Gå til innhold

Veien til uføretrygd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leser tråder hverdag om folk som tråkker på folk som er uføre...folk som kaller folk late og at de ikke vil jobbe og dermed blir ufør... Men jeg er lei...

Tror folk at det bare er å gå til legen og be om å bli uføretrygdet? Som en sykemelding?

La meg forklare dette..

Først bør du helst være sykemeldt 1 år, om du forsatt føler at du ikke klarer å jobbe som før må du snakke med legen din og om han er enig kan du søke aap.

Da søker du, nav sender brev til legen din om at de trenger alt av dokumenter og legeerklæring. Her må legen skrive at din arbeidsevne et nedsatt 50 prosent og hvordan / hvorfor du et syk og ikke kan jobben.

Om alt går på skinner og nav får alt de trenger , og du har en flink lege ( som er skjeldent) så vil det ta 11-15 uker før du får svar. Om du får avslag..må du søke på nytt...og du får ikkje penger mens du venter.

Så .la oss si du har fått aap, nå er du i nav systemet og du vil få 1-10 forskjellige veileder, du blir sendt ut i arbeidsavklaring..det du må vise hvor mye du klarer å jobbe, nav vil kanskje at du skal dra på forskjellige tiltak, skole, at du må prøve operasjonen og medesiner...for nav vil kreve at du prøver alt. Du blir en kaste ball i system..i 3-20 år ..og mange blir faktisk mer syke av dette 

Så la oss si det går 3 år...du har gjort alt nav ber om og de ser at du faktisk ikke kan jobbe mer...da et det DE som bestemmer om du kan søke uføretrygd.

Det er nav som åpner for søknad..om du slutter på jobben og sender inn søknad til uføretrygd imorgen..får du avslag.

Vel...du sender inn søknad...nå kan du måtte vente 5 mnd...og det er stor mulighet du får avslag..og da må du sende inn klage..som igjen vil ta flere mnd.

Så det kan ta 3-10 år før du får uføretrygd...og det er et helvetes å være i dette systemet og bli en kaste ball og det er ingen som gjør dette for at de ikke gidder å jobbe....og spørs hvor mye du har tjent får du ikke din vanlige lønn...

Så de som er uføre har gått igjennom et h ****** og er ikke late. 

• Liker 6
  • Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man må ikke være sykmeldt ett år først for å søke om AAP.

Du får sosialstønad mens du venter.

Kjenner mange som ble uføre etter bare noen år.

Anonymkode: b7439...625

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei du må ikke være sykemeldt...men det hjelper... ikke alle får sosial støtte..det kommer an på om du er gift etc. 

Anonymkode: dc345...d54

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det kommer nok an på situasjonen. Fra jeg ble syk til jeg ble ufør, så tok det 6-7 år. Diagnosen min er også alvorlig og kjent for å være uhelbredelig, men likevel tok det lang tid. Jeg var heldig, fordi NAV forstod jeg var for syk til utprøving i arbeidslivet, så jeg slapp det. Mange slipper ikke det, og får langt mer stress enn nødvendig. For noen er utprøvingen dog viktig, men for mange så gjør det vondt verre. Jeg kunne ikke søke om ufør før etter tredjepart (Durapart) hadde vedtatt at jeg manglet restarbeidsevne (jeg var ikke i praktisk utprøving, men pga formaliteter så måtte det likevel dokumenteres av dem til NAV at jeg ikke kunne delta i utprøving - selv om de visste jeg var for syk :roll:).

Det var lang ventetid før vi kom til det leddet i prosessen, og så tok det 1 år fra jeg søkte om ufør til det ble innvilget. 

Når man er i limbo mellom aap og innvilget ufør, så lever man i enorm usikkerhet. Man kan få vansker med å finne seg bolig (mange må flytte pga sterkt redusert inntekt, noen har heller aldri rukket å jobbe før de ble syke), for man stiller virkelig ikke først i køen når man ikke har fast inntekt. Glem å få boliglån, selv om man skulle ha godt med egenkapital. Man aner virkelig ingenting om man får innvilget ufør, eller om hvordan det blir med forlenget aap. 

Veien frem til ufør er ekstremt slitsom og uviss. For mange er det derfor en enorm lettelse når man først får det innvilget, fordi det gir en form for stabilitet og forutsigbarhet. Mange forstår heller ikke at det å være kronisk og alvorlig syk gir forhøyede utgifter som ikke går på egenandel. 

Anonymkode: 64ea8...3b3

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Det er ikke alle som har en jobb eller skole de kan bli sykemeldt fra, så da går mange rett på AAP. Men det skal selvsagt godkjennes av Nav.

Jeg føler at jeg har vært veldig heldig i min prosess. Er nå på mitt 3. år på AAP, men har en veldig flott lege som følger meg veldig godt opp, og hen er også veldig klar overfor Nav veileder ang å skrive meg ut av tiltak siden jeg blir dårligere av det. Har vært skrevet ut av tiltak 3 ganger. 

Jeg har også hatt samme Nav veileder hele veien, en person jeg har fått tillit til. Har ca 2 møter i året der både lege og Nav veileder er til stede. 1 gang i året har også tiltaksarrangør vært på møtene. 

For min del så går det nok mot ufør, og det skal vi snakke om på neste møte på nyåret. Men jeg gruer veldig for den prosessen og er livredd for avslag. Nærmer meg 60, men alder er ingen garanti. Hadde jeg ikke vært så dårlig som nå, så hadde det uansett vært ekstremt vanskelig for meg å få jobb pga alder og helseutfordringer. 

Jeg har også fått med meg at mange sliter i mange år i Nav, og syke mennesker blir ikke akkurat friskere av det. Veldig mange er sykere enn da de startet da det koster helsemessig å være i Nav systemet. 

Jeg skjønner selvsagt at det ikke skal være enkelt å få ufør, men jeg skjønner ikke hvorfor f.eks de under 25 år skal få så lav utbetaling på AAP. Det sies at det skal motivere de ut i jobb, men det er jo syke mennesker det er snakk om her, å selv om man vil aldri så mye, så blir de ikke friske av en mnd inntekt på 11-12.000,- før skatt. Folk blir ikke friske av å være fattige. 

Anonymkode: 90791...78f

• Liker 4
Skrevet

Selvfølgelig er det en del som er uføre i dag, som faktisk bør være det.

I min familie går man på jobb til man stuper, bokstavlig talt! Lederen til faren min måtte ringe fastlegen hans, bak hans rygg, for å kreve at han ble sykemeldt 100%. Viste seg at han hadde en hjernesvulst på str med en tennisball, så ja- noen tar seg mer sammen enn andre!

Når en stor bolk av de som i dag er uføre tilhører «angst, nevroser, depresjon, mild autismespekter», så er min umiddelbare tanke at 90% av disse kunne tatt seg kraftig sammen.

Anonymkode: 555fd...8d6

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Henger du lenge nok hos legen og hos NAV så får du innvilget ufør.

Årsak, det er ikke formålstjenelig å ha de i systemet mer enn x-antall år hvis de aldri får de i arbeid likevel. 

Nei, det handler ikke bare om inntektsevne eller arbeidsevne, det er også et spørsmål om at staten har som mål å gi de mest med dårligst arbeidsmoral et liv. 

Anonymkode: ee1cf...169

• Liker 6
Skrevet

Veien til uføretrygd er ikke lik for alle, det sier seg selv. Kjenner flere som har fått dette innvilget innenfor kort tid, meg selv inkludert. OG selvsagt en del som overhodet ikke skulle hatt uføretrygd.

Anonymkode: 26a94...4cb

• Liker 2
Skrevet

Veien er ikke lik for alle.

Helt og delvis sykemeldt 1 år; AAP innvilget i løpet av 8 dager, tiltaket var å jobbe 20-40 % i stillingen jeg hadde før jeg ble akutt syk; etter to år tok det 25 dager å få innvilget 80 % uføretrygd.

Anonymkode: c19e5...cfb

• Hjerte 2
Skrevet

Nordmenn er verdensmestere i å ikke jobbe, så det er tydligvis ikke vanskelig nok! 

Anonymkode: 0ba8c...95f

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Selvfølgelig er det en del som er uføre i dag, som faktisk bør være det.

I min familie går man på jobb til man stuper, bokstavlig talt! Lederen til faren min måtte ringe fastlegen hans, bak hans rygg, for å kreve at han ble sykemeldt 100%. Viste seg at han hadde en hjernesvulst på str med en tennisball, så ja- noen tar seg mer sammen enn andre!

Når en stor bolk av de som i dag er uføre tilhører «angst, nevroser, depresjon, mild autismespekter», så er min umiddelbare tanke at 90% av disse kunne tatt seg kraftig sammen.

Anonymkode: 555fd...8d6

Helt generelt:

Tror du ledere som tar kontakt med ansattes fastlege gjør det kun av generell bekymring?

Nei.

De gjør det fordi de merker vedkommende ikke fungerer i jobb, på en så utpreget måte at de tenker fagforeningen ikke vil sette seg på bakbeina av at arbeidsgiver går til et så drastisk skritt.

Før en sånn bekymringsmelding kan det ha gått mange år hvor kollegaer og bedriften slet med manglende selvinnsikt og stahet til slike ansatte.

Tenk bare hvor mange elendige ledere som fører til høyt sykefravær?

Jeg har selv hatt en kollega som åpenbart hadde diagnose (noe adhd/bipolar eller liknende), og han skulle og «hvertfall ikke innse det og få hjelp».

Jeg ble selv sykemeldt tilslutt som følge av belastningen over tid, og ingen orket samarbeide med ham.

Ei annen hadde en kollega som ikke var psykisk syk NOK til å kunne sparkes/tvangssykemeldes - men hun gikk til stadighet inn til kollegaer og brølte ivei. Folk i hennes etasje ble hyppig sykemeldt av belastningen. 

Begge disse kostet arbeidsgiver mye ved å IKKE kontakte lege selv. 

Anonymkode: 2d660...71a

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nordmenn er verdensmestere i å ikke jobbe, så det er tydligvis ikke vanskelig nok! 

Vi er også verdensmestere i sysselsetting :) 

Anonymkode: 2d660...71a

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Veien til uføretrygd. Du sliter med smerte. 

• Hjerte 3
Skrevet

Jeg kjenner flere (3 stk) som fikk ble anbefalt å søke ufør av Nav men som takket nei og er i full jobb. De orker ikke å være fattige pga trygd

Og de klarer seg helt fint i arbeidslivet..... sier litt om terskelen til Nav

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 21.12.2022 den 22.37):

Det er ikke alle som har en jobb eller skole de kan bli sykemeldt fra, så da går mange rett på AAP. Men det skal selvsagt godkjennes av Nav.

Jeg føler at jeg har vært veldig heldig i min prosess. Er nå på mitt 3. år på AAP, men har en veldig flott lege som følger meg veldig godt opp, og hen er også veldig klar overfor Nav veileder ang å skrive meg ut av tiltak siden jeg blir dårligere av det. Har vært skrevet ut av tiltak 3 ganger. 

Jeg har også hatt samme Nav veileder hele veien, en person jeg har fått tillit til. Har ca 2 møter i året der både lege og Nav veileder er til stede. 1 gang i året har også tiltaksarrangør vært på møtene. 

For min del så går det nok mot ufør, og det skal vi snakke om på neste møte på nyåret. Men jeg gruer veldig for den prosessen og er livredd for avslag. Nærmer meg 60, men alder er ingen garanti. Hadde jeg ikke vært så dårlig som nå, så hadde det uansett vært ekstremt vanskelig for meg å få jobb pga alder og helseutfordringer. 

Jeg har også fått med meg at mange sliter i mange år i Nav, og syke mennesker blir ikke akkurat friskere av det. Veldig mange er sykere enn da de startet da det koster helsemessig å være i Nav systemet. 

Jeg skjønner selvsagt at det ikke skal være enkelt å få ufør, men jeg skjønner ikke hvorfor f.eks de under 25 år skal få så lav utbetaling på AAP. Det sies at det skal motivere de ut i jobb, men det er jo syke mennesker det er snakk om her, å selv om man vil aldri så mye, så blir de ikke friske av en mnd inntekt på 11-12.000,- før skatt. Folk blir ikke friske av å være fattige. 

Anonymkode: 90791...78f

Minstesats AAP for de under 25 er ikke 11-12.000. 

Endret av Silva Pluvialis
  • Hjerte 5
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Akkurat den prosessen ble jeg litt nysgjerrig på? Ringte nav med anbefalingen uten videre?eller Var de allerede i nav? Gitt opp av leger og nav og tilbudt ufør, men « takket» nei til og være syke lenger? Fikk gode jobber tross sykdom og langt hull i CV-en! 

Anonymkode: ee044...e2c

Endret av Christina82
Endret moderert innlegg.
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Akkurat den prosessen ble jeg litt nysgjerrig på? Ringte nav med anbefalingen uten videre?eller Var de allerede i nav? Gitt opp av leger og nav og tilbudt ufør, men « takket» nei til og være syke lenger? Fikk gode jobber tross sykdom og langt hull i CV-en! 

Anonymkode: ee044...e2c

1 har vært ufør endel år pga epilepsi, men ble drit lei av å sitte hjemme og fikk seg en jobb. Ikke en god jobb, men en jobb. Hun jobber 100% og tjener mer enn hennes trygd. 

2. har div autoimmune sykdommer,  og må tiltider gå på cellegift. Hun ble sterkt anbefalt å søke ufør, men jobber fult, pga økonomi.  Men hun har perioder hun er sykemeldt (et par uker i året) 

3. En person med generelt vondt i vilja, har hele tiden jobbet fult men er typen som sykemelder seg for ingenting. Ble sykemeldt et år, ble mirakuløst frisk da sykepengene tok slutt. Hun fikk snbefalt ufør pgs lærevansker. Men gadd ikke det fordi hun da går så mye ned i lønn. Er mer lønnsom å bare sykemelde seg til stadighet. 

• Liker 2
Skrevet

Hva er det dere feiler som gjør at det er så vanskelig å få uføretrygd. Selv har jeg aldri hatt problemer med NAV og fikk innvilget uføretrygd på første søknad. 

Anonymkode: 2068f...ff9

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Man får da full lønn det året man er sykemeldt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Man får da full lønn det året man er sykemeldt. 

Man får ikke lønn hvis man ikke har krav på sykepenger eller dagpenger. Da får man sosialstønad mens man venter på vedtak om AAP.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...