Gå til innhold

Vil USA ha verdenskrig?

Bibbi_

Anbefalte innlegg

Lonehill skrev (4 timer siden):

Når vi ikke ser fremgang på slagmarken fra russisk side, har det ikke slått deg at de kanskje ikke ønsker fremgang på slagmarken akkurat nå?

Det mest brukte argumentet mot fredsforhandlinger er at det bare vil gi russerne ro til å forberede en våoffensiv i Ukraina. Etter det jeg leser i Nato-mediene, ønsker russerne å ligge i ro langs fronten akkurat nå. At det pøses inn angrepsvåpen fra Nato er nettopp for å hindre at russerne får ro langs fronten i vinter.

Vi ser en utmattelseskrig i Ukraina. Hvem er i ferd med å utmatte seg selv raskest, tror du? Russerne?

Haha ja, alt er del av en plan! At de rømte i panikk var bare 4D-sjakk! Russerne som hverken av utstyr eller klær til vinterkrig er selvsagt de som skal utmatte ukrainske soldater, som både har utstyr og blir rotert ved fronten og får mulighet til å faktisk hvile seg 🤣

Endret av jabx
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

sicario skrev (3 timer siden):

I motsetning til mer eller mindre samtlige NATO-land/land i vesten, kan Russland mye enklere innføre en ren krigsøkonomi. De kan raskt vri om og omprioritere enorme mengder industri og produksjon til krigsproduksjon. Dette er et russisk varemerke som ikke har forandret seg siden WW2. Dette er et kjennemerke ved totalitære diktaturer/etparti Stater, som vestlige demokratier ikke kan matche i samme grad. Det er ikke slik at Russisk industri er lammet pga sanksjoner. 

Jo, russisk industri har faktisk store problemer. De må blant annet smugle databrikker og annet.

Sitat

I tillegg kan (og vil?) Russland med et pennestrøk innføre full mobilisering samtidig som innføring av krigsøkonomi. I løpet av våren tipper jeg vi vil se hvilken vei dette tipper. 

Det hjelper ikke med "krigsøkonomi" når de ikke har utstyr, og når de vil trenge månedsvis på å trene nye soldater (med mindre de vil fortsette som i dag, der de bare sender dem rett i døden).

Sitat

Russland har også vilje og evne til å påføre sivilbefolkning enorme tap og lidelser. Russland har ingen problemer med å sulte ut, fryse og slakte populasjoner uten å diskriminere. Man vet at over tid, med påføring av enorme lidelser, så vil det sakte men sikkert vokse frem et press på Ukraina til å enten kapitulere eller forhandle. Spiller ingen rolle at man i dag sier at man vil «kjempe til siste Ulrainer). Dette vet man ikke er reelt, i tillegg til at Russland bokstavlig talt over tid kan sørge for at det virkelig er «den siste Ukrainer».

Hvem skal presse Ukraina til å kapitulere eller forhandle? Det bestemmer de jo helt selv. Og til tross for at Russland har satt inn alt de kan på terrorangrep, så viser det seg at ukrainerne tilpasser seg og til og med får mer avanserte våpen for å forsvare seg.

De eneste som sier "kjempe til siste ukrainer" er russiske propagandister. Det er ingen som støtter Ukraina som snakker om dette. Tvert imot snakker de om at det er Ukraina som må bestemme selv.

Så det hadde vært fint om du lot være å gjengi ren russisk propaganda.

Sitat

I tillegg vil man sannsynlig vis se en svekket vilje og evne til å støtte Ukraina slik man har gjort til nå. Dette ser vi allerede nå i USA, der det er økende motstand til fortsatt støtte i den størrelsesorden man har sett til  nå. Det er kun et spørsmål om tid før USA vil jobbe hardere for forhandlinger og kompromiss. Da har Ukraina de fakto tapt. Samtidig er støtten i militært materiell Ukraina har motatt, lite i forhold til de kapasitetsmuligjeter Russland har, og som nevnt tidligere kan øke ved et pennestrøk.

Det er tverrpolitisk enighet om full støtte av Ukraina. Det er bare en liten gruppe ekstremister som mener noe annet. USA vil fortsette å støtte Ukraina.

Og som sagt, så kan ikke Russland gjøre noe ved et pennestrøk. Man kan ikke helt magisk trylle frem både utstyr og ferdig trente soldater.

Sitat

Det er allerede leveringsproblemer av tilstrekkelig ammunisjon til både anti luftskyts og 155mm artilleri. Det Russland driver med nå med alle droner, samt mye missilbruk, er å utarme Ukraina sin evne til å forsvare seg. En dag går lageret tomt, og levering av ny ammunisjon er blitt minimal. 

Russland sliter stort med å få tak i ammunisjon. De har blitt tvunget til å krype for både Iran og Nord-Korea. Ukraina har derimot alle NATO-land i ryggen.

Videre får Ukraina stadig mer avansert utstyr, og de færreste droner treffer nå målene sine.

Sitat

Vestlig produksjon av militært materiell er allerede presset. Kapasiteten er for liten til å drive fullskala krig mot Russland, samtidig som at alle land skal opprettholde tilstrekkelig med selvstendig Forsvar.

Nei, det er russisk produksjon som er presset. Som sagt har de måttet tigge våpen av både Iran og NK. NATO-land vil alltid ha mye mer våpen og ammunisjon enn Russland.

Faktisk har det vært en ekstremt god investering, dette her. Pengene man har brukt på å støtte Ukraina er en dråpe i havet i forhold til det fantastiske man har oppnådd, nemlig at russisk militærmakt er pulverisert.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bibbi_ skrev (På 21.12.2022 den 20.32):

For meg virker det som USA vil ha krig. Nå skal de gi Ukraina avansert luftvernsystem. Som Russland da har advart de mot å gjøre. Jeg skjønner jo man ikke skal la seg presse av Russland. Men, hvorfor er det ingen som jobber for fred? Er vel kun Macron i Frankrike som har prøvd å prate med Putin. Å Erdogan i Tyrkia. Men hvorfor er det bare å pøse på med våpen til Ukraina? Og hvorfor bestemmer USA over verden? Jeg skjønner jo at man ikke kan overgi seg. Men de stakkars menneskene som bor i Ukrania! Å pøse på med mer våpen hele tiden haler jo ut krigen på en måte. Flere blir drept. 

Hvorfor prøver man ikke mer på å få til forhandlinger og fred? 

Innimellom synes jeg Ukraina er utakknemlige. Vi gir og gir av våpenlagrene våre. Men hele tide roper Zelenskyj vi må få mer våpen, mer avansert våpen, steng luftrommet vårt. 

Hva mener du at det skal forhandles om? Jeg ser ikke helt hva de skal bli enige om. 

Og det er naturligvis helt riktig å pølse på med kuler og krutt, i håp om å knekke Russland, samtidige som Russland utestenges/isoleres mest mulig. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg virker det som USA vil ha krig. Nå skal de gi Ukraina avansert luftvernsystem. Som Russland da har advart de mot å gjøre. Jeg skjønner jo man ikke skal la seg presse av Russland. Men, hvorfor er det ingen som jobber for fred? Er vel kun Macron i Frankrike som har prøvd å prate med Putin. Å Erdogan i Tyrkia. Men hvorfor er det bare å pøse på med våpen til Ukraina? Og hvorfor bestemmer USA over verden? Jeg skjønner jo at man ikke kan overgi seg. Men de stakkars menneskene som bor i Ukrania! Å pøse på med mer våpen hele tiden haler jo ut krigen på en måte. Flere blir drept. 

Innimellom synes jeg Ukraina er utakknemlige. Vi gir og gir av våpenlagrene våre. Men hele tide roper Zelenskyj vi må få mer våpen, mer avansert våpen, steng luftrommet vårt. 

Det er egentlig Russland og Nato som kriger , Ukraina er bare slagmarken. Nato er nok veldig interessert i å vite hva Russland er god for , iforhold til egne våpensystemer, dette får de testet nå.. maktforholdet i verden vil endre seg etter denne krigen , uansett om hele verden blir dratt inn i den , atomvåpen eller ikke.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Baktus said:

Det er egentlig Russland og Nato som kriger , Ukraina er bare slagmarken. Nato er nok veldig interessert i å vite hva Russland er god for , iforhold til egne våpensystemer, dette får de testet nå.. maktforholdet i verden vil endre seg etter denne krigen , uansett om hele verden blir dratt inn i den , atomvåpen eller ikke.

Tviler på at dette er grunnen, for samtidig forteller NATO og USA mye om egne kapasiteter (som er overlegne) og blindgjengere (og overgitt utstyr) vil gi russland muligheten til å analysere teknologi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, USA vil ikke ha verdenskrig.  Det vil nok ikke Putin heller.  Konsekvensene ville være fatale for alle parter. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amossa skrev (På 22.12.2022 den 23.46):

Det kan også Ukraina gjøre.  I stedet reiser denne Zelenskyj til USA og ber om mer våpenstøtte. 

Det er Russland som startet denne krigen med å invadere Ukraina - ikke motsatt. Det er derfor ikke opp til Ukraina hvorvidt det blir fredsforhandlinger eller ikke. Og så lenge Putin ikke ser ut til å være interessert i fred, så må Vesten fortsette å gi våpen til Ukraina. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og jeg fatter ikke at det ble noen motstandskamp i Norge under krigen.

Befolkningen fikk jo beskjed om å lyde ordrer men fulgte ikke dette.

Alt hadde vært så mye bedre om man bare forhandlet seg frem til fred.

Eller ikke?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, amit said:

RÅD VED ATOMANGREP

https%3A%2F%2Fbucketeer-e05bbc84-baa3-43

Det jeg synes er så morsomt med deg Amit, er at du ikke tar en eneste forhåndsregel når du poster din trolling. Her linker du til et bilde fra en høyre-ekstrem gruppe som driver kjent propaganda for Putin. Du må virkelig lære deg å gjøre dette bedre om du tror det skal ha noe effekt. En reverse lookup finner alt du poster på underforum av steder hvor stakkarslige Q-anon-følgere, vaksineskeptikere og Putin-klakører bruker hele dagen på å prøve å overby hverandre i sin fascinasjon for ny-nazisme og Russisk folkemord.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Illuminatum skrev (2 timer siden):

Ja, og jeg fatter ikke at det ble noen motstandskamp i Norge under krigen.

Befolkningen fikk jo beskjed om å lyde ordrer men fulgte ikke dette.

Alt hadde vært så mye bedre om man bare forhandlet seg frem til fred.

Eller ikke?

Forhandling om fred ville være det samme som at Norge ble en del av det tyske riket.  Heldigvis var det dyktige motstandsfolk som turte å stå imot.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stina234 skrev (37 minutter siden):

Forhandling om fred ville være det samme som at Norge ble en del av det tyske riket.  Heldigvis var det dyktige motstandsfolk som turte å stå imot.

Og det er de samme resultat det ville blitt i Ukraina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Baktus skrev (På 29.12.2022 den 12.08):

Nei, det stemmer ikke. Det er Russland og Ukraina som kriger. NATO hjelper Ukraina med våpen, men det samme gjør Iran og Nord-Korea (LOL) med Russland.

Det er russisk propaganda at Russland liksom er i krig med NATO.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

amit skrev (På 3.1.2023 den 8.36):

RÅD VED ATOMANGREP

https%3A%2F%2Fbucketeer-e05bbc84-baa3-43

Hva har dette med tråden å gjøre? Russland er bare en notorisk atom-bløffmaker som har truet med atomvåpen mange ganger, men hver gang noen har "krysset den røde linjen" som visstnok var absolutt for Russland så har de feiget ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
13 hours ago, Anonymburker said:

USA sier aldri nei til en god krig.

Eller Russland da, som denne krigen handler om. Russland har vært involvert i flere kriger siden 2. verdenskrig enn USA. Bare siden 1989:

2x Chechnya

Afghanistan

Syria

3x Georgia 1991-94

Nord Ossetia 1992

Tadjikistan 1992 - 97

Dagestan 1999

Georgia 2008

Caucasus 2009 - 17

Syria 2015

Ukraina 2014

Ukraina 2022

Den sentral afrikanske republikk 2018.

Oven på alle disse, kommer alt det lugubre Wagner driver med på oppdrag fra Putin, kriger som bla a. Tsjad, Nigeria, Siera Leone. Somalia osv.

Men anti-USA klakørene til Putin har sikkert andre gode whataboutismer de vil komme med.

Endret av Anonio
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymburker skrev (13 timer siden):

USA sier aldri nei til en god krig.

Det var Russland som startet denne krigen. For en gangs skyld gjør USA det rette, og prøver å få den avsluttet.

Synes vi skal gi USA cred når de faktisk gjør noe riktig.

Ellers blir man bare ekstremist.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maatte_ha_konto

Her er det mange gale konspiratører. Få dere en jobb og et relativt vanlig sosialt liv så går det mye greiere i hverdagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maatte_ha_konto skrev (På 5.1.2023 den 9.16):

Her er det mange gale konspiratører. Få dere en jobb og et relativt vanlig sosialt liv så går det mye greiere i hverdagen.

De er ikke konspiratører. De er russiske borgere som er utdannet i norsk i Arkhangelsk og nå jobber på trollfabrikker for å spre dritt i vestlige forum, twitter, fb osv.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...