AnonymBruker Skrevet 21. desember 2022 #1 Skrevet 21. desember 2022 Kjenner noen om har pantsatt boligen for å hjelpe ett av sine barn med "dum gjeld" betyr dette at de resterende barna kan si takk og farvel til arv fra sine foreldre dersom de dør før pantet i boligen deres er slettet? Anonymkode: c0324...c5f
Snublefot62 Skrevet 21. desember 2022 #2 Skrevet 21. desember 2022 Ikke nødvendigvis. Spørs hvilke summer det er snakk om. 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2022 #3 Skrevet 21. desember 2022 Å pantsette boligen til mams og paps er 1990- generasjonens kjennetegn. Jeg heller saltsyre i direkte i rektum før barna mine får pant i boligen min. Snakkes. Anonymkode: 0c58b...fab 2
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2022 #4 Skrevet 21. desember 2022 Snublefot62 skrev (28 minutter siden): Ikke nødvendigvis. Spørs hvilke summer det er snakk om. Ca en milljon Anonymkode: c0324...c5f
Snublefot62 Skrevet 21. desember 2022 #5 Skrevet 21. desember 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Ca en milljon Anonymkode: c0324...c5f Det var en sum. Hva er de andre? Uansett så vil arven bli tilsvarende mindre som det som står igjen av lånet.
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2022 #6 Skrevet 21. desember 2022 Snublefot62 skrev (25 minutter siden): Det var en sum. Hva er de andre? Uansett så vil arven bli tilsvarende mindre som det som står igjen av lånet. Hva mener du de andre? Anonymkode: c0324...c5f
Snublefot62 Skrevet 21. desember 2022 #7 Skrevet 21. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hva mener du de andre? Anonymkode: c0324...c5f Du stiller et spørsmål rundt verdier, arv og penger, og har egentlig ikke oppgitt noen summer, men lurer på hvor mye som er igjen (om noe). Nå har du oppgitt en million. Du skriver ikke hva det er men antar da det er det nye lånet som er pantsatt med en million i boligen? Dersom lånet er på en million og det er verdien på boligen og det ikke finnes andre verdier så vil arv være tilnærmet kr 0. Men om det er ti millioner kroner i verdier så vil det være ni million igjen etterpå. Disse tallene snakker jeg om. Derfor svarte jeg generelt. Dersom antall kroner i gjeld tilsvarer verdien i boet så vil det ikke være mer igjen å arve. 1 1
Klokkeren Skrevet 22. desember 2022 #8 Skrevet 22. desember 2022 (endret) Et arveoppgjør fordeler verdiene etter en lovbestemt fordelingsnøkkel og tar utgangspunkt i de verdiene som er i boet - ikke noe annet. Hvis foreldrene har bestemt at "gjeldshjelpa" er forskudd på arv, (en juridisk prosess der den som sitter på verdiene må innom tingretten), følger det ordinære arveregler, dvs at alle arvinger får sin del hvis foreldrene plutselig går bort. Hvis dette ikke er gjort, kan de andre arvingene stå igjen med null eller til og med gjeld. Man hører ofte at det ikke er mulig å bli gjort arveløs i Norge, men det er bare delvis sant. Den som eier verdiene kan gjøre hva hen lyster med dem så lenge hen lever, og på den måten kan for eksempel en i søskenflokken få alt og de andre stå igjen med ingen ting. Denne sida har mye info https://www.arveoppgjor.no/uskiftet-bo/ Endret 22. desember 2022 av Klokkeren 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #9 Skrevet 22. desember 2022 Snublefot62 skrev (12 timer siden): Du stiller et spørsmål rundt verdier, arv og penger, og har egentlig ikke oppgitt noen summer, men lurer på hvor mye som er igjen (om noe). Nå har du oppgitt en million. Du skriver ikke hva det er men antar da det er det nye lånet som er pantsatt med en million i boligen? Dersom lånet er på en million og det er verdien på boligen og det ikke finnes andre verdier så vil arv være tilnærmet kr 0. Men om det er ti millioner kroner i verdier så vil det være ni million igjen etterpå. Disse tallene snakker jeg om. Derfor svarte jeg generelt. Dersom antall kroner i gjeld tilsvarer verdien i boet så vil det ikke være mer igjen å arve. Tror nok det ene søskenet kommer godt ut av det, da eiendommen er en del gjeld på, e nok desverre bare smuler igjen til de andre Anonymkode: c0324...c5f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå