AnonymBruker Skrevet 21. desember 2022 #1 Skrevet 21. desember 2022 Hei, Har nylig vært hos gyn og ble «diagnostisert» med fremfall grad 1-2 av fremre skjedevegg (Cystocele). Dette kom etter fødsel for litt over 4 mnd siden. Hadde mange plager og symptomer, men merker at det har blitt noe bedre den siste tiden. Går jevnlig til fysioterpaut mtp bekkenbunnstrening meeen merker at jeg er litt for dårlig til å huske å trene. Når jeg belaster for mye så blir det en hard kul i skjedeåpningen som tyter ut.. Noen andre med fremfall som faktisk ble bra av seg selv etter fødsel? Hvor lang tid gikk det? Anonymkode: 38607...cf4
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2022 #2 Skrevet 21. desember 2022 Ble bra etter ca et år, tror det er ganske vanlig at det tar litt tid. Men ikke nøl med å be om hjelp dersom det ikke blir bedre 😊 Anonymkode: 76eee...47b 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2022 #3 Skrevet 21. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ble bra etter ca et år, tror det er ganske vanlig at det tar litt tid. Men ikke nøl med å be om hjelp dersom det ikke blir bedre 😊 Anonymkode: 76eee...47b Hva legger du i «bra», som i at du ikke hadde symptomer lengre? Kjenner du fortsatt en kul nedentil (om du hadde det da)😊? Anonymkode: 38607...cf4
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2022 #4 Skrevet 21. desember 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hva legger du i «bra», som i at du ikke hadde symptomer lengre? Kjenner du fortsatt en kul nedentil (om du hadde det da)😊? Anonymkode: 38607...cf4 Kjenner en kul om jeg kjenner etter, men jeg merker ingenting annet. Ikke ubehag, ikke problemer med å tisse, osv. 😊 Etter fire år gjør jeg fortsatt knipeøvelser jevnlig, tror definitivt det hjelper 😊 Anonymkode: 76eee...47b
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2022 #5 Skrevet 21. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kjenner en kul om jeg kjenner etter, men jeg merker ingenting annet. Ikke ubehag, ikke problemer med å tisse, osv. 😊 Etter fire år gjør jeg fortsatt knipeøvelser jevnlig, tror definitivt det hjelper 😊 Anonymkode: 76eee...47b Hva med løping og styrketrening osv?😊 og vet du hvilken grad du hadde?? Anonymkode: 38607...cf4
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #6 Skrevet 22. desember 2022 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Hva med løping og styrketrening osv?😊 og vet du hvilken grad du hadde?? Anonymkode: 38607...cf4 Ikke meg du siterte, men siden den andre brukeren har samme historie som meg svarer jeg likevel 😊 Etter omtrent et år følte jeg at det var som før. Begynte med løping og styrketrening da barnet var 1,5 år (ikke fordi jeg ikke kunne før, men fordi jeg ikke trente tidligere). Har fått et barn til i ettertid uten å ha fått tilbake plagene. Ut fra det jeg kunne lese meg opp på selv hadde jeg i alle fall fremfall, kanskje også nedfall. Anonymkode: 5ec5f...db3
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #7 Skrevet 22. desember 2022 Har aldri hatt det i den grad at noe synlig tøt ut av skjeden, men har hatt mye plager. Etter 1 år fikk jeg vurdert til ca. grad 1, ble en del bedre med tid og trening. Så har nå et sted mellom grad 0 og 1 ifølge fysioterapeuten. Jeg synes det varierer veldig, noen dager er det fortsatt plagsomt (luftbobler i skjeden, problemer med å tømme blæren, følelse av at det buler). Jeg må helst trene kniping jevnt, føler det hjelper. Begynte å trene og prøvde meg på jogging ca. 1,5år etter fødsel, men fikk da sterk økning av plager så jeg kan tydeligvis ikke løpe lenger Må også være forsiktig med styrke. Jeg er nok sensitiv, fysioterapeuten sa at det er folk med sterkere grad enn meg som plages mindre så det er nok ikke så rett frem. Anonymkode: 30160...546
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #8 Skrevet 14. januar 2023 Jeg hadde blærefremfall grad to og anstrengelseslekkasje. Kniping hjalp ikke tilstrekkelig, så ble operasjon. Strammet opp den ødelagte skjedeveggen og satt inn tvt i én og samme operasjon. Resultatet ble vellykket - hurra!! Anonymkode: ed360...0f5 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå