BobbySocks Skrevet 22. desember 2022 #41 Skrevet 22. desember 2022 En ting er hva man spiser julaften, men at gubben nekter deg pinnekjøtt lillejulaften, den er sær. 2
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #42 Skrevet 22. desember 2022 3 minutter siden, AnonymBruker said: Jo det er viktig egentlig. Det vanlige i norge er å være litt grei med folk som har en annen tradisjon, og lage julemat som de er vant med, slik at man kan feks ha begge deler. Synes det er veldig ego å bare ønske det man selv er vant med. Da er man ikke en god vert. Men om du drar til utlandet så forstår kanske ikke de dette på samme måte som nordmenn gjør. Anonymkode: 12099...1a6 Det virker som om han ikke forstår viktigheten av dette. Han sier derimot at jeg kan lage pinnekjøtt i løpet av julen, men at han ikke forstår viktigheten av det. Han forstår ikke helt hvorfor jeg absolutt må ha det. Anonymkode: b5a27...196
Christina82 Skrevet 22. desember 2022 #43 Skrevet 22. desember 2022 Ryddet for avsporing. Christina82, mod
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #44 Skrevet 22. desember 2022 Nei, det betyr ikke så mye. Jeg er gift med en utenlandsk, de har sine mattradisjoner i jula, og jeg har spist det som vertskapet da har bydd på av mat når vi har vært der. Anonymkode: 18b81...2ba 1
MiominMio Skrevet 22. desember 2022 #45 Skrevet 22. desember 2022 Kan fint lage fest uten pinnekjøtt eller ribbe Jeg bryr meg ikke så mye om hva det er egentlig er oppvokst med både kalkun, and og ribbe så pinnekjøtt var nytt når jeg møtte mannen. Han er veldig på at det er ikke jul uten pinnekjøtt så da blir det pinnekjøtt. Nyttår så skal vi lage oss måltid med kveite 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #46 Skrevet 22. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Interessante svar i denne tråden. Husker den andre tråden om hun som skulle feire jul hos moren, og var skuffa over at mora ikke skulle servere maten de var vant med på julaften. Da var det mye fokus på å "spise det man får servert", " verten bestemmer" osv. Men her, når det er snakk om å feire jul hos svigers skal de servere det TS ønsker? Når det er sagt synes jeg mannen til TS kunne fåreslått for foreldrene at TS og han tilbereder pinnekjøtt for den en dag i jula, men dersom svigers ikke liker pinnekjøtt er det noe annet. Da ville jeg droppet pinnekjøtt og spist det hjemme før/etter jul. Anonymkode: 4376a...00a Du misforstår. Det vi reagerer på denne tråden er; "men mannen var ikke enig. Han forstår ikke hvorfor jeg har så høyt ønske om pinnekjøtt i julen" Altså mannens respons. Hadde hun skrevet "mannen forstår dette betyr mye for meg, men vi er hos svigers så han mener også det blir styrete, og foreslår derfor at vi tar pinnekjøtt i romjulen når vi er hjemme igjen". Så ville samboeren fått mye mer støtte i denne tråden Anonymkode: 68fb7...2f7 2
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #47 Skrevet 22. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Interessante svar i denne tråden. Husker den andre tråden om hun som skulle feire jul hos moren, og var skuffa over at mora ikke skulle servere maten de var vant med på julaften. Da var det mye fokus på å "spise det man får servert", " verten bestemmer" osv. Men her, når det er snakk om å feire jul hos svigers skal de servere det TS ønsker? Når det er sagt synes jeg mannen til TS kunne fåreslått for foreldrene at TS og han tilbereder pinnekjøtt for den en dag i jula, men dersom svigers ikke liker pinnekjøtt er det noe annet. Da ville jeg droppet pinnekjøtt og spist det hjemme før/etter jul. Anonymkode: 4376a...00a Det jeg reagerer på er ikke det at TS skal få servert noe annet på julaften. For man spiser det de har det man er, uavhengig av hva man kanskje er vandt til hjemmefra. Men det jeg reagerer på er at mannen ikke en gang kan være med på å ha pinnekjøtt på lille julaften. Man trenger ikke direkte å forstå noe, for å ha empati for noen. Mannen kunne godt ha hatt forståelse for at det er mange tradisjoner som sitter dypt, og at det er mulig å gjøre noen små tiltak for at alle skal få en fin jul, som å ha pinnekjøtt den 23. Anonymkode: a2a3f...47c 3
-jk- Skrevet 22. desember 2022 #48 Skrevet 22. desember 2022 Det spiller ingen rolle for meg hva jeg spiser på julaften, så lenge det ikke er pinnekjøtt eller lutefisk...
Kittykat Skrevet 22. desember 2022 #49 Skrevet 22. desember 2022 (endret) Jeg kan ikke bestemme hva andre skal servere av mat på julaften, så når vi er hos andre på julaften, så spiser jeg det som blir servert der. Men det er heldigvis pinnekjøtt som blir servert også hos samboeren sin familie. Men for meg så blir det ikke skikkelig jul uten pinnekjøtt. Det har alltid vært pinnekjøtt på julaften i alle år mens jeg bodde hjemme hos mine foreldre. Og den tradisjonen har vi, barna, ført videre. F eks så er det kun jeg som spiser pinnekjøtt på julaften. Samboeren min og barna våre liker ikke pinnekjøtt, så de vil heller ha pølser. Så vi har pølser i tillegg. Men din mann kan jo ikke legge veto på hvilken mat dere skal ha i julen. Siden dere skal feire jul hos hans familie, så lager du deg pinnekjøtt lille julaften, en dag i romjulen eller på nyttårsaften. Man respekterer skikken hos dem man skal være hos, men dette skal gå begge veier. Dvs at den ene parten ikke skal bestemme alt av mat 100%. Dere har to forskjellige tradisjoner til jul og det er faktisk plass til begge tradisjonene i løpet av julen. Man kan ha en tradisjon på julaften og en tradisjon i romjulen eller nyttårsaften. Det er viktig å ha plass til tradisjoner fra begge sider. Endret 23. desember 2022 av Kittykat 1 3
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2022 #50 Skrevet 23. desember 2022 Heldigvis spiser begges familier pinnekjøtt julaften. Men jeg kunne spust ribbe eller kalkun. Hadde blitt skuffet om det ble servert fisk. Hadde garantert laget pinnekjøtt minst en gang i løpet av julen. Kjøp en pakke pinnekjøtt. Damp og frys evt rester, eller bruk rester i lompe eller i lapskaus. Anonymkode: 49791...483
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2022 #51 Skrevet 23. desember 2022 AnonymBruker skrev (På 21.12.2022 den 22.27): Det eneste jeg er opptatt av er at ingen får fise når jeg åpner julegaven. Husker en gang når onkel brakfes akkurat når jeg pakket opp og jeg mistet all julestemning! Anonymkode: 94490...112 😂😂😂😂😂 Anonymkode: 18380...e8c
Helene Skrevet 23. desember 2022 #52 Skrevet 23. desember 2022 Jul uten pinnekjøtt er ikke jul for meg. Har bodd i utlandet, pinnekjøtt fikk jeg likevel. Takk til norsk kirke i utlandet og norskeklubben. Hjemme, jeg lager selvfølgelig pinnekjøtt. X ønsket ribbe. Jeg laget det og. Han ville ha full pakke, ribbe, medister og såsiser. Jeg laget alt. Han spiste ikke maten, ble for mett. I dag, ferdig med å kaste mat. Pinnekjøttet blir spist.
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2022 #53 Skrevet 23. desember 2022 Jeg har også en utenlandsk mann, og jeg ble invitert hjem til dem i fjor for å feire jul, for da hadde moren laget «julemat» som i mine øyne er pinnekjøtt eller lammelår. Både jeg og han er muslimer, så vi spiser ikke svin. Og det var heller ikke en særlig feiring mtp. At det ikke er en høytid for oss, men likevel samles vi for å være med våre nærmeste. Jeg trodde med hånda på hjerte at jeg skulle få servert pinnekjøtt, mens jeg fikk servert en svær kotte med ris, og litt kjøttbiter opp i. Det var det verste. Jeg ville aldri ha spist nor slikt igjen på en julaften. Jeg har alltid servert pinnekjøtt mot julaften, og synes var rart å få så mye ris på en kveld Anonymkode: 66358...b41
Blueberrymuffin Skrevet 23. desember 2022 #54 Skrevet 23. desember 2022 AnonymBruker skrev (På 21.12.2022 den 22.16): Jeg synes det ikke er det samme. Har en mann som er utenlandsk. Vi skal feire jul hos hans familie. Og da blir det ikke pinnekjøtt. Foreslo å ha pinnekjøtt lillejulaften, men mannen var ikke enig. Han forstår ikke hvorfor jeg har så høyt ønske om pinnekjøtt i julen. Er du veldig bestemt om hvilke mat som du ønsker å spise i julen? Eller betyr det ikke så mye ? Anonymkode: b5a27...196 Høres respektløst ut at han, nekte deg pinnekjøtt begge dagene når han vet det betyr mye for deg. Han kunne hatt såpass respekt for deg at dere møttes på halvveien med pinnekjøtt en av dagene, siden han bestemmer hva dere spiser julaften. At han ikke engang ønsker å forstå at noe kan være viktig, et sånn forhold hadde jeg aldri orket.
Hedda-78 Skrevet 24. desember 2022 #55 Skrevet 24. desember 2022 Hvorfor kan ikke bare du lage pinnekjøtt akkurat den dagen du vil, hjemme hos dere selv? Må du ha tillatelse fra mannen?
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2022 #56 Skrevet 24. desember 2022 AnonymBruker skrev (På 21.12.2022 den 22.16): Jeg synes det ikke er det samme. Har en mann som er utenlandsk. Vi skal feire jul hos hans familie. Og da blir det ikke pinnekjøtt. Foreslo å ha pinnekjøtt lillejulaften, men mannen var ikke enig. Han forstår ikke hvorfor jeg har så høyt ønske om pinnekjøtt i julen. Er du veldig bestemt om hvilke mat som du ønsker å spise i julen? Eller betyr det ikke så mye ? Anonymkode: b5a27...196 Jeg syntes du burde ta deg sammen. Du kan spise pinnekjøtt absolutt alle dager unntatt disse to. Værsågod hiv innpå 363 dager i året men hold god tone lille og julaften. Anonymkode: 39661...0a3
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2022 #57 Skrevet 24. desember 2022 On 12/22/2022 at 9:30 AM, AnonymBruker said: Interessante svar i denne tråden. Husker den andre tråden om hun som skulle feire jul hos moren, og var skuffa over at mora ikke skulle servere maten de var vant med på julaften. Da var det mye fokus på å "spise det man får servert", " verten bestemmer" osv. Men her, når det er snakk om å feire jul hos svigers skal de servere det TS ønsker? Anonymkode: 4376a...00a Har vi lest samme tråd? Jeg ser ingen som mener det. Anonymkode: 62627...8ed
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå