Gå til innhold

barna ønsker seg Marsvin, de er 10 og 12 år, men jeg er redd for katten tar den

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har katt og marsvin ? hvordan funker det? barna ønsker seg en marsvin baby, og vi har sjans nå siden fetteren til barna har et marsvin som fikk barn for en stund siden som kan hentes til fredagen,men så er det katten vi har da, han er en ramp uten like, han er snart 4 år , han har aldri tatt fugler eller dyr ute ( altså jeg vet jo ikke hva han har gjort ute,men har ikke hatt med noen dyr hjem ),men er usikker på hva han gjør hvis vi får et marsvin inne

Anonymkode: 312d0...a58

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den dør nok temmelig kjapt når dere har katt. Ikke at jeg har erfaring med marsvin, men har erfaring med katt. Så det hadde jeg ikke gått med på.

Anonymkode: c16d5...39b

Skrevet

Om dere skal ha marsvin, så må dere ha to. De er flokkdyr og mistrives alene. I og med at dere har katt, så er det heller kanskje ikke så lurt. 

Anonymkode: 11144...ab8

• Liker 15
Skrevet

Vi hadde marsvin og katten var oppe på buret deres hele tiden og plaget dem.. kunne aldri ha dem laus for da kom han… Så endte med at vi gav dem vekk…

Husk at du alltid må ha to marsvin samtidig og at de må ha et ganske stort bur..

Anonymkode: 4d6b6...06a

• Liker 5
Skrevet

Takk for svar

Nei det er det jeg føler også at det ikke er så lurt med og ha marsvin når vi har katt,men jeg har jo ingen erfaring med disse sammen

Skrevet

Marsvinene kommer til å være konstant stresset, for ja, dere MÅ ha 2 i så fall. Dårlig ide. Å de må få løpe fritt en stund hver eneste dag, et stort bur er ikke nok, så da må dere styre med å ha katten på et annet rom eller noe så lenge. 

Anonymkode: 7f79a...2e6

• Liker 3
Skrevet (endret)

Vær så snill å tenk dere om før dere skaffer marsvin. De er søte nå, men marsvin lever lenge og det tar ikke lang tid før de ikke er så spennende lenger.  Dessuten er marsvin er sosiale flokkdyr. Skal man først ha marsvin bør man derfor ha to sammen. Et enkelt marsvin vil mistrives i lengden.

Det er også veldig lite koselig å ha marsvinet kun i bur. Det bør få anledning til å bevege seg på større flate innimellom, helst hver dag. Da jeg hadde marsvin lot jeg de løpe fritt på rommet i en times tid hver dag.

De krever endel stell, ellers vil det lukte. Jeg hadde ikke kjøpt hverken marsvin eller kanin til mine barn før de er minst 15-16. 

Endret av Klikker83
  • Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Takk for svar

Nei det er det jeg føler også at det ikke er så lurt med og ha marsvin når vi har katt,men jeg har jo ingen erfaring med disse sammen

Husk at det også kan være veldig skummelt for marsvinene å leve i frykt med en katt i huset. 

Anonymkode: 1c46c...a7e

• Liker 9
  • Hjerte 1
Skrevet

1. Det er du som får marsvin, ikke barna dine. Marsvin er et avansert dyr som kan leve opptil 10 år. Er du klar for det ansvaret? Med avansert mener jeg i matveien og mosjon. Mange tror de kan leve i bur hele livet, det er ikke noe liv for noen. Og de blir fort syke og dør lett. barn skal ikke ha hovedansvar for noe som helst av levende vesener.

2. Man skal minst ha 2 marsvin, ikke ett. Marsvin er flokkdyr og kan kjede seg ihjel. 

3. Bur selges på dyrebutikk er altfor små, lag helst selv eller la de gå løse på et rom. Har du et helt rom til overs de kan bruke og du ikke er redd for? Der de ikke risikerer å bite i farlige ledninger og der de kan skitne ordentlig til. 

4. katt og marsvin er ingen problem om du og ungene holder de adskilt.

Anonymkode: 47179...e81

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Alltid les deg opp om et dyr før du anskaffer et. Og som det nevnes ovenfor, det er ikke barna dine som får marsvin - det er du. Barn er for små til å være ansvarlige dyreeiere.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har hatt begge deler og det gikk helt fint. Katta gikk bare bort og snuste på marsvin når det var ute av buret, og marsvin borret og virket trygg og fornøyd. Han var nok litt ensom på slutten (burkompisen døde 1 år tidligere) så alle firbente var nok bedre enn ingen. 

De er jo temmelig forsvarsløse, men har jo likevel såpass størrelse at det ikke bare er å bite over nakken og løpe vekk med den heller. 

Anonymkode: 5eb2d...f06

Skrevet

Katt og marsvin endte i katastrofe hos naboen her. Vær voksen og si nei.

Anonymkode: 9d301...1f4

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Barn skal aldri ha ansvar for dyr, så det er du som skaffer deg marsvin isåfall. De er slett ikke noen enkle og barnevennlige dyr bare fordi de er små, de krever masse plass, må være minst 2 sammen, du må sette deg inn i ernæring, helsesjekking og tømming av analkjertler (hvis du har handyr). 

Katter skal aldri være i nærheten av marsvin, da vil de leve i evig stress og frykt. 

Les deg opp her før du tenker deg om en gang til, og ikke vurder å kjøpe de i julegave. 

https://instagram.com/marsvinhjelpen?igshid=YmMyMTA2M2Y=

Anonymkode: 9ac47...aa4

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Barn skal aldri ha ansvar for dyr, så det er du som skaffer deg marsvin isåfall. De er slett ikke noen enkle og barnevennlige dyr bare fordi de er små, de krever masse plass, må være minst 2 sammen, du må sette deg inn i ernæring, helsesjekking og tømming av analkjertler (hvis du har handyr). 

Katter skal aldri være i nærheten av marsvin, da vil de leve i evig stress og frykt. 

Les deg opp her før du tenker deg om en gang til, og ikke vurder å kjøpe de i julegave. 

https://instagram.com/marsvinhjelpen?igshid=YmMyMTA2M2Y=

*hannmarsvin (autocorrect) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Om dere skal ha marsvin, så må dere ha to. De er flokkdyr og mistrives alene. I og med at dere har katt, så er det heller kanskje ikke så lurt. 

Anonymkode: 11144...ab8

Dette! Sett dere inn i hvordan marsvin skal ha det. De må være flere, og ha god plass. Ville bygget et område til dem og sikret det med gjerder og tak med hønsenetting/kompostgjerder etc, slik at katten ikke kommer til de.

Ellers utgår marsvin, du kan ikke satse på at katten kanskje ikke dreper marsvinene, det er jo galskap. Og veldig dårlig gjort mot de små dyrene. Men som sagt, du kan jo bygge et trygt sted til dem. De trenger noen kvm og de trenger en marsvinflokk for å ha det bra.

Anonymkode: 69818...62b

• Liker 2
Skrevet

Marsvin er supre kjæledyr! MEN, de skal alltid være minst to - OG: barna dine får ikke marsvin! Det er DU som får deg marsvin.... Får vondt av alle som skal omplasseres etter et år fordi det ikke var så spennende, barna "går lei", osv....

Når det er sagt: JEG har hatt marsvin siden jeg var 10, og har det fortsatt! Så jeg gikk aldri lei! 17-åringen min er vokst opp med dem, og er heller ikke lei - men det er jo en hobby vi har sammen! De trenger plass og kompiser, ikke bli stuet bort. De må bæres og løftes riktig, og ikke mistes.... Barn på 10 og 12 får som regel til det helt fint, men jeg har sett skrekkeksempler på det motsatte.

Når det gjelder marsvin og katt har jeg sett begge deler. Hos noen funker det flott, hos noen tør ikke svina komme fram fordi katten vokter hele tiden. Så det kommer helt an på hvordan dere har mulighet for å tilrettelegge, hvordan katten er og hva slags personlighet marsvinene har. Uansett må bingen deres være 100% "cat proof"!

Jeg kan ikke tenke meg et liv uten svina. Men jeg vet at mange går lei og synes de er kjedelige. Så ta en runde i forhold til den typen dyr, ikke bare hvordan det går i forhold til katten! Dersom dere vet hva dere går til med marsvin, og vet hva det innebærer, så er det selvfølgelig noe annet!

• Liker 1
Skrevet

8AB80093-1F52-4FA9-A304-6A5CEA7042A7.jpeg

Anonymkode: a6d8d...239

• Hjerte 1
Skrevet

Det sier seg selv at du ikke skalha marsvin når du har katt.  Tenkt seg selv å bo sammen med en løve. De ødelegger livene til marsvinene.  Det vil du ikke ha på deg. 

Skrevet

Du bør ikke ha marsvin når du allerede har katt. Dessuten bør du ha minst to marsvin, ikke bare ett. 

Anonymkode: a0b8d...b8c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

1. Det er du som får marsvin, ikke barna dine. Marsvin er et avansert dyr som kan leve opptil 10 år. Er du klar for det ansvaret? Med avansert mener jeg i matveien og mosjon. Mange tror de kan leve i bur hele livet, det er ikke noe liv for noen. Og de blir fort syke og dør lett. barn skal ikke ha hovedansvar for noe som helst av levende vesener.

2. Man skal minst ha 2 marsvin, ikke ett. Marsvin er flokkdyr og kan kjede seg ihjel. 

3. Bur selges på dyrebutikk er altfor små, lag helst selv eller la de gå løse på et rom. Har du et helt rom til overs de kan bruke og du ikke er redd for? Der de ikke risikerer å bite i farlige ledninger og der de kan skitne ordentlig til. 

4. katt og marsvin er ingen problem om du og ungene holder de adskilt.

Anonymkode: 47179...e81

Tror du 10-12-åringer kommer til å holde katten og marsvinene adskilt?

Anonymkode: 1a75c...460

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...