeg derfor ikke hvordan separat økonomi kan være en god løsning. Velger man først livet sammen må det være på like premisser. Så kan man heller regulere skjevdeling ved brudd i ektepakten. Anonymkode: 6581e...481 6
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #19 Skrevet 22. desember 2022 Jeg hadde felles økonomi med en med helt annet syn på og forhold til økonomi enn det jeg hadde, og kommer aldri til å ha felles økonomi med noen igjen. Jobber de deltid og har en jobb med minstelønn uten krav til utdannelse, da er det deres problem. Anonymkode: 080b2...a35 2
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #20 Skrevet 22. desember 2022 Vi har felles økonomi. Det er ikke mine/dine penger, det er våre. Alt går i samme pott likevel. Anonymkode: 7df33...dae
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå