Gå til innhold

Nosework

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her som vet noe om nosework, eller driver med det?

Jeg har to hunder som elsker å bruke nesen. De har et veldig sterkt jaktinstinkt, og rasen bruker både syn og lukt i jakt. Jeg lar de lukte (nesten) så mye de ønsker ute på tur, og de elsker godbitsøk både inne og ute. Nylig oppdaget jeg at de gjerne søker etter lukter fra å få en lukt-sample (helt uten trening på akkurat dette). De får en lukt, jeg ber de om å søke, og de setter i gang. De søker både på bakke og i luften, og ute søker de også mot vinden. Jeg kan gi de lukten av et krydder, og de vil lete seg frem til q-tipsen med kanel gjemt i huset (3 etasjer), deretter lukten av klementin, og de søker seg frem til klementinen. De søker etter totalt nye lukter uten forhåndstrening så lenge de får en sample først.

Jeg ønsker å jobbe videre med dette. Hundene er en av de minst førerfokuserte rasen som eksisterer (og ekstremt miljøfokuserte), så selv om de er veldig fokuserte på å lukte seg frem til en lukt jeg gir de hjemme og i hagen, så vil de være alt for ufokuserte i nye miljøer til å gidde å lukte seg frem til lukter som ikke lukter sterkt av god mat. Jeg tenker å bygge opp iveren deres så godt som mulig hjemme og i hagen, og sakte ta det lenger og lenger vekk fra vante omgivelser. Jeg tenker å kjøpe oljene som blir brukt i nosework og jobbe inn kommandoer med ekstremt verdifulle belønninger. Det hadde vært gøy å jobbe seg frem mot konkurranser.

Det jeg lurer på er, hvordan skal oljene overføres til q-tips? Jeg har sett på hjemmesiden til nosework i norge, og har forstått at oljen skal ikke legges direkte på q-tipsen som gjemmes, men at man skal legge q-tips inn i et glass med to bomullspad med olje. Hvor lenge skal q-tipsen ligge i glasset før det brukes? Skal man ikke bruke en lukt-sample, men lære hundene akkurat disse 3-4 duftene? Er det trygt for hundene om de, la oss si, tar q-tipsen med lukten i munnen? Trenger hundene å lære og indikere at de har funnet lukten ved å sette seg ned eller lignende? Jeg så på nettsiden til nosework at hunder i konkurranser får lov til å undersøke miljøet de skal søke i på forhånd, om jeg har forstått riktig? For rasen jeg har er dette veldig nødvendig, da de er veldig lett distrahert og muligheten til å undersøke et nytt miljø (spesielt et rom) vil overgå absolutt alt annet.

Det er ingen kurs i nærheten, så jeg står alene sånn sett. Vil gjerne drive med dette på hobbybasis, men det hadde vært veldig gøy å delta i konkurranser også etterhvert.

Er det noen andre ting jeg ikke har tenkt på, som jeg bør trene på?

Takk!

Anonymkode: 7fc03...ae3

Skrevet

Drev mye med sporsøk (blodspor) med forrige hunden. Han ble nordisk champion i sporsøk. Når han mistet fokus en sjelden gang så hvisket jeg bare "søk spor". Men han var veldig motivert da.

Nå er jo dette to forskjellige grener, hvor min ble brukt i konkurranser og aktiviteten var jaktbasert (ettersøk)

Anonymkode: a5120...6b5

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Drev mye med sporsøk (blodspor) med forrige hunden. Han ble nordisk champion i sporsøk. Når han mistet fokus en sjelden gang så hvisket jeg bare "søk spor". Men han var veldig motivert da.

Nå er jo dette to forskjellige grener, hvor min ble brukt i konkurranser og aktiviteten var jaktbasert (ettersøk)

Anonymkode: a5120...6b5

De blir ekstremt gira når vi kommer over rådyrspor f.eks og drar meg gjerne etter det en liten stund, så de hadde nok likt blodspor veldig godt. Problemet er at rasen blir veldig kjapt distrahert, og de er ikke laget for å holde fokus så veldig lenge. Jeg vet dette kan trenes, men rasen trenger "belønning" ganske raskt (mat), ellers gidder de ikke og fokuset går videre. Derfor tenker jeg nosework fremfor blodspor.

De vet hva "søk" betyr. De gangene jeg har gjemt noe litt for godt og de ser opp på meg for hjelp, så veiver jeg armen og sier søk, og de søker videre 😊

Anonymkode: 7fc03...ae3

Skrevet

Jeg trener Nosework, og har konkurrert en gang.

Det vanlige er å bruke noe a la et Norgesglass. Fyll det med q-tips som du klipper i to. Underst og i midten legger du en bomullspad som du har dryppet en-to dråper bjørkeessens på. Lukk igjen og la det stå noen timer med tett lokk før du bruker det. Ikke ta på q-tipsene, bruk hansker eller pinsett.

Det er ikke farlig om hunden plukker dem, men som regel legges de inni en bit sugerør og gjemmes slik at hunden vanskelig får tak i dem. Du bør lære inn en markeringsform slik at du kan si fra til dommeren når hunden har funnet. Vanlige markeringsformer er sitt eller frysmarkering. 

Nei, hundene får ikke undersøke selve søksområdet først, men deltakerne får ofte det. Dvs ikke undersøke det, men se de ulike områdene.

Det er flere ulike måter å gjøre det på. Jeg starter med å lære inn lukten med bruk av bokser. Deretter legger jeg dem ut i gradvis vanskeligere søk. Trener markering utenom. Belønner alle søk svært bra for å bygge opp utholdenhet og motivasjon. Spesielt, som du nevner, på fremmede steder. (Har en hund selv som lett blir miljøberørt).

Skrevet

Jeg driver med Nosework og konkurrerer aktivt. Innlæringen starter med at man først lærer hunden å søke etter godbiter. Dette gjør jeg veldig enkelt ved å kaste ut godbiter på plenen hjemme (hunden lærer da av seg selv å søke), gjemmer godbiter rundt omkring i ett rom innendørs og lar hunden søke og kose seg på eget initiativ. Treningen med å sette det i mer strukturerte former starter jeg med å sette frem små bokser eller pappesker med en godbit i hver. Etterhvert fjernes godbitene en etter en ettervhvert som treningen går femover til det kun er igjen en boks/eske med en godbit i. Da har hunden lært å søke og at alle må sjekkes ut for å finne godisen. Først da er de klarer for å bli presenstert for noseworkduft (bjørk er den som benyttes i klasse 1). Legge ett par q-tips smittet med bjørk i en beholder med små hull i (her kan du bruke pepperkornholder etc.). Denne legges da i en av boksene/eskene sammen med godbiten. Når hunden da finner riktig så går jeg frem og slipper ned masse godbiter men en og en slik at hunden da står i noseworkduften mens den spiser. Slik lærer den at duften fører til belønning. 

Neste steg er da å legge ut denne beholderen med q-tips i rundt omkring men med en godbit på. Da vil søke nærmest gå av seg selv. Etterhvert tar man da bort godbiten og går frem og belønner hunden så nærme boksen som overhode mulig med godbit ved funn. Så hever man vanskelighetsgraden ved å gå ned på antall q-tips i boksen, legger ut flere bokser, varierer type søk (innendørs, kjøretøy, utendørs og ulik emballasje) og har det gøy med å la hunden jobbe på sine premisser.

I nosework er det ikke ønskelig med en tillært markering av funn - det er fører som enkelt og greit skal lese hunden sin og bare si "funn" til dommeren når hunden viser deg at en har funnet duftkilden. 

Det du trenger for å komme i gang er ca. 300 q-tipstupper, en lufttett beholder (ala Norgesglass), en bomullspad (jeg har brukt en OB i ett av mine i manko på annet) med 2-3 dråper bjørkeluft på, noen bokser med magnet i og hull på i ulike størrelser. 

Mer info om nosework, kurs, instruktører og treningsmiljøer finner du om du søker opp nosework på Facebook. Velkommen til ett supertrivelig miljø med en artig sport hvor det er hundens premisser som står i fokus! :) :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...