AnonymBruker Skrevet 21. desember 2022 #1 Skrevet 21. desember 2022 Jeg har en jente på snart 4 år som har sittet bakovervendt frem til nå, men med ny bil er det veldig vanskelig å få plass til bakovervendt sete. Det går veldig utover plassen til setet foran, og jeg har flere store barn og trenger plassen. Vet at hun bør sitte bakovervendt lenger, men tror ikke jeg får det til. Hun er 100 cm og 15 kg. Hva slags sete bør jeg velge? Beltestol? Forovervendt med 5 punkt sele? Forovervendt med pute (cybex)? Anonymkode: 7af1c...76f
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2022 #2 Skrevet 21. desember 2022 Vi har Britax bakovervendt i en liten Kia Soul og hun er 4 år og sitter forsatt bakovervendt:) finnes mange bakovervendt som passer. Bare tips:) Men Ikke fremover vendt med 5 punkt...da må du ha belte stol Anonymkode: 30473...8a7 6
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2022 #3 Skrevet 21. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har en jente på snart 4 år som har sittet bakovervendt frem til nå, men med ny bil er det veldig vanskelig å få plass til bakovervendt sete. Det går veldig utover plassen til setet foran, og jeg har flere store barn og trenger plassen. Vet at hun bør sitte bakovervendt lenger, men tror ikke jeg får det til. Hun er 100 cm og 15 kg. Hva slags sete bør jeg velge? Beltestol? Forovervendt med 5 punkt sele? Forovervendt med pute (cybex)? Anonymkode: 7af1c...76f Hvorfor i all verden kjøper dere en ny bil hvor det ikke er plass til å sikre barna skikkelig ? 🙄 Hvilken bil har dere? Og hvilke stoler har dere prøvd ? Finnes helt sikkert en stol som passer. Finnes mange små bakovervendte stoler. Sjekk i bilstol gruppa på Facebook.. Anonymkode: de4cf...49b 9
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2022 #4 Skrevet 21. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vi har Britax bakovervendt i en liten Kia Soul og hun er 4 år og sitter forsatt bakovervendt:) finnes mange bakovervendt som passer. Bare tips:) Men Ikke fremover vendt med 5 punkt...da må du ha belte stol Anonymkode: 30473...8a7 Hva heter setet? Kan det roteres for å gå enklere inn og ut? Anonymkode: 7af1c...76f
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2022 #5 Skrevet 21. desember 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg har en jente på snart 4 år som har sittet bakovervendt frem til nå, men med ny bil er det veldig vanskelig å få plass til bakovervendt sete. Det går veldig utover plassen til setet foran, og jeg har flere store barn og trenger plassen. Vet at hun bør sitte bakovervendt lenger, men tror ikke jeg får det til. Hun er 100 cm og 15 kg. Hva slags sete bør jeg velge? Beltestol? Forovervendt med 5 punkt sele? Forovervendt med pute (cybex)? Anonymkode: 7af1c...76f Forovervendt med 5 punkt er livsfarlig ! Anonymkode: de4cf...49b 7
Sofakona Skrevet 21. desember 2022 #6 Skrevet 21. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva heter setet? Kan det roteres for å gå enklere inn og ut? Anonymkode: 7af1c...76f Britax max way plus. Det kan ikke roteres...de fleste større barnesete kan ikke det. 3
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2022 #7 Skrevet 21. desember 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvorfor i all verden kjøper dere en ny bil hvor det ikke er plass til å sikre barna skikkelig ? 🙄 Hvilken bil har dere? Og hvilke stoler har dere prøvd ? Finnes helt sikkert en stol som passer. Finnes mange små bakovervendte stoler. Sjekk i bilstol gruppa på Facebook.. Vi har nettopp blitt separert og jeg måtte ha ny bil. Kjøpte en stasjonsvogn av svigermor og trodde det skulle være greit med plass. Toyota auris. Prøvd cybex sirona, besafe stretch og klippan century. Anonymkode: 7af1c...76f
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2022 #8 Skrevet 21. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi har nettopp blitt separert og jeg måtte ha ny bil. Kjøpte en stasjonsvogn av svigermor og trodde det skulle være greit med plass. Toyota auris. Prøvd cybex sirona, besafe stretch og klippan century. Anonymkode: 7af1c...76f Prøv may way plus ! Anonymkode: de4cf...49b 3
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2022 #9 Skrevet 21. desember 2022 Axkid one 🌟 Anonymkode: f1c96...96c 3
Sofakona Skrevet 21. desember 2022 #10 Skrevet 21. desember 2022 Pluss der er bedre at det er litt trangt foran til passasjerene en å bytte til fremover sete 7
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2022 #11 Skrevet 21. desember 2022 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Vi har nettopp blitt separert og jeg måtte ha ny bil. Kjøpte en stasjonsvogn av svigermor og trodde det skulle være greit med plass. Toyota auris. Prøvd cybex sirona, besafe stretch og klippan century. Anonymkode: 7af1c...76f Da har du prøvd noen av de største på markedet. Axkid minikid 1 eller 3, eventuelt Axkid one bør prøves. Anonymkode: ae5d2...0bb 3
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2022 #12 Skrevet 21. desember 2022 Du må droppe isofix, eller gå for Axkid One. Det er en alt for dårlig unnskyldning at dere ikke har plass til bakovervendt i ny bil. Et barn på 15 kg ved 3 år er ikke stor for alderen heller. Anonymkode: 3980b...99b 5
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2022 #13 Skrevet 21. desember 2022 Vi har bakovervendt sete og sitter trangt. Det er veldig, veldig mye tryggere for barnet å sitte bakovervendt dersom det skulle bli en frontkollisjon. Det er tryggere om kollisjonen skjer bakfra også. https://www.tryggtrafikk.no/kjore/bil/sikring-av-barn/bakovervendt-sikring-er-best/ Vi satt lenge med knærna i brystet for at poden skulle sitte bakovervendt. Nå har vi byttet til en større bil, og har litt bedre plass selv om det fortsatt er litt trangt. Det fortsetter vi med en god stund til. Jeg fatter ikke at folk ikke sikrer barna bedre i bil og lar barna sitte bakovervendt når vi vet hvor mye tryggere det er. Komforten må rett og slett ofres. Anonymkode: b9ea8...231 3
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #14 Skrevet 22. desember 2022 Jeg har e-golf og har britax max-way plus til 4-åringen. Det er trangt i forsetet, men vi er sjelden på lengre turer enn 1 times kjøring. Anonymkode: 7b0f0...389 2
7v8 Skrevet 22. desember 2022 #15 Skrevet 22. desember 2022 Ta med barnet i butikken og la det prøve forskjellige seter. La barnet finne et sete det sitter godt i, og be så om å få prøve det i bilen😊
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #16 Skrevet 22. desember 2022 Visst du skal ha fremovervendt ville jeg ha valgt en bilstol som både kan festes mes isofix og med belte. Velg en som kan justere seteryggen slik at du kan få "hvilestilling". Dette forhindrer at de tipper ut med hodet av bilstolen dersom de sovner. Hadde selv en slik variant, hvor også hodestøtten kunne tippes litt bakover for å få komfortabel stilling. Husker ikke navnet på bilstolen i farten, men var best i test i sin tid og kjøpte rimelig på nettbutikk. Ganske bred også, så kunne brukes lenge, men fantes også i smalere variant som sikkert ville passet din bil bedre. Kunne også koble av ryggstøtten og brukes som bare pute. Anonymkode: 516fc...302
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #17 Skrevet 22. desember 2022 Sett vekk fra at det anbefales å sitte lengst mulig bakovervendt, så kan jeg anbefale cybex Solution S2 i-Fix. Vi er veldig fornøyd. Festes med isofix. Kan også brukes uten, men må da også huske å spenne det fast når barnet ikke er i. Anonymkode: d92c6...2d8
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #18 Skrevet 22. desember 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Visst du skal ha fremovervendt ville jeg ha valgt en bilstol som både kan festes mes isofix og med belte. Velg en som kan justere seteryggen slik at du kan få "hvilestilling". Dette forhindrer at de tipper ut med hodet av bilstolen dersom de sovner. Hadde selv en slik variant, hvor også hodestøtten kunne tippes litt bakover for å få komfortabel stilling. Husker ikke navnet på bilstolen i farten, men var best i test i sin tid og kjøpte rimelig på nettbutikk. Ganske bred også, så kunne brukes lenge, men fantes også i smalere variant som sikkert ville passet din bil bedre. Kunne også koble av ryggstøtten og brukes som bare pute. Anonymkode: 516fc...302 Jeg som svarte under deg. Cybex Solution S2 i-Fix har en slik hvileløsning. Ikke for hele ryggen. Men kan tippe litt ved hodestøtten så hodet holder seg bak/oppe om barnet sovner. Vi er veldig fornøyd med den funksjonen. Anonymkode: d92c6...2d8
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #19 Skrevet 22. desember 2022 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Sett vekk fra at det anbefales å sitte lengst mulig bakovervendt, så kan jeg anbefale cybex Solution S2 i-Fix. Vi er veldig fornøyd. Festes med isofix. Kan også brukes uten, men må da også huske å spenne det fast når barnet ikke er i. Anonymkode: d92c6...2d8 Datteren til ts er altfor liten til å passe i den. Det vil være direkte uansvarlig å velge beltestol til et barn som er 100 cm og 15 kg. Eneste trygge alternativ forovervendt er Cybex Anoris. Det sagt så ville jeg absolutt testet noen av de stolene jeg anbefalte lenger oppe. AnonymBruker skrev (15 timer siden): Axkid minikid 1 eller 3, eventuelt Axkid one bør prøves. Anonymkode: ae5d2...0bb Anonymkode: ae5d2...0bb 4
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #20 Skrevet 22. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Datteren til ts er altfor liten til å passe i den. Det vil være direkte uansvarlig å velge beltestol til et barn som er 100 cm og 15 kg. Eneste trygge alternativ forovervendt er Cybex Anoris. Det sagt så ville jeg absolutt testet noen av de stolene jeg anbefalte lenger oppe. Anonymkode: ae5d2...0bb Forovervendt med pute har da alltid blitt frarådet! Ville aldri satt barnet mitt i en slik stol Anonymkode: 33ffa...453
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå