Gå til innhold

Hva skjer egentlig etter man våkner opp fra narkose?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var til et dagkirurgirsk inngrep. Møtte 8 og dro igjen kl 17. I ettertid har jeg lurt på hva som egentlig skjer i tiden etter jeg blir vekket fra narkose. Det eneste jeg husker, er at de sier "nå er du ferdig!". Så husker jeg ikke en dritt før jeg ligger på rommet igjen der jeg lå før de hentet meg til inngrepet. Løfter de meg, eller hjelper meg meg selv tilbake til senga fra benken i operasjonssalen? Det var kortvarig og de skar ikke i meg. Ligger jeg på et annet rom før jeg kommer til mitt eget rom, eller er det rett tilbake? Jeg kan ikke huske noe annet enn at jeg fikk noe mer beroligende fordi jeg var urolig i etterkant og sovnet igjen, et blodtrykksapparat målte blodtrykket automatisk jevnlig før jeg gradvis ble mer og mer bevisst og husker at jeg kommuniserte med sykepleieren. Fortalte henne forøvrig at hun var verdens snilleste, hahahaha.

Anonymkode: cfef3...a63

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor i all verden spurte du ikke på sykehuset eller hvor enn nå du var? Eller hvorfor ringer du ikke å spør, istedet for å spørre her inne. 

Skrevet
Diry72 skrev (Akkurat nå):

Hvorfor i all verden spurte du ikke på sykehuset eller hvor enn nå du var? Eller hvorfor ringer du ikke å spør, istedet for å spørre her inne. 

Var litt opptatt med å komme meg da serru. Og sikkert noe her inne som vet hva som skjer i etterkant. Hvis du synes det er så rart å spørre om, så se bare videre. 

• Liker 14
  • Hjerte 3
Skrevet
Diry72 skrev (1 minutt siden):

Det er mange sykepleiere her inne som kan dele erfaringer. 

Anonymkode: f4bb2...b98

• Liker 8
Skrevet

Høres ut som du var for trøtt til å gå selv over i seng, da blir du dratt over i seng. Fra operasjonsstuen blir du trillet til oppvåkning (så ikke innom noe annet rom).

Anonymkode: 77d69...455

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Høres ut som du var for trøtt til å gå selv over i seng, da blir du dratt over i seng. Fra operasjonsstuen blir du trillet til oppvåkning (så ikke innom noe annet rom).

Altså dratt i laken for å være helt presis. Ikke at de drar i selve deg

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, skjønner.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi bruker som regel ikke laken. Bare maser og maser på pasientene til de hjelper til selv og kravler over i senga. Pleier å gå helt fint og de fleste husker det ikke. 

Anonymkode: 602c3...6ec

• Liker 2
Skrevet

Når pasienten har våknet fra narkosen såpass at de er selvpustende, så fjernes pusterøret fra halsen. Hvis alle verdier og pasienten ser bra ut, så forflytter pasienten seg enten over i sengen selv ved å vrikke seg sidelengs fra bordet over i sengen, eller så legger vi under en sklimadrass og skyver pasienten over. Pasientsengen låses inntil operasjonsbordet før overflyttingen. 

Anonymkode: 86c40...546

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vi bruker som regel ikke laken. Bare maser og maser på pasientene til de hjelper til selv og kravler over i senga. Pleier å gå helt fint og de fleste husker det ikke. 

Ok, så det er vanlig det altså, at de fleste ikke husker det. 

Skrevet

Tror det er veldig forskjellig. Jeg blir svært aggressiv.

Anonymkode: 89fd9...a3b

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Da gjør dere relativt enkle inngrep.

Ts, det varierer veldig. Har opplevd alt fra å gå over i egen seng selv til å bli løftet som en hval med "belter" (nærmeste jeg klarer å beskrive 🤣)

Anonymkode: 82696...c33

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da gjør dere relativt enkle inngrep.

Ts, det varierer veldig. Har opplevd alt fra å gå over i egen seng selv til å bli løftet som en hval med "belter" (nærmeste jeg klarer å beskrive 🤣)

Hvis du regner stor kreftkirurgi, hysterectomier osv som enkle inngrep, så greit for meg. 

Skrevet

De løfter deg ja.

Haha det er veldig rart det der at man ikke husker noe men ikke er "rusa" heller. Man er rett og slett helt borte og avskrudd

Anonymkode: 17f7f...84b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Hvis du regner stor kreftkirurgi, hysterectomier osv som enkle inngrep, så greit for meg. 

Om pasienten selv kan gå over i egen seng, så ser jeg på det som et mindre inngrep. 

• Liker 1
Skrevet

Har hatt mange operasjoner med full narkose i løpet av mitt liv. Aldri har jeg stått opp fra operasjonsbordet og flyttet meg selv over til senga. Stort sett har de vel bare dratt meg fra operasjonsbordet via et laken og over til senga. Senga trilles da gjerne til postoperativt/intensiven. Der ligger man helt til man er i såpass form at man blir flyttet til passende avdeling. 

Anonymkode: 7cbf3...9b4

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg måtte hvertfall være på postoperativ og fikk ikke gå derfra før jeg hadde tisset. Fikk ikke ha med mobilen heller til operasjon så klart, så lå egentlig bare og stirret ut i luften i det som føltes som en evighet.

Anonymkode: 21fee...993

Skrevet

Ts her. Tviler på at jeg GIKK selv tilbake til senga etter narkosen. For jeg skjøv meg selv over fra senga da jeg kom inn på operasjonssalen. Bare aner ikke hva som skjedde etter de sa «nå er du ferdig». Hvor bevisst og medgjørlig jeg faktisk var når jeg ikke husker en skit før lenge etter liksom. 

• Hjerte 1
Skrevet

Husker ikke at jeg flytta meg fra operasjonsbordet selv akkurat. Jeg fikk narkose og så våknet jeg opp på oppvåkningsrommet. Angrer på at jeg spurte han som var der om jeg hadde våknet tidligere for det hadde jeg visst selv om dette føltes ut som første gang jeg våknet etter operasjonen. Jeg hadde hatt en samtale med han som jeg ikke husket og som han ikke ville utdype annet enn at jeg ikke trengte å bekymre meg, noe som gjorde at jeg bekymret meg enda mer. Men ja, siden jeg hadde våknet uten å ha minne om det så kan jeg vel ha blitt bedt om å flytte meg over fra operasjonsbordet uten at jeg husker det, men jeg trodde ikke de gjorde det sånn mtp sikkerheten til pasienten.

Anonymkode: 50922...c99

Skrevet
Diry72 skrev (3 timer siden):

Kan love deg at det er det siste du tenker på å spørre om når du er nyvåken og noe ute. Det kan UMULIG være et problem eller en nyhet for deg at personer spør om ting de lurer på i et forum med generelt innhold, spesielt når man av mange tiårs erfaring nå vet at på dette forumet frekventerer det en god del personer som jobber i helsevesenet.

Du trenger rett og slett ikke bli ekvivok.

• Liker 4
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...