Gå til innhold

Jeg kjøper for mye til jenta mi!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en jente på 5 år, som jeg sefølgelig kjøper julegaver til. Eneste problemet er at jeg tar av og kjøper for mye. Jeg mener selv det blir for mye, men jeg klarer ikke og stoppe.

Tror jeg er oppe i gaver for 4000 kr nå, og det er fullt av barbie og baby anabell med alt av tilbehør. Jeg har fått alt på salg og, er en kløpper på og finne fine ting billig. Og jeg ser jo selv at det blir for mye, blir vel 6 barbie, 4 ken, div barn og babyer, katter, hunder, hester, bil, hus, klær og masse mer tilbehør. Og hun trenger jo ikke alt dette. Håper jeg klarer og stoppe nå. Tror grunnen til at jeg tar av sånn er fordi jeg som barn ikke hadde leker, eller så og si ikke. Og barbie var noe jeg ikke hadde noe av og som jeg alltid ønska meg, og nå går på en måte min drøm i oppfyllelse ved at jeg kan kjøpe all den barbien jeg ønsker meg til henne.

Lurer vel egentlig bare på om det er noen andre som har det som meg?

Jeg har fått kjøpeforbud fra mannen nå, men synes det er helt grusomt for jeg vil gjerne kjøpe mye mer, samtidig som jeg vet jeg ikke børr.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror du skal gi både kort og lommebok til mannen din nå.

Om et barn blir glad for å få ei dokke, så blir hun ikke gladere av å få ti. Snarere tvert imot.

Skrevet

Ja, gi kortet til mannen nå. Dette har ikke verken du eller jentungen godt av.

Skrevet (endret)

Mannen kan godt få lov til å ta seg av de gavene som allerede er kjøpt inn også. Porsjonere dem ut, evt ha dem på lur til vesla skal i bursdag til noen som trenger dem mer enn henne.

Endret av Paige
Skrevet

Gjem halvparten av gavene (eller mer!) og gi til bursdag/jul senere. Holder du på slik som du gjør nå, vil hun slutte å bli glad for gaver, hun vil bli trist om hun får mindre gaver og du vil til slutt ikke ha noe mer å kjøpe eller noe sted å oppbevare lekene. Bra du er klar over dette selv :)

Skrevet
Mannen kan godt få lov til å ta seg av de gavene som allerede er kjøpt inn også. Porsjonere dem ut, evt ha dem på lur til vesla skal i bursdag til noen som trenger dem mer enn henne.

Det synes jeg var et veldig bra forslag!

Siden du, trådstarter, har en anelse om hva som ligger bak "handlegalskapen", så har du jo en bra anledning til å ta tak i problemet ditt. Og det bør du nok gjøre, for ellers kommer det til å bli på samme viset ved neste jul/bursdag... som du sikkert er klar over.

Skrevet

Om et barn blir glad for å få ei dokke, så blir hun ikke gladere av å få ti. Snarere tvert imot.

ENIG.

Du spør om det er flere som har det som deg, og det er det nok helt sikkert.

Dette er nærmest handlegalskap!

Hun rekker ikke å se på/glede seg over den ene gaven, før hun må åpne en ny.

Hun får jo sikkert gaver av mange andre også.

Syntes også at du skal gi fra deg kortet/lommeboken til din mann, og evt. også porsjonere ut gavene i evt. bursdager o.l. til henne og venner.

Skrevet (endret)

Det er utrolig hvos mye gaver unger får nå for tiden. Feks sånne pakkekalendere. En gave hver dag før jul. Mister man ikke litt av gleden og spenningen med julaftene når gavene hagler inn?

Mine nevøer og nieser får så mye gaver på julaften at de går lei av å pakke opp. Mye av gavene er også "ræl" som bare blir kastet i en krok og aldri mer blir lekt med....

Endret av Caramba
Skrevet

:Nikke:

Skrevet

Enig med de andre. Hvis en 5-åring er vant til gaver til 4000 nå, hva tror du hun forventer når hun er 10 eller 15?

Skrevet

Jeg også har kjøpt masse til unga mine, fryktelig mye,så mye at jeg må starte i flere mnd i forveien for å føle selv at jeg kommer i mål.

Men jeg har begynt å skjerpe meg. Så det ifjor da det nesten 1 uke etter jul lå pakker som ikke var tatt ut av embalasjen engang.

Også kan jeg garantere deg med 100% sikkerhet at om du ikke slutter slik så får du en sånn 17 åring som jeg har,en som er sur, meggete,utakkenmmelig,skyhøye krav.

Hver jul har jeg vondt i magen og tenker,er dette bra nok,blir han sur nå eller åssen kvalm utakknemmlig kommentar får jeg i år.

Så slutt nå.

De 2 minste har jeg gjort det annerledes med,de blir så glade for det de får,selv om det ikke står på ønskelista.

Det er ikke tull engang, skal du ha det lettere med tiden så bør du hjelpe deg selv nå.

Og tenk på hva du lærer ungen din til.

det er ikke bra nok før det er mye.

Og det vil være vanskelig etterhvert som årene går for andre besteforeldre,onkler,tanter og finne noe,siden de vet at hun og du legger lista så høyr.

Gjest Dalwhinnie
Skrevet

Innlegget ditt fikk meg til å tenke på en episode fra sist jeg var på min favoritt leketøybutikk. En mor stod der med en sønn på rundt 6-7 år og prøvde å regelrett prakke på han halve butikken. "Se denne! Er ikke den fin? Vil du ha den?" Ungen virket bare lei og sa nei til det meste mens mora var helt gira og fant fram det ene etter det andre som hun hadde lyst å kjøpe til han. En ganske trist episode å være vitne til.

Du ser selv at dette går over stokk og stein, og du skjønner til om med delvis hvorfor du gjør dette. Jeg er enig med de andre her - stopp nå, både for din egen og datteren din sin del. Ellers bygger du opp under et umenneskelig forventningspress både hos deg selv og en etter hvert kravstor og totalt bortskjemt unge. Og du bruker alt for mye penger på dette, noe som jeg regner går ut over andre ting.

Hvis du ikke klarer det selv, så la mannen din velge hvilke av de allerede innkjøpte gavene hun skal få til jul i år og gjem resten til senere. Sier ikke at du nødvendigvis skal nøye deg med å gi henne én enkelt ting, men kanskje et eller annet sted på halvveien?

Gjest Gjest_trådstarter_*
Skrevet

Tusen takk for mange bra svar.

Det som nesten er litt merkelig er at dette er første jul/bursdag jeg har brukt så mye penger på gaver. Før har hun aldri fått noe dyrere enn gave til 1000 kr. Men i år tok det helt av med den barbiegalskapen. Så foreløbig nå er hun en jente som blir overlykkelig for det hun får.

Skal gjøre som dere sa og legge noen av pakkene til side, da til bursdagen hennes og til vi skal reise bort en uke i februar uten henne. Hun får alltid 1 pakke når vi er borte så lenge fra henne.

Håper og dette ikke blir noe problem videre siden dette er første året jeg har tatt av. Og det er nok det med barbie, for jeg har følt en stor glede ved hver barbie ting jeg har kjøpt, en skikkelig lykkerus. Og alt har vel blitt kjøpt inn etter hva jeg vil ha av barbie. Men nå er det slutt, nå skal jeg ikke kjøpe noe mer barbie til henne, eller noe annet for den skyld.

Gjest Dalwhinnie
Skrevet

Høres ut som du har funnet en fin løsning :)

Skrevet
Har en jente på 5 år, som jeg sefølgelig kjøper julegaver til. Eneste problemet er at jeg tar av og kjøper for mye. Jeg mener selv det blir for mye, men jeg klarer ikke og stoppe.

Tror jeg er oppe i gaver for 4000 kr nå, og det er fullt av barbie og baby anabell med alt av tilbehør. Jeg har fått alt på salg og, er en kløpper på og finne fine ting billig. Og jeg ser jo selv at det blir for mye, blir vel 6 barbie, 4 ken, div barn og babyer, katter, hunder, hester, bil, hus, klær og masse mer tilbehør. Og hun trenger jo ikke alt dette. Håper jeg klarer og stoppe nå. Tror grunnen til at jeg tar av sånn er fordi jeg som barn ikke hadde leker, eller så og si ikke. Og barbie var noe jeg ikke hadde noe av og som jeg alltid ønska meg, og nå går på en måte min drøm i oppfyllelse ved at jeg kan kjøpe all den barbien jeg ønsker meg til henne.

Lurer vel egentlig bare på om det er noen andre som har det som meg?

Jeg har fått kjøpeforbud fra mannen nå, men synes det er helt grusomt for jeg vil gjerne kjøpe mye mer, samtidig som jeg vet jeg ikke børr.

I himmelens navn, du har vel ikke tenkt å gi henne alle lekene til jul.?? Har du kun kjøpt leker for alle penga? ikke noe klær?

Innen ungen har komt halveis i åpningen av pakker,må hun vel være lei ...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...