AnonymBruker Skrevet 21. desember 2022 #1 Skrevet 21. desember 2022 Dette plaget meg mye i mine graviditeter, men aldri ellers. Det er 6 år siden jeg var gravid. Hvorfor får jeg det nå? Noen erfaringer? Jeg ser at lite jern kan være en synder, men jeg har fine verdier der. Jeg er derimot småsyk, ikke tatt covid-test, men kan det være årsaken? Det er ekstremt plagsomt, får ikke sove om natten. Anonymkode: 19474...42c
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2022 #2 Skrevet 21. desember 2022 Magnesium. Jeg har forøvrig normale verdier av magnesium, men ble kvitt leggkramper m.m da jeg tok magnesium en stund. Anonymkode: 95799...053
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2022 #3 Skrevet 21. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Magnesium. Jeg har forøvrig normale verdier av magnesium, men ble kvitt leggkramper m.m da jeg tok magnesium en stund. Anonymkode: 95799...053 Kan en plutselig få mangel på det i en alder av 40? Anonymkode: 19474...42c
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2022 #4 Skrevet 21. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kan en plutselig få mangel på det i en alder av 40? Anonymkode: 19474...42c Ja, selvfølgelig. Anonymkode: 7a7c8...37b
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2022 #5 Skrevet 21. desember 2022 Dette er et sitat fra en spørrespalte på Dagbladets "Din Side", der lege Bernt Rognlien har svart på spørsmål om rastløse ben: Sitat Magnesium mot urolige ben om natten Jeg er en 67 år gammel kvinne som de siste 15 årene stadig har hatt økende plager med urolige ben om natten. Jeg må ofte opp å gå for å lindre urolighetene. Dessverre våkner jeg både 4 og 5 ganger hver natt på grunn av dette. Jeg har hørt at magnesium kan hjelpe, stemmer det? Hvor mye skal jeg ta, og er det noe jeg må bruke over lengre tid? Svar: Magnesium virker ofte godt på urolige bein om natten eller restless legs som det også kalles. Magnesium virker også hvis du har tendens til leggkramper om natten, som er en vanlig plage. Du kan ta opptil 300 mg 2-3 ganger daglig. Får du god effekt av det kan du sannsynligvis redusere dosen etter noen uker. Får du plagene tilbake må du bare øke dosen igjen. Du må regne med å bruke magnesiumtilskudd regelmessig. Magnesiumtilskudd kan godt kombineres med tilskudd av kalsium og tilskudd av E-vitamin, som også kan ha effekt. Hvis ikke dette er tilstrekkelig får du prøve Ginkgo biloba som bedrer blodsirkulasjonen i de små blodårene i beina, det lindrer ofte urolige ben. Virker ikke det heller, vil jeg anbefale deg akupunktur, som ofte gir god effekt både på urolige ben og på nattesøvnen. Hilsen Bernt Rognlien AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kan en plutselig få mangel på det i en alder av 40? Anonymkode: 19474...42c Du må heller spørre om du plutselig kan få symptomer på magnesiummangel i en alder av 40. Magnesiummangel er ganske normalt, gjør lite av seg og går under radaren hos de fleste. Symptomene er diffuse, med restless legs som et av de mest uttalte. Norske helsemyndigheter har ikke noen oversikt over hvor utbredt magnesiummangel er i den norske befolkningen. Amerikanerne har forsket mer på det og mener at halvparten av amerikanerne har magnesiummangel. https://www.kk.no/livet/kroppen-din-trenger-magnesium/67879701 Anonymkode: d6630...967
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2022 #6 Skrevet 21. desember 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Kan en plutselig få mangel på det i en alder av 40? Anonymkode: 19474...42c Ja, man kan plutselig mangle det meste av vitaminer og mineraler. Det tappes over tid. Magnesium er veldig vanlig å ha for lite av, og jo eldre vi blir jo mer vanlig. Men ikke så lett å plukke opp på blodprøver. Det er mye magnesium i en del nøtter, frø, grønt, fullkorn. Problemet er at det er mye antinæringsstoffer som hindrer opptak og nyttegjøring, slik at kroppen ikke får brukt det optimalt. Også avhenger det også hvor godt tarmen din tar opp næring. Vi trenger godt med magnesium daglig, det er viktig for så mangt. Bl.a opptak og bruk av d vitamin, nervefunksjon, fordøyelse, hjerte, søvn, og mye mer. Så jeg ville tatt tilskudd en stund. Jeg tar magnesium kombinert med kalsium, men du kan også ta et rent magnesium produkt. Jeg har tatt fra solaray og biolife (helsekost), det er veldig gode produkter. Anonymkode: 95799...053
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2022 #7 Skrevet 21. desember 2022 Jeg fikk dette problemet da overgangsalderen startet, og fikk beskjed om at det kunne være hormonelt. Anonymkode: 36792...b38
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2022 #8 Skrevet 21. desember 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg fikk dette problemet da overgangsalderen startet, og fikk beskjed om at det kunne være hormonelt. Anonymkode: 36792...b38 Jeg kan prøve magnesium slik flere foreslår. Men jeg tenker også at siden dette har kun vært et problem under graviditet så kan det være hormonelt. Anonymkode: 19474...42c
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2022 #9 Skrevet 21. desember 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg kan prøve magnesium slik flere foreslår. Men jeg tenker også at siden dette har kun vært et problem under graviditet så kan det være hormonelt. Anonymkode: 19474...42c Men siden du ikke er gravid nå og det er lenge siden du var gravid, så tenker jeg magnesium. Det er uansett ikke farlig å ta litt magnesium. Du kan begynne med lavere dose (175 mg) i noen uker og se, og evnt øke til 350 mg. Jeg tar 350 mg. Får du løs mage, så kan du ta en pause/ta mindre dose. Du bør merke i løpet av noen uker om det hjelper eller ikke. Snakk med helsekosten, så får du veiledning Anonymkode: 95799...053
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå