Gå til innhold

Venninne i helsevesenet gjør meg paranoid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har siste 5 årene periodevis slitt veldig med søvn. Jeg kan gå 7-8 dager med 1-3 timer søvn i døgnet før dette ender i feber, hørselshallusinasjoner, hukommelsestap, dobbeltsyn etc. Ekstremt ubehagelig. Jeg sovner ikke samme pokker hva jeg gjør i disse periodene. Til vanlig funker søvnhygiene råd og meditasjon veldig godt, men ikke alltid. Dette skjer ikke ofte. Jeg har derfor fått utskrevet Imovane av fastlegen, som jeg tar ved behov. Har en regel med meg selv å aldri ta dem mer enn 3 dager på rad, noe jeg følger. Dette fungerer kjempebra og får meg enkelt over kneika de verste periodene. 

Dette ble et tema med en venninne som er helsearbeider, og hun gikk jo helt i fistel. Mente det var uforsvarlig å ta disse i så mange år, og skjønte ikke at fastlegen skrev ut og skrev ut som hun sa. Jeg sa jeg tok dem sjelden, jeg sa at jeg fikk ut 30 tbl i juli og har ennå 10 igjen - noe jeg ikke anser som «avhengighet» 🤷🏽‍♀️ Hun mente at med bakgrunn av sitt yrke visste hun dette og sa jeg måtte kutte de ut snarest.. Jeg trodde legen min hadde kontroll, men hun sier de skriver ut slike preparat i hytt og dynevær uten å følge med? 

Vet jeg ikke burde være så usikker for jeg kjenner jo godt at jeg slett ikke er avhengig… Men hun vet jo mye mer om dette enn meg som er regnskapsmedarbedier liksom, så jeg kjenner jeg blir litt paranoid på hvor farlige disse pillene er?

Anonymkode: 8a380...c3a

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har siste 5 årene periodevis slitt veldig med søvn. Jeg kan gå 7-8 dager med 1-3 timer søvn i døgnet før dette ender i feber, hørselshallusinasjoner, hukommelsestap, dobbeltsyn etc. Ekstremt ubehagelig. Jeg sovner ikke samme pokker hva jeg gjør i disse periodene. Til vanlig funker søvnhygiene råd og meditasjon veldig godt, men ikke alltid. Dette skjer ikke ofte. Jeg har derfor fått utskrevet Imovane av fastlegen, som jeg tar ved behov. Har en regel med meg selv å aldri ta dem mer enn 3 dager på rad, noe jeg følger. Dette fungerer kjempebra og får meg enkelt over kneika de verste periodene. 

Dette ble et tema med en venninne som er helsearbeider, og hun gikk jo helt i fistel. Mente det var uforsvarlig å ta disse i så mange år, og skjønte ikke at fastlegen skrev ut og skrev ut som hun sa. Jeg sa jeg tok dem sjelden, jeg sa at jeg fikk ut 30 tbl i juli og har ennå 10 igjen - noe jeg ikke anser som «avhengighet» 🤷🏽‍♀️ Hun mente at med bakgrunn av sitt yrke visste hun dette og sa jeg måtte kutte de ut snarest.. Jeg trodde legen min hadde kontroll, men hun sier de skriver ut slike preparat i hytt og dynevær uten å følge med? 

Vet jeg ikke burde være så usikker for jeg kjenner jo godt at jeg slett ikke er avhengig… Men hun vet jo mye mer om dette enn meg som er regnskapsmedarbedier liksom, så jeg kjenner jeg blir litt paranoid på hvor farlige disse pillene er?

Det er en avveining mellom hva som er værst: søvnmangelen og problemene det medfører eller Imovane.

Å ta Imovane "ved behov" er ikke det samme som å bruke det som en fast medisin. Jeg har selv fått Imovane på samme måte som deg; til p ha ved behov. Legen din ville nok ikke skrevet ut om du ba om mer etter kort tid. De har en viss kontroll på det og hver person har ulike behov. Selv tar jeg heller Imovane over hørselshallusinasjoner !

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg tenker at du bør prioritere å høre på fastlegen din, som jo tross alt er lege, fremfor hun som «bare» er en helsearbeider!

Og så er det nok lurt å ikke diskutere medisiner med henne flere ganger…

Anonymkode: 31d13...008

• Liker 17
  • Nyttig 7
Skrevet

Be henne holde kjeft. Hun er er ikke lege, og ikke legen din. Du tar jo ikke mye engang. Veldig slitsomt med slike "eksperter".

Anonymkode: 7b834...b36

• Liker 9
  • Nyttig 10
Skrevet

Er en grunn til at man har en lege som kjenner pasienten!

Anonymkode: c6d97...4f9

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg er enig i at imovane er "fælt", har tatt det selv. Men hvis du kun tar det en sjelden gang, og ikke regelmessig, så serjeg ikke problemet. 

Anonymkode: c92b0...cfe

• Nyttig 1
Skrevet

Hei 🙂 jeg vet ikke hva du legger i helsearbeider? Helsefagarbeider? Jeg er hjelpepleier, og vet bedre enn å gi råd over legen. Det jeg kan si er at søvnmangel i den forstand at du får hallusinasjoner, feber og etc går ut over hele kroppen din, du har større risiko for depresjon, selvmordstanker, hjerte kar sykdommer, diabetes, overvekt, i tillegg kan man rett og slett gå inn i en psykose. Har du vært på søvnklinikk når du har disse periodene dine? 

Nå skal ikke jeg si det ene eller det andre, annet enn hør på legen din over venninnen din. Legen vet best.

Anonymkode: 78134...613

• Liker 10
  • Nyttig 3
Skrevet

Hun er ute å kjøre. Hør på legen din.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Ikke lege, ikke din lege. Dette kan og bør du overse.

Anonymkode: 29cfd...534

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet

Overse venninnen din, hør på legen din. Du har ikke gjort noe galt. 

Anonymkode: aed6a...003

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hør på legen din. Etter det jeg har lært, så bruker du de helt riktig. Det er hver dag og i årevis en ikke skal ta de.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Ho er hysterisk. Du har kontroll. Venninna di verkar uerfaren. Forhold deg til legen, du

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Drit tynt i din venninne og beskytt deg selv ved å ikke innvie vennene dine i opplysninger om behandling av din helse. Jeg bruker Seroquel fast, hver dag, for å sove og ikke ende ufør og ødelagt. Foreskrevet av psykiater og lege. Mine venner har ikke noe med dette å gjøre.

Anonymkode: 28efc...d08

• Liker 3
Skrevet

Helsearbeider som i helsefagarbeider  eller legesekretær? De har ingen medisinsk kompetanse. Søvnmangel er også ekstremt dårlig for helsa. Bare hold deg til det du og legen har blitt enige om.

Anonymkode: 0710b...e65

• Liker 3
Skrevet

Legen min sa det samme. 

Anonymkode: ef32a...ebd

Skrevet

Jeg er også skeptisk til Imovane til fast bruk, men det høres ut som at du og legen din har kontroll og at det har en solid oppveiing for hvordan dagene dine er uten på det verste.

Legen din er utdannet i medisiner, har garantert flere medikamentkurs bak seg og sikkert noen års erfaring. Hvis det er helsefagarbeider venninnen din er har hun minimalt med medikamentutdanning og har sikkert kun vært borti eller hørt brukere/pasienter som har slitt med avhengighet. Tenker det er greit å høre på legen din her.

Anonymkode: ea633...186

• Liker 2
Skrevet

Du tar det riktig så hør på legen din. Jeg er psykiatrisk sykepleier og har lest mye forskning om dette. Så lenge man tar det i ny og ne slik som du beskriver så har det ingenting å si. Søvn er ekstremt viktig for kroppen. 

Anonymkode: 1027c...d69

• Liker 3
Skrevet

Søvn er EKSTREMT viktig for kroppen, for å holde hjernen i gang og virksom.

At en venninne setter seg til doms over din fastlege,som har bedre oversikt over din situasjon og din helse enn henne, på denne måten er ikke annet enn utrolig kritikkverdig.

Hun har ikke grunnlag til å uttale seg og ihvertfall ikke når det gjelder sporadisk bruk av sovemedisin, som du faktisk trenger. Om hun er så innmari oppsatt på å skulle hjelpe deg, be henne om å utdanne seg til å bli fastlege og gå inn den veien.

Hva i alle dager mener hun at du skal gjøre da???

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Venninna de er gal og maktsyk! 

Skrevet

Når noen som ikke kjenner hele din medisinske historie prøver å komme med råd, er min erfaring å bare spørre "er du fastlegen min?". Og så snakke om noe annet.

Hun har ingenting med å kommentere hvilke legemidler du går på. Hun blander seg og har ingen rett til å gjøre det.

Jeg har kronisk sykdom og får stadig "gøye" råd, og lar de bare prelle av.

Anonymkode: f7c14...cb7

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...