Gå til innhold

Arveoppgjør, hvor lang tid før det er på konto?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som har mottatt arveoppgjør, hvor lang tid tok det fra da dere var i banken og til dere mottok oppgjøret? 

Anonymkode: 9e65b...e18

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er enebarn og her var det ikke noe fast eiendom, alt var på en måte "klart" for meg  for det var på penger så her tok det 14 dager fra dødsfall til jeg hadde pengene på konto og alt var ordnet og klart.

Anonymkode: 2df7c...576

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er enebarn og her var det ikke noe fast eiendom, alt var på en måte "klart" for meg  for det var på penger så her tok det 14 dager fra dødsfall til jeg hadde pengene på konto og alt var ordnet og klart.

Dro du ikke i banken for å skrive under på hvordan du skulle motta oppgjøret heller? 

Skrevet

Det kommer helt an på hvordan arven deles. Vi delte privat, det tok mange måneder å få ryddet, solgt og betalt alt men den dagen alt var klart delte vi på to og overførte (to barn av avdøde).

Anonymkode: a6171...fe2

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dro du ikke i banken for å skrive under på hvordan du skulle motta oppgjøret heller? 

Nei, dødsfallet var i en annen by på andre siden av landet så jeg gikk i banken her i byen og tok over kontoen for det var som sagt ingen fast eiendom eller annet styr, bare et par mil på konto så jeg førte bare over pengene. De skreiv jeg jo selvsagt under på og da var jo pengene på konto med en gang. Fikk til og med føre over et par hundre tusen før jeg hadde skifteattesten i orden. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Dere som har mottatt arveoppgjør, hvor lang tid tok det fra da dere var i banken og til dere mottok oppgjøret? 

Det er da ingen som drar til banken for å motta oppgjøret.

Undres litt på om du i hele tatt forstår deg på hvordan et arveoppgjør gjøres opp.... 

Det tar fra cirka 1 måned til årevis, alt etter hvor mange etterlatte det er, og om det er uskiftet bo.. 

Anonymkode: a9e4d...005

• Liker 2
Skrevet

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det er da ingen som drar til banken for å motta oppgjøret.

Undres litt på om du i hele tatt forstår deg på hvordan et arveoppgjør gjøres opp.... 

Det tar fra cirka 1 måned til årevis, alt etter hvor mange etterlatte det er, og om det er uskiftet bo.. 

Anonymkode: a9e4d...005

Så merkelig da 🤔 om jeg forstår hvordan dette gjøres opp? Jeg fikk beskjed fra tingretten at jeg måtte i banken med skifteattest og fullmakt for å få overført pengene som stod på min mors konto. Så det gjorde jeg. Underskrev papirer i banken tidligere denne uken. Men ja, du har sikkert helt rett. Både tingretten og banken vet nok ikke hvordan dette gjøres opp. Godt jeg har deg som kan fortelle meg det :)

• Liker 1
Skrevet

Året etter, pga selvangivelse og skatteoppgjør, ferdigstille div. medlemskap, sykehjemsplass/kommune, privat skifte osv. Så et halvt års tid. 

Men da jeg hadde signert i banken tok det kanskje en uke eller to. 

Anonymkode: 09712...175

Skrevet

Mannen min brukte Sbanken, så jeg sendte inn skifteattest og kopi av legitimasjon. Da fikk jeg tilgang raskt - kanskje en uke? fra jeg sendte den inn? De overførte pengene til min konto. Den ene fondskontoen kunne overføres direkte til min, den andre typen måtte selges først - og så fikk jeg overført pengene. 

Hun jeg snakket med på kemnerkontoret sa jeg ikke burde stengt kontoen hans, det er enklere for de i forbindelse med skatteoppgjøret. Sbanken fortalte ikke at det var en mulighet.

Anonymkode: 1debb...090

Skrevet

Takk for svar :) Det med skatteoppgjør har jeg ikke tenkt på en gang. Det er så mye som skal huskes på som man aldri hadde trodd man burde ta stilling til så tidlig. Alt fra Sats-, coop-, trumf-medlemskap til ulike forsikringer som må avsluttes. Har heldigvis ikke avsluttet kontoen til min mor, bare fått overført pengene som stod på kontoen hennes i forbindelse med utlegg på huset, begravelse og annet. Så det er disse pengene jeg venter på, altså fra kontoen hennes. Beklager om noe var uklart. Det er mange tanker som svirrer oppi hodet. Riktig god jul til dere 🎄

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...