Gå til innhold

Jul uten pinnekjøtt..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde slått opp. Mannen må være psykopat!

Anonymkode: c461a...ef0

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men mannen til TS er ikke enig i at de skal lage den maten hun er vant med og vil ha andre dager også. Det handler om å gi og ta, tenker jeg, en kan ikke kjøre et slikt egoløp når man er gift.

Er forsåvidt enig i at man må spise noe annet om man er invitert i et selskap hvor de ikke serverer pinnekjøtt, men det må være mulig for mannen til TS å være fleksibel og gå med på å ha pinnekjøtt en annen dag. Hadde faktisk blitt sint om mannen nektet med favorittjulematen min. Skulle TS ha tatt det på hans nivå, kunne hun også sagt at hun ikke vil dra bort til foreldrene hans fordi de ikke serverer maten hun vil ha. 

Anonymkode: 190f1...1d1

Ja, den biten er jeg enig i:) Hadde gitt blaffen i hva mannen hadde sagt til det.

• Liker 1
Skrevet

Jeg kan ikke fordra pinnekjøtt og vil helst ha ribbe. Skal bort både julaften og nyttårsaften og det er pinnekjøtt på menyen. Kjipt, men blir mett av potet også.

Skrevet
visp skrev (1 minutt siden):

Hadde gitt blaffen i hva mannen hadde sagt til det.

Jeg og😅

Anonymkode: 190f1...1d1

• Liker 2
Skrevet

Dette er et spørsmål til TS: spiser dere julemat i henhold til din manns tradisjoner dersom dere feirer med din familie? Eller er det bare dine tradisjoner som teller? 

Skrevet
Ullvott skrev (1 minutt siden):

Dette er et spørsmål til TS: spiser dere julemat i henhold til din manns tradisjoner dersom dere feirer med din familie? Eller er det bare dine tradisjoner som teller?

Du misser jo poenget totalt

det er 8-9 middager i julen, TD ønsker Pinnekjøtt en av dagene men får ikke lov. 

det er mannen i forholdet det er noe galt med her

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Nei, jeg hadde overlevd en julaften uten ribbe.  Men jeg synes man bør kompromisse når man har forskjellige tradisjoner.  

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor har han vetorett på hva dere skal spise alle dagene i julen? Og det spiller vel ingen rolle om han forstår hvorfor, han vet jo det er viktig for deg, og det burde være grunn god nok. 

Anonymkode: 0a68d...ee4

Dette

Anonymkode: 93c80...87d

Skrevet

Denne hører hjemme på samlivsforumet, ikke under mat og drikke.

Å gå en jul uten tradisjonell julemat hadde jeg klart helt fint. 

Å leve med en mann som nektet meg en rett jeg ønsket meg, og som det var mulig å lage i løpet av en viss periode, det hadde jeg ikke gjort. 

Anonymkode: 68fb7...2f7

• Liker 2
Skrevet

Jeg vokste opp med reinsdyrsteik på julaften, pinnekjøtt hos min ene tante og ribbe hos min andre. Så jeg har fra jeg var liten vært vant med at hva man spiser på julaften kan variere.

Det som er viktig for meg er at jeg i løpet av julen vil spise både pinnekjøtt og ribbe, men det er ikke viktig for meg hvilke dager det er.

Skrevet

Jeg er vant med pinnekjøtt julaften og det blir liksom ikke jul uten… MEN jeg har aldri laget noe nummer ut av det om vi har fått noe annet. En gang fikk vi 3-retters som var veldig flott, men ingenting jeg forbant med julemat. Man kan ikke tvinge verten til sine tradisjoner. 

Anonymkode: 75df3...ff4

• Liker 1
Gjest Vetatjegikkevet
Skrevet (endret)

Hvor lenge skal dere være borte? Jeg er oppvokst med å dra et annet sted med andre tradisjoner annenhver jul, og da har vi alltid hatt en ekstra julekveld for kjernefamilien hjemme i tillegg.

Av praktiske årsaker har vi ikke tatt med alle gaver på flyet, så vi har både pyntet oss, spist julematen som hører til hos oss og åpent noen gaver til og fra hverandre en dag etter at vi kom hjem fra julebesøket. Det må jo gå an hos dere også?

Ellers er jo nyttårsaften som noen foreslår, en fin pinnekjøttdag. 

Endret av Vetatjegikkevet
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg synes det ikke er det samme. Har en mann som er utenlandsk. Vi skal feire jul hos hans familie. Og da blir det ikke pinnekjøtt. Foreslo å ha pinnekjøtt lillejulaften, men mannen var ikke enig. Han forstår ikke hvorfor jeg har så høyt ønske om pinnekjøtt i julen. 

Er du veldig bestemt om hvilke mat som du ønsker å spise i julen? Eller betyr det ikke så mye ? :)

Anonymkode: b5a27...196

Er vokst opp med pinnekjøtt, dog liker alle egentlig ribbe best. Et år har vi hatt ribbe til jul, og det «luktet» ikke jul altså, alle satt med samme følelse av at det ikke var helt jul.

Hadde jeg vært deg, hadde jeg laget pinnekjøtt til meg selv lille julaften. Tradisjoner er viktige!

Anonymkode: a2a3f...47c

Skrevet

Jeg ville ha respekt deres tradisjoner. Pinnekjøtt kan du spise i romjulen.

Skrevet

Jeg bryr meg ikke om hva som spises i julen, så lenge det er godt. Mannen min er også utenlandsk. Hans mattradisjoner på julaften er helt kurant, det er veldig godt. Men de øvrige dagene er helt krise. Det spises kun brødmat. Riktig nok med fancy pålegg, men ei brødskive er ei brødskive uansett hvordan man vrir og vender på det.

Anonymkode: a49ca...fad

• Liker 1
Skrevet
10 hours ago, Ullvott said:

Man respekterer skikken der man er og er åpen for at ens egne tradisjoner verken er mer eller mindre verdt enn andres. 

Jeg respekterer skikken, men tenker på å lage pinnekjøtt før vi drar  :)

Skrevet

Fast hos oss er ribbe julaften, kveite 1. juledag, kalkun nyttårsaften og pinnekjøtt 1. nyttårsdag 🧑‍🎄

Anonymkode: 05dfb...1af

Skrevet

Interessante svar i denne tråden. Husker den andre tråden om hun som skulle feire jul hos moren, og var skuffa over at mora ikke skulle servere maten de var vant med på julaften. Da var det mye fokus på å "spise det man får servert", " verten bestemmer" osv. Men her, når det er snakk om å feire jul hos svigers skal de servere det TS ønsker?

Når det er sagt synes jeg mannen til TS kunne fåreslått for foreldrene at TS og han tilbereder pinnekjøtt for den en dag i jula, men dersom svigers ikke liker pinnekjøtt er det noe annet. Da ville jeg droppet pinnekjøtt og spist det hjemme før/etter jul.

Anonymkode: 4376a...00a

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg synes det ikke er det samme. Har en mann som er utenlandsk. Vi skal feire jul hos hans familie. Og da blir det ikke pinnekjøtt. Foreslo å ha pinnekjøtt lillejulaften, men mannen var ikke enig. Han forstår ikke hvorfor jeg har så høyt ønske om pinnekjøtt i julen. 

Er du veldig bestemt om hvilke mat som du ønsker å spise i julen? Eller betyr det ikke så mye ? :)

Jo det er viktig egentlig. Det vanlige i norge er å være litt grei med folk som har en annen tradisjon, og lage julemat som de er vant med, slik at man kan feks ha begge deler. Synes det er veldig ego å bare ønske det man selv er vant med. Da er man ikke en god vert. 

Men om du drar til utlandet så forstår kanske ikke de dette på samme måte som nordmenn gjør. 

Anonymkode: 12099...1a6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Er dere gift med barn eller?

Han er litt psycho som er så lite interessert i deg og dine ønsker da. Virker jo veldig avvisende når han rett og slett ikke "forstår" at du har en juletradisjon med mat som hører til. Det er ikke normalt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...