Gå til innhold

Jul uten pinnekjøtt..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes det ikke er det samme. Har en mann som er utenlandsk. Vi skal feire jul hos hans familie. Og da blir det ikke pinnekjøtt. Foreslo å ha pinnekjøtt lillejulaften, men mannen var ikke enig. Han forstår ikke hvorfor jeg har så høyt ønske om pinnekjøtt i julen. 

Er du veldig bestemt om hvilke mat som du ønsker å spise i julen? Eller betyr det ikke så mye ? :) 

Anonymkode: b5a27...196

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det betyr absolutt ingenting. Vi kan spise det vi vil året rundt. Det hadde kanskje vært viktig om jeg levde på vassgraut resten av året. 

• Liker 5
Skrevet

Nei, for meg betyr det ikke så mye hva jeg spiser i julen. Jeg bryr meg nok ganske lite om tradisjoner, det være seg rundt mat eller andre ting.

• Liker 3
Skrevet

Det eneste jeg er opptatt av er at ingen får fise når jeg åpner julegaven. Husker en gang når onkel brakfes akkurat når jeg pakket opp og jeg mistet all julestemning!

Anonymkode: 94490...112

• Hjerte 1
Skrevet

Hva derecskal spise istedenfor har mye å si for hbirdan jeg hadde reagert. Pinnekjøtt kan jeg uansett spise i romjulen.

Anonymkode: bc1c6...de8

• Liker 2
Skrevet (endret)

Likar han ikkje lam eller kje? Kva skal dei eta? I eit ekteskap lyt ein både gje og ta - pinnekjøt ein av joledagane læt som ein god idé. 

Endret av Nattens rytter
  • Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg synes det ikke er det samme. Har en mann som er utenlandsk. Vi skal feire jul hos hans familie. Og da blir det ikke pinnekjøtt. Foreslo å ha pinnekjøtt lillejulaften, men mannen var ikke enig. Han forstår ikke hvorfor jeg har så høyt ønske om pinnekjøtt i julen. 

Er du veldig bestemt om hvilke mat som du ønsker å spise i julen? Eller betyr det ikke så mye ? :)

Anonymkode: b5a27...196

Selfølgelig betyr det mye . Hva med nyttårsaften da? Kan det vere et alternativ ? 

Anonymkode: 039f8...50f

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Foreslo å ha pinnekjøtt lillejulaften, men mannen var ikke enig. Han forstår ikke hvorfor jeg har så høyt ønske om pinnekjøtt i julen. 

Hvorfor har han vetorett på hva dere skal spise alle dagene i julen? Og det spiller vel ingen rolle om han forstår hvorfor, han vet jo det er viktig for deg, og det burde være grunn god nok. 

Anonymkode: 0a68d...ee4

• Liker 11
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg skjønner deg kjempe godt! Det er liksom ikke jul uten. 

Om vi feirer ett sted uten pinnekjøtt har vi alltid pinnekjøtt innen nyttårsaften for p kompensere. Teit I know, men det er bare viktig for meg uten at jeg vet hvorfor. 

Anonymkode: 2879f...5ac

• Liker 8
Skrevet

Det er bare pinnekjøtt som er helt jul for meg, men selvfølgelig hadde det gått fint å følge vertskapets tradisjoner om vi feiret borte. Vi har pinnekjøtt på nyttårsaften også. 

• Liker 1
Skrevet

Vil gjerne ha både pinnekjøtt og ribbe iløpet av julen, må ikke være på julaften da. 

Anonymkode: f3eae...5c1

• Liker 1
Skrevet

Ryddet for nedsettende kommentar. 

Christina82, mod

• Liker 1
Skrevet

Alt man er vant med er av betydning...  Tror f.eks. jeg skulle hatt problemer med å få "julefølelsen" om jeg befant meg i Australia med grillmat, palmetrær,  lukten solbrent hud, saltvann, (og/eller solkrem) , folk i bermuda-shorts og t-skjorte, osv.. Det sagt - så hadde sikkert forandret seg med tid og repetisjon (tradisjon),  det som med alt annet... 

Lurer som noen andre her på hvorfor "mannen ikke er enig",  når det åpenbart er av betydning for deg, men...  Med mindre det var snakk om å lage pinnekjøtt hos de dere skal feire hos da:klo:  

• Liker 4
Skrevet
visp skrev (40 minutter siden):

Nei, det betyr absolutt ingenting. Vi kan spise det vi vil året rundt. Det hadde kanskje vært viktig om jeg levde på vassgraut resten av året. 

Mat er en av de viktigste tradisjonene vi har i julen, og julen hadde ikke blitt det samme uten pinnekjøtt. Det må være lov å si det uten å ha spist vassgraut hele året? Hadde selvsagt ikke gjort en sak ut av det, hva skal man gjøre liksom? Men skuffet innerst inne? Jupp.
Noen hadde sikkert tatt med pinnekjøtt? Det må være lov det, mange tar med sin egen mat om de ikke spiser det som blir servert. Kan eventuelt tilby å lage litt pinnekjøtt til familien hans, TS? Det er bare koselig med norske mattradisjoner også.

Anonymkode: 190f1...1d1

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Hvorfor har han vetorett på hva dere skal spise alle dagene i julen? Og det spiller vel ingen rolle om han forstår hvorfor, han vet jo det er viktig for deg, og det burde være grunn god nok. 

Anonymkode: 0a68d...ee4

Helt enig. Han er gift med en nordmann, hvorfor skal ikke TS spise det hun er vant med å spise? Om ikke julaften, så hverfall en annen dag. Skal du til hans familie og spise den tradisjonsrike maten deres, så må han vise deg den samme respekten.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Mat er en av de viktigste tradisjonene vi har i julen, og julen hadde ikke blitt det samme uten pinnekjøtt. Det må være lov å si det uten å ha spist vassgraut hele året? Hadde selvsagt ikke gjort en sak ut av det, hva skal man gjøre liksom? Men skuffet innerst inne? Jupp.
Noen hadde sikkert tatt med pinnekjøtt? Det må være lov det, mange tar med sin egen mat om de ikke spiser det som blir servert. Kan eventuelt tilby å lage litt pinnekjøtt til familien hans, TS? Det er bare koselig med norske mattradisjoner også.

Og jeg skjønner ikke hvorfor man gjør så big deal ut av at egne tradisjoner skal følges. Hun er invitert bort og da tar man det som tilbys der. Helt sikker på at dette er godt også. Nå misliker jeg jula da, så sikkert derfor sånt ikke er viktig for meg. Dessuten lager jeg stort sett maten, og de som snakker høyest om hva som MÅ spises på julaften er stort sett de som alltid kommer til dekket bord (jeg sier ikke at det gjelder ts).

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Man respekterer skikken der man er og er åpen for at ens egne tradisjoner verken er mer eller mindre verdt enn andres. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Det eneste jeg er opptatt av er at ingen får fise når jeg åpner julegaven. Husker en gang når onkel brakfes akkurat når jeg pakket opp og jeg mistet all julestemning!

Anonymkode: 94490...112

🤣🤣🤣🤣

Anonymkode: a2bc7...a88

Skrevet
visp skrev (Akkurat nå):

Og jeg skjønner ikke hvorfor man gjør så big deal ut av at egne tradisjoner skal følges. Hun er invitert bort og da tar man det som tilbys der. Helt sikker på at dette er godt også. Nå misliker jeg jula da, så sikkert derfor sånt ikke er viktig for meg. Dessuten lager jeg stort sett maten, og de som snakker høyest om hva som MÅ spises på julaften er stort sett de som alltid kommer til dekket bord (jeg sier ikke at det gjelder ts).

Men mannen til TS er ikke enig i at de skal lage den maten hun er vant med og vil ha andre dager også. Det handler om å gi og ta, tenker jeg, en kan ikke kjøre et slikt egoløp når man er gift.

Er forsåvidt enig i at man må spise noe annet om man er invitert i et selskap hvor de ikke serverer pinnekjøtt, men det må være mulig for mannen til TS å være fleksibel og gå med på å ha pinnekjøtt en annen dag. Hadde faktisk blitt sint om mannen nektet med favorittjulematen min. Skulle TS ha tatt det på hans nivå, kunne hun også sagt at hun ikke vil dra bort til foreldrene hans fordi de ikke serverer maten hun vil ha. 

• Liker 4
Skrevet
Ullvott skrev (2 minutter siden):

Man respekterer skikken der man er og er åpen for at ens egne tradisjoner verken er mer eller mindre verdt enn andres. 

Helt enig, men det må gå begge veier.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...