AnonymBruker Skrevet 21. desember 2022 #1 Skrevet 21. desember 2022 Til jul skal jeg stå for middagen, vi blir 5 voksne, en tenåringsjente og ei på mellomtrinnet. Synes det er litt vanskelig å beregne mengde. Har kjøpt 2 kg pinnekjøtt, en ribbe på 2kg, en pakke medisterkaker og en pakke sossiser. Har jeg beregnet nok kjøtt? Har potet, kålrotstappe, rosenkål og rødkål til. Anonymkode: ed63c...677
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2022 #3 Skrevet 21. desember 2022 Pinnekjøtt ca 500g pr pers, ribbe ca 300g. Så bare ribbe og pinnekjøtt har du nok til ca 10 voksne. Så grovt regnet vil du sitte igjen med ca halvparten av kjøttet etter middagen. Anonymkode: f2bdb...5e3 3
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2022 #4 Skrevet 21. desember 2022 Takk for svar og beklager dumt spørsmål. Bare så redd for å være denne håpløse svigerinne som har beregnet alt for lite mat og blir sett på som kjip.. Barna/ungdommen kan jo nesten spise som voksne, men om noen sier ti er jeg vel innafor likevel. Takk. Ts Anonymkode: ed63c...677 6
Amossa Skrevet 21. desember 2022 #5 Skrevet 21. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk for svar og beklager dumt spørsmål. Bare så redd for å være denne håpløse svigerinne som har beregnet alt for lite mat og blir sett på som kjip.. Barna/ungdommen kan jo nesten spise som voksne, men om noen sier ti er jeg vel innafor likevel. Takk. Ts Anonymkode: ed63c...677 Jeg synes ikke spørsmålet ditt er dumt. Husker med skam&gru da jeg inviterte 25 venner på 1 stk kalkun. Heldigvis hadde vi nok av drikkevarer! 8 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #6 Skrevet 22. desember 2022 Et tips herfra er å kjøpe en stor ribbe, mer enn man egentlig trenger. Ribberester er veldig godt. Til julebrunch, til juletapas, du kan soyaglassere stykkene og lage en asiatisk vri, med mer. Kok også opp rikelig med mandelpoteter. Så planlegger du heller å lage rester på dette en dag i romjulen, for eksempel pommes duchesse Umiddelbart synes jeg det hørtes litt lite ut. Særlig om ribbestykket er fett, da forsvinner mye der. Men her kan noen virkelig være storspisere på julaften.. Anonymkode: 0dccc...5a0 5
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #7 Skrevet 22. desember 2022 Til en tidligere kommentar; 300 gram ribbe er seriøst alt for lite. Har sett det står i oppskrifter, men kan ikke forstå at det er nok. I fjor hadde vi 500 gram per pers for voksne, og vi spiste opp alt. Kunne gjerne vært mer. 500 gram pinnekjøtt per pers er standard. Jeg ville sagt at du har kjøtt til ca 8 voksne, og da bør det være innafor. Anonymkode: b863b...3cf 4
Gjest takinova Skrevet 22. desember 2022 #8 Skrevet 22. desember 2022 Du kjenner jo dine gjester best. Noen spiser mye, noen lite. Hvorfor lager du begge deler? Er det fordi noen kanskje ikke spiser begge deler? I så fall høres det rikelig ut. Ribba er hvertfall nok ettersom du har både kaker og pølser til. Hvis ALLE elsker pinnekjøtt tror jeg 2 kg blir litt lite.
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #9 Skrevet 22. desember 2022 For meg hadde det blitt litt for lite pinnekjøtt, men jeg spiser helst bare det😋 Husk masse kålrabistappe😊 Anonymkode: cca19...6b0
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #10 Skrevet 22. desember 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Takk for svar og beklager dumt spørsmål. Bare så redd for å være denne håpløse svigerinne som har beregnet alt for lite mat og blir sett på som kjip.. Barna/ungdommen kan jo nesten spise som voksne, men om noen sier ti er jeg vel innafor likevel. Takk. Ts Anonymkode: ed63c...677 Da har du jo mat til 1.juledag og diverse julefrokoster og . Anonymkode: 5d8f5...189 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #11 Skrevet 22. desember 2022 Hva hvis flest spiser kun enten pinnekjøtt eller ribbe? 😱 Anonymkode: f0e07...c85
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #12 Skrevet 22. desember 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hva hvis flest spiser kun enten pinnekjøtt eller ribbe? 😱 Anonymkode: f0e07...c85 Oppegående gjester tilpasser seg jo. Jeg er ribbe-spiser. Men ser jeg at begge blir servert så tar jeg litt av hver. Eller jeg ville begrenset mengden ribbe jeg tok om jeg ikke liker pinnekjøtt. Og jeg ville aldri tatt siste rest av noe. Anonymkode: 0dccc...5a0 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #13 Skrevet 22. desember 2022 Alle spiser alt, men noen har ribbe som favoritt og andre pinnekjøtt. Anonymkode: ed63c...677
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #14 Skrevet 22. desember 2022 Jeg ville sagt du har mat til 8 voksne. Du har iallefall nok! Vi skal og ha ribbe og pinnekjøtt, og vanskelig å beregne. Vet jo at alle liker alt, og kommer til å spise av alt, et par foretrekker nok pinnekjøtt litt mer. Men har kjøpt inn nok, og så spiser vi rester en, om ikke to dager (pinnekjøtt kan fint fryses, om man ikke får spist restene pga selskaper). Anonymkode: c7a73...d55 1
_popcorn_ Skrevet 23. desember 2022 #15 Skrevet 23. desember 2022 Ryddet for avsporing, latterliggjøring og brukerdebatt og svar til dette. _popcorn_, adm 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2022 #16 Skrevet 23. desember 2022 AnonymBruker skrev (På 21.12.2022 den 22.27): Takk for svar og beklager dumt spørsmål. Bare så redd for å være denne håpløse svigerinne som har beregnet alt for lite mat og blir sett på som kjip.. Barna/ungdommen kan jo nesten spise som voksne, men om noen sier ti er jeg vel innafor likevel. Takk. Ts Anonymkode: ed63c...677 Det er virkelig lov å spørre, så du trenger ikke beklage deg, er ikke alltid enkelt å vite. Jeg er helt lik selv, jeg kan ikke sitte der med sultne gjester. Jeg skal ha mat igjen etter at middagen er over. Alle skal kunne spise seg stappmette, og enda er det masse mat igjen. Som noen sier, generell regel 500g pinnekjøtt pr person, og 300g ribbe. Anonymkode: 9ca66...fc1 1
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2022 #17 Skrevet 24. desember 2022 Det ble nok og det ble rester 🙂 Ts Anonymkode: ed63c...677 4 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #18 Skrevet 25. desember 2022 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Det ble nok og det ble rester 🙂 Ts Anonymkode: ed63c...677 Rester kan du bruke til mye godt! Pinnekjøtt-rester er nydelig i kjøttsuppe og på pizza! Ribbe passer supert i pyttipanne, wraps, på pizza og til pasta! For å nevne noe Og det er ikke dumt stille spørsmål om mengde eller andre ting om mat. Vi er ganske mange som ikke ble født med kokebok i hodet. Jeg lærte lage rødkål for to dager siden, og har laget middager i snart 30 år! Anonymkode: f2bdb...5e3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå