AnonymBruker Skrevet 21. desember 2022 #1 Skrevet 21. desember 2022 Tror dere det blir noe av helseplattformen? Ser den får mye kritikk. Hvorfor kunne ikke de bare bruke helsenorge slik som resten? Anonymkode: 1f578...1da 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2022 #2 Skrevet 21. desember 2022 Helseplattformen skal ikke erstatte helsenorge, det er et elektronisk journalsystem, aka dips eller doculive. Anonymkode: 75e7b...f77 2
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2022 #3 Skrevet 21. desember 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Helseplattformen skal ikke erstatte helsenorge, det er et elektronisk journalsystem, aka dips eller doculive. Anonymkode: 75e7b...f77 Så vidt jeg har skjønt det vil de som tilhører helse-midt få tilgang til blant annet journalen sin der, slik som de som tilhører andre helseforetak får tilgang til denne på helsenorge? Anonymkode: 1f578...1da
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2022 #4 Skrevet 21. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Så vidt jeg har skjønt det vil de som tilhører helse-midt få tilgang til blant annet journalen sin der, slik som de som tilhører andre helseforetak får tilgang til denne på helsenorge? Anonymkode: 1f578...1da Ja, via en app som heter HelsaMi. Den er i drift allerede, og behandlerne dine kan velge å dele notater med deg der nå. Hele journalen ligger vel i det blå. Anonymkode: 6669a...fc2
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2022 #5 Skrevet 21. desember 2022 Det er allerede noe av Helseplattformen. Men hvorfor Helse Midt-Norge har disse grandiose planene om å lage et nytt system kun for dette ene helseforetaket er for meg en gåte. Dette burde ikke bestemmes av hvert helseforetak, det burde bestemmes på nasjonalt nivå. Dette blir en økonomisk katastrofe for Helse Midt-Norge. Anonymkode: 0c85b...f3b 2
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2022 #6 Skrevet 21. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, via en app som heter HelsaMi. Den er i drift allerede, og behandlerne dine kan velge å dele notater med deg der nå. Hele journalen ligger vel i det blå. Anonymkode: 6669a...fc2 Hva mener du med det? Og kan behandler velge å dele notatene? Har man ikke rett på dem? Anonymkode: 565f7...c6b
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2022 #7 Skrevet 21. desember 2022 Helsami virker. Ser henvisningene der - men drt irriterer meg at den fortsatt bare ligger aom autorisert. Hva betyr det. Det er jo en måned siden jeg ble henvist Anonymkode: 16e95...947
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2022 #8 Skrevet 21. desember 2022 Jeg er helsepersonell som jobber med Helseplattformen som journalverktøy. Det er reelle problemer med systemet, bevares, og sånn er det alltid med nye system, det er ikke noe unikt i denne sammenhengen. Helt ærlig så er det ufattelig mye sutring. Folk blånekter å lære seg noe nytt, akker og offer seg uten å orke å plukke opp en brukerveileder når det er noe de ikke husker fra undervisningen vi fikk. Dukker det opp et problem går det som oftes an å komme seg rundt det frem til det kan utbedres. Noen av disse problemene har vi også forårsaket selv... Men det er tabu å si at du er nøytral eller positiv til systemet, du blir spist levende. Har hatt kolleger som har behandlet support så dårlig at jeg er helt sjokka, er som om jeg ikke kjenner dem i det hele tatt. Det kommer til å bli større og større krav om digital kompetanse i helse, det er ikke til å komme seg unna. Det er slutt på å være digital analfabet i helse. I frykt for å bli gjenkjent er et noe jeg ikke tørr å ikke dele om de gamle systemene, og som er langt mer skremmende en noe avisene klarer å hoste opp om det nye. Men jeg kan dele noe annet sted i Norge, hvor det er et sykehus som fremdeles lagrer sensitiv informasjon og journaler på disketter. Forundrer meg ikke om det er flere. Anonymkode: c0350...c9a 4
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #9 Skrevet 22. desember 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hva mener du med det? Og kan behandler velge å dele notatene? Har man ikke rett på dem? Anonymkode: 565f7...c6b At hele journalen kommer på HelsaMi er et stykke frem i tid, og helt uklart når. Per nå kan behandler velge og dele i HelsaMi. Du har alltid rett på innsyn som før, da sender du en henvendelse til sykehuset. Anonymkode: 6669a...fc2 1
Michaelhe Skrevet 22. desember 2022 #10 Skrevet 22. desember 2022 (endret) Så mye penger som staten propper inn i helserelaterte IT systemer er hårreisende! Hvorfor koster det så vanvittig mye? Og hvorfor skal det lages så mange paralelle systemer i ulike land og segmenter innad i landene? Kan ikke flere land gå sammen og utvikle et felles system? Språk og fonter endres så under "settings"? Er det så stor forskjell på norske og svenske sykehus? Du vil nå få "svensk kreftbehandlng" etc Endret 22. desember 2022 av Michaelhe
Michaelhe Skrevet 22. desember 2022 #11 Skrevet 22. desember 2022 (endret) AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg er helsepersonell som jobber med Helseplattformen som journalverktøy. Det er reelle problemer med systemet, bevares, og sånn er det alltid med nye system, det er ikke noe unikt i denne sammenhengen. Helt ærlig så er det ufattelig mye sutring. Folk blånekter å lære seg noe nytt, akker og offer seg uten å orke å plukke opp en brukerveileder når det er noe de ikke husker fra undervisningen vi fikk. Dukker det opp et problem går det som oftes an å komme seg rundt det frem til det kan utbedres. Noen av disse problemene har vi også forårsaket selv... Men det er tabu å si at du er nøytral eller positiv til systemet, du blir spist levende. Har hatt kolleger som har behandlet support så dårlig at jeg er helt sjokka, er som om jeg ikke kjenner dem i det hele tatt. Det kommer til å bli større og større krav om digital kompetanse i helse, det er ikke til å komme seg unna. Det er slutt på å være digital analfabet i helse. I frykt for å bli gjenkjent er et noe jeg ikke tørr å ikke dele om de gamle systemene, og som er langt mer skremmende en noe avisene klarer å hoste opp om det nye. Men jeg kan dele noe annet sted i Norge, hvor det er et sykehus som fremdeles lagrer sensitiv informasjon og journaler på disketter. Forundrer meg ikke om det er flere. Anonymkode: c0350...c9a Når man krypterer en epost, klikker man en gang og legger inn et passord? For å opprette det samme i helsetjenesten (i stedet for en epostkonto med relevante eposter i kontaktlisten hos protonmail) betaler man mer enn tre milliarder? I det offentlige er "samhandling" et kodeord for "epost", mens et "asynkront interaksjonsmedium" er en blogg. Endret 22. desember 2022 av Michaelhe
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #12 Skrevet 22. desember 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): At hele journalen kommer på HelsaMi er et stykke frem i tid, og helt uklart når. Per nå kan behandler velge og dele i HelsaMi. Du har alltid rett på innsyn som før, da sender du en henvendelse til sykehuset. Anonymkode: 6669a...fc2 Ah det har jeg ikke hørt, at hele vil bli lagt ut. Jeg har ikke fått journalnotatet for siste timen for over en uke siden. Blir paranoid og lurer på om psykologen skjuler noe 😂 Anonymkode: 565f7...c6b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå